Moottoriratakeskustelu

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tungsten on suomeksi volframi.
Tungstenilla käsittääkseni viitataan nyt siihen kovempaan seokseen, ei puhtaaseen volframiin. Eli mikälie volframikarbonaattihärpellys. vrt. teräs.

edit:
Tungsten, also known as wolfram
Molempi oikein, mut mun mielestä sanalla viitataan enempi siihen kovempaan seokseen, josta tehdään mm. panssarinläpäiseviä ammuksia (tungsten-tipped bullets tms.). Mut joo. Volframiahan se kutie suomeksi on vaikka mitä mieltä olisin :D
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
+1 Joo ei. Paul Ricard on kauhukuva radasta, visuaalisesti täysin kestämätön kaikkialle ulottuvine asfaltointineen.
Kyse ei nyt ollutkaan siitä, että kaikista radoista tehtäisiin Paul Ricardin radan näköisiä vaan siitä, että turva-alueiden pinnoitteena käytettävään asfalttiin otettaisiin mallia Paul Ricardin turva-alueiden asfaltista.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Jäähdytys radan ulkopuolelle niin et renkaiden lämpö putoaa parhaasta toimintaikkunasta. :D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Monet hienot ideat vaa taitaa olla iha himskatin kalliita..joten hiekka. Voihan tuota vaikka kaverin autosta jousikin visiiriin pamahtaa. Hiekka toimii ihan tarpeeksi hyvin todennäköisyyksiä katsellessa. Piste. Mut tämähä ei kiinnosta FIA:ta eikä webslavea.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kyse ei nyt ollutkaan siitä, että kaikista radoista tehtäisiin Paul Ricardin radan näköisiä vaan siitä, että turva-alueiden pinnoitteena käytettävään asfalttiin otettaisiin mallia Paul Ricardin turva-alueiden asfaltista.
Kaverit kyllä ymmärsi tämän, mutta ymmärsivät myös sen että jos tuosta tulee FIA:n virallinen tyyli niin sitten joka paikka (joka vielä on asfaltoimatta) täytettäisiin tällä karhealla adfaltilla ja niistä radoista tulisi Paul Ricardeja.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Saa nähdä, ehtiikö FIA ennen ensi kesää pilaamaan Red Bull Ringin, joka tällä hetkellä on Albert Parkin, Monzan ja Suzukan kanssa ainoa rata, jossa on jäljellä hiekkaa heti radan ulkopuolella. Hui kauhia, autohan voi pyöriä hiekalla! Won't someone think of the drivers!


FIAn onneksi T1, T2, T7 & T8 on asvalttia, jolla varmistetaan, että auto tärskähtää kunnolla asvalttiin ilmanlennon aikana.

 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Joo. Voi se olla kun nopeutta on liikaa ja se ei juurikaan hidasta vauhtia tai törmäystä. Vastaavasti asvaltilla on toisaalta helpompi jarruttaa kuin pomppuisella hiekalla.

Hiekan laadulla oli ainakin paljon vanhaan aikaan jakoa siinä, että lähtikö auto ilmojen teille vai aiheuttiko se vain hidastusta vauhteihin.

