OoPee oli tällä kertaa oikeassa. :ahem:Toivottavasti on näyttis.
Miten niin tällä kertaa? :doubtful::doubtful::doubtful:OoPee oli tällä kertaa oikeassa. :ahem:
Jokatapuksessa tulee näytönohjaimen hankinta kun tuossa wanhassa ei ole oiken potkua ja vain 1xdvi.
Oot sä näissä juissa oikeessa, mutta muissa sitte ootki väärässä!Miten niin tällä kertaa? :doubtful::doubtful::doubtful:
Miten niin tällä kertaa? :doubtful::doubtful::doubtful:
Oot sä näissä juissa oikeessa, mutta muissa sitte ootki väärässä!
Kumi kovettuu käyttökelvottomaksi muutamassa vuodessa."Uusista" renkaista sellainen kuriositeetti että ne on tehty Tsekkoslovakiassa. Erittäin hyvänä säilyneet jossain pimeässä varaston nurkassa, eikä noilla paljon ole ajettu, hyvä jos yksi kesä.
Niin luulis. Pehmeältä vaikuttavat, ihan toista maata kun noi paskat mitkä siinä alla oli. Ilmakin pysyy sisällä ja parempi ajotuntuma.Kumi kovettuu käyttökelvottomaksi muutamassa vuodessa.
T: nimim. II-vaiheen rahastuksesta juuri kotiutunut.
Jep, eikä niitä saa käyttää uudestaan, mutta jos autonrenkaista puhutaan niin kyllä ne kestää pidempään. Noi on vähän noita kiertämään jääneita juttuja menneiltä ajoilta. Seokset kumminkin kehittyy koko ajan ja niitä varastoidaan paremmin. Talvirenkaat on alttiimpia vanhenemaan, koska niissä on pehmeämpi seos, mutta nekin kestää varmaan viisi-kuusi vuotta käyttökelpoisina. Sellaisiksi ne on suunniteltu. Kesärenkaat kestänee paremmin varastointia, mutta toisaalta niillä taas ajetaan enemmän kilometrejä.Kumi kovettuu käyttökelvottomaksi muutamassa vuodessa.
Ehkä uudemmat kumit kestävät, mutta tässähän oli kyse 19 vuotta sitten kuopatussa maassa valmistetuista kumeista.Jep, eikä niitä saa käyttää uudestaan, mutta jos autonrenkaista puhutaan niin kyllä ne kestää pidempään. Noi on vähän noita kiertämään jääneita juttuja menneiltä ajoilta. Seokset kumminkin kehittyy koko ajan ja niitä varastoidaan paremmin. Talvirenkaat on alttiimpia vanhenemaan, koska niissä on pehmeämpi seos, mutta nekin kestää varmaan viisi-kuusi vuotta käyttökelpoisina. Sellaisiksi ne on suunniteltu. Kesärenkaat kestänee paremmin varastointia, mutta toisaalta niillä taas ajetaan enemmän kilometrejä.
TottaEhkä uudemmat kumit kestävät, mutta tässähän oli kyse 19 vuotta sitten kuopatussa maassa valmistetuista kumeista.
En tiedä, mutta tuolta saa aika kylmää faktaa:Voiko niistä mitenkään todeta, miten käyttökelpoisia ovat?
Rengasalan yhteisen näkemyksen mukaan rengas säilyttää käyttämättömänä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaiden kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmenen vuotta valmistusajankohdasta. Rengasalan keskeiset toimijat Suomessa myötäilevät ikäsuosituksissaan eurooppalaisten katto- ja sisarjärjestöjensä linjauksia.
Kolminumeroiset ikätunnukset historiaa
Kokonaisikäsuosituksen mukaan viime vuosituhannella valmistettuja henkilöauton renkaita ei pitäisi käyttää liikenteessä enää 2010-luvulla. Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä DOT-merkinnän yhteydestä. 1990-luvulla valmistusajankohta merkittiin kolminumeroisella tunnuksella. Vuonna 2000 siirryttiin nelinumeroiseen tunnukseen. Esimerkiksi 1608 tarkoittaa viikkoa 16 vuonna 2008.
Rengasalan teknisen foorumin puheenjohtaja Seppo Wallenius huomauttaa, että käytännössä renkaat kuluvat loppuun jo huomattavasti kokonaisikäsuositusta nopeammin. ”Kokonaisikäraja tulee vastaan lähinnä silloin, jos autolla ajetaan vähän tai se on poistettu väliaikaisesti liikennekäytöstä. Erityisesti tällöin kannattaa kiinnittää huomiota asianmukaiseen kausisäilytykseen renkaiden käyttöiän pidentämiseksi.”
