Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minulle on aivan sama mitä kaiken maailman pilkunviilaajat väittävät venäläisten nimien suomalaisista kirjoitusasuista, koska niitä muutetaan jatkuvasti eli nuo pilkunviilaajat eivät itsekään tunnu tietävän oikeaa kirjoitusasua ja silti yrittävät neuvoa muita oikean kirjoitusasun suhteen.
No tämä kyseinen ohjeistus nyt ei ainakaan mikään kovin viimeaikainen ole, Sotši kun oli tunnettu paikka jo Neuvostoaikana.
Suomessa sitä paitsi käytetään lähes poikkeuksetta muotoa Sotshi, joten se on silloin oikea muoto eikä sellainen muoto jossa on sellainen kirjain jota ei suomenkielisissä aakkosissa ole.
Sotshia käytetään laiskuuden takia. Ongelma on kuitenkin se, että sh ei aina tarkoita suhu-ässää, vaan toisinaan molemmat kirjaimet äännetään, kuten mm. toisessa venäjänkielestä lainatussa sanassa pasha.

Jokainen voi toki kirjoittaa suomea juuri niin virallisten ohjeiden vastaisesti kuin haluaa, mutta sen väittäminen, että Sotšin oikea muoto on Sotshi on vääristelyä.
Eli molempi parempi.
Ei liity suomen kielen käytäntöihin mitenkään. Sitä paitsi Sha-kirjainta ei edes ole Sotšin nimessä, se kirjoitetaan Со́чи. Eli oikea kirjain olisi Che.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Taidatpa muuten olla oikeassa, en huomioinut aakkosta.

Suomessa [ʃ]-äänne merkitään usein englannin mukaisella yhdistelmällä sh (shampoo), joskus saksan mukaisella yhdistelmällä sch tai yhdistelmällä ch (vichy). Š-kirjaimen käyttöä pidetään kuitenkin parempana seuraavista syistä:

- suomessa lähes aina sama foneemi merkitään samalla yhdellä (geminaatta kahdella) kirjaimella ja lähes aina sama kirjain ääntyy samana foneemina, eikä tätä kaunista säännönmukaisuutta pitäisi rikkoa [ʃ]-äänteenkään tapauksessa
- sanan sisällä suomen kielen nuorehkoissa lainasanoissa [ʃ] voi esiintyä sekä yksittäiskonsonanttina että geminaattana eikä sh:sta tai sch:sta sanan sisällä voi päätellä, onko kyseessä yksittäiskonsonantti vai geminaatta, mutta š:ää käytettäessä geminaatta voidaan erottaa yksittäiskonsonantista kahdentamalla kirjain
- sh [ʃ]:n merkkinä suomessa sanan sisällä on huono siksikin, että suomessa sanan sisällä voi esiintyä yhdistelmä sh, joka ääntyy [sh], esim. lipashan on täynnä, mieshän on hullu, lautashysteria.
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%A0
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuo [ʃ]-äänteestä jatkaminen nyt on offtopicin offtopiccia, kun kyse ei edes ole kyseisestä äänteestä. [ʃ] on sanoissa she tai sheep, mutta nyt on kyse äänteestä, joka on sanoissa change tai chat. Siis teräväalkuisesta äänteestä.

Ja saa poistaa, eiköhän tämä ole käsitelty.
Tähän lähinnä viittasin kun etsin "tshekki" S:n merkistä tietoa.
aiempi wiki sanoi:
Kirjaimen äännearvo on suomen kielessä ja tyypillisesti muissakin kielissä ns. suhu-s [ʃ].
Tokihan kumoat tämänkin :rolleyes:
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tähän lähinnä viittasin kun etsin "tshekki" S:n merkistä tietoa.


Tokihan kumoat tämänkin :rolleyes:
Meikäki komppaa :cool: [ʃ] juuri se äänne mistä on puhuttukkin.
Monissa muissa kielissä [ʃ] merkitään kahden tai kolmen kirjaimen yhdistelmällä, mutta usein käytössä on muitakin merkintätapoja:
Englannin kielessä <sh> (mutta myös <s> sanassa sure, <ch> sanassa machine ja <t> sanassa initial)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Soinniton_postalveolaarinen_frikatiivi
 

