Aerodynamiikkavertailua/-päivitykset 2012

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Marussiaan on ilmestynyt tuollainen vanhasta Force Indiasta tuttu keulakyhmy tuonne nokan alle. Mikä sen tarkoitus oikeastaan on?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Idea on pakottaa ilma pienempään tilaan ja siten "energisoida" tai nopeuttaa keulan alta perää kohti suuntautuvaa virtausta. Vanhojen sääntöjen mukaisella siivellä idea oli viljalti käytetty, koska siiven keskikohta jatkui pidemmälle ja toteutus oli täten tehokkaampi. Näyttäisi, että Marussia käyttää kameroita hyväksi muodostaakseen keulan alle pidemmän tunnelin.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Saksalainen AMuS-lehtiriepu ruotii verkkosivuillaan sanoin ja kuvin Silverstonessa bongattuja F1-autojen aerodynamiikkapäivityksiä. Erityisesti tutkailun kohteina ovat Sauber, Williams, Force India, Caterham ja Marussia.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Jostain lueskelin et siel ois jotain uutta "reikää" mut ei kyll näistä kuvista silmiin osu ! Kiitän silti :)

edit: Näin eka vain kaksi kuvaa ny ne on lisääntyny ! Näistä minä tykkään kovasti
 
Viimeksi muokattu:

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Itselle tuli mieleen lotuksen ratkaisusta takavuosien F-duct systeemi. Ohjaamon ilmanoton ympäriltä ohjataan ilmaa takasiiven elementeille. Virtauksien ohjaus venttiiliä voisi säätää esimerkiksi DRS.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Itselle tuli mieleen lotuksen ratkaisusta takavuosien F-duct systeemi. Ohjaamon ilmanoton ympäriltä ohjataan ilmaa takasiiven elementeille. Virtauksien ohjaus venttiiliä voisi säätää esimerkiksi DRS.
Näin se kuulemma on. Samaa porsaanreikää käyttävät kuin Mersu, mutta toteutus hieman erilainen.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
No varmaan kun Ferrari kopioi ratkaisunsa McLarenilta.
No ideahan on kopioitu, mutta muotoilu ei. Ferrari teki siitä oman version. Nyt tuo McLarenin versio muistuttaa enemmän Ferrarin versiota kuin aikaisemmin. Otetaanko ihan vertailukuvat esiin?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
No ideahan on kopioitu, mutta muotoilu ei. Ferrari teki siitä oman version. Nyt tuo McLarenin versio muistuttaa enemmän Ferrarin versiota kuin aikaisemmin. Otetaanko ihan vertailukuvat esiin?
Otetaan vaan:

McLaren:



Ferrari:
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
Samperi kun on ruman nakoinen Lotuksen takasiipi muoviputkineen. Voiko olla nopea?

Tassa viela kuvaa uusista tupla-drs-ilmanotoista:

 
Viimeksi muokattu:

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Hunot kuvat vaan. Nuohan ei todista muuta kuin sen asian mistä oltiin samaa mieltä eli Mclarenin ja Ferrarin pakoputket näyttvät nyt erittäin samanlaisilta. Olisi pitäny lisätä vielä kuva vanhasta Mclarenin pakopukesta joka oli ihan oman näköisensä. Sitten nähdään että Mclaren matki tälläkertaa Ferraria.

 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Hunot kuvat vaan. Nuohan ei todista muuta kuin sen asian mistä oltiin samaa mieltä eli Mclarenin ja Ferrarin pakoputket näyttvät nyt erittäin samanlaisilta. Olisi pitäny lisätä vielä kuva vanhasta Mclarenin pakopukesta joka oli ihan oman näköisensä. Sitten nähdään että Mclaren matki tälläkertaa Ferraria.
Heh :D Halpaan menit. Ensimmäinen kuva on McLarenin vanhasta pakoputkesta Bahrainissa. Eli McLaren kopioi Ferrarin ratkaisun ennen kuin Ferrari ehti edes omallaan ajamaan? :doubtful:
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Heh :D Halpaan menit. Ensimmäinen kuva on McLarenin vanhasta pakoputkesta Bahrainissa. Eli McLaren kopioi Ferrarin ratkaisun ennen kuin Ferrari ehti edes omallaan ajamaan? :doubtful:
Niinpäs muuten on.:eek:

Huono kuvakulma! Otetaanpas uusi niin nähdään paremmin.

Brittein GP:


Saksa:

(Anna anteeksi liian pieni kuva)

Uusi:

Vanha:

Ferrari:


Parempia kuvia en löydä ja katosi muutenkin kiinnostus koko aiheeseen, mutta pidän silti kantani:frank:
 
Ylös