”Jos kuluttaja vähänkään epäilee renkaidensa toimivuutta, hänen kannattaa tarkastuttaa renkaat asiantuntijalla. Renkaiden kuntoon ja toimivuuteen vaikuttaa olennaisesti myös oikeat ilmanpaineet, riittävä urasyvyys ja kulumismuoto”, Wallenius painottaa.
Alkuperäiset ominaisuudet säilyvät jopa 5 vuotta
Renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettua ajan myötä. Nykyaikaisiin laaturenkaisiin lisätään kumiseoksen vanhenemisen estoon tarkoitettuja kemikaaleja, jolloin renkaan ominaisuudet eivät muutu renkaan elinkaaren ensimmäisinä vuosina. Esimerkiksi ruotsalaisessa VTI:n tutkimuksessa kolme vuotta varastoidut talvirenkaat osoittautuivat jääpidoltaan uusien vastaavien renkaiden veroisiksi (VTI 2000).
Asiantuntijoiden mukaan renkaat säilyttävät käyttämättöminä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaiden toimitusketjussa varastointi hoidetaan ammattimaisesti, mutta renkaiden kuluttajilta ohjeet saattavat unohtua. Renkaita pitää säilyttää puhtaina, kuivassa ja viileässä paikassa sekä suojassa auringonvalolta. Tarkemmat varastointiohjeet saa tarvittaessa rengasalan ammattilaisilta.
Renkaan kokonaisikä; suositus enintään 10 vuotta
Renkaan kokonaisikä = renkaan tekninen ikä valmistusajankohdasta, joka on merkitty renkaan kylkeen nelinumeroisena tunnuksena DOT-merkinnän yhteyteen; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan kokonaisiäksi suositellaan enintään 10 vuotta
Continental sanoi:
Käyttöikäsuositus
Continentalin tiedossa ei ole yhtään teknistä ohjetta, joka määrittelisi yksiselitteisesti, milloin rengas on poistettava käytöstä. Continental kuitenkin suosittelee, yhdessä muiden rengas- ja komponenttivalmistajien kanssa poistamaan käytöstä yli kymmenen (10) vuotta vanhat renkaat, mukaanlukien auton vararengas. Ohje koskee myös pintapuolisesti hyväkuntoisen näköisiä ja / tai lain mukaan riittävän urasyvyyden omaavia renkaita. Ajoneuvovalmistajat voivat myös suositella edellämainitusta poikkeavia renkaiden vaihtovälejä ; Continental suosittelee noudattamaan ajoneuvovalmistajan ohjeistusta. Kuluttajien tulee huomioida, että suurin osa renkaista on vaihdettava uusiin jo ennen kymmenen (10) vuoden ikää kulumisen tai muiden syiden vuoksi. Renkaan maksimaalisena elinikänä pidetty 10 vuotta ei missään tapauksessa vähennä kuluttajien vastuuta vaihtaa renkaat uusiin aina tarvittaessa.
Renkaan kronologinen ikä
Renkaan valmistusajankohta saadaan selville katsomalla renkaan kylkimerkinnöistä DOT-merkintä.
Vuoden 1999 jälkeen Continental-konsernin valmistetamissa renkaissa on renkaan kyljessä DOT-merkintä, jonka neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja valmistusvuoden. Esimerkiksi kirjain- ja numerosarja DOT XXXXXX2703 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 27 vuonna 2003.
Ennen vuotta 2000 valmistetuissa renkaissa on neljän viimeisen numeron tilalla kolme numeroa. 1990-luvulla Continental lisäsi nuolen (< ) numerosarjan perään erottamaan rengas edellisillä vuosikymmenillä valmistetuista tuotteista. Esim. merkintä DOT XXXXXX274 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 27 vuonna 1994.
Tässä taas nähdään, että siellä osattiin tehdä kestävää ja laadukasta tavaraa! Tekivät vaan harmillisen harvoin ja vähän.Ehkä uudemmat kumit kestävät, mutta tässähän oli kyse 19 vuotta sitten kuopatussa maassa valmistetuista kumeista.
Veikkaan, että tulee hieno ajoneuvo. Pakko tulla kun on sitä jo nyt :idea:.Tummanpunainen :thumbup:
Kapinakuohunta taitaa hävitä vallan.Tuli uusi henkilö tilalle ja forumilla tapahtuu enemmän kuin moneen moneen vuoteen.
Eiköhän copteriltakin mennyt myös hermo toimimattomuuteen ja tarjosi apuaan, jotta saadaan tasoa palveluun? Niin ja minä taas sitten intoa kaikenlaiseen.Kapinakuohunta taitaa hävitä vallan.
Just kun meni lopullisesti hermo forumin toimimattomuuteen, niin sitten tulee joku copter:frank::frank: