Moottoriratakeskustelu

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Öh? Surteesin onnettomuus johtui siitä, koska radalla ei ajettu F1-autoilla vai?

Ei lentävä romu katso, ajetaanko ovaalilla vai katuradalla. Parinsadan vauhdissa kuuppaan lentävä rengas tappaa talossa ja puutarhassa. Niskat eivät kestä, vaikka kypärä ja auto kestäisikin.
Jos Brands Hatch todettiin 30 vuotta sitten turhan riskialttiiksi radaksi ykkösille, niin mitähän johtopäätöksiä tuosta voi vetää? Profiililtaan erinomainen, mutta turva-alueet ovat edelleen kohtalaisen olemattomat. Yleisesti: kapea rata, pienet turva-alueet, betoniseinät vastassa ja kallistuksia, sitä riskialttiimmin romua tai jopa kokonaisia autoja lentää takaisin radalle/ajolinjalle.

Formula ykkösissä on vaijerit jotka pitävät renkaat kiinni autossa törmäyksen sattuessa. Oliko F2-sarjassa sitten ylipäätään vaijereita renkaita varmistamassa vielä vuonna 2009, mutta ainakaan ne eivät olleet samaa tasoa kuin kuninkuusluokassa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Alonson kolari oli kyllä hyvä esimerkki siitä, että miksi noita asfalttialueita ajetaan niin vahvasti sisään, mutta olen edelleen vahvasti sitä mieltä että tuo asfaltointi on lähtenyt ihan käsistä. Radan turvallisuuden ja "mielekkyyden" ei todellakaan tarvitse olla kaksi eri käsitettä tai lähtökohtaa. Monzan Parabolica on loistava esimerkki. Ymmärrän täysin että se ulosajoalue takasuoran jarrutukseen tultaessa päällystettiin asfaltilla, mutta mielestäni oli täysin tarpeetonta päällystää ulostulo myös. Tai Silverstonen Copsessa voisi myös hyvin olla pari metriä hiekkaa tai nurmea kunnes asfaltti alkaa.

On mielestäni aika antikliimaksista jännittää aika-ajoissa sitä, että pysyykö se suosikkikuskisi rataviivojen sisällä. Radat tulisi suunnitella niin, että radanreunojen ulkopuolia ei yksinkertaisesti pysty hyödyntämään niin että niistä voisi olla ajallista hyötyä. Se että niitä aikoja joudutaan sitten jälkeenpäin hylkäilemään on täysin naurettava ajatus. Ja miten hyvin sekin toimisi tämän pudotuspelimallisen aika-ajon kanssa? Kuski ajaa kierroksen, joka sitten hylätään ja hups, aikaa jäljellä 3 sekuntia tehdä uusi kierros. Ja se että jos kuski ajaa vaikka sentin yli reunojen, niin ei varmasti hirvittävästi kellossa näy, mutta pakkohan se on kuitenkin hylätä. Johonkin se raja pitää vetää. Hiekat ja nurmikot hoitavat tämän ongelman ihan automaattisesti.

Ja täytyy muistaa sekin että pääsuojukset (Halot, yms.) eivät hyvää kilvanajoa haittaa ollenkaan, mutta radat joissa voi huoletta ajella vähän siellä täällä, niin syö kyllä kilvanajosta paljon pois rehtiä mies miestä vastaan meininkiä.

Edit: Voisin vielä tässä tohkeissani heittää semmoisen argumentin ilmoille, että tuo ylenpalttinen asfaltointi on mielestäni laiskaa suunnittelua. Jos paneuduttaisiin tarkemmin, voitaisiin huomata että niitä hiekkoja ja nurmia voi käyttää täysin turvallisesti strategisissa paikoissa estämään turhia oikaisuja ja tahallisia leveäksi päästelyjä.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Oii tulisko tuo sitten myös F1 käyttöön vai muuhun? Tosta linkistä luin myös että MotoGP:ssäkin tullaan ajamaan Red Bull Ringillä ekaa kertaa tänä vuonna.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Oii tulisko tuo sitten myös F1 käyttöön vai muuhun? Tosta linkistä luin myös että MotoGP:ssäkin tullaan ajamaan Red Bull Ringillä ekaa kertaa tänä vuonna.
Jossakin oli myös, että WEC:iä voisi järjestää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Red Bull Ringillä elvytetään ilmeisesti entisen Österreichringin olemassa olevaa osaa.
Tuossa näkyvän kuvan perusteella ei ainakaan perinteisellä profiilillaan. Tuohan näyttäisi olevan nykyisestä ykkösmutkasta. Red Bull Ring katoaa "risteyksestä" kuvan vasemmasta reunasta ulos ja "vanhalle radalle" jatkava osuus tekee shikaanin väärään suuntaan, eikä kuten Hella-Licht -shikaani taannoin meni (ja onhan se eri paikassakin).
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuossa näkyvän kuvan perusteella ei ainakaan perinteisellä profiilillaan. Tuohan näyttäisi olevan nykyisestä ykkösmutkasta. Red Bull Ring katoaa "risteyksestä" kuvan vasemmasta reunasta ulos ja "vanhalle radalle" jatkava osuus tekee shikaanin väärään suuntaan, eikä kuten Hella-Licht -shikaani taannoin meni (ja onhan se eri paikassakin).
Toi shikaani tulee lähelle alkuperäistä Hella-Licht -shikaania, mutta kyllä sitä ilmeisesti muuten jäljellä olevaa alkuperäistä profiilia kunnostetaan.

