Sue_me
Well-known member
- Liittynyt
- 1.8.2005
- Viestit
- 27848
En menisi vannomaan (siinä toisessakin mielessä).Eiköhän miljoonia ansaitseva ammattimies pidä vehkeensä kurissa kaikissa tilanteissa.
En menisi vannomaan (siinä toisessakin mielessä).Eiköhän miljoonia ansaitseva ammattimies pidä vehkeensä kurissa kaikissa tilanteissa.
Toisaalta ei pitäisi mennä niidenkään, jotka eivät omaa itsesuojeluvaistoa.Ei sinne pidä mennä katsomaan jos pelottaa.
Maldonado on eri mieltä. http://www.youtube.com/watch?v=vHhD9_2fU_4Eiköhän miljoonia ansaitseva ammattimies pidä vehkeensä kurissa kaikissa tilanteissa. Muutenkin jonkun näytösajon hurkastelussa paistaa läpi nykyajan järjetön ja ylenmääräinen turvallisuushysteria joka on pitkälti tappanut moottoriurheilua tai ainakin kastroinut sitä huomattavasti.
Ei sinne pidä mennä katsomaan jos pelottaa.
kaksi vaihtoehtoa:Hiukan ihmettelen ettei näiden kaupunkipyörittelyjen turvallisuudesta ole syntynyt mitään juttua. Vai pitääkö ensin sattua jotain ja sitten voidaan tulla hurjasti tuomitsemaan moinen ajattelemattomuus?
Tuollainen 100 miljoonaa kuulostaa ihan sairaalta, mutta: nyky maailma on tehnyt sijoitusten arvottamisen tosi hankalaksi = erittäin matala korkotaso. Eihän tuollaisen 100 miljoonan vuosikorko ole kuin ehkä 1 + miljoonaa. Äkkiä sitä toimintaa muutaman miljoonan verran saadaan aikaiseksi vuositasolla.Hieman tietoa Iitin hankkeesta...
Hanke voi paisua sataan miljoonaan
Projektin kustannusarvio on matkan varrella kasvanut. Backman sanoo, että ratakokonaisuus, joka sisältää sekä kansainväliset mitat täyttävän moottoriradan että EU:n määrittelemän raskaan liikenteen ajokoulutuskeskuksen, maksaa 30–40 miljoonaa euroa.
Kun siihen lisätään alueelle kaavaillut oheispalvelut hotelleineen, mökkikylineen ja tapahtuma-areenoineen päivineen, loppusumma nousee yli sataan miljoonaan euroon.
Joo no onhan tämä mun kritiikki hiukan nillittämistä, mutta kun katseli miten huikeisiin mittasuhteisiin tässä turvallisuushöpinässä päästiin De Villotan onnettomuuden jälkimainingeissa, niin ihmettelen ettei näiden yleisöpyörittelyjen yhteydessä asiasta ole edes keskusteltu. Jos suoratestin varikolla voi tapahtua noinkin friikki onnettomuus, niin mun mielestä yleisön ympäröimänä tapahtuvassa kikkailussa on ainekset paljon pahempaan. Mutta tosiaan, eipä noista suoratesteistäkään mitään puhuttu ennenkuin sattui ja tapahtui.kaksi vaihtoehtoa:
1. joko niiden turvallisuuteen ihan oikeasti aletaan kiinnittää huomiota tai
2. jatketaan nykytyyliin. Paha mälli on aivan varma sitten jossakin vaiheessa. Sen jälkeen nuo pyörittelyt loppuvat 100%. Sinällään minulle ihan sama. minä mene katsomaan kilvanajoa, en mitään fiilistelyjä...:thumbdown
F1-sarjassa on sattunut kaksi kuolonkolaria 2000-luvulla, joista toinen sattui Monzassa 2000 ja toinen sattui Melbournessa 2001.^No, toivokaamme ettei koskaan mitään tapahdu, ja yleisötilaisuuksia järjestetään jatkossakin.
Hieman off-topicia jatkaen olen joskus miettinyt, kuinka erilainen sarja olisi ollut 90- ja 2000-luvuilla, jos esim. kaudella 1994 ei olisi tapahtunut lainkaan henkilövahinkoja vaatineita onnettomuuksia. Turvallisuusparannuksiin ryhdytään usein vasta, kun on jotain tapahtunut. Sitä ennen riskejä ei nähdä.
Jos tuuria olisi riittänyt vuoteen 1999 ennen ensimmäistä vakavampaa loukkaantumista, millainen F1 olisi ollut? Ennen ja jälkeen?
