Neste Oil Rally Finland 2012

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1398
Ei Kennykään ole mukana kilpaillakseen, eli periaatteessa turisti hänkin. Loeb ja Latvala ovat ehkä ainoat kilpakuskit koko sarjassa tällä hetkellä.. Solberg ja Hirvonenkin ovat enemmän tai vähemmän maksettuja häviäjiä.
 
Viimeksi muokattu:

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Täällä yksi, joka haluaa ilmoittautua tyytyväiseksi rallituristiksi.

Rallit alkoi siis shakedownin rae ja ukkoskuuroilla. Ei ihan sitä mitä viime vuonna, mutta omanlainen elämys tuokin. Torstai meni paviljongissa pari kertaa pörrätessä, näin perheellisenä voisin sanoa, että olin aika tyytyväinen lokariautoihin ja siellä saamaan palveluun. Siellä oli myös oikeasti säännötkin mikä aina hyvä asia. Oma poikani viihtyi myös.
Torstaina jäi EKt väliin, mutta pe kutsui Jukojärvi sekä Mökkiperä 1 ja 2 sekä killeri.

Lauantaina kävin katsoon leustu 1 ja surkee kakkosen. Ouninpohjaan en viitsinyt lähteä vaan käytiin pyöriin taas paviljongissa, jossa oli silloin omasta mielestä aivan todella hyvä meininki, Ouninpohja näkyi screeniltä ja hulinaa oli sopivasti, kruununa pääsin koeistuun uuden Subarun BRZn:ahem:.

Järkkäreistä ei ole pahaa sanottavaa, mutta joidenkin katsojien jatkuva aamusta iltaan ryyppääminen keskellä ei mitään vähän ihmetyttää.
Surkee 2lla olin yhdessä risteyksessä katsomassa, jossa tais olla myös virallinen rallin helikopterilentokenttä vieressä. Koneista putkahteli vähän kaiken näköisiä ex-ralli kuskeja. Yks vanha rallisankari oli kyllä niin humalassa, että vähä säälitti.

Katsojia oli mielestäni todella paljon, ainut missä niitä oli vähän oli tuo jukojärven lopun hyppypaikka.

Eniten kaipaan ralliin kaveria joka vetää lööppiä ajamalla pataan ja lisää talleja 4 tasaista tallia olisi hyvä vähimmäismäärä. Kyllästynyt olen myös tähän Citikka hallitsee ja Ford seuraa kuvioon. Tuotteen isoin ongelma on ettei ole kisaa.

Neste rallin isoimman vaikutuksen kisassa teki tosiaan Lappi ja Nikara sekä Lööppi. Ketomaa veti myös mielestäni ihan OK. Neste rallista teki tokisi paremman jos olisi muutama pitkä EK lisää ja kolme kunnon ajopäivää.

Onneksi tuo VW tulee ens vuonna mukaan kuvioihin, tallikaverit Ogier ja JM tekevät varmasti tuhoisaa jälkeä. Siinä voi jopa Lööppi joutua alkaan ajaan ihan tosissaan. :alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Täällä yksi, joka haluaa ilmoittautua tyytyväiseksi rallituristiksi.

Rallit alkoi siis shakedownin rae ja ukkoskuuroilla. Ei ihan sitä mitä viime vuonna, mutta omanlainen elämys tuokin. Torstai meni paviljongissa pari kertaa pörrätessä, näin perheellisenä voisin sanoa, että olin aika tyytyväinen lokariautoihin ja siellä saamaan palveluun. Siellä oli myös oikeasti säännötkin mikä aina hyvä asia. Oma poikani viihtyi myös.
Torstaina jäi EKt väliin, mutta pe kutsui Jukojärvi sekä Mökkiperä 1 ja 2 sekä killeri.

Lauantaina kävin katsoon leustu 1 ja surkee kakkosen. Ouninpohjaan en viitsinyt lähteä vaan käytiin pyöriin taas paviljongissa, jossa oli silloin omasta mielestä aivan todella hyvä meininki, Ouninpohja näkyi screeniltä ja hulinaa oli sopivasti, kruununa pääsin koeistuun uuden Subarun BRZn:ahem:.

Järkkäreistä ei ole pahaa sanottavaa, mutta joidenkin katsojien jatkuva aamusta iltaan ryyppääminen keskellä ei mitään vähän ihmetyttää.
Surkee 2lla olin yhdessä risteyksessä katsomassa, jossa tais olla myös virallinen rallin helikopterilentokenttä vieressä. Koneista putkahteli vähän kaiken näköisiä ex-ralli kuskeja. Yks vanha rallisankari oli kyllä niin humalassa, että vähä säälitti.


Katsojia oli mielestäni todella paljon, ainut missä niitä oli vähän oli tuo jukojärven lopun hyppypaikka.

Eniten kaipaan ralliin kaveria joka vetää lööppiä ajamalla pataan ja lisää talleja 4 tasaista tallia olisi hyvä vähimmäismäärä. Kyllästynyt olen myös tähän Citikka hallitsee ja Ford seuraa kuvioon. Tuotteen isoin ongelma on ettei ole kisaa.

Neste rallin isoimman vaikutuksen kisassa teki tosiaan Lappi ja Nikara sekä Lööppi. Ketomaa veti myös mielestäni ihan OK. Neste rallista teki tokisi paremman jos olisi muutama pitkä EK lisää ja kolme kunnon ajopäivää.

Onneksi tuo VW tulee ens vuonna mukaan kuvioihin, tallikaverit Ogier ja JM tekevät varmasti tuhoisaa jälkeä. Siinä voi jopa Lööppi joutua alkaan ajaan ihan tosissaan. :alppu:
Hyvä rapo :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eniten kaipaan ralliin kaveria joka vetää lööppiä ajamalla pataan ja lisää talleja 4 tasaista tallia olisi hyvä vähimmäismäärä. Kyllästynyt olen myös tähän Citikka hallitsee ja Ford seuraa kuvioon. Tuotteen isoin ongelma on ettei ole kisaa.
Ei ole eikä tule. Fordin ongelma on pitkälle siinä, että se ei ole ollut teknisen kehityksen eturintamassa sitten Mk.II Escorttien vaan laahannut aina muutaman askeleen perässä. Toisaalta Citroenilla on PSA-yhtymän (lähes) pohjaton rahasäiliö selkänojanaan, mitä Fordilla ei todellakaan ole ollut. M-Sportin budjetti on saattanut olla jopa pienempi kuin millä Prodrive/Subaru operoivat.
Volkkarin myötä sarjaan tulee toinen aito tehdastalli, mutta samaan aikaan on vahvasti syytä olettaa, että Sitruunam WRC-tiimi voi hyvinkin päätyä vuodeksi tai kahdeksi Qatarilaiseen omistukseen PSA-yhtymän vetäytyessä enemmän tai vähemmän tyylikkäästi takavasemmalle. Heillä kun ei yksinkertaisesti ole enää mitään todistettavaa. Jos WTCC sarjalla olisi parmempi mainonta-arvo, niin en lainkaan ihmettelisi vaikka PSA-yhtymä seuraavaksi siirtäisi voimavaransa sille puolelle.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ei ole eikä tule.
Aika pirun hyvin Wilsonin talli on pärjännyt. Ongelma on ollut, että kuskit eivät ole ottaneet maksimaalista hyötyä vehkeistä. Toki muutaman kerran olleet pisteiden päässä mestaruudesta, mitä tietenkään suuri yleisö ei noteeraa.

Nyt Citikan ylivoima Jyskälässä johtui vain siitä, että olivat tehneet vähän reilumman päivityksen alustaan. Ford on taas kehittynyt asvaltilla aivan Citikan vertaiseksi. Mielenkiinnolla Saksaa odottelen.
 

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Yleisön hallitseminen MM-rallissa on vaikeaa/mahdotonta jollei ole sääntöjä. Jokainen, joka on ollut yleisömeren keskellä järjestyksenvalvojana, tietää taatusti mistä puhun.

Jossain kinttupolulla jossa on kourallinen katsojia, on sitä leppoisampaa vanhan ajan meininkiä. Mutta kun porukkaa on valtoimenaan, keinot hallita tilannetta on vähissä jollei pidetä tiukkaa linjaa yleisöalueiden ja kulkuväylien suhteen jo ennen autojen tuloa. Järjestyksenvalvoja kun ei ole poliisin/sotilaan veroinen auktoriteetti.
Näinhän se on joo tiukkana pitää olla ja kaikille sama kuri. Yhdelle kun antaa periksi niin kohta lauma seuraa perässä. nimim. rr-kisoissa toimitsijana toiminut.

Ouninpohjassa järkkäri hienosti valisti tiellä kävelleitä suomalaisia olemaan herrasmiehiä ja kertoipa myös että yleisön turvallisuuden takia ne säännöt siellä on! Ainoo ongelma tuntuu olemaan nuo kielitaidottomat turistit!

Hienosti menikin kisat! Ei ollu itsellä mitään sanomista järkkäreistä eikä varmaan niilläkään jotka tieltä pois komennettiin, sillä oli niin kohtelias ja asiallinen järkkäri ounissa keltaselta talolta mutaseen päin ns. solbergin paikassa.

