Turva-autot F1:ssä

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ja kuten otsikko kuuluttaa niin tässä toikissa olisi tarkoitus keskustella turva-autoista F1:ssä ja niiden historiasta. Myös niiden siviilimalleista voi keskustella toivottavasti kohtuuden rajoissa.

Vuosien saatossa F1:ssä on ollut monta erilaista turva-automallia vaikka kaudesta 1997 eteenpäin on turva-autojen valmistaja ollut Mercedes-Benz. Ennen sitä oli Renaultia, Hondaa, Lamborghinia ja vaikka mitä. Näistä tosin kaksi ensin mainittua olivat virallisia omana aikanaan.

Erityisesti toikissa yritetään tuoda tietoa vanhoista ennen kautta 1996-1997 edeltäneistä turva-autoista. Toikissa tulee esiin myös 80-luvun ja vanhempien aikojen ns. Turva-autoja eli Course Careja ajan mittaan. Tämän kertainen malli koskee kauden 1993 Brasilian turva-autoa Fiat Tempraa.

Fiat Tempra oli 16-venttiilinen 2,0 litrainen ja 127 hevosvoimaa sisältänyt vauhtipeli joka ei kuitenkaan ihan sopinut F1:siin. Kausilla 1992-1993 myös Imolassa oli käytössä Tempra jota ei kuitenkaan käytetty. Tempra sai kunnian toimia ensimmäisenä kilpailukäytössä käytettynä turva-autona sitten kauden 1973 Kanadan.

Harjoituksissa kaudella 1992 Magny-Coursissa ja Silverstonessa oli käytetty Ford Escortin RS Cosworthia turva-autona virallisen Renault Lagunan kanssa. Unkarissa 1992 Tatran kuski ei koskaan lähtenyt radalle turva-auton määräyksestä huolimatta. Tempra lähetettiin lopulta 1993 Brasiliassa sateen aiheuttamien kolarien takia ja se myös poimi kisan lopussa kisan suuren sankarin Ayrton Sennan kyytiin.

Tuossa ohessa kuva vuoden 93 Fiat Temprasta ja Sennasta sen kyydissä:

http://imageshack.us/photo/my-images/543/1993tempraayrtonsenna.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ja nyt sitten vähän harvinaisempaa turva-autoa kehiin.

Ford Escortin XR3 oli Brasiliassa luotettava turva-auto vuosien 1983-1986 ja 1988-1989 kilpailuissa. Se oli myös Ayrton Sennan ensimmäisen grand prixin turva-autona kauden 1984 kisassa josta oheinen kuva tulee olemaan. Automalli oli käytännössä hot hatcback-malli Mk III:sta ja sen teholukema ei ollut suuri pienen moottorin takia.

Se korvasi kauden 1982 Rion turva-automallin eli Ferrarin 308 GT4:n. Fordia ajoi sen ensimmäisessä kilpailussa kauden 1983 ainakin osittain virallinen turva-auton kuljettaja Jacky Ickx joka pääsi ajamaan myös Monacossa Lamborghinilla.

Kauden 1987 Riossa sen korvasi vuoden ajan Mersun sen vuoden AMG-malli ja kauden 1986 kilpailussa käytettiin myös Chevrolet Chevetteä.

Interlagosissa 1990-1991 käytettiinkin jo sitten turva-autona Hondan ohella Chevrolet Kadettia joka oli Brasilian markinnoille leimattu Opel Kadett.

Tuossa harvinainen kuva turva-autosta ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/36/1984fordescortrioturvaa.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1983 Monacossa Keke Rosberg otti hienon taktisen voiton vaihtelevan kelin radalla. Turva-auto kuului myös Monacon kilpailun kuvioon. Monacossa oltiin nähty siihen asti enimmäkseen Lamborghini Countachia vaikka välissä oltiin nähty Aston Martinia.

Kauden 1979 kisan jälkeen mietittiin kauden 1980 kisan turva-autoksi kaameaa kauden 1979 kisan Aston Martin Lagondaa ja Opel Ascona 400:ta turva-autoina. Lopulta päädyttiin kuitenkin Lamborghinin super-autoon eli Countachiin.

Vuodesta 1980 eteenpäin oltiin nähty joko punainen tai valkoinen Lamborghini Countach. Kaudella 1982 Lamborghinissä oli myös 40-vuotisjuhlakilpailun tunnusmerkki. Kauden 1981 Lamborghini oli myös valkea ja kauden 1980 Lamborghini oli väriltään hieman tummanruskean punainen.

Punaisen Countachin ohella oli myös Lamborghini Jalpa varalta mukaan mikäli Countach kolaroisi tai ei toimisi. Lamborghini Countach oli erittäin hieno kuuluisuuksien auto. Sitä kuljetti kauden 1983 Monacossa Jacky Ickx ja auto näkyi jonkin aikaa ennen kilpailun starttia jopa tv-kuvissa.

