Tänne kaikki merkityksettömät ilmoitukset vol II

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Komee peli. Itsehän oisin maalannu kerman väriseksi, mutta olenkin tylsä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
"Uusista" renkaista sellainen kuriositeetti että ne on tehty Tsekkoslovakiassa. Erittäin hyvänä säilyneet jossain pimeässä varaston nurkassa, eikä noilla paljon ole ajettu, hyvä jos yksi kesä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
"Uusista" renkaista sellainen kuriositeetti että ne on tehty Tsekkoslovakiassa. Erittäin hyvänä säilyneet jossain pimeässä varaston nurkassa, eikä noilla paljon ole ajettu, hyvä jos yksi kesä.
Kumi kovettuu käyttökelvottomaksi muutamassa vuodessa.

T: nimim. II-vaiheen rahastuksesta juuri kotiutunut.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
Kumi kovettuu käyttökelvottomaksi muutamassa vuodessa.

T: nimim. II-vaiheen rahastuksesta juuri kotiutunut.
Niin luulis. Pehmeältä vaikuttavat, ihan toista maata kun noi paskat mitkä siinä alla oli. Ilmakin pysyy sisällä ja parempi ajotuntuma.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kumi kovettuu käyttökelvottomaksi muutamassa vuodessa.
Jep, eikä niitä saa käyttää uudestaan, mutta jos autonrenkaista puhutaan niin kyllä ne kestää pidempään. Noi on vähän noita kiertämään jääneita juttuja menneiltä ajoilta. Seokset kumminkin kehittyy koko ajan ja niitä varastoidaan paremmin. Talvirenkaat on alttiimpia vanhenemaan, koska niissä on pehmeämpi seos, mutta nekin kestää varmaan viisi-kuusi vuotta käyttökelpoisina. Sellaisiksi ne on suunniteltu. Kesärenkaat kestänee paremmin varastointia, mutta toisaalta niillä taas ajetaan enemmän kilometrejä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jep, eikä niitä saa käyttää uudestaan, mutta jos autonrenkaista puhutaan niin kyllä ne kestää pidempään. Noi on vähän noita kiertämään jääneita juttuja menneiltä ajoilta. Seokset kumminkin kehittyy koko ajan ja niitä varastoidaan paremmin. Talvirenkaat on alttiimpia vanhenemaan, koska niissä on pehmeämpi seos, mutta nekin kestää varmaan viisi-kuusi vuotta käyttökelpoisina. Sellaisiksi ne on suunniteltu. Kesärenkaat kestänee paremmin varastointia, mutta toisaalta niillä taas ajetaan enemmän kilometrejä.
Ehkä uudemmat kumit kestävät, mutta tässähän oli kyse 19 vuotta sitten kuopatussa maassa valmistetuista kumeista. :eek:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Voiko niistä mitenkään todeta, miten käyttökelpoisia ovat?
En tiedä, mutta tuolta saa aika kylmää faktaa:
www.autonrengasliitto.fi/index.php?s=file_download&id=333

Rengasalan yhteisen näkemyksen mukaan rengas säilyttää käyttämättömänä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaiden kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmenen vuotta valmistusajankohdasta. Rengasalan keskeiset toimijat Suomessa myötäilevät ikäsuosituksissaan eurooppalaisten katto- ja sisarjärjestöjensä linjauksia.

Kolminumeroiset ikätunnukset historiaa
Kokonaisikäsuosituksen mukaan viime vuosituhannella valmistettuja henkilöauton renkaita ei pitäisi käyttää liikenteessä enää 2010-luvulla. Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä DOT-merkinnän yhteydestä. 1990-luvulla valmistusajankohta merkittiin kolminumeroisella tunnuksella. Vuonna 2000 siirryttiin nelinumeroiseen tunnukseen. Esimerkiksi 1608 tarkoittaa viikkoa 16 vuonna 2008.

Rengasalan teknisen foorumin puheenjohtaja Seppo Wallenius huomauttaa, että käytännössä renkaat kuluvat loppuun jo huomattavasti kokonaisikäsuositusta nopeammin. ”Kokonaisikäraja tulee vastaan lähinnä silloin, jos autolla ajetaan vähän tai se on poistettu väliaikaisesti liikennekäytöstä. Erityisesti tällöin kannattaa kiinnittää huomiota asianmukaiseen kausisäilytykseen renkaiden käyttöiän pidentämiseksi.”

