Hyvä rapo :thumbup:Täällä yksi, joka haluaa ilmoittautua tyytyväiseksi rallituristiksi.
Rallit alkoi siis shakedownin rae ja ukkoskuuroilla. Ei ihan sitä mitä viime vuonna, mutta omanlainen elämys tuokin. Torstai meni paviljongissa pari kertaa pörrätessä, näin perheellisenä voisin sanoa, että olin aika tyytyväinen lokariautoihin ja siellä saamaan palveluun. Siellä oli myös oikeasti säännötkin mikä aina hyvä asia. Oma poikani viihtyi myös.
Torstaina jäi EKt väliin, mutta pe kutsui Jukojärvi sekä Mökkiperä 1 ja 2 sekä killeri.
Lauantaina kävin katsoon leustu 1 ja surkee kakkosen. Ouninpohjaan en viitsinyt lähteä vaan käytiin pyöriin taas paviljongissa, jossa oli silloin omasta mielestä aivan todella hyvä meininki, Ouninpohja näkyi screeniltä ja hulinaa oli sopivasti, kruununa pääsin koeistuun uuden Subarun BRZn:ahem:.
Järkkäreistä ei ole pahaa sanottavaa, mutta joidenkin katsojien jatkuva aamusta iltaan ryyppääminen keskellä ei mitään vähän ihmetyttää.
Surkee 2lla olin yhdessä risteyksessä katsomassa, jossa tais olla myös virallinen rallin helikopterilentokenttä vieressä. Koneista putkahteli vähän kaiken näköisiä ex-ralli kuskeja. Yks vanha rallisankari oli kyllä niin humalassa, että vähä säälitti.
Katsojia oli mielestäni todella paljon, ainut missä niitä oli vähän oli tuo jukojärven lopun hyppypaikka.
Eniten kaipaan ralliin kaveria joka vetää lööppiä ajamalla pataan ja lisää talleja 4 tasaista tallia olisi hyvä vähimmäismäärä. Kyllästynyt olen myös tähän Citikka hallitsee ja Ford seuraa kuvioon. Tuotteen isoin ongelma on ettei ole kisaa.
Neste rallin isoimman vaikutuksen kisassa teki tosiaan Lappi ja Nikara sekä Lööppi. Ketomaa veti myös mielestäni ihan OK. Neste rallista teki tokisi paremman jos olisi muutama pitkä EK lisää ja kolme kunnon ajopäivää.
Onneksi tuo VW tulee ens vuonna mukaan kuvioihin, tallikaverit Ogier ja JM tekevät varmasti tuhoisaa jälkeä. Siinä voi jopa Lööppi joutua alkaan ajaan ihan tosissaan. :alppu:
Ei ole eikä tule. Fordin ongelma on pitkälle siinä, että se ei ole ollut teknisen kehityksen eturintamassa sitten Mk.II Escorttien vaan laahannut aina muutaman askeleen perässä. Toisaalta Citroenilla on PSA-yhtymän (lähes) pohjaton rahasäiliö selkänojanaan, mitä Fordilla ei todellakaan ole ollut. M-Sportin budjetti on saattanut olla jopa pienempi kuin millä Prodrive/Subaru operoivat.Eniten kaipaan ralliin kaveria joka vetää lööppiä ajamalla pataan ja lisää talleja 4 tasaista tallia olisi hyvä vähimmäismäärä. Kyllästynyt olen myös tähän Citikka hallitsee ja Ford seuraa kuvioon. Tuotteen isoin ongelma on ettei ole kisaa.
Aika pirun hyvin Wilsonin talli on pärjännyt. Ongelma on ollut, että kuskit eivät ole ottaneet maksimaalista hyötyä vehkeistä. Toki muutaman kerran olleet pisteiden päässä mestaruudesta, mitä tietenkään suuri yleisö ei noteeraa.Ei ole eikä tule.
Näinhän se on joo tiukkana pitää olla ja kaikille sama kuri. Yhdelle kun antaa periksi niin kohta lauma seuraa perässä. nimim. rr-kisoissa toimitsijana toiminut.Yleisön hallitseminen MM-rallissa on vaikeaa/mahdotonta jollei ole sääntöjä. Jokainen, joka on ollut yleisömeren keskellä järjestyksenvalvojana, tietää taatusti mistä puhun.
Jossain kinttupolulla jossa on kourallinen katsojia, on sitä leppoisampaa vanhan ajan meininkiä. Mutta kun porukkaa on valtoimenaan, keinot hallita tilannetta on vähissä jollei pidetä tiukkaa linjaa yleisöalueiden ja kulkuväylien suhteen jo ennen autojen tuloa. Järjestyksenvalvoja kun ei ole poliisin/sotilaan veroinen auktoriteetti.
Tämän vuoden Palsankylän EK:n isolla hypyllä oli aika häilyvä toi tiukka linja, ja ihmisiäkin oli vähän enemmän kuin kourallinen. Sillä kohtaa valtaosa porukasta taisi olla kattelemassa oranssien verkkoaitojen ja tien välissä... Varattiin pari-kolme tuntia ennen tokan pätkän alkua paikat siitä aidan oikealta puolelta, mutta ennen autojen tuloa täytyi sitten siirtyä itsekin sinne kielletylle alueelle, jos aikoi jotain nähdä. Vaan eipä siinä, sai ainakin hyviä hyppykuvia räpsittyä tuolta katselupaikalta :thumbup:Yleisön hallitseminen MM-rallissa on vaikeaa/mahdotonta jollei ole sääntöjä. Jokainen, joka on ollut yleisömeren keskellä järjestyksenvalvojana, tietää taatusti mistä puhun.
Jossain kinttupolulla jossa on kourallinen katsojia, on sitä leppoisampaa vanhan ajan meininkiä. Mutta kun porukkaa on valtoimenaan, keinot hallita tilannetta on vähissä jollei pidetä tiukkaa linjaa yleisöalueiden ja kulkuväylien suhteen jo ennen autojen tuloa. Järjestyksenvalvoja kun ei ole poliisin/sotilaan veroinen auktoriteetti.
Hoppauskovaisia piisaa. Toki on myönnettävä, että Wilson saa kelpo jälkeä aikaan pienehköillä resursseilla, mutta toisaalta kannattaa muistaa myös se fakta, että Ford on sarjan toiseksi paras talli ainoastaan siitä syystä, että sarjassa on mukana vain kaksi autonvalmistajaa täysipäiväisesti. WRC-aikakaudella ja useamman kuin kahden valmistajan ollessa mukana Ford on ollut kahden parhaan auton joukossa vain kaudella 2007: Subaru oli mokannut edellisellä kaudella esitellyn uuden autonsa kanssa ja se moka johti myöhemmin merkin vetäytymiseen kilpailutoiminnasta.Aika pirun hyvin Wilsonin talli on pärjännyt. Ongelma on ollut, että kuskit eivät ole ottaneet maksimaalista hyötyä vehkeistä. Toki muutaman kerran olleet pisteiden päässä mestaruudesta, mitä tietenkään suuri yleisö ei noteeraa.
Saksasta ei tekisi mielenkiintoista edes se, että Loeb ilmoittaisi yrittävänsä voittoa peruuttamalla. Ero seuraaviin mitattaisiin silti kalenterilla. Rallifriikit jännäävät Saksassa lähinnä sitä, tuoko asfalttispesialisti Hirvonen Citroenille kaksoisvoiton.Ford on taas kehittynyt asvaltilla aivan Citikan vertaiseksi. Mielenkiinnolla Saksaa odottelen.
Uusimman Veikkaajan mukaan Citroenin rallitiimi saa ensi vuonna 40% rahoituksesta itse tehtaalta ja 60% on kerättävä sponsoreilta.En tiedä PSA:n todistustarpeesta, mutta rahaa niiltä eniten puuttuu.
Huhu kertoo että RedBull olisi lähdössä volkkarin matkaan ensi vuonna.Uusimman Veikkaajan mukaan Citroenin rallitiimi saa ensi vuonna 40% rahoituksesta itse tehtaalta ja 60% on kerättävä sponsoreilta.
Enemmän kuin todennäköistä.Huhu kertoo että RedBull olisi lähdössä volkkarin matkaan ensi vuonna.
Asiaa puhut. Valkolan voisi tuohon vielä lisätä. Jouhtikylällä on kyllä maisemat "hieman" muuttuneet kun se myrsky kävi siellä pari vuotta sitten.Mulla olis tilauksessa Laukaa, Lankamaa, Jouhtikylä, Sirkkamäki (siinä Hieman Konneveden alapuolella), Myhinpää, Venekoski jne...
