Formula 1 – 2012 – Malesia: Kisaviikonloppu

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sama oli lyödä joka auton katolle tuulimyllyjä pyörimään. Kaikki häviää ja autojen monimutkaisuus lisääntyy sekä kustannukset nousevat.
Mutta siinä tulisi korostettua kilpa-autoilun vihreitä arvoja.
 

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Mutta eihän edelläoleva voi hyötyä imustakaan?
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella kisaviikonlopusta - jos siinä nyt enää mitään keskusteltavaa on.

DRS-väännölle on oma ketjunsa ja siihen minä olen kantani ilmaissut.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella kisaviikonlopusta - jos siinä nyt enää mitään keskusteltavaa on.

DRS-väännölle on oma ketjunsa ja siihen minä olen kantani ilmaissut.
Se on juuri noin.

Mutta en nyt kuitenkaan malta olla hiukan vielä palaamatta tuohon DRS:ään ja voittamisten kauneuteen.
Ihan yhtään väheksymättä Alonson voittoa, hän oli taas tulppana nopeammalle.
Toki niinkin voi kisan voittaa, mutta ei se kauniilta näytä.

Perez olisi ansainnut voiton. Se siitä.
Perezhän oli oikeastaan repsukka perässäajelija kun ei päässyt ohi edes DRS:n avulla.
Jossittelu on aina ikävää, mutta Perez olisi päässyt tulpan ohi fiksummin ajoitetulla pysähdykselläkin.
Vai onko ne tuollaiset varikkokäyntien yhteydessä tehtävät ohitukset F1:sten suola, pippuri ja ydinmehu?
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Jossittelu on aina ikävää, mutta Perez olisi päässyt tulpan ohi fiksummin ajoitetulla pysähdykselläkin.
Sauberilla toki ollaan varmasti tyytyväisiä Perezin loistavaan kakkos sijaan, mutta jos tallissa vähänkään osataan analysoida omaa suoritusta varikko strategian osalta, pitäis olla aika selvää ettei valittu parasta mahdollista ajoitusta kisan lopussa.

Samoin olisin valmis kyseenalaistamaan lähes kaikkien tallien käyttämät strategiat. Jälkikäteen on helppo laskea millä kierroksella sisällä käydessä olis saanut ittelleen "voiton" (oikean voiton tai kaluston huomioiden voittoa vastaavan suorituksen) tililleen. Mutta pelkästään live-timingiä omalla sohvalla lukienkin (siis realiajassa, vailinaisella informaatiolla) olis pystyny nostaan monta kuljettajaa podiumille.

Varikkopysähdysten ajoituksen lisäksi auton alle laitettavat rengasseokset olisivat myös voineet antaa todella monelle kuljettajalle samat mahdollisuudet menestykseen. Esim. kaksi starttia joiden molempien rengasseoksien merkitystä vois spekuloida (olettaen että toisessa startissa olis saanut valita myös välikelinrenkaat alle, liven kommentoinnissä oli maininta "wet tyres" pakollinen, maikkarilla kerrottiin mielestäni mahdollisuudesta valita?).

Erittäin typerältä vaikutti myös tilanne, jossa kauttaaltaan odotettiin sadetta ja ajettiin alla olevia välikelinrenkaita loppuun. Renkaat olivat kaikilla varmasti siinä kunnossa että sateen alkaessa ne olis pitäny käydä vaihtaan kuitenkin heti parempiin, joten joku laskutaitoinen vois epäiilä että hakemalla joku sliksit selkeesti aikasemmin tai toiset välikelin renkaan olis saanu jokatapauksessa etua?

No helppohan täältä sohvalta on huudella, parhaat strategit on kuitenkin tuolla töissä isolla palkalla ja kaikki data käytössä, tai jotain...
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Erittäin typerältä vaikutti myös tilanne, jossa kauttaaltaan odotettiin sadetta ja ajettiin alla olevia välikelinrenkaita loppuun. Renkaat olivat kaikilla varmasti siinä kunnossa että sateen alkaessa ne olis pitäny käydä vaihtaan kuitenkin heti parempiin, joten joku laskutaitoinen vois epäiilä että hakemalla joku sliksit selkeesti aikasemmin tai toiset välikelin renkaan olis saanu jokatapauksessa etua?
No ehkä siinä koitettiin viimeiseen vähänkään järkevään hetkeen odottaa sitä sadetta. Esim tapaus Räikkönen. Perin ikävää olis käydä kahteen kertaan varikolla parin kierroksen sisään. 20 sekkaakos(tai sinnepäin) se varikkokäynti maksoi? Ehkä siinä laskelmoitiin, että sen verra kestää ottaa renkailla takkiin ja sit on pakko jo vaihtaa.


