Kuljettajien siirtohuhuilut ja siirrot kaudelle 2013

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Superlisenssi?
Onko se toiminut hyvin? Ei.

Tarvittais joku jatkuva ranking-systeemi, jossa katottais enemmän kokonaisuutta eikä vain yksittäisiä suorituksia. Ja nythän superlisenssin voi saada erityisluvallakin.

Harmi, että GP kakkosista on tullut tuollainen tusinakuskien sarja.
Tää liittyy kanssa vähän aiheeseen. Mun nähdäkseni tuo rahalla pelaaminen on jo todella suuressa osassa GP2:ssa ja sielläkin parhaista tallipaikoista saa pulittaa rikas setä itsensä kipeäksi. Ymmärrettävää kuitenkin, että maailma ei ole täydellinen paikka. Kaikki parhaat eivät aina saa ansaitsemaansa mahdollisuutta ja rahaa ei voida koskaan ottaa täysin pois laskuista.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko se toiminut hyvin? Ei.
Onhan se, ei siellä mitään Belmondoja enää ajele. Ja FIA:lla on myös ollut pokkaa ottaa lisenssi pois (Ide) kun ei homma ota sujuakseen. Nykykuskeista huonoimpana pidetty Karthikeyan olisi kuitenkin aika kova sana Red Bullin ratissa, joten ei siellä yhtään suharia ole.
Tarvittais joku jatkuva ranking-systeemi, jossa katottais enemmän kokonaisuutta eikä vain yksittäisiä suorituksia. Ja nythän superlisenssin voi saada erityisluvallakin.
Ja tallien olisi pakko ottaa niitä kuskeja siinä ranking-järjestyksessä? Täysin kuolleena syntynyt ajatus. Kuskien valintaan vaikuttaa niin monet asiat, että talleilla täytyy olla vapaus valita itse kuskit. Silloin moinen ranking olisi yhtä tyhjän kanssa, kun tallit kuitenkin loikkisivat listassa alemmas, jos se heidän kuvioihinsa sattuu paremmin sopimaan. Oikeudenmukaisen rankingin luominen olisi lisäksi varsin hankalaa.

Tuliko Schumi takaisin erityisluvalla, hänen lisenssinsähän oli umpeutunut? Ei että hänenkään olisi ollut vaikeaa ajaa se vaadittava kisakilometritesti. Muita 2000-luvulla erityisluvalla tulleita ei tule mieleen. (Mainittu Kimi ajoi ne vaadittavat kilometrit).
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tuliko Schumi takaisin erityisluvalla, hänen lisenssinsähän oli umpeutunut? Ei että hänenkään olisi ollut vaikeaa ajaa se vaadittava kisakilometritesti. Muita 2000-luvulla erityisluvalla tulleita ei tule mieleen. (Mainittu Kimi ajoi ne vaadittavat kilometrit).
Tämmöistä löysin pikaisesti wikipediasta (en jaksa kahlailla virallisia sääntöjä läpi):
Formula 1 -komissio voi myöntää harkintansa mukaan lisenssin, vaikkei mikään edellisistä kohdista täyty. Tällöin kuljettajalla on oltava ajettuna vähintään 300 km F1-testejä kahden päivän aikana. Jos superlisenssi myönnetään tämän kohdan perusteella, tarkistetaan kuljettajan tilanne aina kolmen kuukauden välein. http://fi.wikipedia.org/wiki/Superlisenssi
Että, mikäli mikään superlisenssin ehdoista ei täyty, voidaan antaa erikoislupa. Tällöin kuitenkin pitää nuo testikilometrit olla ajettuna. Ne ei itsessään oikeuta superlisenssiin, toisin kuin esim alempien sarjojen menestys. Kimillä oli siis erikoislupa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Force Indialla vissiin kaksi paikkaa lukitsematta? Hulkki väistyy ja di Resta tuskin on varma?

Valinnanvaraa ainakin on keskitason kuskeista. Alkusuhari, Sutil, Kovalainen? Senna lienee näyttönsä antaut.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Uusi Suomi uutisoi lainaten Russia Today:n uutista:



Linkki Russia Today sivulle.
Onhan se ehkä ironista, mutta olisihan Kovalainen ilman tallin sekoiluja voinut tuoda jopa ensimmäisen pisteenkin Caterhamille. Tiedä tuota, mutta Caterham kuuntelee varmasti myös faneja, hehän sitä rahaa loppupeleissä tuovat.

Lotuksellekkin tuli tänä kautena semmoinen fanilauma Räikkösen ja tallin toimivan sosiaalisen median markkinoinnin kautta, että varmasti on tätä kautta myös sponssisoppareita syntynyt helpommin. Menestys on tietenkin myös merkittävä näkyvyyden tuoja. Sitä Caterhamilla ei vain ole. On vain fanit.

Tämä jauhaminen tuli vain mieleen tuosta aiemmasta viestissä, jossa fanit twitterissä pyytää Kovalaisen jatkoa. Maksukuskeilla ei kauheaa fanitusta hankita. Onhan Williams ja Sauberiki pärjäilly, mutta siltikään ei menestys tunnu näkyvän näkyvyydessä. Promilleja Lotuksen näkyvyydestä? Silkkaa mutuiluahan tämä, mutta mutuilu on mukavaa :D
 
Viimeksi muokattu:

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Uusi Suomi uutisoi lainaten Russia Today:n uutista:

Linkki Russia Today sivulle.
RT-sivuston lähdemaininta "reports claim" saattaisi viitata arvovaltaisen (?) Pitpass.com-sivuston raporttiin, jossa väitetään seuraavaa:
Prior to the race it was believed Heikki Kovalainen's Formula One career could be over, Caterham understood not to be in a position to pay him had it not finished tenth in the championship and the Finn openly refusing to become a pay driver.

That scenario may well have changed now, though Kovalainen will face stiff opposition from a number of other drivers in search of a race seat, many of whom are able to bring finance to the team.

After claiming tenth in the championship so narrowly whoever the team does sign will be a statement of its ambition heading in to 2013.
Mikäli arvasin oikein, niin Uusi Suomi on uutisoinut RT-sivuston huhun Pitpass.com-sivuston spekulaatiosta, että Kovalaisen tilanne tallineuvotteluissaan on saattanut muuttua Brasilian kisan jälkeen.

Tähän lienee tyytyminen kunnes tarjolla on oikeasti luotettavaa tietoa, esim. Caterhamin tiedotus kuskivalinnastaan.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Ja tallien olisi pakko ottaa niitä kuskeja siinä ranking-järjestyksessä? Täysin kuolleena syntynyt ajatus. Kuskien valintaan vaikuttaa niin monet asiat, että talleilla täytyy olla vapaus valita itse kuskit. Silloin moinen ranking olisi yhtä tyhjän kanssa, kun tallit kuitenkin loikkisivat listassa alemmas, jos se heidän kuvioihinsa sattuu paremmin sopimaan. Oikeudenmukaisen rankingin luominen olisi lisäksi varsin hankalaa.
En sanonut, että siinä ranking-järjestyksessä, vaan että tietyn rankin ylittäviä kuljettajia vain voisi valita. Eihän formuloissa nyt tosiaan mitään ihan käsiä aja, mutta ei siellä maailman parhaatkaan kuskit ole. Tiedostan kyllä, että sellaista rankingia on vaikea keksiä, joka poistaisi rahan vaikutukset - varsinkaan tällä tavalla vain foorumilla pohtimalla. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, etteikö asialle pitäisi jotain tehdä. Tällä hetkellä huipputalleihin pääsee huippukuskit ja keskikastin talleihin pääsee varakkaat kakarat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämmöistä löysin pikaisesti wikipediasta (en jaksa kahlailla virallisia sääntöjä läpi):

Että, mikäli mikään superlisenssin ehdoista ei täyty, voidaan antaa erikoislupa. Tällöin kuitenkin pitää nuo testikilometrit olla ajettuna. Ne ei itsessään oikeuta superlisenssiin, toisin kuin esim alempien sarjojen menestys. Kimillä oli siis erikoislupa.
Virallisissa säännöissä tuo kohta on lueteltu samanlaisena lisenssin ehtona kuin muutkin. Se ei sinänsä siis ole erikoislupa. Toki se on harkinnanvarainen (ehtona on, että FIA:n tulee 300 km:n testin lisäksi katsoa kuskin osoittaneen säännöllisesti huomattavaa osaamista yksipaikkaisen ratissa ilman mahdollisuutta täyttää aiempia ehtoja mainituissa sarjoissa), mutta käytännössä se on automaatti, jos jokin talli lisenssittömän kuskin haluaa ykkösiin nostaa.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eikös tätä rahan merkitystä ole pyritty poistamaan tuolla kulukatolla? Ihan hyvin silläkin menee, kai.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
hmm. Ens kauden huhuissa ovat liikkuneet, Gutirrez, Razia, Chilton ja van der garde.. GP 2 sijoilla 2 3 4 ja 6.. Miksei Gp 2 sarjan voittaja David valeschia huhuta minnekkään? not enough money?
Myös edellinen italialainen GP2-mestari Giorgio Pantano jäi jopa kokonaan ilman luvattua F1-testiä, kisakuskipaikasta puhumattakaan. Hän oli aiemmin flopannut maksukuskina 2004 Jordanin ratissa.

Valsecchi kuulostaa nimenäkin joltain pastalta, joten ei ihme ettei ketään kyseisen "herrasmieskuljettajan" palvelukset kiinnosta edes vähää alusta.

Chiltonin mukana Marussian autoihin ilmeisesti tulossa mm. Manchester Unitedia paitasponsoroivan AONin leimat?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En sanonut, että siinä ranking-järjestyksessä, vaan että tietyn rankin ylittäviä kuljettajia vain voisi valita.
Kuinka pieneksi sinä tuon poppoon haluat määrittää? Tallit eivät tuollaista sääntöä tulisi hyväksymään, koska se suoraan syö heidän rahoitustaan.
Eihän formuloissa nyt tosiaan mitään ihan käsiä aja, mutta ei siellä maailman parhaatkaan kuskit ole.
Eikä ole koskaan ollutkaan. Eikä voi koskaan ollakaan. Liekö pitäisikään?
Tiedostan kyllä, että sellaista rankingia on vaikea keksiä, joka poistaisi rahan vaikutukset - varsinkaan tällä tavalla vain foorumilla pohtimalla. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, etteikö asialle pitäisi jotain tehdä. Tällä hetkellä huipputalleihin pääsee huippukuskit ja keskikastin talleihin pääsee varakkaat kakarat.
Hmm... keskitalleiksi lasketaan tällä hetkellä kaiketi Force India, Sauber, Williams ja Toro Rosso. Maldonado ja Gutierrez ovat isolla rahalla tuettuja (tai oikeastaan heidän maalaisensa kuski), mutta eivät nuo kai itse kovin rikkaita ole. Sitä paitsi kelpaisivat ykkösiin ihan alempien luokkien menestyksensäkin perusteella.


Hülkenberg, Bottas ja Toro Rosson kuskit osuvat tuohon määritelmään vielä vähemmän. Saati Mercedesin, jos se keskikastiin kuuluvaksi lasketaan.
 
Viimeksi muokattu:

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Eikä ole koskaan ollutkaan. Eikä voi koskaan ollakaan. Liekö pitäisikään?
Eikö kuninkuusluokassa pidä olla maailman parhaat kuljettajat? Mikäs kuninkuusluokka se sitten olisi?

Ennenkään ei ole luultavasti ollut joka ikinen maailman paras kuljettaja radalla ja luultavasti ei ole koskaan mahdollistakaan saada niitä kaikkia sinne. Maailma ei kuitenkaan ole mustavalkoinen, joten turha vaipua epätoivoon, parahin WebSlave. Joku jolla on siihen valtaa, voisi ajaa läpi uudistuksia, joilla parannettaisiin niiden parhaiden kuskien pääsyä sinne minne ne kuuluu, eli maailman parhaaseen kilpasarjaan.

Olen vain huolissani nykyisestä kuljettajatilanteen kehityksestä.

Löytyyköhän ihan niin paljoa. Onnea matkaan Heikille.
Toiselle suomalaiselle pikkupelifirmalle, Supercellille, valuu rahaa 300 000 dollaria päivässä. Ei kai Rovio voi tuosta paljoa jäädä. Ei oo mitään nappikauppaa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikö kuninkuusluokassa pidä olla maailman parhaat kuljettajat? Mikäs kuninkuusluokka se sitten olisi?
Sellainen kuin tähänkin asti. Kuninkuusluokan status ei ole tähänkään asti tullut kuskeista, vaan mestaruustittelistä ja nopeimmista ja kehittyneimmistä autoista (ja näkyvyydestä ja rahasta). Toki osa parhaista kuskeistakin ykkösiin seuloutuu, mutta ei koskaan kaikki.
Ennenkään ei ole luultavasti ollut joka ikinen maailman paras kuljettaja radalla ja luultavasti ei ole koskaan mahdollistakaan saada niitä kaikkia sinne. Maailma ei kuitenkaan ole mustavalkoinen, joten turha vaipua epätoivoon, parahin WebSlave.
En minä ole vaipumassa epätoivoon, minähän tässä realisti olen. Sinä sen sijaan vaikutat olevan kovin tyytymätön siihen mitä F1 on ollut aina.
Joku jolla on siihen valtaa, voisi ajaa läpi uudistuksia, joilla parannettaisiin niiden parhaiden kuskien pääsyä sinne minne ne kuuluu, eli maailman parhaaseen kilpasarjaan.

Olen vain huolissani nykyisestä kuljettajatilanteen kehityksestä.
Ei niitä kaikkia parhaita sinne kuitenkaan millään keinolla saada, eikä ole edes tapaa mitata kuskien paremmutta kovin luotettavasti. Sitäpaitsi ilman tasaväkistä kalustoa hukkaanhan ne parhaiden kuskien taidot heikommissa talleissa menee.

Ei kannata olla huolissaan, F1 on vaikutusaltis suhdanteille siinä kuin muukin maailma. Kun talous on tiukalla, maksukuskien määrä lisääntyy, kun ei, se vähenee.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Toiselle suomalaiselle pikkupelifirmalle, Supercellille, valuu rahaa 300 000 dollaria päivässä. Ei kai Rovio voi tuosta paljoa jäädä. Ei oo mitään nappikauppaa.
Kyllähän niillä varaa on tietysti, mutta kyse on enemmän siitä kuinka paljon haluaa satsata. On vähän eri asia maksaa kuskipaikka talliiin kuin logo lippikseen. En kyllä yhtään tiedä paljonko Heikin ja Kimin sponssaaminen maksoi
 
Ylös