Joni
Well-known member
- Liittynyt
- 19.1.2004
- Viestit
- 16942
Niinno Monacossa kaikki on aika lähelläSeinät ja rengasvallit ovat liian lähellä F1:n vauhdit huomioiden.
Niinno Monacossa kaikki on aika lähelläSeinät ja rengasvallit ovat liian lähellä F1:n vauhdit huomioiden.
Ei mikään ihme että Petrovia hirvittää Mugellossa, on kuitenkin yksi harvoista kuskeista, joka on löytänyt seinän tilkedromeillakin. Ja useasti.http://www.jamesallenonf1.com/2012/05/teams-brand-mugello-test-a-waste-of-time-and-money-as-alonso-crashes/
Petrovin mielipide Mugellosta:
Heti kun ei ole asfalttiparkkipaikkaa valkoisten viivojen ulkopuolella, niin rata ei sovi ykkösille. Ymmärrän kyllä turvallisuusnäkökulman, mutta jotenkin tällaiset kommentit kuljettajan suusta kuulostaa liikaa pleikkarisukupolven restart-syndroomalta. Lienee suuri järkytys kuljettajille nykyään, että rajojen ylittämisen jälkeen kolisee.
Noin muuten talleissa tunnutaan olevan sitä mieltä, että yksittäinen testi kauden aikana on turha.
Katuradat ovat poikkeus ja niidenkään joukossa Monacolla ei olisi mitään asiaa F1-radaksi, ellei radalla olisi perinteensä. Monacossa tosin vauhditkaan eivät taida nousta Mugellon tasolle. Niinkuin ei katuradoilla yleisemminkään aikaisemmin. Uusimmat katuradat ovat kuitenkin olleet varsin nopeita.Niinno Monacossa kaikki on aika lähellä
Lähellä olevat seinät eivät myöskään ole hyvä ominaisuus testiradalle.Katuradat ovat poikkeus ja niidenkään joukossa Monacolla ei olisi mitään asiaa F1-radaksi, ellei radalla olisi perinteensä. Monacossa tosin vauhditkaan eivät taida nousta Mugellon tasolle. Niinkuin ei katuradoilla yleisemminkään aikaisemmin. Uusimmat katuradat ovat kuitenkin olleet varsin nopeita.
Moottoripyörien kaarrenopeudet ovat hirvittävän paljon F1-autoja alhaisemmat. Moottoripyörät myös käsittääkseni pysähtyvät kaatumisen jälkeen paremmin hiekkaan kuin asfalttiin, paremmin kuin autot ulosajossa ainakin. Seinät ovat silti aika lähellä kyllä.Ei mikään ihme että Petrovia hirvittää Mugellossa, on kuitenkin yksi harvoista kuskeista, joka on löytänyt seinän tilkedromeillakin. Ja useasti.
Kumma että kuitenkin moottoripyörille on riittävän turvallinen, mutta muka F1-autoille ei. Webber ja Ricciardo ovat kuitenkin kehuneet rataa (Webber: 10 kierrosta Mugellossa on yhtä nautinnollista kuin 100 kierrosta Abu Dhabissa), joten toi kommentti kertoo enemmän Petrovista kuin radasta.
Kyllä mun mielestä moottoripyörät vaatii isommat turva-alueet kuin ykköset tai mitkään muutkaan kilpa-autot.Moottoripyörien kaarrenopeudet ovat hirvittävän paljon F1-autoja alhaisemmat. Moottoripyörät myös käsittääkseni pysähtyvät kaatumisen jälkeen paremmin hiekkaan kuin asfalttiin, paremmin kuin autot ulosajossa ainakin. Seinät ovat silti aika lähellä kyllä.
Ja irvokkaasti kaikki nämä taitaa olla nimetty Curva Ayrton Sennoiksi.Moottoripyöristä ja radoista vielä sen verran, että tuli tässä joku aika sitten mieleen, että yleensähän radoille laitetaan shikaaneja hidastamaan pyörien nopeuksia vaarallissa paikoissa. F1:t ajavat kuitenkin parilla radalla sellaisista shikaaneista, joista pyörät eivät aja.
Moottoripyörät voivat toki onnettomuuden sattuessa lentää kauaskin, muttei ne mielestäni silti suurempaa turva-aluetta tarvitse kuin autot, kunhan eivät yleisön joukkoon lennä. Sen sijaan moottoripyörien kuljettajat harvemmin seinään iskeytyvät.Kyllä mun mielestä moottoripyörät vaatii isommat turva-alueet kuin ykköset tai mitkään muutkaan kilpa-autot.
Kisaamisessa Mugellossa ei olisi juurikaan järkeä. Se on F1-ratoja kapeampi, turva-alueiltaan riittämätön ja radassa on tasan yksi ohituspaikka (eikä sekään kovin hyvä, paitsi ehkä DRS:n avulla), koska sillä on vain yksi pitkä suora.Mark Webberiltä vähän positiivisemmat kommentit radasta:
Se on totta, että Mugellossa ei tallit saa juurikaan hyödyllistä dataa renkaita ajatellen. Onhan se huomattu, että renkaiden toimivuus on erittäin ratakohtaista (ja lämpötilakohtaista).Ei kai siinä testaamisessa Mugellossa ole mitään järkeä, jos kalenterista ei vastaavia ratoja löydy. Se on asia erikseen, pitäisikö löytyä... Onhan se nyt typerää rakentaa huippunopeita autoja ja laittaa ne sitten ajelemaan 120 km/h mutkia.