Lugera

Well-known member
Liittynyt
21.12.2007
Viestit
1592
On kyllä karmeen leveä, tonnehan mahtuu ainakin kuus autoa rinnakkain. :yuck:
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9245
Sijainti
Helsinki
Tässä ketjussa on puhuttu ohittamisen vaikeudesta. Jos kerta GP2/3:sella pääsee helposti ohi, miksi F1:sellä ohittaminen on vaikeaa? Onko syy radassa vai auton rakenteessa?
Itse muuttaisin autojen rakennetta, jotta perässä ajaminen olisi helpompaa, jolloin ohitus voi olla todennäköisempi.
 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Valencia 2.0. Helvetin tylsä rata kuten kaikki nämä modernit radat.
Muistuttaa Valenciaa ainakin siinä mielessä, että sellanen intiimiys mikä Montrealista, Melbournesta, Monacosta ja Singaporesta löytyy puuttuu kokonaan. Näyttää tosi kolkolta telkkarista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä ketjussa on puhuttu ohittamisen vaikeudesta. Jos kerta GP2/3Osella pääsee helposti ohi, miksi F-1:kkösellä ohittaminen on vaikeaa? Onko syy radassa vai auton rakenteessa?
Itse muuttaisin autojen rakennetta, jotta perässä ajaminen olisi helpompaa, jolloin ohitus voi olla todennäköisempi.
Autojen rakenteessa. GP2/3 ovat yksityyppiluokkia, joten auton suunnittelija voi tehdä autoista sellaisia, että peesaaminen onnistuu ja siitä on hyötyä. F1:ssä tallit eivät missään nimessä halua helpottaa takanatulevan ohitustehtävää, päinvastoin.

FIA ehdotti taannoin GP2:n tapaisen osittaisen maaefektin palauttamista, mutta tallit sanoivat "liian kallista", joten tulikin DRS. Ei ohittaminen enää sen aikana ole ollut liian vaikeaa, mikä näkyy ennätyksellisissä ohitusmäärissä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tässä ketjussa on puhuttu ohittamisen vaikeudesta. Jos kerta GP2/3Osella pääsee helposti ohi, miksi F-1:kkösellä ohittaminen on vaikeaa? Onko syy radassa vai auton rakenteessa?
Itse muuttaisin autojen rakennetta, jotta perässä ajaminen olisi helpompaa, jolloin ohitus voi olla todennäköisempi.
GP2-sarjassa ei kylläkään helpolla ohitella. Ensi vuonna niihinkin tulee DRS. F1:ssä on tällä kaudella ollut myös paljon ohituksia ilman takasiiven apua, joten nykysäänöillä ohittaminen on jo paljon helpompaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Muistuttaa Valenciaa ainakin siinä mielessä, että sellanen intiimiys mikä Montrealista, Melbournesta, Monacosta ja Singaporesta löytyy puuttuu kokonaan. Näyttää tosi kolkolta telkkarista.
Vähän niinkuin jossain avaruussiirtokunnassa ajettaisiin kohti ääretöntä ja yli.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Muistuttaa Valenciaa ainakin siinä mielessä, että sellanen intiimiys mikä Montrealista, Melbournesta, Monacosta ja Singaporesta löytyy puuttuu kokonaan. Näyttää tosi kolkolta telkkarista.
Ensi vuodeksihan Venäjänmaan kisaa suunnitellaan ajettavaksi pimeällä, jolloin se muistuttaa jo aika paljon Singaporea. Rakennuksien pilluvalot ovat jo valmiina Olympialaisten jäljiltä.



 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9245
Sijainti
Helsinki
GP2-sarjassa ei kylläkään helpolla ohitella. Ensi vuonna niihinkin tulee DRS. F1:ssä on tällä kaudella ollut myös paljon ohituksia ilman takasiiven apua, joten nykysäänöillä ohittaminen on jo paljon helpompaa.
Itse poistaisin DRS:n keinotekoisuutensa vuoksi ja kopsaisin Indycarista Push-to-Passin eli boostinapin. Rajoitettu käyttäminen pistää kuljettajat miettlmään ohituksen suorittamista.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Itse poistaisin DRS:n keinotekoisuutensa vuoksi ja kopsaisin Indycarista Push-to-Passin eli boostinapin. Rajoitettu käyttäminen pistää kuljettajat miettlmään ohituksen suorittamista.
Joo eihän tuollaiset boostinapit ole sitten yhtään keinotekoisia. :rolleyes:

DRS on yleisesti hyvä systeemi, mutta toki siinäkin on huonot puolensa. Mielummin kuitenkin DRS kun ei DRS:ää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse poistaisin DRS:n keinotekoisuutensa vuoksi ja kopsaisin Indycarista Push-to-Passin eli boostinapin. Rajoitettu käyttäminen pistää kuljettajat miettlmään ohituksen suorittamista.
Kun mietit juuri ohittamisen vaikeutta, niin miksi haluat uudistusta, joka vaikeuttaisi sitä lisää? DRS ajaa periaatteessa saman asian kuin push-to-pass, mutta on käytettävissä joka kierroksella, eikä rajoitetusti. Eikä sitä voi käyttää push-to-passin tavoin puolustamiseen (kuin letkassa)
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9245
Sijainti
Helsinki
Kun mietit juuri ohittamisen vaikeutta, niin miksi haluat uudistusta, joka vaikeuttaisi sitä lisää? DRS ajaa periaatteessa saman asian kuin push-to-pass, mutta on käytettävissä joka kierroksella, eikä rajoitetusti. Eikä sitä voi käyttää push-to-passin tavoin puolustamiseen (kuin letkassa)
Push-to-passissa on kisaa kohden 60 sekunnin aikarajoitus. DRS:sää voi käyttää joka kerta DRS-alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös