Moottoriratakeskustelu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Push-to-passissa on kisaa kohdenon sekunnin aikarajoitus. DRS:sää voi käyttää joka kerta DRS-alueella.
On on, eli DRS -> Push-to-pass muutos vähentäisi ohituksia. Jos olet sitä mieltä, että ohituksia on nykyiselläänkin liian vähän, niin miksi haluat vaikeuttaa niitä entisestään?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9244
Sijainti
Helsinki
On on, eli DRS -> Push-to-pass muutos vähentäisi ohituksia. Jos olet sitä mieltä, että ohituksia on nykyiselläänkin liian vähän, niin miksi haluat vaikeuttaa niitä entisestään?
Päinvastoin, haluan lisätä ohitusten määrää poistamatta niiden vaikeutta. Ikävää, että parantamisehdotuksilla onkin negatiivinen vaikutus :frown:
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
On on, eli DRS -> Push-to-pass muutos vähentäisi ohituksia. Jos olet sitä mieltä, että ohituksia on nykyiselläänkin liian vähän, niin miksi haluat vaikeuttaa niitä entisestään?
Koska ohittaminen on niin keinotekoista.
Jos DRSsän käyttöön tulisi semmoinen rajoitus että sitä saa käyttää 8-10 kertaa kisassa niin alkaisi porukka miettimään missä ja milloin sitä kannattaa käyttää = kuljettajat eri DRS strategiolla -> enemmän ohituksia kun joskus joku käyttää ja joskus joku ei.
Iso ongelma nykyäänhän on se että on iso letka ja toinen auto ei pääse ensimmäisestä ohi, joka tarkoittaa sitä että kaikilla on Derssit ja kukaan ei pääse kenestäkään ohi. Jos rajoitetaan niin joku letkassa käyttää, joku ei, joka tarjoaisi isoimmat strategiset päätökset milloin Derssiä pitäisi käyttää joka tekee kisaamisesta arvaamattomamman.

Tässä mun logiikka. Myös mielestäni ei pitäisi rajoittaa silloin missä sitä DRSsää halutaan käyttää. Tuo sitten aasinsiltana mottoriratakeskusteluun.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Vapaalle tästä jo kirjoitinkin, mutta menkööt nyt tännekin: Sotchsihn rata on Valencian ja Abu Dhabin yhdistelmä, eikä kumpaakaan voi hirveästi kehua. DRS-paikat toivat mulle heti Valencian kaltevat suorat mieleen, pari vikaa mutkaa on taas ihan täyttä Abu Dhabia. Välissä perushuttua. Erikoismaininta harvinaisen typerästä kakkosmutkasta. Leveäksimenosta palkitaan seuraavan mutkan oikaisulla.

Hitto, Intian ratakin oli parempi. No, jos tulis edes ohituksia.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Erikoismaininta harvinaisen typerästä kakkosmutkasta. Leveäksimenosta palkitaan seuraavan mutkan oikaisulla.
Jokohan Alonsolla on suunnitelmat. Siinä näyttäisi toimivan sama kikka kuin Singaporen startissakin: jarrussa vaan edelle, niin ei tarvi luovuttaa sijoja vaikka ei kääntyisikään :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska ohittaminen on niin keinotekoista.
No pidän push-to-passia ihan yhtä keinotekoisena. Koko laji sinällään on kyllä keinotekoinen, joten pienet nyanssit eivät siihen olennaista muutosta tee. Kyse on bisneksestä, joten olennaista on loppuviimeeksi katsojien tyytyväisyys. Vaikka hard core -fanit toista mieltä ovatkin, niin ohitukset ja muu actiuon ovat aika olennaisessa osassa lajin mielenkiintoisuuden kannalta.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Lisää kolkkoja betonirännejä. Juuri mitä sarja kaipasi.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Toiveissa olisi kuitenkin, että vaikka tämä Valencialta näyttää, niin ohittaminen olisi helpompaa. Joidenkin puheiden mukaan Sotchin rata on korkean downforcen rata, kun taas Valencia oli matalan. Korkea downforce -> isompi imuapu -> ??? -> profit ? En tiedä huomennahan se nähdään.

