Button saapui McLarenille maailmanmestarina, ja sopimuksessa oli takuulla pykälät kaikinpuolisesta tasa-arvoisuudesta Hamiltonin kanssa. Kovalaisen McLaren-sopimuksen neuvotteli Flavio Briatore, joka ei välttämättä asettanut Heikin etua ensisijaiseksi tavoitteekseen vaihtaessaan Kovalaisen Alonsoon.
McLarenilla oli 2008 kova halu saada kuljettajien mestaruus, ja aika nopeasti kauden alkupuolella tuli selväksi, että Hamiltonilla oli mestaruuteen paremmat mahdollisuudet kuin Kovalaisella. Kauden edetessä autoa kehitettiin Hamiltonille sopivaksi ja Kovalaiselle sopimattomaksi, samaan aikaan kun (Oskari Saaren mukaan) uudet päivitysosat ilmestyivät usein ensin Hamiltonin autoon.
McLaren ajatti usein kuskejaan erilaisilla bensastrategioilla, jolloin Kovalainen laitettiin säännöllisesti aika-ajojen viimeiseen osioon isommalla bensalastilla. Tästä syystä Kovalaisen lähtöruutu ei aina heijastanut kuskin nopeutta, ja kisan alkukierroksilla Heikki antoi tasoitusta kevyemmällä lastilla ajaville autoille. Jostain syystä myös isommat tekniset viat osuivat 2008 Kovalaisen autoon. Heikki keskeytti teknisten vikojen takia 2008 kolme tai neljä kertaa, sekä lähti teknisen vian takia Monacon kisaan varikon portilta. Hamilton ei keskeyttänyt 2008 kertaakaan teknisten vikojen takia.
Mutta turhapa tässä tosiaan on lässyttää mistään suosimisesta. McLarenin virallinen linja on, että kuskeille on aina annettu tasa-arvoinen asema, joten uskon tässä mielelläni Rehti-Ronia ja kauden 2009 valehteluskandaalissa Hamiltonia syyttömäksi väittänyttä Whitmarshia. :ahem: