Moottoriratakeskustelu

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuo kapeikko on kyllä ihan lupaavan oloinen paikka. Kohellusta odotellessa.
Ensimmäinen ajatus oli että Maldonado niittaa tuon tornin kylkeen ja auto jää siihen poikittain keskelle rataa sillä tavalla että kukaan ei pääse enää ohi ja on pakko keskeyttää kisa punaisilla. Vaan onneksi taitaa käydä niin että Maldonado ei pääse tuolla ajamaan. En tiedä onko tuo sitten kuivalla muuta kuin hidas ja kapea sykerö jossa ei tapahdu yhtään mitään, mutta kunnon vesisateella tuo voi olla kyllä mielenkiintoinen paikka kun vesi valuu purona tuota mäkeä pitkin. Tosin kunnon vesisateellahan ykkösissä ajetaan nykyisin muutenkin Safety Carin perässä...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Näyttää mukavan omalaatuiselta. Kapeaa on ainakin, tuolla osuudella tuskin paljoa ohitellaan. Vähän macaomaista fiilistä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuo linna tms. aika majesteettinen näky. Minä luulin että tästä tulee samantyyppinen kuin se aiemmin FIA GT:n käyttämä wannabe-Valencia jossain satama-alueella (https://www.youtube.com/watch?v=_TrS1GZpoBI), mikä oli sekin kyllä uskomattoman kapea paikoin.

Pari ilmeisesti virallista renderöintiä.



 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7519
Tuollahan on Googlen 360-kuvien perusteella ihan mukavasti korkeuserojakin. Mielenkiintoinen pääsuora ja ysikymppien lisäksi myös nopeita mutkia. Jännä nähdä kuinka rata toimii.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alonson kiepit Australiassa 2016 osoittivat konkreettisesti sen miksi hiekka turva-alueena on huono. Asfaltilla ja ruoholla auto vain liukui, heti hiekalle tullessa alkoi kiepunta. Onneksi auto kuitenkin kesti.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Totta.
Mutta liikaa asvaltista tehtyjä turva-alueita viljellään, ulosajosta kisan aikana ei tule mitään konkreettista tappiota sillä aikaa menee hukkaan ihan mitättömän vähän.

Itse taas haluan nähdä sen että jos radalta poistuu niin sellaisesta ajovirheestä pitäisi tulla sekunteja takkiin eikä vain sadasosaa koska turva-alueet antavat anteeksi liikaa.

Pyörähtää ne autot myös ilman hiekkaakin, mutta nimenomaan kun rengas puuttuu niin silloin tulee se ongelmia.


Hei! Meikällä on idea! Mitä jos asvalttiset turva-alueet päällystetään muutaman sentin kiviainenkerroksella jolloin ei ole vaaraa että auto haukkaa ja pyörähtää ja ulosajosta oikeasti tulee haittaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta.
Mutta liikaa asvaltista tehtyjä turva-alueita viljellään, ulosajosta kisan aikana ei tule mitään konkreettista tappiota sillä aikaa menee hukkaan ihan mitättömän vähän.

Itse taas haluan nähdä sen että jos radalta poistuu niin sellaisesta ajovirheestä pitäisi tulla sekunteja takkiin eikä vain sadasosaa koska turva-alueet antavat anteeksi liikaa.

Pyörähtää ne autot myös ilman hiekkaakin, mutta nimenomaan kun rengas puuttuu niin silloin tulee se ongelmia.


Hei! Meikällä on idea! Mitä jos asvalttiset turva-alueet päällystetään muutaman sentin kiviainenkerroksella jolloin ei ole vaaraa että auto haukkaa ja pyörähtää ja ulosajosta oikeasti tulee haittaa.
Pari senttiä riittää haukkaamiseen, jos auto tulee alueelle poikittain ja vauhti on sopiva. Käytännössä siitä asfaltista kiviaineen alla olisi pelkkää haittaa ilman minkäänlaisia asfaltin tuomia etuja.

Itse olen sitä mieltä, että pienestä virheestä pitää hävitä pienesti ja isosta paljon. Ennen toki pienestäkin virheestä kärsi todella paljon, mutta ei se tarkoita, etteikö asiaa voisi ajatella uudelleen.

Turva-alueiden suunnittelussa virheestä saatu "tappio" ei saa olla suunnittelun lähtökohta, vaan lähtökohdan tulee olla turvallisuus. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että asfaltti-alueita on sielläkin, missä niitä ei välttämättä tarvittaisi. Hiekkaa voisi edelleen olla paikoissa, jotka nyt on päällystetty (esim. Spitzkehren ulostulo seuraavan suoran puolella).
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Kyllä F1-auto kääntyy katon kautta ympäri asfaltillakin, jos auto menee sopivasti kylki edellä. Eikä asfalttikaan aine ole täysin tasainen.
Albert Parkin kolmosmutkan sivumuurissa voisi olla tecpro-aita, koska siinä aika usein tulee ajovirheitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä F1-auto kääntyy katon kautta ympäri asfaltillakin, jos auto menee sopivasti kylki edellä.
Kyllä, mutta todennäköisyys siihen on paljon hiekkaa pienempi. Eihän noissa turvallisuusratkaisuissa voikaan tavoitteena olla täydellinen turvallisuus, kun sellainen ei kuitenkaan ole saavutettavissa. Riskien vähentämiseen niillä tähdätään.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18209
Hiekka toimi niin hyvin hidasteena, ettei tainnut tulla edes osumaa rengasvalliin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18209
Tuon kuvan perusteella rengasvallin suojamuovi näyttää aika ehjältä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hidastavuutta suurempi vaara tulee hiekan aiheuttamasta holtittomasta pyörimisestä. Sopivassa kulmassa Alonso olisi voinut lenttää 'pää edellä' rengasvalliin tai muuhun esteeseen. Yksi syy myös miksi pään ympärille suunnitellaan turvakaarta.

Luulen, jos Albert Parkissakin olisi enemmän asfalttialueita, olisi nähty enemmän ohituksia. Alonson onnettomuusmutkassakin kuskit yrittäisivät kovemmin ohittaa, jos ulkokurvin turva-alue olisi asfalttia.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18209
Luulen, jos Albert Parkissakin olisi enemmän asfalttialueita, olisi nähty enemmän ohituksia. Alonson onnettomuusmutkassakin kuskit yrittäisivät kovemmin ohittaa, jos ulkokurvin turva-alue olisi asfalttia.
Tuo nyt on ihan täyttä roskaa. Kauden 2006 kisassa ko. turva-alue oli asfaltilla, joten jokainen voi tarkistaa kuinka paljon se asia lisäsi ohituksia.

Hidastuvuuskeskustelun pointti oli se, että vaikka pyöriminen näytti hurjalta, niin isoa äkkipysähdystä, jossa kuljettajaan kohdistuu suuria voimia, ei tapahtunut. Taisi Alonso selvitä pienemmillä vammoilla kuin viime kauden testikolarista.

Mun mielestä iso kolari, josta selvitään säikähdyksellä, on enemmänkin osoitus nykyisen turva-alueen toimimisesta, eikä toisin päin niin kuin WebSlave taas yritti saada asian näyttämään tämän keskustelun aloittaessaan.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Tuo nyt on ihan täyttä roskaa. Kauden 2006 kisassa ko. turva-alue oli asfaltilla, joten jokainen voi tarkistaa kuinka paljon se asia lisäsi ohituksia.
Ei ole roskaa. Tällä videolla näkyy ihan hyviä vääntöjä kyseisessä mutkassa vuonna 2006 ja pari ohitustakin https://www.youtube.com/watch?v=wliZKgVZqkI

Kiinnitin viime kaudella kyseiseen asiaan erityistä huomiota kisoja katsellessa. Aina kun turva alueet olivat hiekkaa tai nurmea, oli niissä mutkissa poikkeuksetta peräkkäinajelua. Kun asfalttialueet löytyi, yirittivät kuskit selvästi enemmän. Esimerkiksi kauden parhaaksi valittua Verstappenin ohitusta Nasrista Spassa ei olisi koskaan tapahtunut, jos turva-alue ei olisi ollut asfalttia.

Ei asfalttialueiden välttämättä niin suuria tarvitse olla, mitä ne yleensä on. Mutta sen kannalla olen, että vähintään pienet asfalttialueet tulee olla. Tällöin suuremmista virheistä rangaistaan ja pienemmistä ei, samalla tulee parempaa kisailua.
 
Viimeksi muokattu:

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Hidastuvuuskeskustelun pointti oli se, että vaikka pyöriminen näytti hurjalta, niin isoa äkkipysähdystä, jossa kuljettajaan kohdistuu suuria voimia, ei tapahtunut. Taisi Alonso selvitä pienemmillä vammoilla kuin viime kauden testikolarista.