Tai ei nähdä, eihän yksi kisa mihinkään riitä.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Tykkään, että rata on suhteellisen simppeli ja siinä on hyvä "flow". Rata ei edes yritä olla kaikkea mahdollista tai "kopio muiden ratojen parhaista mutkista". Näytti myös tuottavan haastetta kuskeille. Bottas ja Hamilton vetivät erilaisilla linjoilla läpi kierrokset, joka kertoo onnistuneesta suunnittelusta. Virheistä tosin ei tule minkäänlaista rangaistusta, mutta tilanne on sama jokaisella radalla.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hölmöhköön kohtaan tehty huoltoaukko Sotšin ensimmäisessä mutkassa. GP3:sten lähtökolarissa selvisi, että autot voi ajaa kohtisuoraa päin kaidetta. Tossa kohtaa F1:set kulkee yli 300 kmh.

 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ei se väärässä kohdassa ole mutta väärin tehty, tuon ensimmäisen kaiteen pitäisi kääntyä jyrkemmin radan mukaan ja jatkua pitemmälle että suojaisi tuon suoran törmäyksen osuuden.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Sotshin kisa oli järkyttävää paskaa. Kisa olisi ollut järkyttävää paskaa vaikkei mersut olisikaan niin ylivoimaisia. Rata ja sen ympäristö ovat totaalisen turhia, ja maailma olisi parempi paikka ilman Hermann Tilkeä suunnittelemassa toinen toistaan surkeampia viritelmiä.

Mistä tämä asetelma on peräisin? Onko Tilke joku Bernien saunakaveri jolle pitää uskottavalla tavalla siirtää rahaa? Eikö saman korruption voisi hoitaa jollain sellaisella tavalla, joka ei pilaa F1- kisoja seuraavan 50 vuoden ajalle? Maailmassa on todennäköisesti tuhansia ihmisiä, jotka hoitaisivat saman homman lonkalta paremmin, ja satoja miljoonia ihmisiä jotka parin kuukauden koulutuksella hoitaisivat homman paremmin. Mistä tällainen absurdi monopoli on lähtöisin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mistä tämä [Tilke] asetelma on peräisin?
Tilken toimisto on alansa johtava maailmassa. Nyt jo pelkästään siitäkin syystä, että sillä on ihan hirvittävä kokemusetumatka muihin nähden, mitä F1-ratoihin tulee. Lisäksi Tilken toimisto tekee kaiken; radan, rakennukset, rata-alueen, eli koko kompleksin voi tilata avaimet-käteen periaattella. Eiköhän uusimpien F1-ratojen tilaajat ole olleet ihan tyytyväisiä siihen, mitä ovat nähneet vierailemillaan radoilla. Eihän ne muuten Tilken toimistoon päätyisi. Bernie ei kai millään tavalla ole ratasuunnittelijan valintaprosessissa mukana (ellei kutsuta konsultoimaan).

2000-luvulla tulleista F1-radoista Indianapolis, Singapore ja Silverstonen uudistus eivät ole Tilken toimiston käsialaa. On muuten parempi puhua TIlken toimistosta, koska mies itse tuskin noita ratoja paljon nykyään suunnittelee, eikä toimiston sisällä samat ihmiset muutenkaan jokaista rataa.

Maailmassa on todennäköisesti tuhansia ihmisiä, jotka hoitaisivat saman homman lonkalta paremmin, ja satoja miljoonia ihmisiä jotka parin kuukauden koulutuksella hoitaisivat homman paremmin.
Et selvästikään tiedä mistä puhut. Tuollaista suunnitteluprojektia ei voi hoitaa "lonkalta". Mitä noita muiden ratasuunnittelutoimistojen suunnittelemia isoja ratoja on katsellut, niin eipä nuo Tilken toimiston tekeleistä olennaisesti eroa.
 
