Moottoriratakeskustelu

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Eiköhän miljoonia ansaitseva ammattimies pidä vehkeensä kurissa kaikissa tilanteissa. Muutenkin jonkun näytösajon hurkastelussa paistaa läpi nykyajan järjetön ja ylenmääräinen turvallisuushysteria joka on pitkälti tappanut moottoriurheilua tai ainakin kastroinut sitä huomattavasti.

Ei sinne pidä mennä katsomaan jos pelottaa.
Maldonado on eri mieltä. http://www.youtube.com/watch?v=vHhD9_2fU_4
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1381
Hiukan ihmettelen ettei näiden kaupunkipyörittelyjen turvallisuudesta ole syntynyt mitään juttua. Vai pitääkö ensin sattua jotain ja sitten voidaan tulla hurjasti tuomitsemaan moinen ajattelemattomuus?
kaksi vaihtoehtoa:
1. joko niiden turvallisuuteen ihan oikeasti aletaan kiinnittää huomiota tai
2. jatketaan nykytyyliin. Paha mälli on aivan varma sitten jossakin vaiheessa. Sen jälkeen nuo pyörittelyt loppuvat 100%. Sinällään minulle ihan sama. minä mene katsomaan kilvanajoa, en mitään fiilistelyjä...:thumbdown
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1381
Hieman tietoa Iitin hankkeesta...

Hanke voi paisua sataan miljoonaan

Projektin kustannusarvio on matkan varrella kasvanut. Backman sanoo, että ratakokonaisuus, joka sisältää sekä kansainväliset mitat täyttävän moottoriradan että EU:n määrittelemän raskaan liikenteen ajokoulutuskeskuksen, maksaa 30–40 miljoonaa euroa.

Kun siihen lisätään alueelle kaavaillut oheispalvelut hotelleineen, mökkikylineen ja tapahtuma-areenoineen päivineen, loppusumma nousee yli sataan miljoonaan euroon.
Tuollainen 100 miljoonaa kuulostaa ihan sairaalta, mutta: nyky maailma on tehnyt sijoitusten arvottamisen tosi hankalaksi = erittäin matala korkotaso. Eihän tuollaisen 100 miljoonan vuosikorko ole kuin ehkä 1 + miljoonaa. Äkkiä sitä toimintaa muutaman miljoonan verran saadaan aikaiseksi vuositasolla.
Luotan myös Venäläisiin ja niiden kiinnostukseen tuota projektia kohtaan. Rakentaahan ne sinnekin erilaisia ratoja, mutta taitaa toiminta silti siellä olla aika lapsenkengissä.

Yksi päätapahtuma kaiketikin tuonne olisi MotoGP kisa. Ymmärsin, että sellaisen järjestelyoikeudet saisi aika halvalla. Sen verran on prätkäjenkiä lähialueilla, että katsomot olisivat varmasti täynnä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
kaksi vaihtoehtoa:
1. joko niiden turvallisuuteen ihan oikeasti aletaan kiinnittää huomiota tai
2. jatketaan nykytyyliin. Paha mälli on aivan varma sitten jossakin vaiheessa. Sen jälkeen nuo pyörittelyt loppuvat 100%. Sinällään minulle ihan sama. minä mene katsomaan kilvanajoa, en mitään fiilistelyjä...:thumbdown
Joo no onhan tämä mun kritiikki hiukan nillittämistä, mutta kun katseli miten huikeisiin mittasuhteisiin tässä turvallisuushöpinässä päästiin De Villotan onnettomuuden jälkimainingeissa, niin ihmettelen ettei näiden yleisöpyörittelyjen yhteydessä asiasta ole edes keskusteltu. Jos suoratestin varikolla voi tapahtua noinkin friikki onnettomuus, niin mun mielestä yleisön ympäröimänä tapahtuvassa kikkailussa on ainekset paljon pahempaan. Mutta tosiaan, eipä noista suoratesteistäkään mitään puhuttu ennenkuin sattui ja tapahtui.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
^No, toivokaamme ettei koskaan mitään tapahdu, ja yleisötilaisuuksia järjestetään jatkossakin.

Hieman off-topicia jatkaen olen joskus miettinyt, kuinka erilainen sarja olisi ollut 90- ja 2000-luvuilla, jos esim. kaudella 1994 ei olisi tapahtunut lainkaan henkilövahinkoja vaatineita onnettomuuksia. Turvallisuusparannuksiin ryhdytään usein vasta, kun on jotain tapahtunut. Sitä ennen riskejä ei nähdä.
Jos tuuria olisi riittänyt vuoteen 1999 ennen ensimmäistä vakavampaa loukkaantumista, millainen F1 olisi ollut? Ennen ja jälkeen?

Vastakkainen "entä jos" asetelma on, että 2000-luvulla olisi tapahtunut parikin kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Jos ne olisivat tapahtuneet esim. Monzassa tai Suzukassa, ajettaisiinko näillä radoilla enää? Jos visiiriin olisi sinkoutunut jotain, olisivatko autot tänä päivänä kuomuilla varustettuja?
Oma ennustukseni on, että seuraavan kerran kun F1-sarjassa auto lähtee renkaiden kosketuksesta ilmojen teille, tulemme näkemään Indy-tyyliset sivuponttoonit.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
^No, toivokaamme ettei koskaan mitään tapahdu, ja yleisötilaisuuksia järjestetään jatkossakin.

Hieman off-topicia jatkaen olen joskus miettinyt, kuinka erilainen sarja olisi ollut 90- ja 2000-luvuilla, jos esim. kaudella 1994 ei olisi tapahtunut lainkaan henkilövahinkoja vaatineita onnettomuuksia. Turvallisuusparannuksiin ryhdytään usein vasta, kun on jotain tapahtunut. Sitä ennen riskejä ei nähdä.
Jos tuuria olisi riittänyt vuoteen 1999 ennen ensimmäistä vakavampaa loukkaantumista, millainen F1 olisi ollut? Ennen ja jälkeen?

Vastakkainen "entä jos" asetelma on, että 2000-luvulla olisi tapahtunut parikin kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Jos ne olisivat tapahtuneet esim. Monzassa tai Suzukassa, ajettaisiinko näillä radoilla enää? Jos visiiriin olisi sinkoutunut jotain, olisivatko autot tänä päivänä kuomuilla varustettuja?
Oma ennustukseni on, että seuraavan kerran kun F1-sarjassa auto lähtee renkaiden kosketuksesta ilmojen teille, tulemme näkemään Indy-tyyliset sivuponttoonit.
F1-sarjassa on sattunut kaksi kuolonkolaria 2000-luvulla, joista toinen sattui Monzassa 2000 ja toinen sattui Melbournessa 2001.

Vuonna 2000 Monzassa kilpailun ensimmäisellä kierroksella Lesmoa edeltävässä shikaanissa toisen Jordanin jarrutus myöhästyi sillä seurauksella, että tuloksena oli joukkokolari jossa De La Rosan autosta irronnut rengas osui ratavirkailijaan kohtalokkain seurauksin.

Vuonna 2001 Melbournen kilpailussa Villeneuve ja Ralf Shumacher kolaroivat kilpailun neljännellä kierroksella sillä seurauksella, että Villeneuven autosta irronnut rengas osui ratavirkailijaan kohtalokkain seurauksin.

Kuljettajia ei kuitenkaan ole kuollut sitten Ayrton Sennan, mutta jossakin vaiheessa joku kuljettaja vielä kuolee joko auton sinkoutuessa katto edellä kaiteeseen tai saadessaan renkaasta osuman päähänsä tai auton murskautuessa totaalisesti hurjan volttisarjan seurauksena.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
F1-sarjassa on sattunut kaksi kuolonkolaria 2000-luvulla, joista toinen sattui Monzassa 2000 ja toinen sattui Melbournessa 2001.

Vuonna 2000 Monzassa kilpailun ensimmäisellä kierroksella Lesmoa edeltävässä shikaanissa toisen Jordanin jarrutus myöhästyi sillä seurauksella, että tuloksena oli joukkokolari jossa De La Rosan autosta irronnut rengas osui ratavirkailijaan kohtalokkain seurauksin.

Vuonna 2001 Melbournen kilpailussa Villeneuve ja Ralf Shumacher kolaroivat kilpailun neljännellä kierroksella sillä seurauksella, että Villeneuven autosta irronnut rengas osui ratavirkailijaan kohtalokkain seurauksin.

