Formula 1 - Jerez - Talvitestit

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Todiin , eipä ole tänään ehtinyt pahemmin testejä seurata. Tuli eilisestä mersun ajasta mieleen , että webo uhosi Rb7:kan viimeisimmän kehitysversion kykenevän kiertämään radan n. 1.16:ta
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mihinköhän tuo perustuu? Lämmin ilma on ohuempaa ja lämmin rata pitää paremmin. lisäisköhän se kylmä ilma sitten tehoja? En tiiä.
Siihen mitä oon oppinu kattelemalla ja kuuntelemalla. Muistaakseni Maikkarin lähetyksissä Salo tai JJ on jotain tällaista puhunut, että se "sweet spot" kelin suhteen on sillon, kun märkä rata on just kuivunut. Esimerkkinä vaikkapa Keken pitkään voimassa ollut aika-ajoennätys Silverstonessa, mikä ajettiin tietääkseni silloin kun radalla jo melkein tihutti vettä.

Viileällä tosiaan saadaan koneesta enemmän tehoja, ja jos se ilma on silloin "paksumpaa", niin eikös se tuota silloin enemmän downforcea? Toi jälkimmäinen tosin on ihan mutuilua. Renkaiden toimimisesta sen verran, että oikealla autolla ja säädöilla saadaan ne lämmöt kohilleen viileälläkin, kuten Lotus on tässä testissä osoittanut.

E: Ground Effect ehtikin jo tuohon väliin laittamaan samaa downforcesta.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No nyt saatiin varmaan melkosen puhdas aika-ajoveto Rosbergilta. Vain yks nopea ja takas varikolle.
Rosberg 1m17.613s

Tältä pohjalta, eli jos 2011 Mesen pohjat on 17,6 ja Webber uhos 2011 RB:n menevän alle 17,0, ja Grossjeanin parhaasta voitaneen vetää tän vuoden autoille joku 1 min 18 s melko nopeaksi ajaksi... :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lämmin rata ei pidä paremmin - vanhaan hyvään aikaan tavattiin aika-ajoissa kytätä hetkeä, jolloin aurinko menee pilveen. Jerezissä nopeimmat kierrokset on ajettu, kun ilma on ollut vielä kymmenen asteen hujakoilla ja radan lämpötila ylittänyt 20.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Lämmin rata ei pidä paremmin - vanhaan hyvään aikaan tavattiin aika-ajoissa kytätä hetkeä, jolloin aurinko menee pilveen. Jerezissä nopeimmat kierrokset on ajettu, kun ilma on ollut vielä kymmenen asteen hujakoilla ja radan lämpötila ylittänyt 20.
Mihinkäs tämä perustuu ? Toki tiedän , että renkaiden lämpö on se kaiken a ja o

edit typo
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Mihinkäs tämä perustuu ? Toki tiedän , että renkaiden lämpö on se kaiken a ja o

edit typo

Siihen, että jos rata ja renkaat on liian kuumat, niin rinkulat sulaa alle ja ei pidä.

Jos rata+renkaat on taas liian kylmät, niin kurrat ei tartu rataan.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Grosjeanin aika tuli mediumeilla eikä ilmeisesti ole renkaan lämpöjen kanssa ongelmia, siis saada lämpenemään

Lotus_F1Team: Even though it's pretty chilly, tyre temp is achieved by the rubber movement, and car downforce pushing the compound into the circuit
Kimihän tiistaina sanoi että takarenkaat kuluu viellä liian nopeasti, ovat ilmeisesti saaneet korjattua asian eilen :ahem:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Siihen, että jos rata ja renkaat on liian kuumat, niin rinkulat sulaa alle ja ei pidä.

Jos rata+renkaat on taas liian kylmät, niin kurrat ei tartu rataan.
Toki tuon tiedän , mutta ajoin takaa lähinnä sitä että lämmin rata ei pidä paremmin
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Toki tuon tiedän , mutta ajoin takaa lähinnä sitä että lämmin rata ei pidä paremmin
Riippuu mistä lämpötiloista puhutaan.

Auringon paahtama rata +30°C helteessä saattaa olla renkaille liikaa ja siksi on syytä odottaa pilven varjoa.
Radan pintahan auringon paahtaessa saattaa olla yli +60°C ja renkaat sillä lipsuessaan vielä kuumemmat.

