Laatikkokauha
Well-known member
- Liittynyt
- 7.8.2008
- Viestit
- 1187
Jos nyt jätetään kolarit pois laskuista, niin ei radalla kyllä paljoakaan tapahtunut1994 kisahan oli surullisessa mielessä tapahtumia täynnä oleva kilpailu.
Jos nyt jätetään kolarit pois laskuista, niin ei radalla kyllä paljoakaan tapahtunut1994 kisahan oli surullisessa mielessä tapahtumia täynnä oleva kilpailu.
Monzassa ekassa kurvissa tapahtuu joka kierros jotain. Aivan mahtava paikka kun 350 nopeudesta jarrutetaan mutkaan noin pienillä siivillä.Monza on ainakin oman listani kärkisijoilla, kun puhutaan karsittavista osakilpailuista. Radassa on jotain kaunista ja ikivihreää tv-kuvista katsoessa, mutta kisana se on aika tylsä. F2-sarjan osakilpailu on oikeastaan viihdyttävämpi, koska siellä kolaroidaan ahkerasti ja pienen downforcen ansiosta niillä autoilla voi ajaa vaikka etusiipi puuttuisi. Syyskiireiden vuoksi en olekaan tainnut nyt kolmeen vuoteen varsinaisesti päästä näkemään kyseistä osakilpailua.
Miksi kuskit sitten valitteli radan tylsyyttä jos on niin vaikea mielestäsi?Monaco on pidettävä mukana, koska se on vaikea rata kuskeille ajaa. Rattimiehet pärjää hyvin Monacossa. Ja tämä on minun mielipide.
Jos ajettaisiin koko ajan täysillä niin asia voisi ehkä ollakin näin. Mutta kun tämä nykyinen meininki on tällaista että ajetaan kuin joku Reino 87 v. Nissan Almeralla jossain Polvijärven kylänraitilla, niin eipä tuossa taida hirveästi kuljettajillekaan haastetta kisan aikana olla. Aika-ajossa sentään taidetaan yrittää vetää aika lailla täysillä mutta kisat näillä nykyautoilla ja nykysäännöillä on ihan täyttä pelleilyä. Minä olen sitä mieltä että Monaco kannattaa pitää mukana vain siinä tapauksessa jos säännöt ja autot muuttuvat sillä tavalla että kisassa ajetaan oikeasti huomattavasti lähempänä auton ja kuljettajien äärirajoja ja että autoilla pystyisi oikeasti seuraamaan edellä ajavaa ihan lähellä. Ja ei siitäkään haittaa tosiaan olisi jos vaikka rataan tehtäisiin joku pieni lenkki lisää, ja sitä kautta saataisiin joku hyvä ohituspaikka radalle.Monaco on pidettävä mukana, koska se on vaikea rata kuskeille ajaa. Rattimiehet pärjää hyvin Monacossa. Ja tämä on minun mielipide.
Linkki juttuunMTV3 sanoi:F1-sarjassa kilpailevan Mercedes-tallin kuljettaja Lewis Hamilton kertoo käyneensä Monacossa keskustelun ruhtinas Albertin kanssa Monta Carlon radan muuttamisesta.
Moni kuljettaja lyttäsi sunnuntain kilpailun yhdeksi kaikkein tylsimmistä. Kisan kolmanneksi sijoittunut Hamilton kertoo toivoneensa ruhtinas Albertilta radan muuttamista tulevaisuudessa siten, että se tarjoaisi enemmän tilaisuuksia ohittamiselle.
- Keskustelin ruhtinas Albertin kanssa ja sanoin, että ehkä meidän pitäisi tehdä radasta pidempi. Sinne on rakennettu enemmän teitä, joten ehkä voimme muuttaa tämän mahtavan radan ja tehdä siitä vieläkin paremman, Hamilton kommentoi.
- Tai ehkä kisan formaatin pitäisi muuttua. Monaco on erinomainen rata, mutta ehkä tarvitsemme tänne kaksi kisaa. Nyt ajoin elämäni pisimmät 78 kierrosta, brittikuski lisäsi.
Mercedeksen urheilujohtaja Toto Wolff toppuutteli kuljettajansa lausuntoja.
- Lewisillä on aina vapaus ilmaista mielipiteensä, mutta tämä on Monaco. Ilman vakavia onnettomuuksia tai turva-autoa kisa on aina samankaltainen. Myös jalkapallossa pelataan hyviä ja huonoja otteluita, Wolff muotoili.
Tunnelin jälkeinen shikaani on käytännössä radan ainut ohituspaikka. Lisäksi sen poistaminenkaan ei tuo siihen pidempää suoraa, koska rata ei jatku sen jälkeen suoraan, vaan toiselle kadulle. Eikä shkaania seuraava mutka ole ohituspaikka.Tunnelin jälkeinen shikaani pois niin voisi päästä joskus ohikin. Periaatteessa se yksikin ohituspaikka per kierros muuttaisi tilannetta ihan täysin.
