Moottoriratakeskustelu

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Mielestäni COTA on vain kyhäelmä muiden ratojen parhaista mutkista ja koskaan en ole siitä siksi pitänyt. Mistä mutkista COTA muistetaan? Onhan siellä Silverstonen mutkayhdistelmä, Istanbulin kasi väärin päin, Bahrainin se vasen ennen ekaa DRS-aluetta... Ennemmin ottaisin Indianapolisin tilalle.
COTA:ssa on kuitenkin onnistuneesti yhdistetty muista radoista kopioidut osuudet yhteen ja sitä kautta tuloksena on hyvä rata josta löytyy useita hyviä ohituspaikkoja.

Jos COTA joutuu luopumaan Yhdysvaltojen GP:n järjestämisestä minä ottaisin sen tilalle mieluummin Road American, koska se sopii mielestäni F1-autoille paljon paremmin kuin Indianapolis olkoonkin, että sen saaminen F1-sarjaan edellyttäisi erityisesti turva-alueiden ja varikkotilojen remontoimista.

Toki Road American kohdalla sijainti on pieni ongelma, koska sen läheisyydessä ei ole ainoatakaan isoa kaupunkia, mutta silti ottaisin F1-sarjaan mieluummin sen kuin Indianapoliksen.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
COTA:ssa on kuitenkin onnistuneesti yhdistetty muista radoista kopioidut osuudet yhteen ja sitä kautta tuloksena on hyvä rata josta löytyy useita hyviä ohituspaikkoja.
Juuri näin, ei sitä pyörää aina tarvitse välttämättä uudestaan keksiä. Ja vaikeapa se on enää mitään ihan uudenlaisiakaan mutkia keksiä, vaan ainahan ne on melkein kopioita jostakin. Kyse onkin juuri siitä miten ne mutkat saadaan yhdisteltyä hyväksi kokonaisuudeksi ja COTA:ssa varsinkin se mäen päällä oleva ensimmäinen mutka ja sen jälkeinen mutkacombo ovat aivan loistavia ja tarjoavat aina hyvää taistelua ja ohituksia. Ehdottomasti yksi sarjan parhaita ratoja näin katsojan näkökulmasta, ja tuntuuhan nuo kuskitkin siitä tykkäävän.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Myös COTA:n loppuosassa on ollut huikeita vääntöjä. Olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että Tilken suunnittelemat radat ovat pääosin hyviä, vaikka sinne muutama huono tekele onkin mahtunut. Nämä ovat siis Venäjä, Abu Dhabi ja Valencia, joista viimeisestä onneksi päästiinkin eroon.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9234
Sijainti
Helsinki
On siellä isojakin, mutta eivät välity tv-kuviin.

COTA:lle täältäkin peukku. Todella harmi jos poistuu kalenterista jo muutaman kisan jälkeen.
Itse pidän myös COTA:sta sen tarjoaman haasteen vuoksi. Tämä siis formulapelikokemusten perusteella, enhän minä voi oikeaa autoa ajaa. :D

F1:sillä on kroonisena ongelmana ollut amerikan valloittaminen, onko laji liian eurooppalainen jenkkiyleisölle?
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Itse pidän myös COTA:sta sen tarjoaman haasteen vuoksi. Tämä siis formulapelikokemusten perusteella, enhän minä voi oikeaa autoa ajaa. :D

F1:sillä on kropnisena ongelmana ollut amerikan valloittaminen, onko laji liian eurooppalainen jenkkiyleisölle?
Minä näkisin ongelman olevan siinä, että F1-sarjassa ei ole Yhdysvaltalaista tallia eikä menestyvää Yhdysvaltalaista kuljettajaa.

Näistä ongelmista tosin ensimmäiseen on jo tulossa muutos Haasin myötä, mutta kuljettajien kohdalla ongelma on se, että parhaat yhdysvaltalaiset kuljettajat valitsevat mieluummin Nascarin ja Indycarin, koska tienaavat siellä paremmin kuin F1-sarjassa.