TL;DR: Ehkä siellä vaa riskeerattiin ja laskeskeltiin, että pottikerroin oli tarpeeksi suuri sateen odottelulle, näin pokeritermeillä :)
 
Viimeksi muokattu:

nikale

Banned
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
467
Vai onko ne tuollaiset varikkokäyntien yhteydessä tehtävät ohitukset F1:sten suola, pippuri ja ydinmehu?
Hieno taktiikka yhdistettynä nopeuteen on kauniimpaa katseltavaa kuin epäurheilijamaiset edut.

Tämä tästä.

Jatkakaa jaarnaamista jos haluatte, minä olen sanottavani sanonut tuhkaluukusta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Erittäin typerältä vaikutti myös tilanne, jossa kauttaaltaan odotettiin sadetta ja ajettiin alla olevia välikelinrenkaita loppuun. Renkaat olivat kaikilla varmasti siinä kunnossa että sateen alkaessa ne olis pitäny käydä vaihtaan kuitenkin heti parempiin, joten joku laskutaitoinen vois epäiilä että hakemalla joku sliksit selkeesti aikasemmin tai toiset välikelin renkaan olis saanu jokatapauksessa etua?
Siinä odottelussa oli varmaan pointtina välttää ylimääräinen renkaan vaihto. Välikelin renkaiden urat häviää muutamassa kierroksessa kuivalla radalla ja sateen todella iskiessä olisi jouduttu tekemään ylimääräinen stoppi.

Sliksiriskin taisi jättää koko pakka käyttämättä, koska mitään ulkoiluita eli liian aikaisia sliksejä ei nähty. Syy oli varmaan tuo korkea uuden kuuron todennäköisyys.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Olipas viihdyttävä&tapahtumarikas kisa.Ainakin BBC:n highlights-lähetyksen perusteella.Su Maxin kisa meni hiukan ohi.

Alonsolle hieno voitto,mutta driver of the day oli kyllä Perez.Senna ajoi myös hyvän kisan.Kimillä myös ihan ok veto-ottaen huomioon että ajoi ensimmäistä kertaa pirellin saderenkailla.

Hieman pisti hymyilyttämään Vettelin kerskarin heiluttelut+sun muut nyrkit tuuletukset.Harmittaahan se kun kaikenmaailman "idiootteja" ajelee edessä. :rolleyes:
Perezin ajovirhe oli harmi,oisin suonut voiton (kunnon voittotaistelun ainakin)nuorelle meksikolaiselle.Mutta kuten tiimiradiosta todettiin "we need this place." (köh..),kakkossija oli silti hieno suoritus.

Tästä on kyllä tulossa hieno kausi.Saas nähdä kuka johtaa MM-sarjaa kun siirrytään euroopan areenoille. :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferrari ei ainakaan suoranopeuksilla häikäise. Speed trapin mittauksia (vertailuna nopein ja Kovalaisen Caterham):


Koodi:
Aika-ajo

Pos No  Name           km/h  Time of Day
 1. 15  S. PEREZ       316.7 17:06:20

16. 20  H. KOVALAINEN  307.1 17:10:10
17.  6  F. MASSA       305.5 17:06:53
18.  5  F. ALONSO      305.0 17:09:25

Kilpailu

Pos No  Name           km/h   Time of Day
 1.  4  L. HAMILTON    313.8 18:28:45 

 9. 20  H. KOVALAINEN  307.4 17:34:39

13.  6  F. MASSA       305.8 18:18:27
14.  5  F. ALONSO      304.0 18:21:20
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ferrari ei ainakaan suoranopeuksilla häikäise. Speed trapin mittauksia (vertailuna nopein ja Kovalaisen Caterham):


Koodi:
Aika-ajo

Pos No  Name           km/h  Time of Day
 1. 15  S. PEREZ       316.7 17:06:20

16. 20  H. KOVALAINEN  307.1 17:10:10
17.  6  F. MASSA       305.5 17:06:53
18.  5  F. ALONSO      305.0 17:09:25

Kilpailu

Pos No  Name           km/h   Time of Day
 1.  4  L. HAMILTON    313.8 18:28:45 

 9. 20  H. KOVALAINEN  307.4 17:34:39

13.  6  F. MASSA       305.8 18:18:27
14.  5  F. ALONSO      304.0 18:21:20
Voipi selittyä sillä auton hankaluudella. Pakko käyttää enämpi siipeä takana, jotta olisi stabiilimpi tuo peräpää, toki siinä ottaa sitten suoranopeuksissa turpaan.

