Moottoriratakeskustelu

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Onhan nää Tilken suunitelmat loppujen lopuksi aika konservatiivisia, varsinkin kun veraa erään hollantilaisen suunnitelmiin 60-luvulta:

 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Onhan nää Tilken suunitelmat loppujen lopuksi aika konservatiivisia, varsinkin kun veraa erään hollantilaisen suunnitelmiin 60-luvulta:

Täytyy myöntää, ettei kaverilta ole ainakaan mielikuvitusta puuttunut tätä tehdessä :D Kahdeksikko kahdeksikon sisällä!
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Onhan nää Tilken suunitelmat loppujen lopuksi aika konservatiivisia, varsinkin kun veraa erään hollantilaisen suunnitelmiin 60-luvulta:

Tuohan näyttää ihan Suzukalta. Tuosta neulansilmästä lähtien Spooniin ja sitten suoraa vain ekaan mutkaan.

Onko tuo joku alkuperäinen versio koska muistaakseni Hollantilanen suunnitteli Suzukan.
 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Tuohan näyttää ihan Suzukalta. Tuosta neulansilmästä lähtien Spooniin ja sitten suoraa vain ekaan mutkaan.

Onko tuo joku alkuperäinen versio koska muistaakseni Hollantilanen suunnitteli Suzukan.
Siinä on Tilke laittanut GPS_än lintukoiran persuksiin sorsametsällä ja laittanut hauvan kulkeman reitin Bernielle muutaman miltsin hintalapulla :alppu:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tuohan näyttää ihan Suzukalta. Tuosta neulansilmästä lähtien Spooniin ja sitten suoraa vain ekaan mutkaan.

Onko tuo joku alkuperäinen versio koska muistaakseni Hollantilanen suunnitteli Suzukan.
On joo, eka suunnitelma Suzukasta.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuohan näyttää ihan Suzukalta. Tuosta neulansilmästä lähtien Spooniin ja sitten suoraa vain ekaan mutkaan.

Onko tuo joku alkuperäinen versio koska muistaakseni Hollantilanen suunnitteli Suzukan.
Niinkuin Lötkö ja sanoikin niin ensimmäinen versio suzukasta on tuo.

Muutenkin aikamoisia suunnitelmia tuosta Suzukasta tehtiin, ennen kuin se "yksinkertaistui" siihen mitä siitä sitten lopulta tuli:






Ja lopulta ensimmäinen rakennettu versio:
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Onhan nää Tilken suunitelmat loppujen lopuksi aika konservatiivisia, varsinkin kun veraa erään hollantilaisen suunnitelmiin 60-luvulta:

Suunnittelu on tehty tekemällä narusta lenkki ja heittämällä sitä sattumanvaraisiin asentoihin lattialle. Hyvä tulee. Suosittelen samaa Tilkelle.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Abu Dhabiin kaksi DRS aluetta, ja jostain syystä taas kaksi detection pointtia.
Elikkä jos ekassa on mahdollisuus mennä ohi, niin luultavasti ei kannata jos ei saa paljon parempaa ulostuloa toisesta shikaanista.

Linkki uutiseen

Nyt oikeasti toivon että nähdään hitonmoista kyttäilyä noissa DRS-alueissa niin että koko laite näyttää naurettavalta.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
2 mittauspistettä on ainoa järkevä ratkaisu. Muuten se näyttää vielä tyhmemmältä. Nopeampi auto menee ensin ohi ja saa sitten vielä ajaa vapaasti karkuun drs auki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Abu Dhabiin kaksi DRS aluetta, ja jostain syystä taas kaksi detection pointtia.
Elikkä jos ekassa on mahdollisuus mennä ohi, niin luultavasti ei kannata jos ei saa paljon parempaa ulostuloa toisesta shikaanista.
Niin tai ohita niin aikaisessa osassa ensimmäistä DRS-aluetta, että pääsee jo sillä suoralla karkuun.

Mutta on tuo silti järkevämpi noin (mistä lähtien kontrausmahdollisuus on ollut huono asia?), kuin että mentäisiin yhdellä detection pointilla, jolloin ensimmäisellä suoralla ohittanut saisi edelläajavana DRS-edun toiselle suoralle. Se olisi DRS:n idean vastaista.

