Jokainen meistä tarvitsee oman Lotus-hetken - Keskustelua kisastrategioista

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eli siis mitä hyötyä siitä olisi ollut, että Kimi olisi vaihtanut renkaat aiemmin, esimerkiksi kierroksella 25?
Ei olisi menettänyt muihin edellä ajaneisiin niin paljon väliä, eikä taas stopin aikana olisi mennyt niin moni ohitse kenties.
Eli BBC:n lähetyksissäkin puhuttiin "net racetime".sta, eli kokonaisajassa olisi todennäköisesti päästy parempaan tulokseen.

Toki tämä on omaa spekulaatiotani vain, mutta jossitellahan aina saa....
hieman vain ihmettelen miksi tiimi härkäpäisesti piti Kimin radalla vaikka äänestä alkoi kuulua jo että renkaat olivat todella lopussa.

Noh Känäässä uusi yritys :)
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Ei olisi menettänyt muihin edellä ajaneisiin niin paljon väliä, eikä taas stopin aikana olisi mennyt niin moni ohitse kenties.
Eli BBC:n lähetyksissäkin puhuttiin "net racetime".sta, eli kokonaisajassa olisi todennäköisesti päästy parempaan tulokseen.
Toki kokonaisaika olisi ollut pienempi ja ero kärkeenkin. Sitten olet oikeassa jos nuo ratkaisevat.

Itselleni ei ole mitään väliä, jääkö kuudennesta sijasta 10sek vai 30sek tai saisiko kokonaisajasta parikymmentä sekuntia pois, jos se ei sijaan vaikuta.

eikä taas stopin aikana olisi mennyt niin moni ohitse kenties.
Tässä on nyt moneen kertaan sanottu ja näytetty, miten Kimi olisi aikaisemmalla stopilla hävinnyt sijoja, eikä todellakaan voittanut.

Tokihan jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, mutten ymmärrä, jos osoitetaan miten tapahtuu asia A, niin ollaan väkisin mieltä B, muttei pystytä perustelemaan miksi A ei pidä paikkansa.

Enkä tässä ole mitään riitaa haastamassa. Selkeästi täällä vain väitetään kisasta asiaa, mitä ei pystytä perustelemaan, samalla kuin vastaperustelut ovat selkeät. Ehkä se on ihan ymmärrettävää, että kun kesken kisan (tunnekuohujen) jokin asia näyttää joltakin, niin se mielipide pitää säilyttää vaikkei mikään tue sitä.

Peace. :):)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Toki kokonaisaika olisi ollut pienempi ja ero kärkeenkin. Sitten olet oikeassa jos nuo ratkaisevat.

Itselleni ei ole mitään väliä, jääkö kuudennesta sijasta 10sek vai 30sek tai saisiko kokonaisajasta parikymmentä sekuntia pois, jos se ei sijaan vaikuta.



Tässä on nyt moneen kertaan sanottu ja näytetty, miten Kimi olisi aikaisemmalla stopilla hävinnyt sijoja, eikä todellakaan voittanut.

Tokihan jokainen saa olla mitä mieltä haluaa, mutten ymmärrä, jos osoitetaan miten tapahtuu asia A, niin ollaan väkisin mieltä B, muttei pystytä perustelemaan miksi A ei pidä paikkansa.

Enkä tässä ole mitään riitaa haastamassa. Selkeästi täällä vain väitetään kisasta asiaa, mitä ei pystytä perustelemaan, samalla kuin vastaperustelut ovat selkeät. Ehkä se on ihan ymmärrettävää, että kun kesken kisan (tunnekuohujen) jokin asia näyttää joltakin, niin se mielipide pitää säilyttää vaikkei mikään tue sitä.

Peace. :):)
no enmä väitä että aikasempi vaihdos olisi ollut parempi kaikkien kannalta, se olisi tyhmää jossittelua kisan jo ratkettua kun kaikki faktat on tiedossa.

lähinnä ihmettelyni perustuu siihen että tiimin asenne siinä tilanteessa oli hieman outoa, kuitenkin kokenut ja menestyny kuski suurinpiirtein jo alkaa huutamaan renkaiden vaihtoa niin silti vedätetään monta kierrosta radalla väkisin vielä...
eli siis jos kerran tiimiin on haluttu nimenomaan mestari tuomaan kokemusta, niin miksi sitten kuskia ei kuunnella ollenkaan?
OK en tiedä miltä tutkakuvat näyttivät ko. hetkellä jotenka tiedä sitten oliko heillä selkästi sytä pitää härkämäisesti päätöksestään kiinni, mutta joo, meni kuten meni
toivonmukaan tilanteesta otetaan oppia siellä tiimin sisällä kuitenkin, noita renkaiden loppuunajamisia on nyt vaan nähty (IMHO) ihan tarpeeksi älle kaudelle...

ja no harm done, ei tässä nyt hernettä nenään otettu :)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Saako valittaa avauksesta? Idea hyvä, toteutus vähän kehno jos aihetta ei avaa.

Lähinnä jää epäselväksi, että keskustellaanko tässä kisastrategioista vai Kimin kisastrategioista. Toisesta saa aikaan ihan hyvän väittelyn, toisesta melko väsyttävän setin jollei nyt sitten todella pura aihetta kierrosaikavertailuiksi sun muiksi.
Molempia siinä yritettiin kyllä hakea.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Miten se voi olla että näköjään joka kisassa kotisohvalta näkee paremmin että mitä pitää tehdä. Vai näkeekö?

Ja miksi näin? Miksei muilla? Miksi kaikilla muilla aina...?
Koska omista strategiaratkaisuista ei tarvitse jälkikäteen vastata kenellekään. Helpompi ehdotella riskitaktiikoita, kun ei tarvitse kantaa vastuuta seurauksista. Lisäksi tiimeillä on käytössä sellaista tietoa, mitä tv-katsojilla ei ole, mikä vaikuttaa taktiikkapäätöksiin.