Niin, periaatteessa tuon shikaanin voisi vielä poistaa mutta johonkin se on joka tapauksessa tehtävä että päästään sinne uima-altaan osuudelle, koska tuo tunnelilta tuleva katu ei vie sinne rantaan vaan jatkuu suoraan kohti Sainte Devotea. Käytännössä ainoa vaihtoehto nykyiselle shikaanille olisi tuo lähempänä Tabacia oleva "vinkkeli" mutta se on niin ahdas että siinä ei varmasti pääsisi kukaan ohi, ja sitä ei oikein pysty leventämäänkään tekemättä isoja muutoksia koko tuohon katuun, koska siinä on puita, kiveyksiä ja korokkeita. Ja onhan se tunnelissa kerätty vauhti otettava joka tapauksessa jossakin pois ennen Tabacia koska siihen mutkaan ei mahdu minkäänlaista turva-aluetta.Tunnelin jälkeinen shikaani on käytännössä radan ainut ohituspaikka. Lisäksi sen poistaminenkaan ei tuo siihen pidempää suoraa, koska rata ei jatku sen jälkeen suoraan, vaan toiselle kadulle. Eikä shkaania seuraava mutka ole ohituspaikka.
Tämähän ei toteudu, koska vain ensimmäisenä ajava voi ajaa mahdollisimman kovaa. Tosin tällä kertaa ensimmäisenä ajanut kärsi tekniikkamurheista, joten hänenkin suhailunsa oli lähinnä selviämiskamppailua.Mielestäni, ainakin nykyaikana, Monacon pointti ei ole ollut perinteinen kilvanajaminen vaan se, että saa tuotua auton rännissä mahdollisimman kovaa ruutulipulle asti ehjänä.
Molemmat ovat oikeassa. Jos rataa saisi joistain kohtia levennettyä paremmille ohituspaikoille?Jos ajettaisiin koko ajan täysillä niin asia voisi ehkä ollakin näin. Mutta kun tämä nykyinen meininki on tällaista että ajetaan kuin joku Reino 87 v. Nissan Almeralla jossain Polvijärven kylänraitilla, niin eipä tuossa taida hirveästi kuljettajillekaan haastetta kisan aikana olla. Aika-ajossa sentään taidetaan yrittää vetää aika lailla täysillä mutta kisat näillä nykyautoilla ja nykysäännöillä on ihan täyttä pelleilyä. Minä olen sitä mieltä että Monaco kannattaa pitää mukana vain siinä tapauksessa jos säännöt ja autot muuttuvat sillä tavalla että kisassa ajetaan oikeasti huomattavasti lähempänä auton ja kuljettajien äärirajoja ja että autoilla pystyisi oikeasti seuraamaan edellä ajavaa ihan lähellä. Ja ei siitäkään haittaa tosiaan olisi jos vaikka rataan tehtäisiin joku pieni lenkki lisää, ja sitä kautta saataisiin joku hyvä ohituspaikka radalle.
Hamiltonkin oli nyt toivonut joko muutoksia koko kisan formaattiin tai rataan, että Monacon kisaan saataisiin jotain järkeä. Ja Toto "Haluaisin tehdä F1:stä niin tylsän kuin mahdollista" Wolff yllättäen taas vastustaa tätäkin.
Linkki juttuun
Jep! Monacon poishevaaminen olisi ikävää F1:n maineelle. Mitä jos Daytona, Indy 500 ja Le Mansin 24 tunnin ajoa ei järjestettäisi?No ei helkutissa vaan tehdään niistä autoista mieluummin sellaisia, että niillä voi ohittaa edes teoriassa ilman 2 kilometrin suoraa.
Kun ei vaan taida olla tilaa missään tuolle. Jos katsoo videota radalta, ja sitten vaikkapa ihan Google Mapsin ja street viewin kautta noita Monacon katuja, niin huomaa että rataa reunustaa joka puolelta rakennukset tai sitten on joku iso pudotus tai kivimuuri. Ei siellä yksinkertaisesti ole oikeastaan missään enää tilaa leventää tuota rataa. Eli minun mielestäni ainoa mahdollisuus olisi muuttaa koko rataa jostakin kohtaa kulkemaan ihan eri paikasta, tai tuoda joku uusi lenkki mukaan. Nuo Monacon kadut vaan on niin kapeita että tämäkään ei välttämättä ole helppo vaihtoehto, ja välttämättä se ei edes parantaisi tilannetta yhtään jos ei onnistuta löytämään jotain riittävän leveää pätkää johon saataisiin ihan kunnollinen ohituspaikka.Jos rataa saisi joistain kohtia levennettyä paremmille ohituspaikoille?
Ei vaikuttaisi tippaakaan mun elämään.Jep! Monacon poishevaaminen olisi ikävää F1:n maineelle. Mitä jos Daytona, Indy 500 ja Le Mansin 24 tunnin ajoa ei järjestettäisi?
Mistä päätteleet että olisivat? Vetäähän ne jarrutuksia pitkäksi tuon tuosta eikä jarruta esim. 30 metriä aiemmin.Autoista vaan ylimääräiset härpäkkeet pois, niin ohittamisen onnistumisprosentti voisi kasvaa Monacon kaltaisella radallakin. Vai ovatko kuljettajat arkoja ja tyytyvät turvallisempaan ajoon riskinoton sijaan?
Mahdollisimman hitaasti, tarkoittanet. Kärkiauto ajaa juuri niin hitaasti kuin vain kehtaa, jottei seuraava pääse vahingossa yrittämään ohi.Mielestäni, ainakin nykyaikana, Monacon pointti ei ole ollut perinteinen kilvanajaminen vaan se, että saa tuotua auton rännissä mahdollisimman kovaa ruutulipulle asti ehjänä.