Suzukahan ei voi enää isännöidä MotoGP:tä pienten turva-alueiden vuoksi. Tämä johtuu muutaman vuoden takaisesta turva-alueiden asfaltoinnista. Moottoripyörät tarvitsevat hiekkaturva-alueita, koska hiekka hidastaa asfalttia tehokkaammin ja kuskin pitää pysähtyä ennen muuria. Autoissa turva-alueen tarvitsee hidastaa vain riittävästi, ettei muuriosuma ole liian kova. Kun Mugello on turvallinen MotoGP:lle, niin uskon, ettei se ole vaarallinen F1:llekään. Ja kun siellä testattiin, niin tallienkin täytyy uskoa niin. Toki, FIA saattaisi pitää sitä vaarallisena, mutta FIA tuntuu vaativan ylimitoitettuja turva-alueita.Kyllä mun mielestä moottoripyörät vaatii isommat turva-alueet kuin ykköset tai mitkään muutkaan kilpa-autot.
Ja saanen muistuttaa, ettei Australiassa ja Belgiassakaan kuitenkaan ole sen suuremmat turva-alueet, toki Spa:ssa ne ovatkin jo sitä asfaltointia harrastaneet, mutta kuitenkin. :wink:Suzukahan ei voi enää isännöidä MotoGP:tä pienten turva-alueiden vuoksi. Tämä johtuu muutaman vuoden takaisesta turva-alueiden asfaltoinnista. Moottoripyörät tarvitsevat hiekkaturva-alueita, koska hiekka hidastaa asfalttia tehokkaammin ja kuskin pitää pysähtyä ennen muuria. Autoissa turva-alueen tarvitsee hidastaa vain riittävästi, ettei muuriosuma ole liian kova. Kun Mugello on turvallinen MotoGP:lle, niin uskon, ettei se ole vaarallinen F1:llekään. Ja kun siellä testattiin, niin tallienkin täytyy uskoa niin. Toki, FIA saattaisi pitää sitä vaarallisena, mutta FIA tuntuu vaativan ylimitoitettuja turva-alueita.
Eri asia on sitten, onko pieniturva-alueinen rata paras testaamiseen, kun kierroksia pitäisi saada mahdollisimman paljon.
F1-autolla on toisaalta myös moninkertaisesti enemmän pitoa. Ja mopoilijathan harvemmin siellä pyörän päällä enää turva-alueella ovat, vaan liukuvat siinä vieressä. Silloin ainakin sen mopon pysähtymismatka on aika massiivinen kun se lähinnä liukuu niitten muoviosien varassa.Minulla on sellainen käsitys, että yli neljä kertaa painavampi F1 ei pysähdy samasta vauhdista samassa matkassa kuin MotoGP, varsinkaan jos loikkii pyörillään hiekalla. Asfalttialueella jarruttaen tilanne olisi toinen kaatunutta pyörää vastaan, hiekalla MotoGP:lle riittää kapeammat turva-alueet.
Ei niillä enää siellä hiekalla pitoa ole (paitsi isossa vauhdissa aeropitoa). Siksi sen loikkimisen mainitsinkin, kovassa vauhdissa F1 ratsastaa hiekan päällä.F1-autolla on toisaalta myös moninkertaisesti enemmän pitoa. Ja mopoilijathan harvemmin siellä pyörän päällä enää turva-alueella ovat, vaan liukuvat siinä vieressä. Silloin ainakin sen mopon pysähtymismatka on aika massiivinen kun se lähinnä liukuu niitten muoviosien varassa.
Keksipäs siihen keino.Minä olen sitä mieltä, että turva-alueen tulee olla sen verran leveä että ei kerkeä muuriin osua, mutta myös sellainen että aikaa kuluu paljon.
Siinä tapauksessa FIA:n olisi varmaan syytä tarkistaa kriteerit Grade 1 -lisenssille, koska Mugellolla sellainen on jo. En tiedä kummin päin kysymyksen pitäisi olla: jos se ei olekaan tarpeeksi turvallinen, niin miten radalla voi olla 1-lisenssi ylipäänsä vai, että miten 1-lisenssi omaava rata onkin yhtäkkiä turvaton? Eikö lisenssit ota tarpeeksi huomioon näitä seikkoja?Ja kun siellä testattiin, niin tallienkin täytyy uskoa niin. Toki, FIA saattaisi pitää sitä vaarallisena, mutta FIA tuntuu vaativan ylimitoitettuja turva-alueita.
Ei ainakaan Monacossa... Veikkaan että Mugellon tapauksessa Ferrariomistuksella on vaikutusta asiaan.Siinä tapauksessa FIA:n olisi varmaan syytä tarkistaa kriteerit Grade 1 -lisenssille, koska Mugellolla sellainen on jo. En tiedä kummin päin kysymyksen pitäisi olla: jos se ei olekaan tarpeeksi turvallinen, niin miten radalla voi olla 1-lisenssi ylipäänsä vai, että miten 1-lisenssi omaava rata onkin yhtäkkiä turvaton? Eikö lisenssit ota tarpeeksi huomioon näitä seikkoja?