Elikäs moottorista tuskin kiinni on Ferrarin tapauksessa tuo ero. Sama voi päteä Caterhamiinkin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Voipi selittyä sillä auton hankaluudella. Pakko käyttää enämpi siipeä takana, jotta olisi stabiilimpi tuo peräpää, toki siinä ottaa sitten suoranopeuksissa turpaan.

Elikäs moottorista tuskin kiinni on Ferrarin tapauksessa tuo ero. Sama voi päteä Caterhamiinkin.
Alonso on ainakin sanonut että autosta puuttuu downforcea ja suoranopeutta eli voi olla että ihan normisiivellä ajavat.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Voipi selittyä sillä auton hankaluudella. Pakko käyttää enämpi siipeä takana, jotta olisi stabiilimpi tuo peräpää, toki siinä ottaa sitten suoranopeuksissa turpaan.

Elikäs moottorista tuskin kiinni on Ferrarin tapauksessa tuo ero. Sama voi päteä Caterhamiinkin.
Mä luin Autosportista joskus, että ajavat nykyisillä kapeilla takasiivillä melkein joka radalla maksimisiivillä. Ross Brawn muistaakseni joskus näin sanoi.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Alonso on ainakin sanonut että autosta puuttuu downforcea ja suoranopeutta eli voi olla että ihan normisiivellä ajavat.
Oukei, ehkäpä sielläkin sitten. Onko sitten moottorin heikkoutta vai aerodynaamista ilmanvastusta liikaa. Vaiko ehkäpä kumpaakin.

Mä luin Autosportista joskus, että ajavat nykyisillä kapeilla takasiivillä melkein joka radalla maksimisiivillä. Ross Brawn muistaakseni joskus näin sanoi.
Tätä en tiennyt ja jos todellakin näin on, niin SÄÄLI, koska siinäkin katoaa taas yksi säätöelementti kuljettajilta pois. Kaiken pahan lisäksi etusiivenkin määrän joutuu suhteuttamaan takasiipeen, että sielläkin se KUULUISA säätöikkuna jää varmasti kovin pieneksi.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Caterhamilla Kovalaisen suoranopeudet olivat Malesian kisassa selvästi parempia kuin Petrovilla. Vastaavasti Kovalainen valitteli pidon puuttumista (ja huonoa tasapainoa), kun taas Petrov ilmoitti kisan jälkeen auton tuntuneen hyvältä. Caterhamin "Chief Engineer" Jody Egginton kertoi kisan jälkeen, että Malesiassa molemmat kuskit olivat yrittäneet löytää säätöjä joissa auton balanssi ei kärsi, kun jarrutuksissa kerätään KERS-energiaa. Malesiahan oli Caterhamille vasta toinen kisa, jossa ovat käyttäneet KERSiä, joten opettelemista vielä riittää.

Race Maximum Speeds
INTERMEDIATE 1
08. Kovalainen 282,4 KPH
12. Petrov 280,5 KPH
INTERMEDIATE 2
15. Kovalainen 136,0 KPH
21. Petrov 131,6 KPH
FINISHING LINE
06. Kovalainen 269,1 KPH
17. Petrov 262,0 KPH

Race Speed Trap
03. Kovalainen 297,6 KPH
12. Petrov 292,2 KPH

Lisäksi olin katsovinani live-timingin näyttämistä sektoriajoista, että Kovalainen ajoi toistuvasti erityisen hitaita aikoja radan toisella sektorilla, joka on mutkikas ja vaatii siksi downforcea.