Viimeksi muokattu:

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Varmaan liikaa vaadittu että tulevaisuudessa radassa olisi korkeuseroja, jouhevia mutkia ja metsää ympärillä, eikä mitään ysikymppejä perä jälkeen keskellä asfalttikenttää.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Itse pelkään kaikkien aikojen huonointa rataa. Lähinnä tuo puoliympyrä on ainoa nopea mutka, ja kun siihen tullaan 90:sikympistä, niin ei siinä nopeudet kovin korkaksi kohoa. Sitten kun vielä tuo takasuora kaartaa ennen jarrutusta, niin siinä on sitten hukattu ohituspaikka. Edelläajava ajaa juuri sopivasti poikki radan, blokaten ohitusyritykset. Ai niin, DRS:llähän mennään jo suoran puolivälissä ohi.
Mielipiteeni ei juurikaan kaunistunut ensimmäisen kisan jälkeen.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Tilken toimisto on alansa johtava maailmassa. Nyt jo pelkästään siitäkin syystä, että sillä on ihan hirvittävä kokemusetumatka muihin nähden, mitä F1-ratoihin tulee. Lisäksi Tilken toimisto tekee kaiken; radan, rakennukset, rata-alueen, eli koko kompleksin voi tilata avaimet-käteen periaattella. Eiköhän uusimpien F1-ratojen tilaajat ole olleet ihan tyytyväisiä siihen, mitä ovat nähneet vierailemillaan radoilla. Eihän ne muuten Tilken toimistoon päätyisi.
Ei kokemuksella ole merkitystä jos ei ole osaamista. Sitä en kiistä etteikö joku kisan tilannut diktaattori voisi olla tyytyväinen tilaukseensa, bisnestähän tämä vain on ja bisnes pyörii paskallakin radalla. Mutta kuluttajanäkökulmasta voi unohtaa sen bisneksen ja keskittyä siihen että mitä me katsojat näistä saadaan tai voitaisiin saada.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varmaan liikaa vaadittu että tulevaisuudessa radassa olisi korkeuseroja, jouhevia mutkia ja metsää ympärillä, eikä mitään ysikymppejä perä jälkeen keskellä asfalttikenttää.
Korkeuseroja saadaan, jos radan tilaaja sellaisia sisältävän tontin ratasuunnittelijalle antaa. Eivät paljon ole antaneet (uusista F1-radoista Istanbul ja Austin), loppuihin niitä on rakennettu keinotekoisesti, jos on voitu.

Metsiä uusille radoille tuskin kamalasti jätetään, kun niistä ei ole kuin haittaa. Kivan näköisiä televisiossa kyllä, mutta se ei oikein riitä syyksi.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7566
Onneksi on vielä pari hyvää rataa jäljellä. Ja Abu Dhabikin menee heittämällä Sotshin edelle tunnelmansa vuoksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kokemuksella ole merkitystä jos ei ole osaamista.
"Alansa johtavalla" viittasin osaamiseen. Se, ettei nykyradat miellytä joitakin f1-faneja ei kerro ratasuunnittelijoiden osaamisesta mitään. Suunnittelun lähtökohdat ja prioriteet kun ovat ihan muualla. Osaamista tulee mitata sen perusteella vastaako rata siihen mitä siltä vaaditaan (FIA:n ja FOM:n toimesta) ja pyydetään (tilaajan toimesta).
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
2000-luvulla tulleista F1-radoista Indianapolis, Singapore ja Silverstonen uudistus eivät ole Tilken toimiston käsialaa.
Joo eikä näistäkään vaikkapa Silverstonen uudistus mikään häävi ollut. Singapore menettelee ja Indianapolis oli aika siisti ottaen huomioon lähtökohta. Tilken toimiston radoista taas Istanbul aivan loistava.
 
Ylös