Joillakin radoilla oli tasaista hiekkaa jolloin ratamaisema muistutti Kuuta ja joillakin radoilla kuten Meksikossa oli kumparehiekkaa jolloin auto kun auto lähti kuperkeikkailemaan.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Oikeastaan Red Bull ringillä on kaksi mutkaa johon järkevästi ehkä voisi miettiä hiekkaa, ja ne ovat kaksi vikaa mutkaa. Miksi T1 ja T2( tai T3, en tiedä onko se pieni vasen mutka vai ei) ovat asvaltoitu on todella hyvä kysymys, sillä niihin ei oikein olisi tarvinnut muuta kuin suoran linjan jarrutuksesta jos ohjaus pettää.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Kaikkien hitaiden ja monen keskinopean mutkan ulostulon asvalttialueita voidaan kai nimittää vaarallisuus-alueiksi, koska niille ei koskaan voi olla mitään muuta käyttöä kuin kaasu pohjassa radalle palaaminen.
Hockenheimin neulansilmä hyvänä malliesimerkkinä.
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Minäkään en ymmärrä miksi siellä mutkan ulostulossa on asfalttinen turva-alue. Ei liity mitenkään näihin takasiiven irtoaminen/jarrut paskana/joukkomälli mahdollisiin ulosajoihin. :yuck:
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Minäkään en ymmärrä miksi siellä mutkan ulostulossa on asfalttinen turva-alue. Ei liity mitenkään näihin takasiiven irtoaminen/jarrut paskana/joukkomälli mahdollisiin ulosajoihin. :yuck:
Sama. Osa porukasta ajattelee koko mutkan ulkokaarretta tässä kohtaa, kun ongelma-alue on oikeasti siellä apexin jälkeen, jolloin vauhdit on jo pudotettu ja aletaan kiihdyttämään. Nyt kaikki vetävät lapun lattiaan (kärjistäen) ja koskapa sieltä radan ulkopuolelta kaikki ajavat, niin eipä siellä oikein ole edes likaa kummemmin jatkoa hidastamassa. Jos siellä ulostuolossa olisi sitä hiekkaa/erikoispinnoitetta, niin rattimiehet vetäisivät kierros toisensa jälkeen limitillä ja vähemmän rattimiehet joko hiljempaa tai sitten kärsisivät siitä leveäksivetämisestä.

On varmasti mutkia, jotka ajetaan oikeasti lujaa ja joiden ulostulokohdassa ei turva-aluetta enää paljoa ole, jollion tuomariston pitäisi vain valvoa tuota radallapysymistä. Leveäksivedosta joka kerta 2sek sakkoa tai jopa kumulatiivisesti, eka kerta 1sek, tokalla 2sek, kolmas kerta 5sek jne. Autot tänä päivänä erottelevat taas hiukan enemmän rattimiehet tusinataaveista, mutta samaan aikaan radat ja säännöt (tai siis sääntöjen noudattamattajättämisen ohittaminen) ovat poistaneet tuon erottelun. Ei voi olla oikein, kun haetaan sitä parasta kuski-auto-yhdistelmää. Turvallisuuden parantaminen on oikein, mutta pitäisi miettiä myös, että mikä on koko homman idea alunperin.

Jotkut perustelevat tuota "yliturvallisuutta" muuten sillä, että kuolemantapaukset karkottavat sponsoreita ja katsojia. Montakohan sponssia lähti esim. Sennan mällin jälkeen tai paljonko sponssia ja katsojia on kaikonnut rallista tai moottoripyöräilystä näiden takia? Tuo riski kuuluu lajiin ja sen sponsortikin tietävät. Kuten tiesivät muinoin myös F1-kuskit. Enää en ole yhtä varma. Sanovat kyllä tietävänsä, mutta ihan oikeasti osa porukasta ajaa siten, että eivät ainakaan osoita tiedostavansa tuota. Tai sitten omalla ja toisten hengellä ei ole mitään merkitystä. Ei siellä pelätä kuulu, ei tietenkään, mutta kunnioitus toista kohtaan on noilla veteraaneilla hiukan eri luokkaa kuin nuoremmalla polvella. Mistähän johtuu...
 

Xjazz

Well-known member
Liittynyt
11.2.2011
Viestit
110
Aah ja voih!

Miten vaarrallisia ovatkaan nuo kauhistuttavat hiekka-alueet :eek:

Ei kukkahattutädeille, neideille, ja muille 'kaikki pitää olla turvallista' hihuleille.

http://www.youtube.com/watch?v=UK9nzHermeA

Tekevällä sattuu ja sitä rataa. Mene kotiin, jos et kestä.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Ruman näköistä jälkeä noissa ylläolevissa kuvissa. Toivottavasti radan turvallisuutta parannetaan oitis.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Nostetaas uutisella:
- Toinen asia, josta ei puhuta, ovat myös uudet radat. Kuljettajat voivat ajaa ulos radalta ja palata takaisin. Vaikka ykkösmutkassa kävisi vahinko, ihmiset vain ajavat leveäksi ja palaavat takaisin.

