En sak som inte bara irriterar mig utan många av er som tittar och läser denna blogg är det här med ”track limits”. Hur mycket är det ok att vara utanför banan utan att få en bestraffning eller sitt varv struket? Ett gigantisk problem på banor av den typ vi har här i t ex Indien och några andra ställen där det går att köra på 150% av banytan utan att för den skull förlora någon tid.
Jag ringde upp vår FIA representant, Formel 1-domaren Lars Österlind, och frågade vad som gäller och fick svaret att de enbart dömer mot en förare om man bedömer att vederbörande har tjänat något på att köra utanför banmarkeringen.
Huvuduppdraget för den bedömningen har den s k förarrepresentanten, denna helg dansken Tom Kristensen. Jag skulle verkligen inte vilja vara i Kristensens position för ett omöjligare uppdrag är svårt att hitta. För mig är problemet lättlöst, för det är verkligen ett bekymmer när förarna utnyttjar precis allt som finns tillgängligt av asfalt för att tjäna tid och att då sitta och göra bedömningar från fall till fall är onödigt krångligt och skapar situationer som blir onödigt krångliga att bedöma.
Min lösning på problemet är att helt enkelt stryka alla tider som görs med bilen vid sidan av banan under kval och ge föraren en, max två chanser, innan man dömer för ”ignoring track limits” med en drive through. Enkelt för alla, inkl förarna, att förstå och ger aldrig utrymme för tolkningar. Det andra som nu MÅSTE till är att man designar banorna så att du alltid förlorar på att köra vid sidan av, ska inte finnas som ett alternativ att gena och det går helt säkert att göra utan att försämra säkerheten för alla inblandade.
Nu vet jag att
även Lars Österlind är oroad över utveckligen och detta är en fråga som kommer att tas upp hos FIA inom snar framtid och vi kan bara hoppas, för allas skull, att det åtgärdas snarast. Varför inte följa DTM:s exempel där vi senast på Hockenheim såg ett flertal tider strykas under kvalet för att förarna kört för mycket utanför banan.
http://f1blogg.teknikensvarld.se/2013/10/26/nu-maste-nagot-goras-at-att-forarna-genar-for-mycket-vid-sidan-av-banan/#sthash.KSsKnmSD.dpuf