Kiitos!
Ei pidä unohtaa myöskään Konneveden keskustan tuntumassa olevaa Kalliokoskea.Asiaa puhut. Valkolan voisi tuohon vielä lisätä. Jouhtikylällä on kyllä maisemat "hieman" muuttuneet kun se myrsky kävi siellä pari vuotta sitten.
Niimpä. Citroenin hallinta ei ole niinkään Fordin heikkoutta vaan Loebin ja ranskalaistallin pitkän yhteistyön ja auton kehityksen mahtavuutta. Jos Loeb olisi esimerkiksi parin ensimmäisen mestaruutensa jälkeen siirtynyt vaikka Subarulle ja Citikalle tullut joku eri tyyppinen ykköskuski, niin mestaruustaulukko voisi olla hyvinkin erilainen. Nyt VW:n myötä on mahdollisuus uuteen valtakauteen, kun Ogier on auton kehityksessä alusta asti mukana. Vielä kun Jari-Matti pääsee tähän kelkkaan mukaan.Hoppauskovaisia piisaa. Toki on myönnettävä, että Wilson saa kelpo jälkeä aikaan pienehköillä resursseilla, mutta toisaalta kannattaa muistaa myös se fakta, että Ford on sarjan toiseksi paras talli ainoastaan siitä syystä, että sarjassa on mukana vain kaksi autonvalmistajaa täysipäiväisesti. WRC-aikakaudella ja useamman kuin kahden valmistajan ollessa mukana Ford on ollut kahden parhaan auton joukossa vain kaudella 2007: Subaru oli mokannut edellisellä kaudella esitellyn uuden autonsa kanssa ja se moka johti myöhemmin merkin vetäytymiseen kilpailutoiminnasta.
Valkola tosiaan myös mukaan.Ei pidä unohtaa myöskään Konneveden keskustan tuntumassa olevaa Kalliokoskea.
Valkolan minäkin haluaisin mukaan ja siitä saisi helposti jopa 18 kilometriä pitkän ja sen version pohjoisosassa olisi lähes 2 kilometriä pitkä suora jossa kilpailijat pääsisivät testaamaan autonsa huippunopeuden.
Jouhtikylä on liian kaukana kisakeskuksesta, joten sitä ei tulla ajamaan ainakaan lähitulevaisuudessa ja kun Jouhtikylästä tuli puhe niin mihin unohtui Leskelänkylä, joka on Jouhtikylän vieressä ja siksi niiden välinen siirtymätaival olisi lyhyt.
Olin vuonna 2001 mukana levittelemässä mainoslakanoita ek:en varsille. Ja tietysti myös keräämässä pois. Kaikki Valtra- ja Karjalalakanat oli aina kadonneet katsojien toimesta :alppu:Järkkäreistä ei ole pahaa sanottavaa, mutta joidenkin katsojien jatkuva aamusta iltaan ryyppääminen keskellä ei mitään vähän ihmetyttää.
No kun suuntaushan on saada rallia lähemmäksi suurempia massoja, siksi mm Tampereen lenkki olisi enemmän perusteltu ja legendaarisia pätkiähän siellä riittää..Valkola tosiaan myös mukaan.
Vertailin noita välimatkoja ja totesin, että J:kylä - Jämsä on n. 60 km, samoin J:kylä - Konnevesi n. 60 km, joten itäpuolen pätkille ei tulisi sen enempää siirtymäajoa ja kilometrejä kuin länsipuolellekaan Jämsän suuntaan.
Myhinpään ajattaminen muutamine muine itälenkin varrelle osuvine pätkineen tulisi olemaan kilometreiltään samaa luokkaa kuin Ouninpohja - Moksi/Leustu jne... pätkät. Näin etäisyys keskushuoltoon J:kylään olisi sama matka, ajettiinpa kummalla ilmansuunnalla tahansa.
Mutta...miten tämä saataisiin iskostettua myös rallin järjestäjien mieliin?
Näitä "lenkkejä" voisi vaihdella vaikka joka vuosi. Siis vuorovuosina Lahteen, Tampereelle ja Itään.No kun suuntaushan on saada rallia lähemmäksi suurempia massoja, siksi mm Tampereen lenkki olisi enemmän perusteltu ja legendaarisia pätkiähän siellä riittää..