Käytännössä suoranopeudet ratkaisevat paljon. Jos Lotus ohittaisi Ferrarin, Ferrarilla pystyisi kontraamaan toisella DRS-alueella, mutta päinvastaisessa tapauksessa se olisi Lotuksella hyvin vaikeaa hitaamman suoranopeuden takia.
Nyt oikeasti toivon että nähdään hitonmoista kyttäilyä noissa DRS-alueissa niin että koko laite näyttää naurettavalta.
Ei olla nähty tähänkään asti, joten tuskinpa nähdään nytkään. Sitäpaitsi, tallit halusivat DRS:n, koska se on halvin tapa avittaa ohittamista.
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Muistan viime vuonna, kun Webber yritti Alonsosta? ohi, niin pääsi ekalla ohi, mutta Alonso kuittas tokalla mestalla. Tapahtui monta kertaa muistaakseni kisan aikana.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Mutta on tuo silti järkevämpi noin (mistä lähtien kontrausmahdollisuus on ollut huono asia?), kuin että mentäisiin yhdellä detection pointilla, jolloin ensimmäisellä suoralla ohittanut saisi edelläajavana DRS-edun toiselle suoralle. Se olisi DRS:n idean vastaista.
Järkevämpää olisi laittaa toinen DRS-alue (jos sellainen välttämättä halutaan) vaikka pääsuoralle. Nythän tuossa netto-ohituksia tapahtuu nolla, kun hitaampi pääsee kuittamaan heti seuraavalla suoralla. Tuo nähtiin jo viime vuonna, minkä takia pitää vielä enemmän ihmetellä tuota päätöstä.
Ei olla nähty tähänkään asti, joten tuskinpa nähdään nytkään. Sitäpaitsi, tallit halusivat DRS:n, koska se on halvin tapa avittaa ohittamista.
DRS onkin hyvä esimerkki siitä, miksei talleille pitäisi antaa päätäntävaltaa säännöistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Järkevämpää olisi laittaa toinen DRS-alue (jos sellainen välttämättä halutaan) vaikka pääsuoralle. Nythän tuossa netto-ohituksia tapahtuu nolla, kun hitaampi pääsee kuittamaan heti seuraavalla suoralla. Tuo nähtiin jo viime vuonna, minkä takia pitää vielä enemmän ihmetellä tuota päätöstä.
Juu ja Villeneuve ja Arnoux ohittelivat toisiaan monta kertaa. Netto-ohitus jäi tekemättä. :D

Kyllä tuossa nähdään sellaisiakin ohituksia, joita ei kontrata heti seuraavalla suoralla. Ja tilanteita, joissa ensimmäistä DRS-aluetta käytetään kiinniottoon ja toista ohitukseen. Väite että nähtäisiin vain merkityksettömiä paikanvaihtoja on perusteeton.

Abu Dhabissa oli tunnetusti vaikea ohittaa, mistä kaksi DRS-aluetta johtuu. Eikä muut suorat ole riittävän pitkiä, joten ainoat paikat olivat nuo. Pääsuora (oletan: lähtösuora) on niin lyhyt, että DRS:llä ei olisi mitään merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Juu ja Villeneuve ja Arnoux ohittelivat toisiaan monta kertaa. Netto-ohitus jäi tekemättä. :D

Kyllä tuossa nähdään sellaisiakin ohituksia, joita ei kontrata heti seuraavalla suoralla. Ja tilanteita, joissa ensimmäistä DRS-aluetta käytetään kiinniottoon ja toista ohitukseen. Väite että nähtäisiin vain merkityksettömiä paikanvaihtoja on perusteeton.

Abu Dhabissa oli tunnetusti vaikea ohittaa, mistä kaksi DRS-aluetta johtuu. Eikä muut suorat ole riittävän pitkiä, joten ainoat paikat olivat nuo. Pääsuora (oletan: lähtösuora) on niin lyhyt, että DRS:llä ei olisi mitään merkitystä.
Eikö DRS tullut siksi että nopeampi pääsisi hitaamman ohitse?
Eikö sitten tämä yksi detection pointti olisi järkevämpi, sillä kahdella voi tulla juuri näitä tilanteita että se hitaampi voikin sitten kuitata toisella kun saa DRSsän siihen.
Yhdellä detection pointilla ohittaja voi ekan zonen sikaanissa saada paremman linjan kun edellä ajava joutuu peittämään.
Kahdella detection pointilla peittäminen on turhaa, sillä paremmalla linjan ajolla ohituksen kuittaa helposti seuraavalla suoralla.

