Neste Oil Rally Finland 2012

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Incar livekuvissa on tietty riski. Mitä jos sattuu jotain niin ei niitä kuvia kaikkien tarvi nähdä siis jotain vakavempaa. Pitäisi tulla hieman viiveellä ehkä voisi ohjaaja sitten pätkästä tarpeentullen. Tietty jos kuva tulis auton ulkopuolelta nii..
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Viime vuonnahan taidettiin yksi MM-ralli näyttää melkeinpä kokonaan livenä incaria ja helikopterikuvaa yhdistämällä, tosin en tiedä oliko siinä viiveitä käytössä.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Olen samaa mieltä, että tämä pelkkä Eye in the sky konsepti ei oikein toimi. IRC-tyylinen lähetys toimisi paljon paremmin eli kopterikuvaa ja sopiva määrä incar kameroita.

Ja sitten joku muu kuin Tomi Tuominen selostamaan. Tuominen on niin jumittunut omiin turinointeihinsa ettei sitä jaksa kuunnella. Paasonenkin on aika huono kommentaattori kun ei tunnu olevan kovin puheliasta sorttia. Tähänkin tarjoaisin IRC-selostajia Jakke Honkasta ja Jussi Välimäkeä. Hekin jumittuvat muistelemaan yleensä vanhoja, mutta niillä on kuitenkin yleensä paremmat jutut eikä Jyväskylä muisteloita ole vielä kuultu :) Ja onnistuuhan heiltä varsinainen tapahtumien kommentointikin varsin terävästi.

Ilmeisesti helikopterin lentotunti on sen verran halpa ja kamerat+tekniikka kallista, että kannattaa tehdä paljon huonoa kuvaa kuin vähemmän parempaa.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
IDElle :thumbup: hienoista kuvista ja hyvin olit saanut taltioitua järjestäjän toimet keltaisella talolla. AKK-Sportsille :alppu: jatkakaa ryssimistä taattuun tyyliin. ;)
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Olen samaa mieltä, että tämä pelkkä Eye in the sky konsepti ei oikein toimi. IRC-tyylinen lähetys toimisi paljon paremmin eli kopterikuvaa ja sopiva määrä incar kameroita.
Verrattuna Eurosportin Monte Carlo lähetyksiin,

1) Koptereita oli liian vähän. Ilmeisesti käytössä oli vain yksi kopteri, joten välillä täytyi odottaa sen siirtymistä. Eurosportilla on kai 2, joten ainakin toinen kuvaa (ja vastaanottaa incar-kuvaa) koko ajan.

2) Huonompi kopteripilotti. Vaikka Suomessa kopterilla ei saakaan niin hyvää kuvaa kuin vuorenrinteellä, niin olisi siitä varmaan parempaa saanut.

3) Incar-kamerat puuttuivat. Erityisesti kun siitä kopterikuvasta ei monestikaan näy kuin auton katto puiden välissä, vaikka kuinka hyvin kuvaisi, incar-kameroita tarvittaisiin.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Verrattuna Eurosportin Monte Carlo lähetyksiin,
Kunnon lähetyksen tekeminen nostaa kustannuksia aika äkkiä. Millaisenkohan lähetyksen olisi saanut aikaan jos koko lauantain kuvausbudjetti olisi käytetty yhteen erikoiskokeeseen? No koko tuotantomallihan on aiva p*rsiistä kun maikkari tuottaa kuvaa pelkästään itselleen. Jos mm-sarjaan ikinä saadaan kunnon promoottori niin nämä tehdään kansainväliseen levytykseen, jolloin ei tarvitse kaikkea tehdä kengännauhabudjetilla.