Silloin voi kumiseoksesta riippuen +10°C rata olla nopeampi.



edit.
Ylensähän vormulakisoissa radat ja olosuhteet on aika kuumia ja siten renkuloitten kumiseokset on valmistettu sitä silmälläpitäen. Siis noin yleensä voidaan kai sanoa, että lämmin rata/rengas on nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Lämmin rata ei pidä paremmin - vanhaan hyvään aikaan tavattiin aika-ajoissa kytätä hetkeä, jolloin aurinko menee pilveen. Jerezissä nopeimmat kierrokset on ajettu, kun ilma on ollut vielä kymmenen asteen hujakoilla ja radan lämpötila ylittänyt 20.
En nyt meinannut että lämpimässä radassa olis itsessään parempi pito (vaikka niin sanoinkin) vaan kuvittelin että renkaat sais helpommin oikeesseen lämpötilaan mistä olis hyötyä ainakin lyhyissä vedoissa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
En nyt meinannut että lämpimässä radassa olis itsessään parempi pito (vaikka niin sanoinkin) vaan kuvittelin että renkaat sais helpommin oikeesseen lämpötilaan mistä olis hyötyä ainakin lyhyissä vedoissa.
Lämpimällä radalla renkaista tarttuu kumia nopeammin radan pintaan, jolloin pito paranee. Kun kumia sitten on jo kertynyt, niin lämpötilan merkitys vähenee.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Riippuu mistä lämpötiloista puhutaan.

Auringon paahtama rata +30°C helteessä saattaa olla renkaille liikaa ja siksi on syytä odottaa pilven varjoa.
Radan pintahan auringon paahtaessa saattaa olla yli +60°C ja renkaat sillä lipsuessaan vielä kuumemmat.

Silloin voi kumiseoksesta riippuen +10°C rata olla nopeampi.



edit.
Ylensähän vormulakisoissa radat ja olosuhteet on aika kuumia ja siten renkuloitten kumiseokset on valmistettu sitä silmälläpitäen. Siis noin yleensä voidaan kai sanoa, että lämmin rata/rengas on nopeampi.
Jotakin tuollaista itsekkin järkeilin. Toki ei kokemusta ole minkäänlaisista oikeista kilpa ajoneuvoista , mutta rc vekottimien kanssa joskus tesmaillut .
Edit siis asfalti lämpötilan vaikutusta pitoon eri "seoksilla" . Hiekalla en pahemmin eroa huomannut johtuen kai vaatimattomista käsittelytaidoista .
 
Viimeksi muokattu:

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Huhhuh. Aikamoisena yllärinä tuli itselle että Kimi on vielä Jerezissä paikalla. Olin aivan varma että olisi jo Sveitsissä syömässä jäätelöä.
Ei ole ollut tänään Jerezissä Kimi.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Ei ole ollut tänään Jerezissä Kimi.
Kyllä se ainakin tuon Autosport liven mukaan on ollut

08:07 Now Grosjean is back in after his installation lap, Raikkonen wanders over for a chat with his team-mate.

08:07 The Finn - no stranger to cold weather - looks chilly as he shuffles from foot to foot. Is this Spain or England?

08:07 Outside the Lotus garage, Raikkonen has the headset on and is chatting to Alan Permane and Eric Boullier.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Lotuksen virallisen twitterin mukaan ei ole ja joku kertoi Kullan kertoneen, että kimi lensi eilen pois.
LeeMcKenzieF1
Kimi and Eric Boullier on pit wall as Grosjean comes back to garage.

 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Hyvää vauhtia ollu kyllä Lotuksella, mitä tästä ohesta seurannu. RB:ltä odotan toki kovempaa, niitä ei varmaan vaan edes kiinnosta kokeilla rajoja pienellä bensamäärällä vielä ja sama koskee oikeastaan McLarenia. Olin eka sitä mieltä, et Mercedes mokaa pahasti kun tavallaan "missaa" tän yhen testijakson vanhalla autolla ajellessaan, mut nyt jos ajattelee ni ne saattaa olla aivan saatanan fiksuja. Kun samasta autosta on koko kauden dataa ja säädöt ni tiedetään miten uudet renkaat vaikuttaa verraten vanhoihin. Ei välttämättä ois ollu huono veto muiltakaan kärkitalleilta, toki jos se niitten uus auto ei toimikkaan kuten oletettu, ni mersu voi olla aika kusessa ja kiireessä ennen kauden alkua. :rolleyes:

Ferrarin iskukyvystä en ole kovinkaan vakuuttunut vielä, voi olla kauden floppaaja. Jotenkin vähän väkisin suunnitellun oloinen tuo luomus, "nyt on pakko repäistä"-ajatuksella varmaan suunniteltu. Vähän menny ainakin itseltä luotto tallin toimintaan sen jälkeen kun Todt ja Brawn on sieltä lähteneet. Häslätään ja ei oikeestaan tiedetä missä vika on ja sitten syytellään vuorollaan kaikkia. Noh, nyt tätä voi jo nautinnolla katella kun siellä ei oo suomalaisia enää mitkä kärsis ;)
 
Ylös