Kisan parhaista sektoriajoista tämä ei kyllä näy erityisen selvästi:
SECTOR 1
16. Petrov 26,367s
17. Kovalainen 26,452s
SECTOR 2
17. Petrov 34,942s
18. Kovalainen 35,219s
SECTOR 3
17. Kovalainen 41,728s
19. Petrov 41,958s

Caterham-kuskien välisistä eroista suoranopeuksissa voi kuitenkin päätellä, että autot eivät olleet samanlaisissa säädöissä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja Malesiassa erot olivat vieläkin isompia.
Katsos perhanaa, tuli sitten epähuomiossa laitettua Australian lukemat.
Mä luin Autosportista joskus, että ajavat nykyisillä kapeilla takasiivillä melkein joka radalla maksimisiivillä. Ross Brawn muistaakseni joskus näin sanoi.
Kun sen saa suoralla avata, niin voi huoletta pistää enemmän siipeä. Kisassa toki vain DRS-alueella, joten jonkinlainen kompromissi se takasiipi varmaan on.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tätä en tiennyt ja jos todellakin näin on, niin SÄÄLI, koska siinäkin katoaa taas yksi säätöelementti kuljettajilta pois. Kaiken pahan lisäksi etusiivenkin määrän joutuu suhteuttamaan takasiipeen, että sielläkin se KUULUISA säätöikkuna jää varmasti kovin pieneksi.
Näinhän se on käytännössä ollut jo kymmenen vuotta. Maksimitakasiivellä mennään ja muutamille erikoisradoille sitten tuodaan omat erikoistakasiipensä. Etusiipeä voidaan varmaan vielä nykyään käyttää balanssin säätämiseen, ainakin Alonson mestaruuskausilla vielä Fisichellan etusiipeä usein ruuvattiin lähes joka varikkopysähdyksellä. Toisaalta enpä yllättyisi vaikka siinäkin olisi jo menty kiinteään malliin huipputalleissa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Hieno kisa Alonsolta ja erityisesti Pereziltä. Alonso ajoi virheettömästi ja mielestäni uransa parhaan kilpailun. Tämä yksittäinen esitys on kovempi kuin mestaruudet 2005-2006. Toisaalta en itse koskaan olekaan rankannut kuljettajia tilastojen mukaan vaan taitojen. Tällä kertaa Alonso teki jotain jota en häneltä olisi koskaan odottanut. Olen aiemmin sanonut, ettei Alonso ole urallaan ajanut yhtään legendaarikseksi luokiteltavaa ajosuoritusta, mutta nyt ajoi. Luulenpa että tämä kilpailu tulee jäämään hänen uransa huippukohdaksi. En siis usko että hän kykenee enää tätä toistamaan. Puhtaasti todennäköisyyteen vedoten, tuskin ura jatkuu niin pitkään että toisto on kovinkaan todennäköinen.

Perez oli huikea kokemukseensa nähden. Ferrarin kannattaisi palkata hänet heti Massan paikalle, vaan sopisiko se Santanderille ja Alonsolle? Toisaalta Telmexillä olisi pätäkkää vaikka korvata Santander jos se siitä on kiinni. Luulenpa että Pyhällä Fernandolla tulisi kiire tämän kaverin kanssa.

Kimi osoitti että on jo lähes yhtä kova kuin oli 2009. Pientä arkuutta vielä kun renkaat ovat hänelle uudet, ajoihan hän nyt ensimmäistä kertaa Pirellin märän kelin renkailla ja sitten kuivan kelin renkailla kostealla radalla. Myönsi itsekin että oli liian varovainen. Parempi silti ottaa varmat pisteet kotiin ja hankkia kokemusta jatkoa varten. Fastest Lap, Kimi is back.

McLarenin kuljettajat olivat ihmeen aseettomia ja pehmeitä tässä kisassa. Alonson ja Perezin hyvyys olikin suhteellista, sillä vastus (McLaren ja Red Bull) olivat aika kujalla. Toisaalta Ferrareiden vauhti heti kisan alussa oli yllättävän kovaa ja vaikuttaa siltä että siellä pelattiin jo valmiiksi auton säätöjen kanssa tätä sadekorttia. McLaren, Red Bull, Mercedes ja Lotus ilmeisesti eivät pelanneet kaikkea sadekortin varaan koska heillä olisi ollut hyvät mahdollisuudet myös kuivalla.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Alonso on ollu aina hemmetin hyvä puolustamaan johtoaan paljon nopeampia vastaan. Tekee sen vielä kaiketi suht puhtaasti, kun ei isompia valituksia tai penaltteja oo tullu. Vaikkapa Imola -05 esimerkkinä.
 
Ylös