IRC-kopterikuvat on muuten suunniteltu tarkasti etukäteen. Esim Skotlannissa ajettiin viimevuonna käytännössä samanlaisessa metsikössä kuin Suomessakin. Yhdessä kohdassa tien vieressä sattui olemaan hakkuuaukko ja kopteri lensi tietenkin aina siinä kohdassa maata viistäen auton vierellä (ja suoran päässä oli "sattumalta" helkutin kokoinen mainostaulu).
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
IRC-kopterikuvat on muuten suunniteltu tarkasti etukäteen. Esim Skotlannissa ajettiin viimevuonna käytännössä samanlaisessa metsikössä kuin Suomessakin. Yhdessä kohdassa tien vieressä sattui olemaan hakkuuaukko ja kopteri lensi tietenkin aina siinä kohdassa maata viistäen auton vierellä (ja suoran päässä oli "sattumalta" helkutin kokoinen mainostaulu).
Kyllä kai ne helikopterireitit Suomessakin valmiiksi suunnitellaan? Ainakin ennen suunniteltiin. Oltiin yhtenä vuonna Juupajoen/Talviaisten pätkällä juuri sellaisessa kohdassa jonka helikopteri ylitti joka kärkiauton kohdalla. Ei tarvinnut pahemmin ralliauton ääniä kuunnella sillä kertaa. Eihän niitä mainostauluja nyt sellasiin kohtiin laitetakkaan joita ei kamerassa näy. Jopa SM-ralleissa muistan kameramiesten kanniskelleen mukanaan mainoskylttejä joita sitten pellolle kylvivät.

En Maikkarin lähetyksiä nähnyt, mutta IRC-sarjassahan on saatu hyvä livelähetys kasaan ilman helikopteriakin (pimeään aikaan). Incar-kameroiden lisäksi välttämättä ole kuin yksi kiinteä kamera pätkän maalissa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Eipä taida Vauhdin Maailmaan tulla tällä kertaa hyppyjen pituuksia keltaisen talon hyppyriltä. Järkkärit keräsivät pois jo pystytetyt mittamerkit ennen ek:n alkua.
Voisikohan tässä olla samaa logiikkaa kuin siinä, että järjestysmiehet oli ohjeistettu keräämään tielle, aurausmerkkeihin yms. asetellut kamerat pois (vrt. tapaus Hirvosen tuulilasi Jukojärvi 2010). Toki kyllä tässä joustoa pitäisi olla jo ihan yleisen mielenkiinnon ja rallin brändin luomisen vuoksi. Ei legendoja synny ellei niitä anneta tehdä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
http://www.youtube.com/watch?v=r6G32N8o-1I

Tulipa oltua Ouninpohjalla samassa kohtaa kuin videon kuvaaja. Aikamoinen hidastustilanne.
On se vaan parempi, että ihmiset menee karsinoihinsa jo ennen nolla-autoja vai mitä Don Vito?

Oliko siinä järkkäri yrittänyt raahata miestä pois tieltä, kun näytti poistuvan viime hetkellä ojaan? Oliko tää sellanen virallinen tienylityskohta?
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Kyllä kai ne helikopterireitit Suomessakin valmiiksi suunnitellaan?
En kovin tarkkaan katsonut tämän vuotisia lähetyksiä, mutta kyllä vaikutelmaksi jää että kuvattavia autoja ja kuvauskulmia ei kovin tarkaan mietitä. Tuollahan lentää muitakin koptereita, jotka rajoittavat kuvauskopterin lentoa. Ainakin kerran kuvassa näkyi alempana lentävä kopteri (turvakopteri?), joten voi olla ettei kuvaskopteri pääse edes lentämään niin alhaalla kuin haluaisi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
IDElle :thumbup: hienoista kuvista ja hyvin olit saanut taltioitua järjestäjän toimet keltaisella talolla. AKK-Sportsille :alppu: jatkakaa ryssimistä taattuun tyyliin. ;)
Joo, eiköhän se ole parempi kun lopetetaan koko ralli.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Viestien mukaan Tahkon auto blokkaa osittain muita autoja:
https://twitter.com/Official_iRally/status/231737094324764672

EDIT: Tahko lähti Minillään puolukkametsään. Raakojahan ne vielä on.