Jos kuluttaja vähänkään epäilee renkaidensa toimivuutta, hänen kannattaa tarkastuttaa renkaat asiantuntijalla. Renkaiden kuntoon ja toimivuuteen vaikuttaa olennaisesti myös oikeat ilmanpaineet, riittävä urasyvyys ja kulumismuoto”, Wallenius painottaa.

Alkuperäiset ominaisuudet säilyvät jopa 5 vuotta
Renkaan kulutuspinnan kumiseos alkaa kovettua ajan myötä. Nykyaikaisiin laaturenkaisiin lisätään kumiseoksen vanhenemisen estoon tarkoitettuja kemikaaleja, jolloin renkaan ominaisuudet eivät muutu renkaan elinkaaren ensimmäisinä vuosina. Esimerkiksi ruotsalaisessa VTI:n tutkimuksessa kolme vuotta varastoidut talvirenkaat osoittautuivat jääpidoltaan uusien vastaavien renkaiden veroisiksi (VTI 2000).

Asiantuntijoiden mukaan renkaat säilyttävät käyttämättöminä ja oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaiden toimitusketjussa varastointi hoidetaan ammattimaisesti, mutta renkaiden kuluttajilta ohjeet saattavat unohtua. Renkaita pitää säilyttää puhtaina, kuivassa ja viileässä paikassa sekä suojassa auringonvalolta. Tarkemmat varastointiohjeet saa tarvittaessa rengasalan ammattilaisilta.

Renkaan kokonaisikä; suositus enintään 10 vuotta
Renkaan kokonaisikä = renkaan tekninen ikä valmistusajankohdasta, joka on merkitty renkaan kylkeen nelinumeroisena tunnuksena DOT-merkinnän yhteyteen; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan kokonaisiäksi suositellaan enintään 10 vuotta
 

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Tässä lisää samoja asioita:

Continental sanoi:

Käyttöikäsuositus


Continentalin tiedossa ei ole yhtään teknistä ohjetta, joka määrittelisi yksiselitteisesti, milloin rengas on poistettava käytöstä. Continental kuitenkin suosittelee, yhdessä muiden rengas- ja komponenttivalmistajien kanssa poistamaan käytöstä yli kymmenen (10) vuotta vanhat renkaat, mukaanlukien auton vararengas. Ohje koskee myös pintapuolisesti hyväkuntoisen näköisiä ja / tai lain mukaan riittävän urasyvyyden omaavia renkaita. Ajoneuvovalmistajat voivat myös suositella edellämainitusta poikkeavia renkaiden vaihtovälejä ; Continental suosittelee noudattamaan ajoneuvovalmistajan ohjeistusta. Kuluttajien tulee huomioida, että suurin osa renkaista on vaihdettava uusiin jo ennen kymmenen (10) vuoden ikää kulumisen tai muiden syiden vuoksi. Renkaan maksimaalisena elinikänä pidetty 10 vuotta ei missään tapauksessa vähennä kuluttajien vastuuta vaihtaa renkaat uusiin aina tarvittaessa.

Renkaan kronologinen ikä

Renkaan valmistusajankohta saadaan selville katsomalla renkaan kylkimerkinnöistä DOT-merkintä.

Vuoden 1999 jälkeen Continental-konsernin valmistetamissa renkaissa on renkaan kyljessä DOT-merkintä, jonka neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja valmistusvuoden. Esimerkiksi kirjain- ja numerosarja DOT XXXXXX2703 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 27 vuonna 2003.

Ennen vuotta 2000 valmistetuissa renkaissa on neljän viimeisen numeron tilalla kolme numeroa. 1990-luvulla Continental lisäsi nuolen (< ) numerosarjan perään erottamaan rengas edellisillä vuosikymmenillä valmistetuista tuotteista. Esim. merkintä DOT XXXXXX274 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 27 vuonna 1994.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Ehkä uudemmat kumit kestävät, mutta tässähän oli kyse 19 vuotta sitten kuopatussa maassa valmistetuista kumeista. :eek:
Tässä taas nähdään, että siellä osattiin tehdä kestävää ja laadukasta tavaraa! Tekivät vaan harmillisen harvoin ja vähän.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuli uusi henkilö tilalle ja forumilla tapahtuu enemmän kuin moneen moneen vuoteen.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Kapinakuohunta taitaa hävitä vallan.

Just kun meni lopullisesti hermo forumin toimimattomuuteen, niin sitten tulee joku copter:frank::frank:
Eiköhän copteriltakin mennyt myös hermo toimimattomuuteen ja tarjosi apuaan, jotta saadaan tasoa palveluun? Niin ja minä taas sitten intoa kaikenlaiseen.
 
Ylös