Mun mielestä iso kolari, josta selvitään säikähdyksellä, on enemmänkin osoitus nykyisen turva-alueen toimimisesta, eikä toisin päin niin kuin WebSlave taas yritti saada asian näyttämään tämän keskustelun aloittaessaan.
Vähän tänne päin kyllä. Auton hajoaminen näytti dramaattiselta, mutta ne ovatkin suunniteltu hajoamaan tuhannen päreiksi kolareissa. Parempi että se energia katoaa auton osien lennättelyyn kuin välittyy kuskiin. Ja tilaa oli pyöriä ennen osumaakin, joten itse osuman vauhti ei enää niin dramaattinen ollut.

Hiekassa on kyllä tuo kuperkeikkaongelma eikä Australiassa ensimmäistä kertaa menty mukkelis makkelis auton haukattua hiekkaan, kuten voi vanhemman Schumacherin kuperkeikoista vuodelta 2001 https://www.youtube.com/watch?v=1wDuoBTXVIE päätellä.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Väittely saadaan ratkaistua sillä, että alue asvaltoidaan ensi vuodeksi ja joku rysäyttää identtisesti samassa kohtaa ulos. ;)
Veikkaan kuitenkin, että jos paikalla olisi ollut asfalttia, Alonso oli kokenut 2 lujaa iskua seinään. Tietysti nykyformuloilla näistäkin yleensä selvitään vammoitta. Mikäänhän ei myöskään estä, että auto lähtee lentoon jo kosketuksesta, kuten Webberin ja Kovalaisen tapauksessa oli kyse.

Albert Parkin luonnonläheinen puistomaisema on käytännössä viimeinen rata, joka on säilynyt kaikki vuodet koskemattomana. Jo pelkästään ratojen moninaisuuden vuoksi vastustan sitä, että kaikki radat sanitoidaan identtisiksi. Termi "parkkipaikka" ei ole lainkaan liioiteltu nykyisiä ratoja kuvatessa. Albert Park, Monza ja Suzuka ovat kauden valopilkkuja niiden erilaisen luonteen takia: ne ovat kuin rallitaipaleita, "jossa yksikin nuottivirhe vie metsähallituksen puolelle". Näitä ratoja jokainen moottoriurheiluluokka tarvitsee.


P.S.
Ironista on, että Silverstonessa ja muillakin radoilla ulosajoalueet on suunniteltu päin honkia: ensinnäkin leveäksi menoa ei rangaista hiekka-alueella, mutta asvalttialueen jälkeen tuleekin yleensä hiekkaa, joka pitää huolen, että auto flippaa juuri ennen osumistaan muuriin. Esimerkkinä Patrick Kujala 2013. Auto pyörii holtittomasti vielä rengasvallin yläpuolella. Jos alueet olisivat toisinpäin, auto pyörisi ensin hiekalla ja menettäisi samalla liike-energiaa, jonka jälkeen se vielä liukuisi lempeästi asvaltilla. Kauankohan FIA:lla kestää tämän epäkohdan huomaaminen?
 
Viimeksi muokattu:

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Ei ole roskaa. Tällä videolla näkyy ihan hyviä vääntöjä kyseisessä mutkassa vuonna 2006 ja pari ohitustakin https://www.youtube.com/watch?v=wliZKgVZqkI

Kiinnitin viime kaudella kyseiseen asiaan erityistä huomiota kisoja katsellessa. Aina kun turva alueet olivat hiekkaa tai nurmea, oli niissä mutkissa poikkeuksetta peräkkäinajelua. Kun asfalttialueet löytyi, yirittivät kuskit selvästi enemmän. Esimerkiksi kauden parhaaksi valittua Verstappenin ohitusta Nasrista Spassa ei olisi koskaan tapahtunut, jos turva-alue ei olisi ollut asfalttia.

Ei asfalttialueiden välttämättä niin suuria tarvitse olla, mitä ne yleensä on. Mutta sen kannalla olen, että vähintään pienet asfalttialueet tulee olla. Tällöin suuremmista virheistä rangaistaan ja pienemmistä ei, samalla tulee parempaa kisailua.
Oot sä taas tosisas näitten juttujes kanssa?
Jos ei ole moinen mukamas roskaa, niin montako ohitusta tuli lisää 2006 kun oli turva-alue asfaltoitu? Mistä voidaan tietää, että ohitukset lisääntyi nimenomaan tuon turva-alueen asfaltoinnin takia? Paljonko ohitukset on lisääntyneet muilla radoilla, turva-alueiden asfaltoimisen jälkeen? Tilastoja ja faktoja kehiin kiitos.

Jabsu, mutua faktana jo vuodesta 2013!
 
Ylös