Olin jaksopäällikkönä tuolla ja mm. vetämässä liinoilla tuota autoa metsästä lyhyen tauon aikana Ouninpohja 1:n ja 2:n välillä. Yleisöä oli mukana n. 20 henkeä.

Kyllä se auto sieltä tuli kyljelläänkin raahaten hyvän matkaa. :ahem:
Auto käännettiin pyörilleen kun saatiin se tien viereen asti.

Etupyörät olivat taittuneet alle joten raahattiin "nahkoineen" tietä pitkin liittymään turvallisempaan paikkaan. Hinausauton porukat eivät suostuneet hinaamaan vaan sanoivat että auto jää tähän ouninpohja 2:nkin ajaksi. Yleisö halusi koittaa siirtää autoa ja annoin luvan yrittää ja avustin toimituksessa. Yleisöä ei olisi saanut olla tiellä tauon aikana mutta nyt kävi näin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
En kovin tarkkaan katsonut tämän vuotisia lähetyksiä, mutta kyllä vaikutelmaksi jää että kuvattavia autoja ja kuvauskulmia ei kovin tarkaan mietitä. Tuollahan lentää muitakin koptereita, jotka rajoittavat kuvauskopterin lentoa. Ainakin kerran kuvassa näkyi alempana lentävä kopteri (turvakopteri?), joten voi olla ettei kuvaskopteri pääse edes lentämään niin alhaalla kuin haluaisi.
Olettaisin, että tuolla aika tarkat säännöt olisi mitkä kopterit saa missäkin lentää. Tärkeitä henkilöitä kuljettavat kopterit yleensä saapuvat EK:n varren pellolle ennen ekaa autoa ja lähtevät jossain vaiheessa pätkän aikana pois, mutta ne tuskin saavat autoja seurata pätkällä ja varmaa niiden siirtymisetkin pyritään hoitamaan käynnissä olevia erikoiskokeita vältellen tai ainakin kuvauskopteria korkeammalla. Tuo turvakopteri ainakin joskus lensi turva-auto ykkösen aikoihin ja se lentää tosi matalalla.

Olin jaksopäällikkönä tuolla ja mm. vetämässä liinoilla tuota autoa metsästä lyhyen tauon aikana Ouninpohja 1:n ja 2:n välillä. Yleisöä oli mukana n. 20 henkeä.
Mistä se 10 minuutin tauko ykkösen aikana johtui?
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
On se vaan parempi, että ihmiset menee karsinoihinsa jo ennen nolla-autoja vai mitä Don Vito?

Oliko siinä järkkäri yrittänyt raahata miestä pois tieltä, kun näytti poistuvan viime hetkellä ojaan? Oliko tää sellanen virallinen tienylityskohta?
Olin myöskin tuossa paikassa kattelemassa - viereiselle pellolle laskeutui just samaan aikaan helikopteri, joten Nikaran auton ääni ei kuulunut helikopterin lepatuksen aikana lainkaan. Taisi toi känniääliökin seurata helokopteria samalla, kun oli toikkaroimassa tien yli. Mitä lie tuo ylityspaikan järkkäri uneksinut, kun päästi ton kääliön tohon tielle pyörimään. Oli siis ihan virallinen ylityskohta ja järkkärit siinä molemmin puolin tietä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En Maikkarin lähetyksiä nähnyt, mutta IRC-sarjassahan on saatu hyvä livelähetys kasaan ilman helikopteriakin (pimeään aikaan). Incar-kameroiden lisäksi välttämättä ole kuin yksi kiinteä kamera pätkän maalissa.
Ne incar-kamerat vaatii sen linkin, eli ilman koptereita voidaan toimia vain alueella, jolla on riittävän hyvät datayhteydet signaalin lähettämiseen.
 
Ylös