Monaco pois kalenterista?

Pitäisikö Monacon katurata sinun mielestäsi pudottaa pois kisakalenterista?


  • Äänestäjiä yhteensä
    143

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kyllähän Imolassa ennen vuoden 1995 uudistuksia oli useampi hyvä kilpailu. Radan profiilikin oli varsin mielenkiintoinen. Muutosten jälkeen rata ei toki enää toiminut F1:llä. Nykyään uusi yritys saattaisi olla kokeilun arvoinen kun viimeinen shikaani on poistettu. Toki se tarkoittaisi todennäköisesti Monzan putoamista, mikä taas ei olisi hyvä juttu.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5194
Monza on ainakin oman listani kärkisijoilla, kun puhutaan karsittavista osakilpailuista. Radassa on jotain kaunista ja ikivihreää tv-kuvista katsoessa, mutta kisana se on aika tylsä. F2-sarjan osakilpailu on oikeastaan viihdyttävämpi, koska siellä kolaroidaan ahkerasti ja pienen downforcen ansiosta niillä autoilla voi ajaa vaikka etusiipi puuttuisi. Syyskiireiden vuoksi en olekaan tainnut nyt kolmeen vuoteen varsinaisesti päästä näkemään kyseistä osakilpailua.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
476
Näin tylsää oli Imolassa... Kolmekin rinnan mennään.

https://youtu.be/4Py2NsEy9NQ

No, myönnetään, ehkä tässä on aika paljon kysymys siitä että tuohon aikaan autot olivat kiinnostavampia kuin nykyisin. Huoh.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tämä Monaco-kysymys on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta tuollaisella kapealla rännillä ei olisi enää mitään asiaa kalenteriin tänä päivänä mutta toisaalta kyseessä on taas niin legendaarinen rata ja kisa, ja puitteiltaan niin ainutlaatuisen upea rata että Monacosta luopuminen olisi vaikea pala. Ja minä periaatteessa aina pidän myös siitä kun kaiteet on lähellä rataa jolloin virheet kostautuu välittömästi. Että ehkä Monacon kohdalla pitäisi alkaa ihan ensimmäiseksi miettimään ja kokeilemaan että olisiko rataa mahdollista muuttaa sillä tavalla että ohittamista saataisiin helpotettua. Monacon rataa on muutettu ennenkin joten en minä näkisi ongelmana vaikka siihen tehtäisiin vähän isompikin muutos jos vaan sillä saataisiin joku kunnollinen ohituspaikka radalle, ja toisaalta saataisiin säilytettyä ne legendaarisimmat paikat. Sitten lisäksi kun autoja ylipäänsä pitäisi muuttaa sillä tavalla että ihan "tappituntumalla" seuraaminen ja sitä myötä ohittaminen helpottuisi, niin kyllähän se todennäköisesti vaikuttaisi tilanteeseen myös Monacossa. Ja kun vielä tästä järjettömästä kaiken säästelystä siirryttäisiin oikeaan kilpaa ajamiseen niin sekin varmaan auttaisi asiaa, että ei menisi tuollaiseksi jonossa matelemiseksi kuten tämän vuoden kisa oli.

Eli periaatteessa minä olisin kyllä valmis heivaamaan Monacon pois kalenterista, mutta sitä ennen kokeilisin vielä että auttaisiko autojen/sääntöjen muuttaminen ja että saataisiinko itse rataakin muutettua sillä tavalla että saataisiin sinne paremmin ohitusmahdollisuuksia. Tällaisena tämä ei minusta voi jatkua enää pitkään koska koko Monacon legendaarinen maine poljetaan lokaan tällaisella puolikaasulla jonossa matelemisella. Eihän tuosta kuljettajatkaan tunnu nauttivan enää ollenkaan kun ei ole mitään mahdollisuuttakaan ajaa kilpaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Monza on ainakin oman listani kärkisijoilla, kun puhutaan karsittavista osakilpailuista. Radassa on jotain kaunista ja ikivihreää tv-kuvista katsoessa, mutta kisana se on aika tylsä. F2-sarjan osakilpailu on oikeastaan viihdyttävämpi, koska siellä kolaroidaan ahkerasti ja pienen downforcen ansiosta niillä autoilla voi ajaa vaikka etusiipi puuttuisi. Syyskiireiden vuoksi en olekaan tainnut nyt kolmeen vuoteen varsinaisesti päästä näkemään kyseistä osakilpailua.
Monzassa ekassa kurvissa tapahtuu joka kierros jotain. Aivan mahtava paikka kun 350 nopeudesta jarrutetaan mutkaan noin pienillä siivillä.