Yksi ongelma toki on todennäköisesti se, että yhdysvaltalaiset pitävät sellaisista autokisoista joissa otetaan fyysistä kontaktia muihin autoihin sijoituksista taistellessa ja F1-sarjassa sellaisesta ajotyylistä puolestaan rangaistaan kuljettajia.

Sekään, että yksi talli dominoi kisoja, ei auta F1-sarjaa Yhdysvaltojen valloituksessa, koska yhdysvaltalaiset haluavat nähdä usean tallin kuljettajien kesken käytävää tiukkaa taistelua voitoista.

Sekin, että yhdysvaltalaiset ovat sikäläisissä sarjoissa tottuneet siihen, että fanit pääsevät varikolle, kun taas F1-sarjassa varikolle pääsevät ainoastaan VIP-vieraat voi myöskin olla sellainen tekijä joka haittaa F1-sarjaa Yhdysvaltojen valloittamisessa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
En nyt varsinaisesti jäisi COTAa kaipaamaan, jos F1 sen jättäisi. Ihan OK rata, mutta esim. ässämutkat tuntuu hieman keinotekoisilta verrattuna esim. Road Atlantan ässämutkiin. Jollain tapaa alamäki saa nuo Road Atlantan mutkat tuntumaan luontevammilta, linja niiden läpi taitaa myöskin olla hieman suorempi, ja kaipa se nurmi radan ulkopuolella myös tuo luontevuutta.

Mikä sitten olisi USGP:n tulevaisuus, jos COTAn jättää, vaikea sanoa. Indy tosiaankin olisi USA:n toinen ainoa Grade 1 -rata, eri juttu sitten haluaisiko IMS edes F1:tä takaisin. IMS toki menetti MotoGP:n, että siellä voisi olla halua saada joku ylimääräinen kisa sinne. Mutta kyllä sillä kisalla myös rahaa haluttaisiin tienata, mikä on kovin vaikeaa F1:n järjestämisoikeusmaksun jälkeen. Joten en kyllä usko F1:n Indyyn paluuseen.

Mitä muihin ratoihin tulee, niin onhan USA:ssa hienoja ratoja kuten Road America, Watkins Glen, Laguna Seca, tai vaikka moderni klassikko Barber. Tosin F1 vaatisi mille tahansa noista saman käsittelyn kuin Mexico Citylle, joten en edes haluaisi nähdä F1:tä noilla radoilla. Ennemmin tehkööt uuden radan, joka sitten viisi vuotta myöhemmin jäisi valkoiseksi elefantiksi, kun fyrkat loppuu. Tosin uuden radan kanssa ei 2017 varmaankaan olisi enää mahdollista, tai sitten suunnitelmien pitäisi olla jo valmiina rakentamisen alkamiseen.

Katurata toki olisi mahdollisuus. New Jerseyn projekti vaikuttaa kylläkin jo aika kuolleelta. Ja Long Beachissä viime vuonna torpattiin F1-hanke, ja tuskinpa mieli on muuttunut. Ja vaikka LB entinen F1-isäntä onkin, niin henkilökohtaisesti mieluummin kyllä tulevaisuudessakin IndyCarin siellä näen, siinä sarjassa on vielä sitä tunnetta, mitä edellisvuosikymmenien F1:ssä oli.

Ja aikalailla pitäisi uudistaa Long Beachia tai muita USA:n katuratoja, jos F1 sinne mielisi. Varikkorakennus, uudelleen päällystäminen, jne; F1:n nykykaturadat kun ovat paremminkin road courseja kaupunkiympäristössä. Joten sama olisi F1:n muuallekin katurata virittää; eihän Las Vegas -huhuista niin kauaa ole.

Kyllähän nykyiseen kisamäärään yksi ovaalirata mahtuisi. Salainen haaveeni. :wink:
Olisihan se hienoa, jos autourheilun kuninkuusluokaksi tituleeratussa sarjassa nähtäisiin kaikkia ratatyyppejä. Valitettavasti se on vain haave, kun ovaalit eivät vain kuulu F1:n DNA:han.

