Moottoriratakeskustelu

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kaikille radoille pakollisiksi Suzukan, Monzan ja Albert Parkin turva-alueet. Ei pitäisi olla mahdotonta irrottaa asvaltti ja korvata se hiekalla. Jos lipsahdat ulos, niin maksat siitä. Hyvin toimii mainituilla radoilla, eikä aiheuta valituksia puoleen tai toiseen.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kaikille radoille pakollisiksi Suzukan, Monzan ja Albert Parkin turva-alueet. Ei pitäisi olla mahdotonta irrottaa asvaltti ja korvata se hiekalla. Jos lipsahdat ulos, niin maksat siitä. Hyvin toimii mainituilla radoilla, eikä aiheuta valituksia puoleen tai toiseen.
Asfalttiturva-alueita koskeva kritiikki taitaa tulla pääasiassa tältä forumilta, joten palaute tuskin on muuttamassa Tilken tyyliä.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Asfalttiturva-alueita koskeva kritiikki taitaa tulla pääasiassa tältä forumilta, joten palaute tuskin on muuttamassa Tilken tyyliä.
Tuskinpa. Joha lähetyksessäki näytettiin replayta toisensa perään näistä ylityksistä. Skyllaki näitä "analysoivat".

edit: turva-alueet menee vielä, mut rata-alueen ylitys pitäis olla aina esim ajallisesti rangaistava. Taitaa vaa olla samaa kaliibeeria kuin jalkapallon maalikamerat. Ei perinteitä muuteta. Aika on mikä on, vaikka kaikki näkee, etttei sääntöjen mukaan menty. Koska tuomarit.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jos mä ajaisin tuolla formulaa ja viivan ylittämisestä ei rangaista, niin ajaisin sitä linjaa mikä nopein on. Kaikki muut vaihtoehdot tuntuisi typerältä.
Mitä sie nyt haet? Se, että noin tehdään, koska mahdollista, ei tee hommasta vähemmän typerää. imo. Sitäpaitsi alkuperäinen asia oli se, että väitit, että tuo vituttais porukkaa vain tällä foorumilla. Siksi meen vähän hämilleni, että mitä jauhat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Intian radalla on ainakin paljon korkeuseroja ja tuo ainakin oman mukavan lisänsä kalenteriin. Lisäksi renkaan voimakesto on varmaan sarjan äärimmäistä. Se taas tuo oman haasteensa kilpailuun vaikkakin renkaiden keski-ikä vaikuttaa olevan suhteellisen korkea.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tai Apexin, Populouksen tai KBR:n tyyliä. Asfalttialueet eivät ole mitenkään "Tilken tyyli", vaan nykytyyli.
Tämä nykytyyli tarkoittaa sitä, että pitää siirtyä ralliin tai rallicrossiin jos haluaa jotain extremeä. Nykyiset pleikkarikuskeille tehdyt parkkipaikkaradat eivät sitä enää tarjoa moottoriurheilussa. Ja tarkoitan nimenomaan sitä reunalla tasapainoilun fiilistä, mitä on jäljellä enää muutamalla vanhan liiton radalla.

F1 ja rata-autoilu yleensä eivät ole enää entisensä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Intian radalla on ainakin paljon korkeuseroja ja tuo ainakin oman mukavan lisänsä kalenteriin. Lisäksi renkaan voimakesto on varmaan sarjan äärimmäistä. Se taas tuo oman haasteensa kilpailuun vaikkakin renkaiden keski-ikä vaikuttaa olevan suhteellisen korkea.
Oikeasti tuo rata ei tarjoa mitään, minkä menettäminen harmittaisi. Liian anteeksiantava ja mitäänsanomaton. Ekat kolme mutkaa ovat suht mielenkiintoisia, ainakin tv:n kuvakulmissa. Mutta rataa on vain helpotettu liikaa.

Tuohon kun vielä lisätään likainen ja pölyinen ilma + mitäänsanomaton ympäristö, niin vetovoimaa ei ole.

Ei jatkoon.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Minun mielestä lähtökohta on se, että rata on huonosti suunniteltu, jos oikaisemalla tai radan ulkopuolella käymällä pystyy ajamaan nopeammin tai siitä aiheutuva ajallinen haitta on minimaalinen.

Eipä tarvis tommosista pohtia, jos radat suunniteltais kunnolla.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Epäoleellisuuksia. Kunhan Bernie tekee rahaa, jatkoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämä nykytyyli tarkoittaa sitä, että pitää siirtyä ralliin tai rallicrossiin jos haluaa jotain extremeä. Nykyiset pleikkarikuskeille tehdyt parkkipaikkaradat eivät sitä enää tarjoa moottoriurheilussa. Ja tarkoitan nimenomaan sitä reunalla tasapainoilun fiilistä, mitä on jäljellä enää muutamalla vanhan liiton radalla.

F1 ja rata-autoilu yleensä eivät ole enää entisensä.
Minulle F1 on aina ollut hienovarainen taitolaji, ei luupääkuskien uskalluskilpailu tai mitään extremeä. Siksi pidän turvallisuuden lisääntymistä ja kolareiden vähentymistä pelkästään hyvänä asiana.

Siitä toki olen kriitikkojen kanssa samaa mieltä, että tuota neljä-pyörää-yli-viivan tulisi sanktioida. Säännöissä on kohta, joka tekee siitä yksiselitteisesti "laitonta". Osa kuskeista käytännössä jo nyt ajaa ihan oikein, ne loput vain pitäisi saada samaan ruotuun.
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Kimi ja Alonso melkeinpä ainoat jotka eivät oikoneet tai vetänyt ulkokanttarin yli.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24273
Sijainti
lappeen Ranta
Kimi ja Alonso melkeinpä ainoat jotka eivät oikoneet tai vetänyt ulkokanttarin yli.
Ovat varmaan huomenna kisassa suhteellisesti nopeampia muihin verrattuna kuin tänään. Jos siis kisassa puututaan radan ulkopuolella ajamiseen. Ja jos ei puututa niin sitten menee aika pelleilyksi koko kilpailu.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Intian rata on kyllä aika mielenkiintoinen. Rataprofiililtaan sellainen, minkä perään kaikki ovat viimeaikoina kiimailleet (ts. paljon nopeta ja jouhevia mutkia sekä vähän todella hitaita mutkia ja kaikenlisäksi kova keskinopeus), mutta kuitenkin turva-alueet ovat aivan perseestä. Ja nekin vain kakkos- ja kolmossektoreissa. Ykkössektorissahan on joka paikassa nurmikkoa... :eek:

E: ja niin tietenkin, tuo profiilihan ei ole mitenkään taas kisailua varten sopiva, kun nopeissa ei voi mitenkään seurata. Mutta varmaan aika hieno ajaa.
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Ovat varmaan huomenna kisassa suhteellisesti nopeampia muihin verrattuna kuin tänään. Jos siis kisassa puututaan radan ulkopuolella ajamiseen. Ja jos ei puututa niin sitten menee aika pelleilyksi koko kilpailu.
Jep. Aikas naurettavaahan toi. Vaikka Spassakin vedetään Raidillion 4 rengasta ulkona.
:doubtful:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Eikös Buddhin radallakin olisi voitu käyttää samanlaista mönjää kuin Suzukan radan lusikkamutkassa, joka tarttuu renkaisiin.
 
Ylös