 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Toi shikaani tulee lähelle alkuperäistä Hella-Licht -shikaania, mutta kyllä sitä ilmeisesti muuten jäljellä olevaa alkuperäistä profiilia kunnostetaan.
Uskoisin, että Hella-Licht ei ole ainoa osa jota muokataan ainakaan mikäli Tilkeltä on tilattu suunnitelma vanhan osuuden kunnostamista varten ja mikäli vanhaa osuutta on tulevaisuudessa tarkoitus käyttää F1-kisoissa.

Mikäli vanhan osuuden kunnostaminen tapahtuu Tilken suunnitelman pohjalta Tiroch kurve todennäköisesti muokataan joko kaksoismutkaksi tai neulansilmäksi jota seuraa mutkayhdistelmä.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4293
Sijainti
Maalla
Mutka nimillä tarkoittanette näitä :
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ca/Österreichring_1977-1987.svg/950px-Österreichring_1977-1987.svg.png

Joten tuossa uudessa valokuvassa jossa pääsuoran päässä on jo sikaani taittumassa vasemmalle, niin se vois hyvin mennä niin että se jatkuu suoraan tuonne Hella-Licht"S" mutkaan.
Ainakin jos google karttaa katsoo :
https://www.google.fi/maps/@47.2231081,14.7593709,1293m/data=!3m1!1e3?hl=fi

Sen jälkeen rata oliskin todella hieno. Pelko on tosiaan että tuosta Dr Tirok Kurve:sta tulee joku Dr Marko/Tilke versio.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7579
Hyvä ohituspaikka tuossa kakkosmutkan muodossa häviää, mutta toisaalta tuolla kyllä ohi pääsee muuallakin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7579
Sepangiin on vedetty paljon uutta asvalttia ja viimeinen mutka on samalla muotoiltu uudestaan.

 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Hmm.. Katselin tässä tän vuoden kalenteria niin en meinannut uskoa silmiä. Azerbaijan Baku?!?! WTf? :D

Katsoin tarkemmin artikkeleita tuosta ja muutenki radan ulkosua. Todella kapea paikoittain. Täysin järjetön sijainti kisalle. Muutenkin kisoja on paljon niin tunkea väkisin tämmösiä paskaratoja mukaan. Ilmeisen paljon öljyrahaa liikkuu tässäkin tapauksessa. Koomisinta vielä että kisa on nimetty "european gp".

Muutenkin miksi formuloita pitää tunkea väkisin noihin kaukomaihin. Tai miksi ja miksi. Bernien ahneus.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Muutenkin miksi formuloita pitää tunkea väkisin noihin kaukomaihin. Tai miksi ja miksi. Bernien ahneus.
Niin, vastasit siihen juuri itse. Nämä, miten sen nyt sanoisi... "ei-niin-demokraattiset" öljyllä tms. rikastuneet maat, ovat Bernielle hyviä kumppaneita. Kun päämies saadaan kiinnostumaan asiasta niin siellä ei ole turha byrokratia ja säännöt sotkemassa asioita vaan saadaan tehtyä asiat melkein niin kuin huvittaa. Ja yleensä nämä diktaattorit ovat hyvin avokätisesti jakamassa rahaa tällaisiin urheilutapahtumiin joista saadaan maalle vähän PR:ää joten Hobitin oman pankkitilin saldo vaan komistuu koko ajan.

No, on tuollainen vähän erikoisemmalta näyttävä katurata aina oletuksena vähän mielenkiintoisempi kuin joku täysin mitäänsanomaton tilketys keskellä ei mitään. Mutta katsotaan saadaanko tuolla Bakussa minkäänlaista järkevää kisaa aikaiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hmm.. Katselin tässä tän vuoden kalenteria niin en meinannut uskoa silmiä. Azerbaijan Baku?!?! WTf? :D

Katsoin tarkemmin artikkeleita tuosta ja muutenki radan ulkosua. Todella kapea paikoittain. Täysin järjetön sijainti kisalle. Muutenkin kisoja on paljon niin tunkea väkisin tämmösiä paskaratoja mukaan. Ilmeisen paljon öljyrahaa liikkuu tässäkin tapauksessa. Koomisinta vielä että kisa on nimetty "european gp".
Urheilullisessa mielessä Azebaidzan on Eurooppaa. Ainakin se kuuluu niin UEFAan kuin EAA:han (Euroopan yleisurheiluliitto). Niin ja onhan tuo Euroopan neuvoston ja EBU:n jäsen myös.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Miksihän Bakun kisa on sitten Euroopan GP eikä Azerbaidzanin GP? :confused:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
No, on tuollainen vähän erikoisemmalta näyttävä katurata aina oletuksena vähän mielenkiintoisempi kuin joku täysin mitäänsanomaton tilketys keskellä ei mitään. Mutta katsotaan saadaanko tuolla Bakussa minkäänlaista järkevää kisaa aikaiseksi.
Jos joku onnistuu parkkeeraamaan autonsa poikittain radan kapeimmalle osuudelle saadaan ainakin punaiselle lipulle käyttöä, koska kukaan ei pääse radan kapeimmalle kohdalle poikittain parkkeeratun auton ohi.
 
Ylös