Ja ovaalikisasta yli 1,5-mailisella radalla tulisi ylimääräisiä kuluja, kun pitäisi suunnitella superspeedway aero kit.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Uudistettu Kyalami: https://vimeo.com/152555168

Porsche South Africa osti radan pari vuotta sitten huutokaupasta muistaakseni.

Ilmeisesti Grade 2.

Kuva syksyltä mutta video yllä siis tuore:

v
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14270
Näin on. Aikaisemmin vanhan radan aikaan Kyalami ajettiin myötäpäivän suuntaisesti ja vuodesta 1992 eteenpäin myös nykyään ilmeisesti hieman uudistetulla, edelleen kapeahkolla ja hieman hiekka-autiomaata ympäristöltään nykyään muistuttavalla radalla vastapäivään.

Ilman rankkoja tai jopa todella rankkoja uudistuksia ei taida asiaa olla kalenteriin tänä päivänä kun jo 1990-luvullakin 1994 vetäydyttiin sopimuksesta ja muutenkin silloisen promoottorin konkurssi ei miellyttänyt juuri ketään.

Parhaimmillaan toki jopa nopeakin rata ajaa, mutta huonoimmillaan uusi rata oli aikanaan vain hieman Monacoa ja Hungaroringia ohitusmahdollisuuksiltaan parempi ja nopeampi paikka ajaa kilpaa ja muihin ratoihin verrattuna jonoajelu oli melkoisen taattua.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ilman rankkoja tai jopa todella rankkoja uudistuksia ei taida asiaa olla kalenteriin tänä päivänä kun jo 1990-luvullakin 1994 vetäydyttiin sopimuksesta ja muutenkin silloisen promoottorin konkurssi ei miellyttänyt juuri ketään.
No enpä usko että on oikeasti aikeissakaan, kun lisenssikin on Grade 2. Mutta kaikkeen muuhunhan se riittä.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Monzaan ollaan tekemässä muutoksia ja lisäämässä shikaania, jossa olisi korkeuseroa 2,5 metriä. Herää vain kysymys miksi helvetissä? :mad:
Saman toimittajan tietojen mukaan Vettel on jo testannut kyseistä kurvia Ferrarin simulaattorissa ja kommentoinut sen olevan vaikea saada osumaan.
En vain ymmärrä miksi pitää lähteä muuttamaan, jotain mitä ei tarvitse koska ainakin ohituksia on Monzassa helppo tehdä.
Toki onhan ykkösmutkaa aiemminkin jo muuteltu, mutta mielestäni nykyinen oli onnistunut muutos, joka mahdollisti ohitukset suoran päähän mutta tämä on täysin turha, kun tuon mutkan ja suoran päässä on jo nykyisellään odottamassa samanlainen shikaani, kuin tämä tuleva. Eli kaksi samanlaista ässämutkaa peräkkäin.

 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Miksi näin? Hyvää vääntöä saatu tuon pitkän oikean jälkeiselle shikaanille myös välillä. Pudotetaan taas yksi ns. "vaarallinen" paikka kalenterista, jos vaikka rengas räjähtää?
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
:thumbdown
Klassisilla kilparadoilla pitäisi olla Unescon maailmanperintöstatus ja laissa pykälä: "Jos henkilö menee muuttamaan jotain vedoten turvallisuuteen tai muuhun lässytykseen, on hänet tuomittava 10 vuoden ehdottomaan vankeuteen. Pelkästä muutosehdotuksesta annettakoon 50 päiväsakkoa".
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jos ne tuhoaa Curva Granden, niin siinä tuhotaan ohitusmahdollisuuksien lisäksi koko rata. Rata tulee merkittävästi hitaammaksi. ::wall::yuck::mad_old::nope::thumbdown
 
Ylös