Kaksi detection pointtia siis lopulta ehkäisee kilvanajoa kun peittäminen on turhaa ekassa sikanissa. Vasta toisen zonen päässä sitä peittämistä tapahtuisi.
Sitäkö tässä halutaan? Katsotaan kuka pelleilee enemmän detection pointeilla jotta saisi maximaalisen edun.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö DRS tullut siksi että nopeampi pääsisi hitaamman ohitse?
Niin ja yleensä ohittamisen helpottamiseksi ja ohitusten lisäämiseksi (F1-fanien suuri enemmistö halusi lisää ohituksia). Tavoite ei ollut pelkästään urheilullinen, vaan myös viihteellinen.
Eikö sitten tämä yksi detection pointti olisi järkevämpi, sillä kahdella voi tulla juuri näitä tilanteita että se hitaampi voikin sitten kuitata toisella kun saa DRSsän siihen.
Yhdellä detection pointilla ohittaja voi ekan zonen sikaanissa saada paremman linjan kun edellä ajava joutuu peittämään.
Kahdella detection pointilla peittäminen on turhaa, sillä paremmalla linjan ajolla ohituksen kuittaa helposti seuraavalla suoralla.

Kaksi detection pointtia siis lopulta ehkäisee kilvanajoa kun peittäminen on turhaa ekassa sikanissa. Vasta toisen zonen päässä sitä peittämistä tapahtuisi.
Sitäkö tässä halutaan? Katsotaan kuka pelleilee enemmän detection pointeilla jotta saisi maximaalisen edun.
En sinällään pidä sitä epätoivottavana, että kahdella peräkkäisellä suoralla nähdään sijanvaihtoja. Sitä pidän, että jo valmiiksi edelläolevalle annetaan karkuunpääsyetu DRS:n muodossa.

Aina ajetaan kulloisillakin säännöillä ja kuskien on osattava hyödyntää niitä. Jos on niin hölmö, että menee ohi ensimmäisellä alueella pääsemättä tarpeeksi kauas karkuun, niin ihan omaa hölmöyttään sitten myös menettää sen sijan seuraavalla suoralla. Näin ei tule käymään automaattisesti, mutta mahdollista se toki on. Vika ei viime kädessä ole säännöissä, vaan kuskissa, joka ei osaa hyödyntää niitä.

-Edit- Peittäminenhän sinällään on kiellettyä sen yhden linjanvaihdon lisäksi, mutta kyllä sen edelläolijan kannattaa ensimmäisellä suoralla hankaloittaa ohitusta mahdollisimman paljon, koska silloin hän on lähempänä toisella suoralla ja kontraaminen helpompaa. Voi esim. itse valita paremman ja puhtaamman ajolinjan.
 
Viimeksi muokattu:

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
oho kerrankii tekstissä on myös jotain sellaista mistä olen samaa mieltä ! enkä pitäny vaa höpinänä ;) Tosin pidän ihan höpinästä yleisesti.

Mielummi sitä foorumilt lukee vaikka väittelyä Kimin potkuista vaiko "potkuista".


Jokainen kai tietää ketä ketuttaa eniten se et piti potkia Kimi pois. Näkeehän sen jo Lucan naamasta, "ihanoinnista" ja muusta. Voishan se ihteesäkkii vähä potuttaa ku menetti hirmu boonukset ja firmakii menetti rahaa. Eihän sitä ikäviä asioita haluaisi muistella ja menetyksiä. Kuvitteli jo ettei tarvii enää nähdä sitä vaaleatukkaista "persereikää".

Kiitos ja Anteeksi.

ps : Minulla on vapaapäiväja elämä hymyilee!! Ainakii vielä jonku tovin ;)

edit: Ainii ja odotan sitä ku "joku" tulee kertomaan kuinka paljon on kirjoitusvirheitä tekstissä taas... Se kertoo jotain jo minulle ihmisestä :) Mielestäni elämässä pitää olla jonku muun tärkeämpää kuin, jonku perkeleen teksin ulkoasun jne. Jos haluat että jostain muusta asiasta tulee se "juttu" mikä on se minkä takia jaksat joka päivä käydä töissä(?), et voit illalla sit rauhassa tutkia ja antaa huomautuksia huonoille ihmisille. Eiköhän me yhdessä jotain keksitä parempaakii tekemistä sinulle ? Siis tämä vain siis jos haluat. Ymmärrän toki jos se on se sun juttusi. Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan
 
Viimeksi muokattu:
Ylös