Vastakkainen "entä jos" asetelma on, että 2000-luvulla olisi tapahtunut parikin kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Jos ne olisivat tapahtuneet esim. Monzassa tai Suzukassa, ajettaisiinko näillä radoilla enää? Jos visiiriin olisi sinkoutunut jotain, olisivatko autot tänä päivänä kuomuilla varustettuja?
Oma ennustukseni on, että seuraavan kerran kun F1-sarjassa auto lähtee renkaiden kosketuksesta ilmojen teille, tulemme näkemään Indy-tyyliset sivuponttoonit.
Monzassa se rengas irtosi Heinz-Harald Frentzenin Jordanista ja Melbournessa se rengas ei edes irronnut Villeneuven autosta ennen osumaa. Kummassakin tapauksessa oli kyse ratavirkailijan tai järjestävän organisaation virheestä. Kuljettajille oikeastaan ainoa tapa päästä hengestään on saada suora osuma päähän tai ohjaamoon irtokappaleesta, toisesta autosta tai ratavallista. Mahdollista, mutta onneksi varsin epätodennäköistä.F1-sarjassa on sattunut kaksi kuolonkolaria 2000-luvulla, joista toinen sattui Monzassa 2000 ja toinen sattui Melbournessa 2001.
Vuonna 2000 Monzassa kilpailun ensimmäisellä kierroksella Lesmoa edeltävässä shikaanissa toisen Jordanin jarrutus myöhästyi sillä seurauksella, että tuloksena oli joukkokolari jossa De La Rosan autosta irronnut rengas osui ratavirkailijaan kohtalokkain seurauksin.
Vuonna 2001 Melbournen kilpailussa Villeneuve ja Ralf Shumacher kolaroivat kilpailun neljännellä kierroksella sillä seurauksella, että Villeneuven autosta irronnut rengas osui ratavirkailijaan kohtalokkain seurauksin.
Kuljettajia ei kuitenkaan ole kuollut sitten Ayrton Sennan, mutta jossakin vaiheessa joku kuljettaja vielä kuolee joko auton sinkoutuessa katto edellä kaiteeseen tai saadessaan renkaasta osuman päähänsä tai auton murskautuessa totaalisesti hurjan volttisarjan seurauksena.
Ennen osumaa virkailijaan, kyllä irtosi. Auto jatkoi turva-aidan radan puolella, rengas meni aidassa olevasta (kuvaajille tehdystä?) reiästä väärälle puolelle ja osui virkailijaan.Melbournessa se rengas ei edes irronnut Villeneuven autosta ennen osumaa.
Ei irronnut ennen osumaa. Ripustukset kyllä hajosi osumassa Ralfin autoon, mutta vaijerilla oli edelleen kiinni autossa.Ennen osumaa virkailijaan, kyllä irtosi. Auto jatkoi turva-aidan radan puolella, rengas meni aidassa olevasta (kuvaajille tehdystä?) reiästä väärälle puolelle ja osui virkailijaan.
Motorsport memorialin nettisivuilla sanotaan aivan selvästi, että rengas lensi päin ratavirkailijaa, joten se todellakin irtosi ennen kuin osui ratavirkailijaan ja samaa kertoo Youtubesta löytyvä video, jossa näkyy kuinka Villeneuven autosta irtoavat molemmat eturenkaat ja toinen takarengas sen osuessa turva-aitaan ja irronneista renkaista ainoastaan kaksi pomppii turva-alueella.Ei irronnut ennen osumaa. Ripustukset kyllä hajosi osumassa Ralfin autoon, mutta vaijerilla oli edelleen kiinni autossa.
Tuskinpa ne kuvaajille on tehty, ainakaan primäärisesti. Eiköhän ne ole kuskien ja ratavirkailijoiden kulkutienä ja tarkoitus on, ettei ratavirkailijat hengaile siinä aukon kohdalla ja pitää muutkin poissa. Eli sikäli mikäli kuollut oli aukon välittömässä läheisyydessä ollut toimari, Darwin awardi olisi ollut paikallaan.Auto jatkoi turva-aidan radan puolella, rengas meni aidassa olevasta (kuvaajille tehdystä?) reiästä väärälle puolelle ja osui virkailijaan.
F1 Racingissä ainakin luki aiheesta (näin ulkomuistista), että aukko oli juuri kuvaajille tehty 40cm leveä aukko. Rengas oli 38cm tms, joten se sujahti juuri sopivasti välistä.Tuskinpa ne kuvaajille on tehty, ainakaan primäärisesti. Eiköhän ne ole kuskien ja ratavirkailijoiden kulkutienä ja tarkoitus on, ettei ratavirkailijat hengaile siinä aukon kohdalla ja pitää muutkin poissa. Eli sikäli mikäli kuollut oli aukon välittömässä läheisyydessä ollut toimari, Darwin awardi olisi ollut paikallaan.
