Zervuska Haidis
Well-known member
Tuo kapeikko on kyllä ihan lupaavan oloinen paikka. Kohellusta odotellessa.
Ensimmäinen ajatus oli että Maldonado niittaa tuon tornin kylkeen ja auto jää siihen poikittain keskelle rataa sillä tavalla että kukaan ei pääse enää ohi ja on pakko keskeyttää kisa punaisilla. Vaan onneksi taitaa käydä niin että Maldonado ei pääse tuolla ajamaan. En tiedä onko tuo sitten kuivalla muuta kuin hidas ja kapea sykerö jossa ei tapahdu yhtään mitään, mutta kunnon vesisateella tuo voi olla kyllä mielenkiintoinen paikka kun vesi valuu purona tuota mäkeä pitkin. Tosin kunnon vesisateellahan ykkösissä ajetaan nykyisin muutenkin Safety Carin perässä...Tuo kapeikko on kyllä ihan lupaavan oloinen paikka. Kohellusta odotellessa.
Pari senttiä riittää haukkaamiseen, jos auto tulee alueelle poikittain ja vauhti on sopiva. Käytännössä siitä asfaltista kiviaineen alla olisi pelkkää haittaa ilman minkäänlaisia asfaltin tuomia etuja.Totta.
Mutta liikaa asvaltista tehtyjä turva-alueita viljellään, ulosajosta kisan aikana ei tule mitään konkreettista tappiota sillä aikaa menee hukkaan ihan mitättömän vähän.
Itse taas haluan nähdä sen että jos radalta poistuu niin sellaisesta ajovirheestä pitäisi tulla sekunteja takkiin eikä vain sadasosaa koska turva-alueet antavat anteeksi liikaa.
Pyörähtää ne autot myös ilman hiekkaakin, mutta nimenomaan kun rengas puuttuu niin silloin tulee se ongelmia.
Hei! Meikällä on idea! Mitä jos asvalttiset turva-alueet päällystetään muutaman sentin kiviainenkerroksella jolloin ei ole vaaraa että auto haukkaa ja pyörähtää ja ulosajosta oikeasti tulee haittaa.
Kyllä, mutta todennäköisyys siihen on paljon hiekkaa pienempi. Eihän noissa turvallisuusratkaisuissa voikaan tavoitteena olla täydellinen turvallisuus, kun sellainen ei kuitenkaan ole saavutettavissa. Riskien vähentämiseen niillä tähdätään.Kyllä F1-auto kääntyy katon kautta ympäri asfaltillakin, jos auto menee sopivasti kylki edellä.
Ai jaa:Hiekka toimi niin hyvin hidasteena, ettei tainnut tulla edes osumaa rengasvalliin.
Mutta osumasta vääntyneeltä. Juuri nähtiin Maikkarilta, kuinka Alonson auto osui vielä kohtuullisella vauhdilla valliin.Tuon kuvan perusteella rengasvallin suojamuovi näyttää aika ehjältä.
Tuo nyt on ihan täyttä roskaa. Kauden 2006 kisassa ko. turva-alue oli asfaltilla, joten jokainen voi tarkistaa kuinka paljon se asia lisäsi ohituksia.Luulen, jos Albert Parkissakin olisi enemmän asfalttialueita, olisi nähty enemmän ohituksia. Alonson onnettomuusmutkassakin kuskit yrittäisivät kovemmin ohittaa, jos ulkokurvin turva-alue olisi asfalttia.
Ei ole roskaa. Tällä videolla näkyy ihan hyviä vääntöjä kyseisessä mutkassa vuonna 2006 ja pari ohitustakin https://www.youtube.com/watch?v=wliZKgVZqkITuo nyt on ihan täyttä roskaa. Kauden 2006 kisassa ko. turva-alue oli asfaltilla, joten jokainen voi tarkistaa kuinka paljon se asia lisäsi ohituksia.
Vähän tänne päin kyllä. Auton hajoaminen näytti dramaattiselta, mutta ne ovatkin suunniteltu hajoamaan tuhannen päreiksi kolareissa. Parempi että se energia katoaa auton osien lennättelyyn kuin välittyy kuskiin. Ja tilaa oli pyöriä ennen osumaakin, joten itse osuman vauhti ei enää niin dramaattinen ollut.Hidastuvuuskeskustelun pointti oli se, että vaikka pyöriminen näytti hurjalta, niin isoa äkkipysähdystä, jossa kuljettajaan kohdistuu suuria voimia, ei tapahtunut. Taisi Alonso selvitä pienemmillä vammoilla kuin viime kauden testikolarista.
Mun mielestä iso kolari, josta selvitään säikähdyksellä, on enemmänkin osoitus nykyisen turva-alueen toimimisesta, eikä toisin päin niin kuin WebSlave taas yritti saada asian näyttämään tämän keskustelun aloittaessaan.
Oot sä taas tosisas näitten juttujes kanssa?Ei ole roskaa. Tällä videolla näkyy ihan hyviä vääntöjä kyseisessä mutkassa vuonna 2006 ja pari ohitustakin https://www.youtube.com/watch?v=wliZKgVZqkI
Kiinnitin viime kaudella kyseiseen asiaan erityistä huomiota kisoja katsellessa. Aina kun turva alueet olivat hiekkaa tai nurmea, oli niissä mutkissa poikkeuksetta peräkkäinajelua. Kun asfalttialueet löytyi, yirittivät kuskit selvästi enemmän. Esimerkiksi kauden parhaaksi valittua Verstappenin ohitusta Nasrista Spassa ei olisi koskaan tapahtunut, jos turva-alue ei olisi ollut asfalttia.
Ei asfalttialueiden välttämättä niin suuria tarvitse olla, mitä ne yleensä on. Mutta sen kannalla olen, että vähintään pienet asfalttialueet tulee olla. Tällöin suuremmista virheistä rangaistaan ja pienemmistä ei, samalla tulee parempaa kisailua.