Solbergin paikasta meinasi muuten tulla Hirvosen paikka! Paiskasi nimittäin autonsa ekalla ajokerralla siihen aivan nostamatta ja sitomatta jonka seurauksena osui kallioleikkaukseen ja heitti vielä vasta puolelle poikittain! Harmi vaan että video kamera oli kiinteenä kuvaamassa tulo suuntaan joten ei näy piruetit kuvassa.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Yleisön hallitseminen MM-rallissa on vaikeaa/mahdotonta jollei ole sääntöjä. Jokainen, joka on ollut yleisömeren keskellä järjestyksenvalvojana, tietää taatusti mistä puhun.

Jossain kinttupolulla jossa on kourallinen katsojia, on sitä leppoisampaa vanhan ajan meininkiä. Mutta kun porukkaa on valtoimenaan, keinot hallita tilannetta on vähissä jollei pidetä tiukkaa linjaa yleisöalueiden ja kulkuväylien suhteen jo ennen autojen tuloa. Järjestyksenvalvoja kun ei ole poliisin/sotilaan veroinen auktoriteetti.
Tämän vuoden Palsankylän EK:n isolla hypyllä oli aika häilyvä toi tiukka linja, ja ihmisiäkin oli vähän enemmän kuin kourallinen. Sillä kohtaa valtaosa porukasta taisi olla kattelemassa oranssien verkkoaitojen ja tien välissä... Varattiin pari-kolme tuntia ennen tokan pätkän alkua paikat siitä aidan oikealta puolelta, mutta ennen autojen tuloa täytyi sitten siirtyä itsekin sinne kielletylle alueelle, jos aikoi jotain nähdä. Vaan eipä siinä, sai ainakin hyviä hyppykuvia räpsittyä tuolta katselupaikalta :thumbup:

Sinänsä jännä, että EK:n oranssiliivinen esimies seisoi siellä tien vastakkaisella puolella eikä puuttunut asiaan millään tavalla. Palsankylän ekalla kiekalla katseltiin vähän kauempaa tuolta paikasta ja Harjanne piippaili kopterillaan pitkän aikaa juuri tuon hypyn yläpuolella, sitten kun oltiin tokalla kiekalla itse siinä kohdalla katsomassa niin kopteri lensi vaan kovalla vauhdilla yli. Ehkä noissa olis syytä olla jonkunlaista johdonmukaisuutta, muuten yleisö saa sen kuvan, että noi siimoitukset on vaan lähinnä viitteellisiä. Kaippa tossa on sitten järkkärit todenneet että yleisö on sijoittunut riittävän turvallisesti, vaikka eivät siimojen sisällä olekaan.

Porukkaa oli hypyn alla tämän verran, ne verkkoaidat/siimoitukset oli tuolla kauempana metsän puolella...:

Näytä liitetiedosto 17555
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Aika pirun hyvin Wilsonin talli on pärjännyt. Ongelma on ollut, että kuskit eivät ole ottaneet maksimaalista hyötyä vehkeistä. Toki muutaman kerran olleet pisteiden päässä mestaruudesta, mitä tietenkään suuri yleisö ei noteeraa.
Hoppauskovaisia piisaa. Toki on myönnettävä, että Wilson saa kelpo jälkeä aikaan pienehköillä resursseilla, mutta toisaalta kannattaa muistaa myös se fakta, että Ford on sarjan toiseksi paras talli ainoastaan siitä syystä, että sarjassa on mukana vain kaksi autonvalmistajaa täysipäiväisesti. WRC-aikakaudella ja useamman kuin kahden valmistajan ollessa mukana Ford on ollut kahden parhaan auton joukossa vain kaudella 2007: Subaru oli mokannut edellisellä kaudella esitellyn uuden autonsa kanssa ja se moka johti myöhemmin merkin vetäytymiseen kilpailutoiminnasta.

Kertaakaan 2000-luvulla Ford ei ole hävinnyt mestaruutta kuljettajien vuoksi. Kuljettajien mestaruus olisi ollut mahdollinen kaudella 2007, mutta Hirvonen ei pystynyt vielä silloin tukemaan Grönholmia tarvittavalla tavalla. Mestaruus meni ansaitusti Loebille ja suuri kiitos kuuluu Sordolle, joka ennätti parissa asfalttikisassa maaliin ennen Bossea. Hirvosella itsellään oli mahdollisuus mestaruuteen 2009, mutta se olisi ollut lähinnä työtapaturma Loebille. Seb totesi myöhemmin, että kaasua ei ole tarvinnut mestaruuksien vuoksi painaa lattiaan Grönholmin lopetettua.

Kahden auton sarjassa huonomman kilpailukyvystä on yksinkertaisesti mahdotonta sanoa mitään: Citroenin ei tarvitse voittaa ylivoimaisesti, pelkkä voitto riittää. Fiksuimmille on päivän selvää, että Fordilla pelkät kilpailuvoitot ovat tälläkin kaudella työn ja tuskan takana - seuraava mestaruus lienee yhtä lähellä edessä kuin edellinen takana.

Ford on taas kehittynyt asvaltilla aivan Citikan vertaiseksi. Mielenkiinnolla Saksaa odottelen.
Saksasta ei tekisi mielenkiintoista edes se, että Loeb ilmoittaisi yrittävänsä voittoa peruuttamalla. Ero seuraaviin mitattaisiin silti kalenterilla. Rallifriikit jännäävät Saksassa lähinnä sitä, tuoko asfalttispesialisti Hirvonen Citroenille kaksoisvoiton.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
En tiedä PSA:n todistustarpeesta, mutta rahaa niiltä eniten puuttuu.
Uusimman Veikkaajan mukaan Citroenin rallitiimi saa ensi vuonna 40% rahoituksesta itse tehtaalta ja 60% on kerättävä sponsoreilta.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Uusimman Veikkaajan mukaan Citroenin rallitiimi saa ensi vuonna 40% rahoituksesta itse tehtaalta ja 60% on kerättävä sponsoreilta.
Huhu kertoo että RedBull olisi lähdössä volkkarin matkaan ensi vuonna.
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Mulla olis tilauksessa Laukaa, Lankamaa, Jouhtikylä, Sirkkamäki (siinä Hieman Konneveden alapuolella), Myhinpää, Venekoski jne...

Kiitos!
Asiaa puhut. Valkolan voisi tuohon vielä lisätä. Jouhtikylällä on kyllä maisemat "hieman" muuttuneet kun se myrsky kävi siellä pari vuotta sitten.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Asiaa puhut. Valkolan voisi tuohon vielä lisätä. Jouhtikylällä on kyllä maisemat "hieman" muuttuneet kun se myrsky kävi siellä pari vuotta sitten.
Ei pidä unohtaa myöskään Konneveden keskustan tuntumassa olevaa Kalliokoskea.

Valkolan minäkin haluaisin mukaan ja siitä saisi helposti jopa 18 kilometriä pitkän ja sen version pohjoisosassa olisi lähes 2 kilometriä pitkä suora jossa kilpailijat pääsisivät testaamaan autonsa huippunopeuden.

Jouhtikylä on liian kaukana kisakeskuksesta, joten sitä ei tulla ajamaan ainakaan lähitulevaisuudessa ja kun Jouhtikylästä tuli puhe niin mihin unohtui Leskelänkylä, joka on Jouhtikylän vieressä ja siksi niiden välinen siirtymätaival olisi lyhyt.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Hoppauskovaisia piisaa. Toki on myönnettävä, että Wilson saa kelpo jälkeä aikaan pienehköillä resursseilla, mutta toisaalta kannattaa muistaa myös se fakta, että Ford on sarjan toiseksi paras talli ainoastaan siitä syystä, että sarjassa on mukana vain kaksi autonvalmistajaa täysipäiväisesti. WRC-aikakaudella ja useamman kuin kahden valmistajan ollessa mukana Ford on ollut kahden parhaan auton joukossa vain kaudella 2007: Subaru oli mokannut edellisellä kaudella esitellyn uuden autonsa kanssa ja se moka johti myöhemmin merkin vetäytymiseen kilpailutoiminnasta.
Niimpä. Citroenin hallinta ei ole niinkään Fordin heikkoutta vaan Loebin ja ranskalaistallin pitkän yhteistyön ja auton kehityksen mahtavuutta. Jos Loeb olisi esimerkiksi parin ensimmäisen mestaruutensa jälkeen siirtynyt vaikka Subarulle ja Citikalle tullut joku eri tyyppinen ykköskuski, niin mestaruustaulukko voisi olla hyvinkin erilainen. Nyt VW:n myötä on mahdollisuus uuteen valtakauteen, kun Ogier on auton kehityksessä alusta asti mukana. Vielä kun Jari-Matti pääsee tähän kelkkaan mukaan. :cool:

e: Mitenhän muuten Fordin johdossa suhtaudutaan Volkkarin tuloon mm-sarjaan? VW ja Ford ovat kuitenkin toistensa kovimpia kilpailijoita henkilöautomarkkinoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Ei pidä unohtaa myöskään Konneveden keskustan tuntumassa olevaa Kalliokoskea.