- En ole kuljettaja, mutta uskon myös, että autot ovat helpompia ajaa. Kuljettajat voivat ajaa äärirajoilla, mutta ovat silti joskus lähekkäin ja pystyvät hallitsemaan auton tai ajamaan leveäksi ja tulemaan takaisin. Auton puskemisesta yli rajojen ei tule rangaistusta.
http://www.suomif1.com/2013/12/caterham-pisteiden-saaminen-formula-ykkosissa-aiempaa-vaikeampaa/

Tästähän on jauhettu ties kuinka kauan. Jotain noiden (FIA) pitäis keksiä, että kuskit sais "takaraivoon" pientä pelkoa rajojen hakemisessa. Rahallahan toki sais vaikka ja mitä tekniikkaa, mut mikä olis halvin keino rankaista tuntuvasti? Tuomarit ei toimi. Rangaistuksen pitää olla sellainen, että se tulee ilman tulkinnan varaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tästähän on jauhettu ties kuinka kauan. Jotain noiden (FIA) pitäis keksiä, että kuskit sais "takaraivoon" pientä pelkoa rajojen hakemisessa. Rahallahan toki sais vaikka ja mitä tekniikkaa, mut mikä olis halvin keino rankaista tuntuvasti? Tuomarit ei toimi. Rangaistuksen pitää olla sellainen, että se tulee ilman tulkinnan varaa.
Tuollainen tekniikka aivan varmasti on olemassa, eikä sellaisen lisääminen Formuloihin mitenkään vaikeaa olisi. Mutta kun sitä tahtoa ei ole. Edes Whitingin ruskean kielen ritarikunnan uudistamiseen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuollainen tekniikka aivan varmasti on olemassa, eikä sellaisen lisääminen Formuloihin mitenkään vaikeaa olisi. Mutta kun sitä tahtoa ei ole. Edes Whitingin ruskean kielen ritarikunnan uudistamiseen.
Pitää kyllä sen verran vetää sanoja takaisin, että onhan noissa joskus tulkinnan varaakin.. aika-ajoissa homma on selvä, mut kisassa tapahtuu vaikka ja mitä ja silloin tuomareiden tehtäväksi vois tulla, että tsekattais tilanne uusiksi ja mitätöitäs mahdollinen rankku, jos se ois tulemassa muusta kuin edun tavoittelusta tms.

edit: oletuksena, että tekniikka automaattisesti hoitais homman. Tuomareiden tehtäväksi näissä ylityksissä jäis vaa tarkastushommat. Kameroista jos aletaan tarkasteleen, nii se on aina tulkintaa vaikka laitettais minkälaiset marginaalit. Aina on joku niiden marginaalien rajoilla => tulkintaa. Kaksintaistelutilanteet on sitte semmoinen mikä vielä jäis tuomareiden tulkinnanvaraiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaksintaistelutilanteet on sitte semmoinen mikä vielä jäis tuomareiden tulkinnanvaraiseksi.
Ja tämähän on se aspekti mikä itse asiassa puoltaa muuta kuin rankaisevaa turva-aluetta. Silloin, kun kärsivänä osapuolena on kaksinkamppailun syytön osapuoli, rangaistusta ei voi enää nollata, vahinko kun on jo tapahtunut.

Palatakseni aiemmin mainittuun "tuntuvaan" rangaistukseen, mielestäni pienestä virheestä pitäisi rankaista pienesti ja vasta isosta mokasta "tuntuvasti".

Sellainen tekniikka varmasti on, että radalta kokonaan poistuminen voidaan havaita (joskin tuskin ihan halpa). Kaikki radalta poistumiset eivät kuitenkaan ole rangaistavia, esim. törmäyksen väistäminen radan ulkopuolelle on ihan sallittua, jos palaa radalle turvallisesti. Eli kyllähän niitä tuomareitakin tarvittaisiin, vaikka ulkoilu teknisesti havaittaisiinkin, automaatiota siitä ei voi tehdä.
 
Ylös