Moottoriratakeskustelu

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Turva-alueiden väärinkäytön takia olen kääntymässä kannalle, että jokin fyysinen este mutkien ulostuloihin tarvitaan, ettei ulosajosta saatua etua tuomariston tarvitse arvioida.* Mutta se ei sulje pois asfaltin ja hiekan yhdistelmää.

Eli, asfaltti apexissa ja hiekka ulostulossa. Asfaltti apexissa, koska suurin osa hallitsemattomista ulosajoista tapahtuu siellä. Mutta ulostulossa hiekkaeste, vaikkapa mistä ulkokanttari alkaa. Ulosmenot ulostulossa johtuvat lähinnä liian kovasta vauhdista, ja kuski pystyy edelleen hallitsemaan autoa. Jos ei meinaa apexin jälkeen saada autoa pysymään radalla, niin ajaa suosiolle asfalttialueelle ja ottaa siitä tappiota. Ulostulon apexin taakse voi sitten laittaa (hitaamman) asfaltoidun paluukaistan, ettei tarvitse apexissa ajosuuntaa vasten palata radalle. Ammattilaiskuskien pitäisi kyllä olla sen veran ammattimaisia, että jos toinen edellä rinnalla sulkee tilan ulkona, niin itse nostaa kaasulta sen verran, että radalla pysyenkin välttää osuman.

*Tai sitten no limits -politiikka kuten IMSA:lla COTA:lla.
 
Viimeksi muokattu:

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
P.S.
Ironista on, että Silverstonessa ja muillakin radoilla ulosajoalueet on suunniteltu päin honkia: ensinnäkin leveäksi menoa ei rangaista hiekka-alueella, mutta asvalttialueen jälkeen tuleekin yleensä hiekkaa, joka pitää huolen, että auto flippaa juuri ennen osumistaan muuriin. Esimerkkinä Patrick Kujala 2013. Auto pyörii holtittomasti vielä rengasvallin yläpuolella. Jos alueet olisivat toisinpäin, auto pyörisi ensin hiekalla ja menettäisi samalla liike-energiaa, jonka jälkeen se vielä liukuisi lempeästi asvaltilla. Kauankohan FIA:lla kestää tämän epäkohdan huomaaminen?


Itekki toivoisin et mutkien ulkopuolella ois pien kaistale hiekkaa ensin ja sitten vasta toi asfalttialue, mut kai sit se aiheuttas pienen kuulalaakeri efektin ja asfalttialue ei juuri hidastais menoa.
Tässä muuten Oriol Servian flippi Laguna Segasta vuodelta 2001, jolloin auto laskeutuu keula edeltä hiekkaan, aika hyvin imee hiekka tässä tapauksessa liike-energian:
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hidastavuutta suurempi vaara tulee hiekan aiheuttamasta holtittomasta pyörimisestä. Sopivassa kulmassa Alonso olisi voinut lenttää 'pää edellä' rengasvalliin tai muuhun esteeseen. Yksi syy myös miksi pään ympärille suunnitellaan turvakaarta.
Yritä nyt edes: kuljettajilla on jo nyt turvakaari ja muu ohjaamon lisäturva suojanaan ja juuri siitä syystä että tuolla ei mennä huonossa kulmassa pää edellä rengasvalliin, asvalttiin tai muihin esteisiin. Muistanet varmasti Robert Kubican tapauksen Kanadan GP:stä vuodelta 2007?

Ns. turvallisesta holtittomasta pyörimisestä on runsaasti esimerkkejä aina 80-luvulta lähtien.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Yritä nyt edes: kuljettajilla on jo nyt turvakaari ja muu ohjaamon lisäturva suojanaan ja juuri siitä syystä että tuolla ei mennä huonossa kulmassa pää edellä rengasvalliin, asvalttiin tai muihin esteisiin. Muistanet varmasti Robert Kubican tapauksen Kanadan GP:stä vuodelta 2007?

Ns. turvallisesta holtittomasta pyörimisestä on runsaasti esimerkkejä aina 80-luvulta lähtien.
Tietysti auto voi mennä huonossa kulmassa ja pää osua vaikka kaiteeseen, rengasvalliin, toiseen autoon..... Mikään ei ole sitä estämässä.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Tietysti auto voi mennä huonossa kulmassa ja pää osua vaikka kaiteeseen, rengasvalliin, toiseen autoon..... Mikään ei ole sitä estämässä.
Tämä pään osuminenhan oli Formula E:ssä jopa melkoisen lähellä.
Edit. Pekingissä 2014.
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Tässä muuten Oriol Servian flippi Laguna Segasta vuodelta 2001, jolloin auto laskeutuu keula edeltä hiekkaan, aika hyvin imee hiekka tässä tapauksessa liike-energian:
Tuossa tapauksessa tulokulma oli pahin mahdollinen, sillä äkkitöksähdyksessä Serviaan kohdistui monen G:n voima. HANS-niskatuki esti vammat (http://www.autosport.com/news/report.php/id/16816). Sivuttaispyörimisessä voima häviää paremmin ja ei niin äkillisesti.

