Kaimann
Well-known member
Tunnistimet autohin ja maahan, kun poistut radalta katoaa moottorin tehoista puolet. Toki systeemistä pitäs saada melko varmatoiminen jottei suotta pilaa kenenkään kisaa.
Ei. Vaan jotakin, jolla saataisiin kuskit maksamaan virheistään.ja nyt (ilmeisesti) oltaisiin ehdottamassa sinne reunalle jotain nurmikkoakin liukkaampaa?
Ja se on huono asia?Vain säännöllinen ja tarkoituksellinen leveäksimeno vähenee.
Virheistä opitaan... ainakin yleensä.virheet eivät olennaisesti.
Niin, mutta mitä se liukkaampi parimetrinen oikeasti tarkoittaisi (materiaali etc.), ja mitkä olisivat seuraukset (muu kuin tuo)? FIA:n pääpaino on kuitenkin turvallisuudessa, ei tuossa mitä fanit toivoo.Ei. Vaan jotakin, jolla saataisiin kuskit maksamaan virheistään.
Ei.Ja se on huono asia?
Esim. aika-ajoissa ei ole varaa yhtään antaa periksi yrityksestä, tai tippuu monta sijaa. Itse veikkaisin ehdotetun muutoksen seuraukseksi useampia punaisia lippuja ja kärkikuskienkin mokia. Ensimmäistä en niin toivota tervetulleeksi, jälkimmäisen kyllä.Virheistä opitaan... ainakin yleensä.
Ei vaan ajoradan pintaa liukkaampaa. Itse ajattelin että ei niin liukasta kuitenkaan kuin nurmikko.No sattui noita poikittain radalle palaamisia ennen asfalttialueitakin ja nyt (ilmeisesti) oltaisiin ehdottamassa sinne reunalle jotain nurmikkoakin liukkaampaa?
Tuhat kertaa tästäkin on väännetty, mutta en ole vieläkään nähnyt todisteita, että pyöriminen katon kautta olisi erityisen vaarallista ja että nimenomaan kaivautuminen hiekkaan olisi koskaan aiheuttanut loukkaantumisen.Jos olet seurannut F1-kisoja esimerkiksi 1990-luvun alussa niin niissä kisoissa tapahtui ulosajoja joissa näkyi hyvin se mitä tapahtuu kun F1-auto menee kovalla vauhdilla kylkiedellä hiekalle eli renkaat uppoavat hiekkaan ja sen seurauksena auto lähtee pyörimään katon kautta ympäri.
Jos F1-auto sattuu liukumaan katollaan turva-alueelle paljastuu toinen hiekan hengenvaarallinen ominaisuus, koska silloin turvakaari kaivautuu hiekkaan ja silloin se ei suojaa kuljettajan päätä.
Tuohon ratkaisu löytyisi Paul Ricardin radalta jossa turva-alueiden asfaltti on käsittääkseni sellaista, että se syö renkaita enemmän kuin itse radan asfaltti ja kun turva-alueen asfaltti syö renkaita enemmän kuin itse radan asfaltti eivät kuljettajat enää vedä tahallaan mutkia leveiksi, koska se johtaa renkaiden liian nopeaan kulumiseen.Ei. Vaan jotakin, jolla saataisiin kuskit maksamaan virheistään.
Se on väärä tapa parantaa turvallisuutta, että sitten vasta korjataan kun on jotain ikävää tapahtunut. Jos jokin on mahdollisesti on vaaralisempaa, kuten hiekkaan kaivautuminen ja katon kautta pyöriminen, niin ne yritetään välttää. Katon kautta pyöriminen tulee ainakin siinä kohtaa vaaralliseksi, jos siinä on muitakin autoja tilanteessa.Tuhat kertaa tästäkin on väännetty, mutta en ole vieläkään nähnyt todisteita, että pyöriminen katon kautta olisi erityisen vaarallista ja että nimenomaan kaivautuminen hiekkaan olisi koskaan aiheuttanut loukkaantumisen.
Katuradoilla tuo ei ainakaan toimi, koska tulos on se, että auto rysähtää voimalla kaiteeseen ja ajaminen loppuu siihen paikkaan.Korkeemmat kanttarit niihin mahdollisiin oikaisupaikkoihin tai leveäksiajamisiin. Sitten kun oikaset siittä kanttarin päältä ja auto lähtee puoliksi ilmaan pariksi metriksi tai muuten käsistä, niin siellä on kumminkin se 1km x 1km asfalttiturva-alue missä kerkeät ottaa auton taas haltuun. 1. Menetät aikaa 2. Auto kärsii
Katuradoilla paljoa tarvita niitä kun jos oikaiset tai ajat leveäksi niin siitä ei paljoa hyödy kun yleensä sillon osuu seinään.Katuradoilla tuo ei ainakaan toimi, koska tulos on se, että auto rysähtää voimalla kaiteeseen ja ajaminen loppuu siihen paikkaan.
Pistäsivät ainakin mutkien ulostuloihin. Mutta hei, 340km/h ja jarrut hukassa niin joka tapauksessa siinä käy huonosti. Ei tuollasella ajattelutyylillä vois tehdä kyllä minkäälaista rataa jos jarrutukset ja mutkat tarvii miettiä siten että mitä jos kuljettajan jarrut pettää..Tavallisilla moottoriradoillakin liian korkeat kanttarit voivat aiheuttaa sellaisen loikan joka rikkoo ripustukset autosta ja jos kuljettaja yllättäen huomaa tullessaan 340 km/h:n nopeudella jarrutukseen jarrujen kadonneen liian korkea kanttari lähettää auton sellaiseen ilmalentoon, että se voi päätyä turva-aidan yläpuolella olevaan verkkoon kimmoten sieltä takaisin turva-alueelle romuttuen täydellisesti.
Tämähän kuulostaa hyvältä. :thumbup:Tuohon ratkaisu löytyisi Paul Ricardin radalta jossa turva-alueiden asfaltti on käsittääkseni sellaista, että se syö renkaita enemmän kuin itse radan asfaltti ja kun turva-alueen asfaltti syö renkaita enemmän kuin itse radan asfaltti eivät kuljettajat enää vedä tahallaan mutkia leveiksi, koska se johtaa renkaiden liian nopeaan kulumiseen.
Ei kuulosta.Tämähän kuulostaa hyvältä. :thumbup:
Eikä varmasti enään tuu tuon kaltaisia ratoja koska tuolla on noita Mark Webberin kaltaisia vinku iitoja vinkumassa aina turvallisuudesta.Ei kuulosta.
Suzukan kaltaisia ratoja lisää joissa on asvaltit vain siellä missä oikeasti ehkä tarvittaisiinkin.
+1 Joo ei. Paul Ricard on kauhukuva radasta, visuaalisesti täysin kestämätön kaikkialle ulottuvine asfaltointineen.Ei kuulosta.
Suzukan kaltaisia ratoja lisää joissa on asvaltit vain siellä missä oikeasti ehkä tarvittaisiinkin.
Totta, totta. Omaan korvaan tuo Paul Ricardin ratkaisu kuulostaa kuitenkin paremmalta, kuin nykyajan normaalit "parkkipaikat".Suzukan kaltaisia ratoja lisää joissa on asvaltit vain siellä missä oikeasti ehkä tarvittaisiinkin.