Ohiajavien autojen ilmavirta pöllyttää suojatielle aikovia ihmisiä Töölön kirjaston edessä. Topeliuksenkadun suojateistä tämä on poliisin havaintojen mukaan yksi vaarallisimmista. Suojatiellä ei ole liikennevaloja tukenaan.
"Tuo bussipysäkki on hyvin lähellä suojatietä. Jos siellä on bussi, ei näe yhtään, onko ketään tulossa sen takaa. Autoilijat tietysti lähtevät kiertämään bussin ohi", selvittää Kastehelmi Nikkanen.
Saman suojatien tuntumassa Meri Laitinen on todistanut, miten bussi, henkilöauto ja pyöräilijä kamppailivat elintilasta kapealla kadulla. Vaurioitta selvittiin, mutta jarrut kirskuivat.
Helsingissä on tapahtunut viimeisen kahden viikon aikana viisi suojatieonnettomuutta, joissa autoilija on ajanut jalankulkijan päälle. Osa tapauksista on johtanut poliisitutkintaan, osa kuljettajista on selvinnyt sakoilla.
"Suuntaus on huolestuttava", arvioivat komisariot Dennis Pasterstein ja Heikki Kallio Helsingin poliisista tiistaina.
Tavallisesti suojatieturmia on kuukausittain vain 3–4. Espoossa ja Vantaalla samanlaista piikkiä ei ole havaittu.
Kumpikin muistuttaa, että suojatietä lähestyvän kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysähtyä ennen suojatietä.
Jos autoilija näkee jalankulkijan 20 metrin päässä ja auton nopeus on 40 kilometriä tunnissa, niin pysähtyminen on kuivalla kelillä mahdollista. Jos vauhtia on 50 kilometriä tunnissa, niin jalankulkija jää väistämättä auton alle.
"Jokainen osaa kyllä suojatiesäännöt, mutta niistä ei piitata. Ei pidä vedota siihen, ettei nähnyt tai huomannut. Autoa ajettaessa huomio on pidettävä ajamisessa eikä räplättävä matkapuhelimen tai radion kanssa", Pasterstein sanoo.
Kallion ja Pastersteinin ohjeet ovat yksinkertaiset: Pysähdy, kun suojatien eteen viereiselle kaistalle on pysähtynyt ohitettava ajoneuvo. Tämän lisäksi on pysähdyttävä, kun pysäköity ajoneuvo peittää konkreettisesti näkyvyyden suojatielle.
Liikennetutkijoiden mukaan törmäysnopeus vaikuttaa merkittävästi jalankulkijan kuolemanriskiin. Todennäköisyys jalankulkijan kuolemiseen kasvaa jyrkästi, kun törmäysnopeus on yli 60 kilometriä tunnissa.
Viime vuonna Suomessa kuoli suojatiellä seitsemän henkilöä ja loukkaantui 220.
Suojatiet ovat vaarallisia myös pyöräilijöille, sillä viime vuonna niillä kuoli kahdeksan pyöräilijää ja loukkaantui 400. Suojateillä kuolee paljon eläkeläisiä: 2000-luvulla suojatiellä kuolleista kaksi kolmesta oli yli 65-vuotiaita.
Kaupungissa onnettomuusriskiä kasvattaa se, että liikkujia on paljon ja jokaisen pitää pysyä tarkkaavaisena. Töölön kirjaston tuntumassa katutilasta kamppailevat autoilijat, jalankulkijat ja pyöräilijät.