Onko luetun ymmärtäminen sinulle isompikin ongelma? Niin kuin sanoin, törmäyksessä Ralfin Williamsin kanssa oikean eturenkaan ripustukset hajosivat, mutta rengas oli vielä autossa kiinni. Jos rengas olisi irronnut heti kokonaan, se ei olisi edes päätynyt sinne verkkoon. Ja se rengas ei edes osumankaan jälkeen jäänyt sinne rataverkon toiselle puolelle, vaan tempautui takaisin radan puolelle auton jatkaessa matkaansa.Motorsport memorialin nettisivuilla sanotaan aivan selvästi, että rengas lensi päin ratavirkailijaa, joten se todellakin irtosi ennen kuin osui ratavirkailijaan ja samaa kertoo Youtubesta löytyvä video, jossa näkyy kuinka Villeneuven autosta irtoavat molemmat eturenkaat ja toinen takarengas sen osuessa turva-aitaan ja irronneista renkaista ainoastaan kaksi pomppii turva-alueella.
Kysymys kuuluukin, että mihin se yksi rengas katosi jos se ei lentänyt verkossa olleen aukon läpi ratavirkailijaa päin.
Eturenkaista viis, virkailijaan osui takarengas. Perustan näkemykseni tapahtumista tähän videoon. Siitä näkee tilanteen, mutten halunnut linkittää sitä, koska se sisältää osuman ihmiseen.Onko luetun ymmärtäminen sinulle isompikin ongelma? Niin kuin sanoin, törmäyksessä Ralfin Williamsin kanssa oikean eturenkaan ripustukset hajosivat, mutta rengas oli vielä autossa kiinni. Jos rengas olisi irronnut heti kokonaan, se ei olisi edes päätynyt sinne verkkoon. Ja se rengas ei edes osumankaan jälkeen jäänyt sinne rataverkon toiselle puolelle, vaan tempautui takaisin radan puolelle auton jatkaessa matkaansa.
Enpä ole koskaan ennen nähnyt tuota kuvamateriaalia. Olin täysin siinä oletuksessa että se oli nimenomaan oikea eturengas, joka aidan läpi meni. Joka tapauksessa kyse ei ollut ennen aitaan osumista irronneesta renkaasta.Eturenkaista viis, virkailijaan osui takarengas. Perustan näkemykseni tapahtumista tähän videoon. Siitä näkee tilanteen, mutten halunnut linkittää sitä, koska se sisältää osuman ihmiseen.
Wow en ole koskaa ennen nähnyt tuota leveämpää kuvaa tapahtuneesta. Tossahan tuo selviää. Takasrengas osuu jonnekkin rintakehän kohdille..Eturenkaista viis, virkailijaan osui takarengas. Perustan näkemykseni tapahtumista tähän videoon. Siitä näkee tilanteen, mutten halunnut linkittää sitä, koska se sisältää osuman ihmiseen.
Pakkohan siinä on olla reikiä kun lippuja heilutetaan. Sen sijaan pitäis ohjeistaa seisomaan tossa reiän toisella puolen jolloin ei olisi linjalla osien siitä läpitullessa. Tämä kyseinen nyt tosin on niin harvinainen ja epätodennäköinen tilanne, ettei ihmekään jos tommoista ei oteta isommin huomioon kun turvallisuusasioita mietitään.Enpä ole koskaan ennen nähnyt tuota kuvamateriaalia. Olin täysin siinä oletuksessa että se oli nimenomaan oikea eturengas, joka aidan läpi meni. Joka tapauksessa kyse ei ollut ennen aitaan osumista irronneesta renkaasta.
Toivottavasti FIA on tuon jälkeen tehnyt sen järjestäjille selväksi miksi niihin aitoihin ei leikellä reikiä, että tuon ei tarvitsisi toistua.
Taitaa olla liput historiaa tuollaisissa paikoissa. Vilkkuvaloilla nykyään varoitetaan, jopa Ahvenistolla.Pakkohan siinä on olla reikiä kun lippuja heilutetaan. Sen sijaan pitäis ohjeistaa seisomaan tossa reiän toisella puolen jolloin ei olisi linjalla osien siitä läpitullessa. Tämä kyseinen nyt tosin on niin harvinainen ja epätodennäköinen tilanne, ettei ihmekään jos tommoista ei oteta isommin huomioon kun turvallisuusasioita mietitään.