Monaco pois kalenterista?

Pitäisikö Monacon katurata sinun mielestäsi pudottaa pois kisakalenterista?


  • Äänestäjiä yhteensä
    143

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Span voisi laittaa kalenteriin Ranskan GP:n nimen alle. Olisi win-win kaikille, Ranska saa GP:n takaisin ja hyvä rata pysyy kalenterissa.

Monacon on ehdottomasti pysyttävä mukana. Joskus tulee tylsä kisa, mutta muistelen nähneeni tukun tylsempiä jonossa-ajeluita mm. Valencian ja Abu Dhabin radoilla. "Ennen vanhaan" puolestaan niitä tylsimpiä olivat Barcelona sekä Magny-Cours.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Monacoa ei missään tapauksessa pidä pudottaa F1-sarjasta, koska F1-sarjassa on aivan tarpeeksi ratoja joilla voi ajaa mutkan 100 metriä leveäksi osumatta kaiteeseen ja siksi on hyvä olla mukana Monacon kaltainen kapea katurata, jolla kuljettaja ajovirheen seurauksena löytää autonsa seinästä.

Monacossa on myös nähty mm. Ayrton Sennan ja Nigel Mansellin legendaarinen kaksintaistelu, Ascarin mereen päättynyt ilmalento ja Olivier Panisin yllätysvoitto vuoden 1996 kisassa, jossa maaliin pääsi ainoastaan neljä kuljettajaa ja jossa Eddie Irvine päätti sekä Salon että Häkkisen kisan jotka molemmat pääsivät silti pisteille.

Monacon asema F1-sarjalle on käytännössä sama kuin Indy500 asema IndyCar-sarjalle tai Daytona500 Nascar-sarjalle tai LeMansin 24 tunnin ajon asema urheiluautoille eli se on F1-sarjan pääkilpailu.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vuorottelu Ranskan GP:n kanssa on yksi julkisuudessa olleista vaihtoehdoista, jonka toteutuminen muuttui varsin epävarmaksi Hollanden vaalivoiton johdosta.
Enemmänkin tuo saattaa vaikuttaa kisan sijaintiin. Magny-Cours on punaisille mieluisampi kuin Paul Ricard, joka on voimakkaasti sinistä aluetta. (->)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei, vaan kyllä se vaaransi koko GP:n. Sopimus Paul Ricardin kanssa oli jo neuvoteltu valmiiksi ja allekirjoitusta vaille. Syy epävarmuuteen on juuri siinä, että uusi hallinto tahtoo neuvotella sen uusiksi. Idea oli vieläpä muistaakseni sellainen, että joka toinen kisa olisi Magny Coursissa ja joka toinen Paul Ricardilla.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei, vaan kyllä se vaaransi koko GP:n. Sopimus Paul Ricardin kanssa oli jo neuvoteltu valmiiksi ja allekirjoitusta vaille. Syy epävarmuuteen on juuri siinä, että uusi hallinto tahtoo neuvotella sen uusiksi. Idea oli vieläpä muistaakseni sellainen, että joka toinen kisa olisi Magny Coursissa ja joka toinen Paul Ricardilla.
Jaajaa. Tuo Speedweekin uutinen taisi tosiaan olla mallia kolme lausetta, joten en ihmettele jos jotain olennaista olisi siinä jäänyt jotain "oleellista" mainitsematta.
 

Goblet

Iceman
Liittynyt
24.3.2008
Viestit
3109
Sijainti
Finland
Ei missään nimessä pitäisi pudottaa kalenterista. GP on vain niin legendaarinen ja rata ainoa jossa virheistä rankaistaan. Kuljettajalle upea ajettava ja kyllä se glamour tähän sarjaan kuuluu.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Olen edelleen samaa mieltä. Mahdollisimman nopeasti pois.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Hulkenberg ja Verstappen olivat jumissa neljä sekuntia hitaamman Sainzin perässä, ennen kuin hän päästi ensimmäisen tallimääräyksellä ohi ja toinen ohitti sääntöjen vastaisesti.

Siis neljä sekuntia alle 80 sekunnin kierroksella. Naurettavaa.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Tykkään radasta eli siitä yleensä kisa-ajossa tylsästä rännistä. Sitten joku Monaco paikkana on kusinen veroparatiisi, hallitusmuoto vituttaa ja hyvin pärjäis ilmankin. Parin vuoden kuluttua ei radan puuttumista huomaiskaan.

Baku on moderni Monaco. Maana kusinen, mutta parempi ränni, kisat ja maisemat.
 

Harri Neste

Member
Liittynyt
14.3.2014
Viestit
13
Siisti kisa oli eilen! Nätisti käyttäydyttiin, eikä tainnut kuin Verstappen etuilla jonossa. Hyvä hyvä :alppu:
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
No ei helkutissa vaan tehdään niistä autoista mieluummin sellaisia, että niillä voi ohittaa edes teoriassa ilman 2 kilometrin suoraa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Minun mielestäni Monaco kuuluu F1-sarjaan. Tässä ketjussa on paljon hyviä pointteja miksi näin.