Tässä kuitenkin linkki ja kuva:

http://imageshack.us/photo/my-images/259/lamborghinimonaco83jack.png
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kaudella 1993 Englannissa nähtiin toista kertaa virallisesti kisatilanteessa turva-auto radalla. Tuolloin automallina toimi Ford Escort. Ennen kuvaa ja linkkiä kaudella 1995 turva-autona Silverstonessa toimi Renault Clion Maxi ja sitä ohjasi kauden 1995 Monacon turva-auton kuljettaja Jean Ragnotti.

Ragnotti ei päässyt ajamaan Magny-Coursin kisassa turva-autoa vaan sitä ajoi Eric Bernard ja Unkarissa ajoi joku epäonninen kuljettaja Tatralla suoraan Taki Inouen päälle.

Alunperin Ragnottin piti ajaa Renaultilla Unkarissa, mutta järjestäjät vakuuttivat Bernien ja Tatra sai toimia autona.:D Rellu jäi vain varalta odottamaan. Ragnotti ajoi myös Inouen päälle Monacossa 1995. Tuolloin Renault Cliolla.

Tuossa kuitenkin kuva ja linkki kauden 1993 Silverstonen turva-autosta:

http://img41.imageshack.us/img41/2620/vlcsnap2011112121h27m37.jpg
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kaudella 1983 Monacossa Keke Rosberg otti hienon taktisen voiton vaihtelevan kelin radalla. Turva-auto kuului myös Monacon kilpailun kuvioon. Monacossa oltiin nähty siihen asti enimmäkseen Lamborghini Countachia vaikka välissä oltiin nähty Aston Martinia.

Kauden 1979 kisan jälkeen mietittiin kauden 1980 kisan turva-autoksi kaameaa kauden 1979 kisan Aston Martin Lagondaa ja Opel Ascona 400:ta turva-autoina. Lopulta päädyttiin kuitenkin Lamborghinin super-autoon eli Countachiin.

Vuodesta 1980 eteenpäin oltiin nähty joko punainen tai valkoinen Lamborghini Countach. Kaudella 1982 Lamborghinissä oli myös 40-vuotisjuhlakilpailun tunnusmerkki. Kauden 1981 Lamborghini oli myös valkea ja kauden 1980 Lamborghini oli väriltään hieman tummanruskean punainen.

Punaisen Countachin ohella oli myös Lamborghini Jalpa varalta mukaan mikäli Countach kolaroisi tai ei toimisi. Lamborghini Countach oli erittäin hieno kuuluisuuksien auto. Sitä kuljetti kauden 1983 Monacossa Jacky Ickx ja auto näkyi jonkin aikaa ennen kilpailun starttia jopa tv-kuvissa.

Tässä kuitenkin linkki ja kuva:

http://imageshack.us/photo/my-images/259/lamborghinimonaco83jack.png
Tuo onkin sen verran erikoinen turva-auto, että katsotaanpa siitä toinenkin kuva:
 
Viimeksi muokattu:

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Jos nyt väärin muistan, niin eikös Imolassa '94 turva-autona ollu Opel Vectra?
Jahka noin on, niin pakko lesota, että oon sit "ajanu" turva-autolla kun kortin sain :DD. Sori ot
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Ihan oikein muistat. Imolassa 1994 oli käytössä Opel Vectra ja sitä ajoi Max Angelelli. Järjestäjät eivät halunneet käyttää FIA:n suosittelemaa Renaultia jostakin ihmeen syystä ja Opelissa kuluivat jarrut jo kahden kierroksen jälkeen ja se johti todella reiluun hidasteluun.

Monet uskovat vieläkin, että turva-auton hitaus aiheutti renkaiden viilenemisen Sennan autossa ja sitä kautta ulosajon.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Zandvoortissa 1978 toimi turva-autona tai tuohon aikaa järjestysauton nimellä ennen Monzan ikävää kolaria Ferrarin 512BB eli Berlinetta Boxer. Auto oli viiden litran 180 asteen kulmamoottorilla varustettu 360 hevosvoiman vauhtipeli. Moottori oli tietysti V12 vaikka moottori ei aito boxer ollutkaan. Kulutus oli 16,3 litraa satasella.

Se oli myös ensimmäinen turva-auto Ferrari vaikka myöhemmin nähtiin Ferrari Mondialia jota Reutemannkin pääsi ajelemaan Zandvoortissa 1985 ja Monzassa 1986 oli myös Mondialia turva-autona.

Tässä kuitenkin kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/515/197820zandvoort20ferrar.png/
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kanadan Montrealissa Turva-auton edeltäjän Course Carin toinen malli esiteltiin kun katastrofaalisen Watkins Glenin jälkeen esiteltiin kanadalaisille Chevrolet Corvette. Corvette erilaisine malleineen on ollut edustettuna myöhemminkin.

Viimeisen kerran se oli käytössä Kanadan kisassa 1997 Mersun apuna ja olisi ollut virallinen turva-auto ilman FIA:n määräystä Mersujen käytöstä kilpailussa kaudella 1997.