Pitää myös huomioida, että samoja ratoja käyttää esim. koppiautot. Näissä ei ole suurta väliä, miten päin auto laskeutuu ilmalennon jälkeen. Ja jos kerran suojaava halo tulee ykkösiin ensi vuonna, sen pitäisi kestää myös osumat rengasvalliin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tietysti auto voi mennä huonossa kulmassa ja pää osua vaikka kaiteeseen, rengasvalliin, toiseen autoon..... Mikään ei ole sitä estämässä.
Katso F1-auton monokokkia, kuljettajan paikkaa autossa ja näiden jälkeen turvakaarta.

GP2- tai Formula E eivät muuten ole yhtä kuin Formula 1. Sille on syynsä että Yiji Iden kaltaisten kuljettajien lisenssit nostetaan hyllylle. Aito ja oikea rata-autoilu kuninkuusluokassa ei ole Playstationilla pelaamista jossa sekoilun, kiilailun ja törmäilyn jälkeen vain nauretaan päälle.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Katso F1-auton monokokkia, kuljettajan paikkaa autossa ja näiden jälkeen turvakaarta.
Joo. Eivät suojaa päätä, kun auto osuu huonossa kulmassa esteeseen.

GP2- tai Formula E eivät muuten ole yhtä kuin Formula 1. Sille on syynsä että Yiji Iden kaltaisten kuljettajien lisenssit nostetaan hyllylle. Aito ja oikea rata-autoilu kuninkuusluokassa ei ole Playstationilla pelaamista jossa sekoilun, kiilailun ja törmäilyn jälkeen vain nauretaan päälle.
Ei se auto kysele, että missä sarjassa sitä ollaan, kun törmäyksen ketjureaktio alkaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Joo. Eivät suojaa päätä, kun auto osuu huonossa kulmassa esteeseen.
Kyllä suojaavat. Johan se on todistettu kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja. De Villotan ja Bianchin onnettomuuksien käyttäminen todisteena F1-sarjan vaarallisuudesta on todella absurdia. Lainaan toisesta ketjusta: F1 oli kaluston puolesta oikeastikin vaarallista vielä 70-luvulla, mutta Tom Prycen onnettomuus ei ole todiste autojen vaarallisuudesta.

Ei se auto kysele, että missä sarjassa sitä ollaan, kun törmäyksen ketjureaktio alkaa.
Autojen ja käytettyjen ratojen turvallisuudessa on eroja, mutta kuljettajat niitä autoja ajavat. Niin turvallista sarjaa ei olekaan ettei jo yksi saati useampi hölmö voisi saada katastrofia aikaiseksi. GP2 ykkösten kakkosportaana voisi tiukentaa seulaa ja rangaistuksia.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Kyllä suojaavat. Johan se on todistettu kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja. De Villotan ja Bianchin onnettomuuksien käyttäminen todisteena F1-sarjan vaarallisuudesta on todella absurdia. Lainaan toisesta ketjusta: F1 oli kaluston puolesta oikeastikin vaarallista vielä 70-luvulla, mutta Tom Prycen onnettomuus ei ole todiste autojen vaarallisuudesta.



Autojen ja käytettyjen ratojen turvallisuudessa on eroja, mutta kuljettajat niitä autoja ajavat. Niin turvallista sarjaa ei olekaan ettei jo yksi saati useampi hölmö voisi saada katastrofia aikaiseksi. GP2 ykkösten kakkosportaana voisi tiukentaa seulaa ja rangaistuksia.
De Villotan ja Bianchin onnettomuudet nimenomaan todistivat juuri sen, että kun isku tulee sopivasta suunnasta ei mikään suojaa päätä ja juuri Bianchin ja IRL:ssä sattunut Wilsonin onnettomuus olivat se viimeinen niitti jonka seurauksena niin F1-sarjaan kuin IRL:ään tulee pakollinen päänsuoja.

Päänsuojaa ei tarvittaisi mikäli kuljettajan pää olisi oikeasti suojassa jo nyt.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
De Villotan ja Bianchin onnettomuudet nimenomaan todistivat juuri sen, että kun isku tulee sopivasta suunnasta ei mikään suojaa päätä ja juuri Bianchin ja IRL:ssä sattunut Wilsonin onnettomuus olivat se viimeinen niitti jonka seurauksena niin F1-sarjaan kuin IRL:ään tulee pakollinen päänsuoja.

Päänsuojaa ei tarvittaisi mikäli kuljettajan pää olisi oikeasti suojassa jo nyt.
Wilsonin tapaus oli surullinen, mutta ovaaliradat ovat edelleenkin oma lukunsa. De Villota ja Bianchi taas maksovat muiden hölmöilyistä ja huolimattomuudesta hirvittävän hinnan.
 

Kaasujalka

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
67
Bianchi taas maksovat muiden hölmöilyistä ja huolimattomuudesta hirvittävän hinnan.
Bianchi kylläkin aiheutti itse oman onnettomuutensa kun ei osannut noudattaa keltaisia lippuja.

Lainaus Formula1.comista:

”Yellow flag
Indicates danger, such as a stranded car, ahead. A single waved yellow flag warns drivers to slow down, while two waved yellow flags at the same post means that drivers must slow down and be prepared to stop if necessary. Overtaking is prohibited.”


Suunnilleen samoin sanoin asia on ilmaistu myös FIA:n säännöissä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Nykyradat ovat järjestään niin yhdentekeviä, että ei oikein ole innostanut viime vuosina koko laji. Liian kliinistä hienostelua.

Onneksi on muita luokkia, joilla ei ajeta pelkillä parkkipaikoille maalattujen viivojen välissä.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Pidän Formula Ykkösiin tulevaa pääsuojusta hyvänä ideana. Turhat kuolemat on turhia kuolemia. Ihmiset jotka katsoo urheilua sen takia että siinä voi kuolla, eivät voi hyvin.
Turhat kuolemat toki.
Ihmiset katsovat koska se on vaarallista ja viihdyttävää. Kaikki tietävät että kuolema on mahdollinen, mitä lie tekee.
Autourheilussa tuo mahdollisuus nousee vauhtien takia.

Kysymys onkin missä on kultainen keskitie, missä turvallisuus ja autourheilun tärkeimmät osa-alueet ovat oikeassa suhteessa toisiinsa.
Tällä hetkellä tuo suhde on aivan päin ******, jonka takia myös mun F1-katsomiset ovat pienentyneet jatkuvasti vuodesta 2006 lähtien niin että nyt katson 2-3 kisaa per vuosi (Albert Park yksi niistä koska siellä tämä keskitie on aika täydellinen, kunhan astroturffi saataisiin pois).

Hakkikselta todella hyvä pointti myös. Turva-alueet ovat nykyään väärin päin. Isoissa turva-alueissa olisi parempi jos auto pyörii ensin ja jos vielä sen jälkeen momentum jatkuu niin asvaltti lopettaisi sen ja seinään mentäisiin ilman pyörimistä.

Kysyin JP Montoyalta juuri turva-alue kysymyksen viime vuonna, ja hän oli sitä mieltä että asvaltti on ***** (sanoi sen toki korrektimmin) koska se poistaa tarpeen ajaa limitillä ilman virheitä kierros toisensa perään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Wilsonin tapaus oli surullinen, mutta ovaaliradat ovat edelleenkin oma lukunsa.
Ovaalirata ei varsinaisesti ollut onnettomuuden aiheuttaja. Yhtä lailla katuradalla saattaa lentää kappaleita muuriin osuneesta autosta. Ja Henry Surteesin ja Felipe Massan päähän kohdistuneet onnettomuudet tapahtuivat ihan road courseilla.

Sitäpaitsi jäi vielä onnettomuudesta henkiin mutta todennäköisesti veti itsensä veiviin.
Ei nyt sentään. Taisi olla joku onnettomuuden jälkiseuraus.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bianchi kylläkin aiheutti itse oman onnettomuutensa kun ei osannut noudattaa keltaisia lippuja.

Lainaus Formula1.comista:

”Yellow flag
Indicates danger, such as a stranded car, ahead. A single waved yellow flag warns drivers to slow down, while two waved yellow flags at the same post means that drivers must slow down and be prepared to stop if necessary. Overtaking is prohibited.”


Suunnilleen samoin sanoin asia on ilmaistu myös FIA:n säännöissä.
Ok, tuo on osatekijä, mutta ei kokonaisuuden kannalta ratkaisevaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ovaalirata ei varsinaisesti ollut onnettomuuden aiheuttaja. Yhtä lailla katuradalla saattaa lentää kappaleita muuriin osuneesta autosta. Ja Henry Surteesin ja Felipe Massan päähän kohdistuneet onnettomuudet tapahtuivat ihan road courseilla
Ovaalirata on kokonaisuudessaan normaalia kilparataa huomattavasti vaarallisempi - puhutaan sitten formuloista tai koppiautoista. Ei peruskaturadalla ajeta ovaalinopeuksilla betoniseinän vieressä ja kiinni muissa kilpailijoissa kallistetuilla mutkilla.

Surteesin onnettomuus tapahtui F2-luokassa ja radalla jota F1 ei ole käyttänyt 30 vuoteen. Massan onnettomuus taas todistaa kypäräkehityksen tarpeellisuuden ja kypärien turvallisuuden.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Ovaalirata on kokonaisuudessaan normaalia kilparataa huomattavasti vaarallisempi - puhutaan sitten formuloista tai koppiautoista. Ei peruskaturadalla ajeta ovaalinopeuksilla betoniseinän vieressä ja kiinni muissa kilpailijoissa kallistetuilla mutkilla.

Surteesin onnettomuus tapahtui F2-luokassa ja radalla jota F1 ei ole käyttänyt 30 vuoteen. Massan onnettomuus taas todistaa kypäräkehityksen tarpeellisuuden ja kypärien turvallisuuden.
Öh? Surteesin onnettomuus johtui siitä, koska radalla ei ajettu F1-autoilla vai?

Ei lentävä romu katso, ajetaanko ovaalilla vai katuradalla. Parinsadan vauhdissa kuuppaan lentävä rengas tappaa talossa ja puutarhassa. Niskat eivät kestä, vaikka kypärä ja auto kestäisikin.
 
Ylös