Kuljettajia ei kuitenkaan ole kuollut sitten Ayrton Sennan, mutta jossakin vaiheessa joku kuljettaja vielä kuolee joko auton sinkoutuessa katto edellä kaiteeseen tai saadessaan renkaasta osuman päähänsä tai auton murskautuessa totaalisesti hurjan volttisarjan seurauksena.
Monzassa se rengas irtosi Heinz-Harald Frentzenin Jordanista ja Melbournessa se rengas ei edes irronnut Villeneuven autosta ennen osumaa. Kummassakin tapauksessa oli kyse ratavirkailijan tai järjestävän organisaation virheestä. Kuljettajille oikeastaan ainoa tapa päästä hengestään on saada suora osuma päähän tai ohjaamoon irtokappaleesta, toisesta autosta tai ratavallista. Mahdollista, mutta onneksi varsin epätodennäköistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Melbournessa se rengas ei edes irronnut Villeneuven autosta ennen osumaa.
Ennen osumaa virkailijaan, kyllä irtosi. Auto jatkoi turva-aidan radan puolella, rengas meni aidassa olevasta (kuvaajille tehdystä?) reiästä väärälle puolelle ja osui virkailijaan.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Ennen osumaa virkailijaan, kyllä irtosi. Auto jatkoi turva-aidan radan puolella, rengas meni aidassa olevasta (kuvaajille tehdystä?) reiästä väärälle puolelle ja osui virkailijaan.
Ei irronnut ennen osumaa. Ripustukset kyllä hajosi osumassa Ralfin autoon, mutta vaijerilla oli edelleen kiinni autossa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Ei irronnut ennen osumaa. Ripustukset kyllä hajosi osumassa Ralfin autoon, mutta vaijerilla oli edelleen kiinni autossa.
Motorsport memorialin nettisivuilla sanotaan aivan selvästi, että rengas lensi päin ratavirkailijaa, joten se todellakin irtosi ennen kuin osui ratavirkailijaan ja samaa kertoo Youtubesta löytyvä video, jossa näkyy kuinka Villeneuven autosta irtoavat molemmat eturenkaat ja toinen takarengas sen osuessa turva-aitaan ja irronneista renkaista ainoastaan kaksi pomppii turva-alueella.

Kysymys kuuluukin, että mihin se yksi rengas katosi jos se ei lentänyt verkossa olleen aukon läpi ratavirkailijaa päin.

Monzan kolarin suhteen olet kuitenkin oikeassa ja ilmeisesti De La Rosa on jäänyt päähäni siksi, että aluksi ratavirkailijaan osuneen renkaan epäiltiin olleen De La Rosan autosta, koska hän oli se jonka auto lensi muiden kolaroineiden autojen yli turva-alueelle, mutta siihen kohtaan jossa kuollut ratavirkailija sai osuman renkaasta osui videon perusteella toinen Jordaneista joka mitä ilmeisimmin oli juuri Frentzen.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Auto jatkoi turva-aidan radan puolella, rengas meni aidassa olevasta (kuvaajille tehdystä?) reiästä väärälle puolelle ja osui virkailijaan.
Tuskinpa ne kuvaajille on tehty, ainakaan primäärisesti. Eiköhän ne ole kuskien ja ratavirkailijoiden kulkutienä ja tarkoitus on, ettei ratavirkailijat hengaile siinä aukon kohdalla ja pitää muutkin poissa. Eli sikäli mikäli kuollut oli aukon välittömässä läheisyydessä ollut toimari, Darwin awardi olisi ollut paikallaan.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tuskinpa ne kuvaajille on tehty, ainakaan primäärisesti. Eiköhän ne ole kuskien ja ratavirkailijoiden kulkutienä ja tarkoitus on, ettei ratavirkailijat hengaile siinä aukon kohdalla ja pitää muutkin poissa. Eli sikäli mikäli kuollut oli aukon välittömässä läheisyydessä ollut toimari, Darwin awardi olisi ollut paikallaan.
F1 Racingissä ainakin luki aiheesta (näin ulkomuistista), että aukko oli juuri kuvaajille tehty 40cm leveä aukko. Rengas oli 38cm tms, joten se sujahti juuri sopivasti välistä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Motorsport memorialin nettisivuilla sanotaan aivan selvästi, että rengas lensi päin ratavirkailijaa, joten se todellakin irtosi ennen kuin osui ratavirkailijaan ja samaa kertoo Youtubesta löytyvä video, jossa näkyy kuinka Villeneuven autosta irtoavat molemmat eturenkaat ja toinen takarengas sen osuessa turva-aitaan ja irronneista renkaista ainoastaan kaksi pomppii turva-alueella.

Kysymys kuuluukin, että mihin se yksi rengas katosi jos se ei lentänyt verkossa olleen aukon läpi ratavirkailijaa päin.
Onko luetun ymmärtäminen sinulle isompikin ongelma? Niin kuin sanoin, törmäyksessä Ralfin Williamsin kanssa oikean eturenkaan ripustukset hajosivat, mutta rengas oli vielä autossa kiinni. Jos rengas olisi irronnut heti kokonaan, se ei olisi edes päätynyt sinne verkkoon. Ja se rengas ei edes osumankaan jälkeen jäänyt sinne rataverkon toiselle puolelle, vaan tempautui takaisin radan puolelle auton jatkaessa matkaansa.

Tuosta voi halukkaan tihrustaa tapahtunutta, niin ulkopuolelta kuin incar-kamerastakin:
http://www.youtube.com/watch?v=D4IsjwBtRdk
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko luetun ymmärtäminen sinulle isompikin ongelma? Niin kuin sanoin, törmäyksessä Ralfin Williamsin kanssa oikean eturenkaan ripustukset hajosivat, mutta rengas oli vielä autossa kiinni. Jos rengas olisi irronnut heti kokonaan, se ei olisi edes päätynyt sinne verkkoon. Ja se rengas ei edes osumankaan jälkeen jäänyt sinne rataverkon toiselle puolelle, vaan tempautui takaisin radan puolelle auton jatkaessa matkaansa.
Eturenkaista viis, virkailijaan osui takarengas. Perustan näkemykseni tapahtumista tähän videoon. Siitä näkee tilanteen, mutten halunnut linkittää sitä, koska se sisältää osuman ihmiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Eturenkaista viis, virkailijaan osui takarengas. Perustan näkemykseni tapahtumista tähän videoon. Siitä näkee tilanteen, mutten halunnut linkittää sitä, koska se sisältää osuman ihmiseen.
Enpä ole koskaan ennen nähnyt tuota kuvamateriaalia. Olin täysin siinä oletuksessa että se oli nimenomaan oikea eturengas, joka aidan läpi meni. Joka tapauksessa kyse ei ollut ennen aitaan osumista irronneesta renkaasta.

Toivottavasti FIA on tuon jälkeen tehnyt sen järjestäjille selväksi miksi niihin aitoihin ei leikellä reikiä, että tuon ei tarvitsisi toistua.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Eturenkaista viis, virkailijaan osui takarengas. Perustan näkemykseni tapahtumista tähän videoon. Siitä näkee tilanteen, mutten halunnut linkittää sitä, koska se sisältää osuman ihmiseen.
Wow en ole koskaa ennen nähnyt tuota leveämpää kuvaa tapahtuneesta. Tossahan tuo selviää. Takasrengas osuu jonnekkin rintakehän kohdille.. :(
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Enpä ole koskaan ennen nähnyt tuota kuvamateriaalia. Olin täysin siinä oletuksessa että se oli nimenomaan oikea eturengas, joka aidan läpi meni. Joka tapauksessa kyse ei ollut ennen aitaan osumista irronneesta renkaasta.

Toivottavasti FIA on tuon jälkeen tehnyt sen järjestäjille selväksi miksi niihin aitoihin ei leikellä reikiä, että tuon ei tarvitsisi toistua.
Pakkohan siinä on olla reikiä kun lippuja heilutetaan. Sen sijaan pitäis ohjeistaa seisomaan tossa reiän toisella puolen jolloin ei olisi linjalla osien siitä läpitullessa. Tämä kyseinen nyt tosin on niin harvinainen ja epätodennäköinen tilanne, ettei ihmekään jos tommoista ei oteta isommin huomioon kun turvallisuusasioita mietitään.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26884
Pakkohan siinä on olla reikiä kun lippuja heilutetaan. Sen sijaan pitäis ohjeistaa seisomaan tossa reiän toisella puolen jolloin ei olisi linjalla osien siitä läpitullessa. Tämä kyseinen nyt tosin on niin harvinainen ja epätodennäköinen tilanne, ettei ihmekään jos tommoista ei oteta isommin huomioon kun turvallisuusasioita mietitään.
Taitaa olla liput historiaa tuollaisissa paikoissa. Vilkkuvaloilla nykyään varoitetaan, jopa Ahvenistolla.
 
Ylös