Tuossa kuitenkin kauden 1978 Kanadan gp:n turva-auton kuva ja linkki:

http://imageshack.us/photo/my-images/51/gp20canada207820montrea.png/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kisa on Mosport 1973 ja ajajana on Eppie Wietzes ja kakkosajajana ja FOCA:n edustajana kyydissä oli tuossa kisassa Peter Macintosh. Porsche oli oikeastaan tuon Kanadan kokeilun jälkeen sarjan epävirallinen turva-auto vuosina 1974-1976 vaikka joitakin muitakin malleja nähtiin niin suurelta osin Porsche eri malleineen oli hallitseva turva-auto.

Turva-autoa nähtiin myös harjoitusten osalta ainakin Itävallassa ja Zandvoortissa turva-auto lähetettiin radalle juuri ennen punaista lippua kun tieto kuolonkolarista oli saatu kisavirkailijoille.

Koko turva-auton idea periaatteessa f1:n kohdalla kypsyi kauden 1973 Silverstonen kolarien ja punaisen lipun myötä sillä järjestäjät eivät halunneet keskeyttää kilpailuja liikaa. Turva-auto keksintönä ja ideana on ollut käytössä jo Indy 500:n alkuhämäristä lähtien.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Tuosta Porsche 914:sta irtosi 110 hevosvoimaa ja oli eri evoluutiomalleineen käytössä myöhemminkin. Porsche 928 oli käytössä kauden 1987 Belgian grand prixissa turva-autona.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Onkos tuohon nimen muuttumiseen Pace car -> safety car jotain tiettyä syytä? Suomeksi kai aina ollut turva-auto?
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Ihan oikein muistat. Imolassa 1994 oli käytössä Opel Vectra ja sitä ajoi Max Angelelli. Järjestäjät eivät halunneet käyttää FIA:n suosittelemaa Renaultia jostakin ihmeen syystä ja Opelissa kuluivat jarrut jo kahden kierroksen jälkeen ja se johti todella reiluun hidasteluun.

Monet uskovat vieläkin, että turva-auton hitaus aiheutti renkaiden viilenemisen Sennan autossa ja sitä kautta ulosajon.
Jostaki syystä mä en nyt tunne itteeni kovinkaa ylpeeks tästä mun "turva-auto" kokeilusta. Maantieajossa ja kylähurussa vähän reippaamalla vauhdilla tohon jarruongelmaan en kyllä törmänny... Lieneekö ollut jokin yksilövika? Sinäänsä aika hemmetin ironista, että pojankloppi joka pitää Sennaa sitä ikuisena ykkösenä ajo ekat 10000km automallilla joka oli kenties osasyynä idolinsa kuolemaan...

Hiljaseks vetää meinaan...
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Jostaki syystä mä en nyt tunne itteeni kovinkaa ylpeeks tästä mun "turva-auto" kokeilusta. Maantieajossa ja kylähurussa vähän reippaamalla vauhdilla tohon jarruongelmaan en kyllä törmänny... Lieneekö ollut jokin yksilövika? Sinäänsä aika hemmetin ironista, että pojankloppi joka pitää Sennaa sitä ikuisena ykkösenä ajo ekat 10000km automallilla joka oli kenties osasyynä idolinsa kuolemaan...

Hiljaseks vetää meinaan...
Sä nyt ihan oikeesti pähkäilet miten jarrut voi antautua kun vedetään limitillä ympäri F1-rataa kun eivät antautuneet sulla maantieajossa sen paremmin kuin kylärallissakaan?

Tsemppiä ja jaksamista!
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Monet uskovat vieläkin, että turva-auton hitaus aiheutti renkaiden viilenemisen Sennan autossa ja sitä kautta ulosajon.
Reilusti OHI Toikin. Mielestäni ihan järkeenkäyvä teoria (kun lukee koko raportin tapahtuneesta).

Eikä siitä sen enempää. P.S. Mielenkiintoinen toikki.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Onkos tuohon nimen muuttumiseen Pace car -> safety car jotain tiettyä syytä? Suomeksi kai aina ollut turva-auto?
Käsittääkseni pace carit on Jenkeissä ja safety carit Euroopassa. Aikanaan kun safety caria ei formuloissa käytetty kovin aktiivisesti, auton radalle ilmestyessä selostajat usein puhui jenkkikisoista tutusta pace carista vaikka silloinkin auto kai virallisesti oli safety car.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Käsittääkseni pace carit on Jenkeissä ja safety carit Euroopassa. Aikanaan kun safety caria ei formuloissa käytetty kovin aktiivisesti, auton radalle ilmestyessä selostajat usein puhui jenkkikisoista tutusta pace carista vaikka silloinkin auto kai virallisesti oli safety car.
Mitenköhän tuo PACE CAR sitten pitäisi suomentaa - ASKEL/TAHTI-AUTO? :D
 
Ylös