Alonson kolari oli kyllä hyvä esimerkki siitä, että miksi noita asfalttialueita ajetaan niin vahvasti sisään, mutta olen edelleen vahvasti sitä mieltä että tuo asfaltointi on lähtenyt ihan käsistä. Radan turvallisuuden ja "mielekkyyden" ei todellakaan tarvitse olla kaksi eri käsitettä tai lähtökohtaa. Monzan Parabolica on loistava esimerkki. Ymmärrän täysin että se ulosajoalue takasuoran jarrutukseen tultaessa päällystettiin asfaltilla, mutta mielestäni oli täysin tarpeetonta päällystää ulostulo myös. Tai Silverstonen Copsessa voisi myös hyvin olla pari metriä hiekkaa tai nurmea kunnes asfaltti alkaa.
On mielestäni aika antikliimaksista jännittää aika-ajoissa sitä, että pysyykö se suosikkikuskisi rataviivojen sisällä. Radat tulisi suunnitella niin, että radanreunojen ulkopuolia ei yksinkertaisesti pysty hyödyntämään niin että niistä voisi olla ajallista hyötyä. Se että niitä aikoja joudutaan sitten jälkeenpäin hylkäilemään on täysin naurettava ajatus. Ja miten hyvin sekin toimisi tämän pudotuspelimallisen aika-ajon kanssa? Kuski ajaa kierroksen, joka sitten hylätään ja hups, aikaa jäljellä 3 sekuntia tehdä uusi kierros. Ja se että jos kuski ajaa vaikka sentin yli reunojen, niin ei varmasti hirvittävästi kellossa näy, mutta pakkohan se on kuitenkin hylätä. Johonkin se raja pitää vetää. Hiekat ja nurmikot hoitavat tämän ongelman ihan automaattisesti.
Ja täytyy muistaa sekin että pääsuojukset (Halot, yms.) eivät hyvää kilvanajoa haittaa ollenkaan, mutta radat joissa voi huoletta ajella vähän siellä täällä, niin syö kyllä kilvanajosta paljon pois rehtiä mies miestä vastaan meininkiä.
Edit: Voisin vielä tässä tohkeissani heittää semmoisen argumentin ilmoille, että tuo ylenpalttinen asfaltointi on mielestäni laiskaa suunnittelua. Jos paneuduttaisiin tarkemmin, voitaisiin huomata että niitä hiekkoja ja nurmia voi käyttää täysin turvallisesti strategisissa paikoissa estämään turhia oikaisuja ja tahallisia leveäksi päästelyjä.