Jos toisen kerran sinne menen niin samasta paikasta lippu hommattava.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Monaco on pidettävä mukana, koska se on vaikea rata kuskeille ajaa. Rattimiehet pärjää hyvin Monacossa. Ja tämä on minun mielipide.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Monaco on pidettävä mukana, koska se on vaikea rata kuskeille ajaa. Rattimiehet pärjää hyvin Monacossa. Ja tämä on minun mielipide.
Jos ajettaisiin koko ajan täysillä niin asia voisi ehkä ollakin näin. Mutta kun tämä nykyinen meininki on tällaista että ajetaan kuin joku Reino 87 v. Nissan Almeralla jossain Polvijärven kylänraitilla, niin eipä tuossa taida hirveästi kuljettajillekaan haastetta kisan aikana olla. Aika-ajossa sentään taidetaan yrittää vetää aika lailla täysillä mutta kisat näillä nykyautoilla ja nykysäännöillä on ihan täyttä pelleilyä. Minä olen sitä mieltä että Monaco kannattaa pitää mukana vain siinä tapauksessa jos säännöt ja autot muuttuvat sillä tavalla että kisassa ajetaan oikeasti huomattavasti lähempänä auton ja kuljettajien äärirajoja ja että autoilla pystyisi oikeasti seuraamaan edellä ajavaa ihan lähellä. Ja ei siitäkään haittaa tosiaan olisi jos vaikka rataan tehtäisiin joku pieni lenkki lisää, ja sitä kautta saataisiin joku hyvä ohituspaikka radalle.

Hamiltonkin oli nyt toivonut joko muutoksia koko kisan formaattiin tai rataan, että Monacon kisaan saataisiin jotain järkeä. Ja Toto "Haluaisin tehdä F1:stä niin tylsän kuin mahdollista" Wolff yllättäen taas vastustaa tätäkin.
MTV3 sanoi:
F1-sarjassa kilpailevan Mercedes-tallin kuljettaja Lewis Hamilton kertoo käyneensä Monacossa keskustelun ruhtinas Albertin kanssa Monta Carlon radan muuttamisesta.

Moni kuljettaja lyttäsi sunnuntain kilpailun yhdeksi kaikkein tylsimmistä. Kisan kolmanneksi sijoittunut Hamilton kertoo toivoneensa ruhtinas Albertilta radan muuttamista tulevaisuudessa siten, että se tarjoaisi enemmän tilaisuuksia ohittamiselle.
- Keskustelin ruhtinas Albertin kanssa ja sanoin, että ehkä meidän pitäisi tehdä radasta pidempi. Sinne on rakennettu enemmän teitä, joten ehkä voimme muuttaa tämän mahtavan radan ja tehdä siitä vieläkin paremman, Hamilton kommentoi.
- Tai ehkä kisan formaatin pitäisi muuttua. Monaco on erinomainen rata, mutta ehkä tarvitsemme tänne kaksi kisaa. Nyt ajoin elämäni pisimmät 78 kierrosta, brittikuski lisäsi.

Mercedeksen urheilujohtaja Toto Wolff toppuutteli kuljettajansa lausuntoja.
- Lewisillä on aina vapaus ilmaista mielipiteensä, mutta tämä on Monaco. Ilman vakavia onnettomuuksia tai turva-autoa kisa on aina samankaltainen. Myös jalkapallossa pelataan hyviä ja huonoja otteluita, Wolff muotoili.
Linkki juttuun
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tunnelin jälkeinen shikaani pois niin voisi päästä joskus ohikin. Periaatteessa se yksikin ohituspaikka per kierros muuttaisi tilannetta ihan täysin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tunnelin jälkeinen shikaani pois niin voisi päästä joskus ohikin. Periaatteessa se yksikin ohituspaikka per kierros muuttaisi tilannetta ihan täysin.
Tunnelin jälkeinen shikaani on käytännössä radan ainut ohituspaikka. Lisäksi sen poistaminenkaan ei tuo siihen pidempää suoraa, koska rata ei jatku sen jälkeen suoraan, vaan toiselle kadulle. Eikä shkaania seuraava mutka ole ohituspaikka.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minulla on sellainen käsitys että tätä nykyistä rataa muuttamalla ei pystytä hirveän paljon tekemään, koska siinä ei yksinkertaisesti ole tilaa mihinkään suuntaan tehdä suuria muutoksia. Eli todennäköisesti ainoa tapa saada tuolle radalle lisää ohituspaikkoja olisi tuoda siihen joku uusi lenkki lisää.

Tunnelin jälkeinen shikaani on käytännössä radan ainut ohituspaikka. Lisäksi sen poistaminenkaan ei tuo siihen pidempää suoraa, koska rata ei jatku sen jälkeen suoraan, vaan toiselle kadulle. Eikä shkaania seuraava mutka ole ohituspaikka.
Niin, periaatteessa tuon shikaanin voisi vielä poistaa mutta johonkin se on joka tapauksessa tehtävä että päästään sinne uima-altaan osuudelle, koska tuo tunnelilta tuleva katu ei vie sinne rantaan vaan jatkuu suoraan kohti Sainte Devotea. Käytännössä ainoa vaihtoehto nykyiselle shikaanille olisi tuo lähempänä Tabacia oleva "vinkkeli" mutta se on niin ahdas että siinä ei varmasti pääsisi kukaan ohi, ja sitä ei oikein pysty leventämäänkään tekemättä isoja muutoksia koko tuohon katuun, koska siinä on puita, kiveyksiä ja korokkeita. Ja onhan se tunnelissa kerätty vauhti otettava joka tapauksessa jossakin pois ennen Tabacia koska siihen mutkaan ei mahdu minkäänlaista turva-aluetta.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ricciardo menetti 25% auton tehosta eikä Vettel pystynyt tekemään edes ohitusyritystä. Naurettava rata jossa Marcus Eriksson olisi voittanut jos olisi päässyt paalulta kisaan ja hoitanut startin.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Mielestäni, ainakin nykyaikana, Monacon pointti ei ole ollut perinteinen kilvanajaminen vaan se, että saa tuotua auton rännissä mahdollisimman kovaa ruutulipulle asti ehjänä. Aivan omanlaisensa kisa, jossa lähtö on normaalitilanteessa se jännittävin vaihe. Tämä hyväksyttäköön.

Monaco on Monaco ja sellaisena pysyköön. Valenciat yms. turhakkeet taas ovat nimenomaan turhakkeita joita ei kaivata. Tuo oli kiintoisa ehdotus missä rata laajenisi merelle päin. Mallia voi ottaa vaikka Jätkäsaaresta :D Mielestäni mikäs siinä jos historiallinen layout säilyy lisänä uusi osuus. Se on toinen asia haluavatko monacolaiset ryhtyä siihen.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mielestäni, ainakin nykyaikana, Monacon pointti ei ole ollut perinteinen kilvanajaminen vaan se, että saa tuotua auton rännissä mahdollisimman kovaa ruutulipulle asti ehjänä.
Tämähän ei toteudu, koska vain ensimmäisenä ajava voi ajaa mahdollisimman kovaa. Tosin tällä kertaa ensimmäisenä ajanut kärsi tekniikkamurheista, joten hänenkin suhailunsa oli lähinnä selviämiskamppailua.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jos ajettaisiin koko ajan täysillä niin asia voisi ehkä ollakin näin. Mutta kun tämä nykyinen meininki on tällaista että ajetaan kuin joku Reino 87 v. Nissan Almeralla jossain Polvijärven kylänraitilla, niin eipä tuossa taida hirveästi kuljettajillekaan haastetta kisan aikana olla. Aika-ajossa sentään taidetaan yrittää vetää aika lailla täysillä mutta kisat näillä nykyautoilla ja nykysäännöillä on ihan täyttä pelleilyä. Minä olen sitä mieltä että Monaco kannattaa pitää mukana vain siinä tapauksessa jos säännöt ja autot muuttuvat sillä tavalla että kisassa ajetaan oikeasti huomattavasti lähempänä auton ja kuljettajien äärirajoja ja että autoilla pystyisi oikeasti seuraamaan edellä ajavaa ihan lähellä. Ja ei siitäkään haittaa tosiaan olisi jos vaikka rataan tehtäisiin joku pieni lenkki lisää, ja sitä kautta saataisiin joku hyvä ohituspaikka radalle.

Hamiltonkin oli nyt toivonut joko muutoksia koko kisan formaattiin tai rataan, että Monacon kisaan saataisiin jotain järkeä. Ja Toto "Haluaisin tehdä F1:stä niin tylsän kuin mahdollista" Wolff yllättäen taas vastustaa tätäkin.


Linkki juttuun
Molemmat ovat oikeassa. Jos rataa saisi joistain kohtia levennettyä paremmille ohituspaikoille?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8591
Sijainti
Helsinki
No ei helkutissa vaan tehdään niistä autoista mieluummin sellaisia, että niillä voi ohittaa edes teoriassa ilman 2 kilometrin suoraa.
Jep! Monacon poishevaaminen olisi ikävää F1:n maineelle. Mitä jos Daytona, Indy 500 ja Le Mansin 24 tunnin ajoa ei järjestettäisi?

Autoista vaan ylimääräiset härpäkkeet pois, niin ohittamisen onnistumisprosentti voisi kasvaa Monacon kaltaisella radallakin. Vai ovatko kuljettajat arkoja ja tyytyvät turvallisempaan ajoon riskinoton sijaan?
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Jos rataa saisi joistain kohtia levennettyä paremmille ohituspaikoille?
Kun ei vaan taida olla tilaa missään tuolle. Jos katsoo videota radalta, ja sitten vaikkapa ihan Google Mapsin ja street viewin kautta noita Monacon katuja, niin huomaa että rataa reunustaa joka puolelta rakennukset tai sitten on joku iso pudotus tai kivimuuri. Ei siellä yksinkertaisesti ole oikeastaan missään enää tilaa leventää tuota rataa. Eli minun mielestäni ainoa mahdollisuus olisi muuttaa koko rataa jostakin kohtaa kulkemaan ihan eri paikasta, tai tuoda joku uusi lenkki mukaan. Nuo Monacon kadut vaan on niin kapeita että tämäkään ei välttämättä ole helppo vaihtoehto, ja välttämättä se ei edes parantaisi tilannetta yhtään jos ei onnistuta löytämään jotain riittävän leveää pätkää johon saataisiin ihan kunnollinen ohituspaikka.

Kyllä se vaan ikävä kyllä vaikuttaa siltä että nykyautoilla ja nykysäännöillä Monacon GP on tullut tiensä päähän, ja sen pitää mukana kalenterissa vain se että kukaan ei halua eikä uskalla tunnustaa tätä tosiasiaa kisan legendaarisen maineen takia.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jep! Monacon poishevaaminen olisi ikävää F1:n maineelle. Mitä jos Daytona, Indy 500 ja Le Mansin 24 tunnin ajoa ei järjestettäisi?
Ei vaikuttaisi tippaakaan mun elämään.

Autoista vaan ylimääräiset härpäkkeet pois, niin ohittamisen onnistumisprosentti voisi kasvaa Monacon kaltaisella radallakin. Vai ovatko kuljettajat arkoja ja tyytyvät turvallisempaan ajoon riskinoton sijaan?
Mistä päätteleet että olisivat? Vetäähän ne jarrutuksia pitkäksi tuon tuosta eikä jarruta esim. 30 metriä aiemmin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5194
Mielestäni, ainakin nykyaikana, Monacon pointti ei ole ollut perinteinen kilvanajaminen vaan se, että saa tuotua auton rännissä mahdollisimman kovaa ruutulipulle asti ehjänä.
Mahdollisimman hitaasti, tarkoittanet. Kärkiauto ajaa juuri niin hitaasti kuin vain kehtaa, jottei seuraava pääse vahingossa yrittämään ohi.
 
Ylös