Valkolan minäkin haluaisin mukaan ja siitä saisi helposti jopa 18 kilometriä pitkän ja sen version pohjoisosassa olisi lähes 2 kilometriä pitkä suora jossa kilpailijat pääsisivät testaamaan autonsa huippunopeuden.

Jouhtikylä on liian kaukana kisakeskuksesta, joten sitä ei tulla ajamaan ainakaan lähitulevaisuudessa ja kun Jouhtikylästä tuli puhe niin mihin unohtui Leskelänkylä, joka on Jouhtikylän vieressä ja siksi niiden välinen siirtymätaival olisi lyhyt.
Valkola tosiaan myös mukaan.

Vertailin noita välimatkoja ja totesin, että J:kylä - Jämsä on n. 60 km, samoin J:kylä - Konnevesi n. 60 km, joten itäpuolen pätkille ei tulisi sen enempää siirtymäajoa ja kilometrejä kuin länsipuolellekaan Jämsän suuntaan.
Myhinpään ajattaminen muutamine muine itälenkin varrelle osuvine pätkineen tulisi olemaan kilometreiltään samaa luokkaa kuin Ouninpohja - Moksi/Leustu jne... pätkät. Näin etäisyys keskushuoltoon J:kylään olisi sama matka, ajettiinpa kummalla ilmansuunnalla tahansa.

Mutta...miten tämä saataisiin iskostettua myös rallin järjestäjien mieliin?
 

Sulokoira

Member
Liittynyt
24.11.2009
Viestit
16
Järkkäreistä ei ole pahaa sanottavaa, mutta joidenkin katsojien jatkuva aamusta iltaan ryyppääminen keskellä ei mitään vähän ihmetyttää.
Olin vuonna 2001 mukana levittelemässä mainoslakanoita ek:en varsille. Ja tietysti myös keräämässä pois. Kaikki Valtra- ja Karjalalakanat oli aina kadonneet katsojien toimesta :alppu:

No, olimme jotain pätkää siivoamassa säkkipimeässä yössä. Ajoimme auton loivaan nousevaan oikeaan jossa oli joku lakana. Pitkällä edessä, auton valoissa näytti kiiltelevän rekisterilaatta ja auton keula.

Kun saimme lakanan pois ja ajoimme auton pidemmälle, vasemmalle kääntyvään mutkaan, auton valoista paljastui metsän puolelle parkkeerattu jenkki-vani ja puutarhatuoliin sammunut ukko. Yksin. Keskellä metsää.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Lahden lenkin tilalle "voisi" laittaa tällaisen: JKL --> Kangasniemi --> Joutsa --> Korpilahti. Pätkät ajettaisiin kerran ja vaikka tällaisessa järjestyksessä: 1. Ruuhimäki toiseen suuntaan 2. Ohensalo 3. Lempää 4. Hauhanpohja 5. Rannankylä

Kaikki teitä, joita on ajettu pienemmissä ralleissa tai neste rallissa viimeaikoina. Yhteispituus noin 180 km ja EK-kilsoja saisi mukavasti :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
214
Valkola tosiaan myös mukaan.

Vertailin noita välimatkoja ja totesin, että J:kylä - Jämsä on n. 60 km, samoin J:kylä - Konnevesi n. 60 km, joten itäpuolen pätkille ei tulisi sen enempää siirtymäajoa ja kilometrejä kuin länsipuolellekaan Jämsän suuntaan.
Myhinpään ajattaminen muutamine muine itälenkin varrelle osuvine pätkineen tulisi olemaan kilometreiltään samaa luokkaa kuin Ouninpohja - Moksi/Leustu jne... pätkät. Näin etäisyys keskushuoltoon J:kylään olisi sama matka, ajettiinpa kummalla ilmansuunnalla tahansa.

Mutta...miten tämä saataisiin iskostettua myös rallin järjestäjien mieliin?
No kun suuntaushan on saada rallia lähemmäksi suurempia massoja, siksi mm Tampereen lenkki olisi enemmän perusteltu ja legendaarisia pätkiähän siellä riittää..
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
No kun suuntaushan on saada rallia lähemmäksi suurempia massoja, siksi mm Tampereen lenkki olisi enemmän perusteltu ja legendaarisia pätkiähän siellä riittää..
Näitä "lenkkejä" voisi vaihdella vaikka joka vuosi. Siis vuorovuosina Lahteen, Tampereelle ja Itään.
 
Ylös