Minun mielestäni Monacossa ongelmana ei ole itse rata vaan Formuloiden nykyiset säännöt. Kuljettajien täytyy ajella säästöliekillä todella paljon. Eilisen kisan aikana kun näytettiin Vettelinkin on-boardia, niin luulin yhdessä vaiheessa että hänellä on autossa jokin ongelma, niin rauhallisesti hän ajoi. Monaco on aina ollut enemmän istutaan ja odotetaan tyyppinen trilleri. Ongelmana nykyään on vain se että ensinnäksi autot ovat erittäin luotettavia, ja sen lisäksi kuljettajat eivät aja niin äärirajoilla jolloinka niitä kaiteisiin osumia tulee todella vähän. Mutta eilisessäkin kisassa Leclercin ja Hartleyn kolari olisi voinut helposti päättyä niin että radalle olisi otettu ihan oikea turva-auto ja se olisi voinut muuttaa kilpailun lopputulosta. Ainakin jos se olisi tullut vaikka kymmenen kierrosta aikaisemmin. Jos tuokin kolari olisit tapahtunut jollain muulla radalla niin Leclerc olisi voinut ajaa autonsa vain radalta ulos eikä hän olisi edes hipaissut Hartleya.

Onhan meillä Singapore ja Baku mitkä ovat tarjonneet jännittävämpiä kilpailuita viime vuosina, joten jos Monaco pudotetaan niin en minä siitä yöuniani menettäisi. Mutta minusta perinteet ovat Formula Ykkösille tärkeitä, koska ne erottavat tämän lajin muista single seater/open wheel -sarjoista. Jos näistä perinteistä aletaan joustamaan niin sarja liikkuu yhä enemmän enemmän kohti sitä samaa kaupallista massaa mitä on niin paljon tarjolla.

Olen myös hyvin optimistinen sen suhteen, että Monacon viihdearvo tulee nousemaan parin vuoden kuluttua jos ja kun uudet aerosäännöt mahdollistavat tiukemman kilvanajon ja jos renkaiden, bensan ja moottorien säästelystä päästään edes osittain irti.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Ykkösiin kuuluvat kaikentyyppiset radat. Monaco on ainutlaatuinen rata ja siksi se ansaitsee paikkaansa. Kun tiedostaa sen, että ohittaminen on melkein mahdotonta, niin kisaan osaa suhtautua paremmin kuin sillä, että odottaa ohituskavalkadia.

Sitä paitsi ohittamissen vaikeus on joskus jopa omiaan lisäämään jännitystä sen sijaan, että ensimmäisen tilaisuuden tullaan avataan takasiipi ja jätetään ohitettava ilman mahdollisuuksia.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
No ei helkutissa vaan tehdään niistä autoista mieluummin sellaisia, että niillä voi ohittaa edes teoriassa ilman 2 kilometrin suoraa.
Laitas tähän vaikka se vuosi, jolloin tehtiin sun mielestä hienoin ohitus kisan kärkeen? Startissa tehtyjä ohituksia ei lasketa. Vuodesta 1999 olen jokaisen Monacon GP:n katsonut enkä kyllä muista, että yksikään voitto olisi ohittamalla ratkennut.

Hamiltonia peesaten kisaan saisi edes jotain järkeä, jos "pakollisia" varikkostoppeja olisi kaksi. Mielellään toki niin, ettei se ole vain sääntöjen sanelema pakko.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
520
Onhan noita legendaarisia ratoja ennenkin menetetty ja F1 on pärjännyt. Nordschleife, Imola, Zandvoort, Hockenheimin pilaamaton versio...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onhan noita legendaarisia ratoja ennenkin menetetty ja F1 on pärjännyt. Nordschleife, Imola, Zandvoort, Hockenheimin pilaamaton versio...
Muistutetanpa taas, että Imolasta tuli "legendaarinen" vasta sen poistuttua. Siihen asti se oli poishaluttujen ratojen listan kärjessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ja olihan Imolassa vaikka miten monta tapahtumarikasta kilpailua.

Ongelmallinen siitä tuli pitkälti vasta vuoden 1995 jälkeen, ei niinkään sitä ennen joskin ihan alkuvuosina ja nimenomaan vuoden 1980 kisan jälkeen Imolan rataa tosin levennettiin koska joissakin mutkissa se oli liian vaarallisenkin kapeaksi tuomittu. Tosin Imolassa 1980 ajettiin Italian Grand Prix ja Keke Rosberg oli siellä viides.

Muutoin asiaa koskien ei taida Monacon poistumista kalenterista kyllä tapahtua. Ei ennen kuin joku helkkarin vakava kolari tai kuolemantapaus osuu juuri nimenomaan Monacon kohdalle ja nimenomaan nykypäiväisessä merkityksessä.
 
Ylös