Ja kuten on jo mainittu, niin ei ne kotisohvalta oikealta näyttävät ratkaisut aina (yleensä) toimi. Kuten ei olisi toiminut Monacossa Räikkösen kanssakaan.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ei olisi menettänyt muihin edellä ajaneisiin niin paljon väliä, eikä taas stopin aikana olisi mennyt niin moni ohitse kenties.
Eli BBC:n lähetyksissäkin puhuttiin "net racetime".sta, eli kokonaisajassa olisi todennäköisesti päästy parempaan tulokseen.

Toki tämä on omaa spekulaatiotani vain, mutta jossitellahan aina saa....
hieman vain ihmettelen miksi tiimi härkäpäisesti piti Kimin radalla vaikka äänestä alkoi kuulua jo että renkaat olivat todella lopussa.
Joo FO110K puhellut tässä asiaa useamman viestin ajan. Ihmettelen miten niin monet palstalaiset on sitä mieltä, että nyt toimittiin oikein. Minusta tämä oli viimeinen pisara sille, että Lotuksen taktiikkaporras vaihtoon! Metelihän tästä pitäisi nousta eikä tuollaista ihme pehmoilua, kele!:wall: Puusilmäkin nyt näki mitä tapahtui.
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Joo FO110K puhellut tässä asiaa useamman viestin ajan. Ihmettelen miten niin monet palstalaiset on sitä mieltä, että nyt toimittiin oikein. Minusta tämä oli viimeinen pisara sille, että Lotuksen taktiikkaporras vaihtoon! Metelihän tästä pitäisi nousta eikä tuollaista ihme pehmoilua, kele!:wall: Puusilmäkin nyt näki mitä tapahtui.
Mä en ymmärrä, miten tää keskustelu etenee tällaisilla "Lotus teki virheen, muut on puusilmiä"-kommenteilla?

Ei se voi olla vaikeaa perustella mielipiteitään jos on noin vahvasti jotakin mieltä.

Eli: Väitän, että aikaisemmalla pysähdyksellä kokonaisaika ja ero kärkeen olisi ollut pienempi, mutta sijoitus huonompi. Ainoa, mikä merkkaa on sijoitus. Perustelut olen sanonut moneen kertaan. Miten siis argumentoit tällaista puusilmää vastaan?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joo FO110K puhellut tässä asiaa useamman viestin ajan. Ihmettelen miten niin monet palstalaiset on sitä mieltä, että nyt toimittiin oikein. Minusta tämä oli viimeinen pisara sille, että Lotuksen taktiikkaporras vaihtoon! Metelihän tästä pitäisi nousta eikä tuollaista ihme pehmoilua, kele!:wall: Puusilmäkin nyt näki mitä tapahtui.
Jos joku nyt vaikka kertoisi, että mikä se ihmetaktiikka olisi ollut, jolla Kimi oltaisiin tuolta hilattu ylöspäin? :rolleyes:

Aikaisempi stoppi olisi voinut toimia, jos A) Kimi olisi ollut tuoreilla kumeilla nopea, B) Kimi olisi pystynyt ohituksiin stoppinsa jälkeen. Mun mielestä eilen ei kumpikaan kohta pitänyt paikkaansa. Esim. viitisen kierrosta pidemmälle alkuperäisillä renkaillaan ajaneet Schumacher ja di Resta pääsivät edelle stoppiensa jälkeen, vaikka foorumin kotisohvataktikkojen mukaan aikaisemmin pysähtymällä pitäisi saada etua. Jos Kimi olisi pysähtynyt vielä aiemmin kuin eilen, olisi hän edelleen ollut siellä ruuhkassa tuoreine renkaineen, ja taas olisi ne samat kuskit menneet ohi ja foorumilla manattu Lotuksen taktiikat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli: Väitän, että aikaisemmalla pysähdyksellä kokonaisaika ja ero kärkeen olisi ollut pienempi, mutta sijoitus huonompi.
Edelleenkin: Mikäli Kimi olisi stopannut aikaisemmin, hän olisi silti pudonnut Picin taakse, kuten putosi pysähtyessään silloin kun pysähtyi. Eli olisi ollut ihan yhtä kaukana kärjestä oli taktiikka kumpi tahansa. Picin mentyä edestä pois ero kärkeen oli 44 sek.

Ainut ero olisi ollut, että (aiemmin pysähtyessä) radan vapautuessa hänellä olisi ollut kuluneemmat renkaat ja FI:t ja Senna olisivat kauempana edessä, koska eivät olisi kärsineet Kimijunasta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joo FO110K puhellut tässä asiaa useamman viestin ajan. Ihmettelen miten niin monet palstalaiset on sitä mieltä, että nyt toimittiin oikein. Minusta tämä oli viimeinen pisara sille, että Lotuksen taktiikkaporras vaihtoon! Metelihän tästä pitäisi nousta eikä tuollaista ihme pehmoilua, kele!:wall: Puusilmäkin nyt näki mitä tapahtui.
FIA:n sivuilta löytyy ajanottotiedot, kierrosajat ja kuskien erot kullakin kierroksella (*). Sieltä vaan pohtimaan millä taktiikalla Kimi olisi sijoittunut paremmin.

Melkoinen etu Lotukseen nähden, kun voi hyödyntää myös loppukisan tietoja, toisin kuin tallit sillä hetkellä kun taktiikkapäätöksiä tehdään. Ja tietysti tieto siitä, ettei sadetta tullutkaan silloin kun kaikki tallit luulivat ja se vaikutti päätöksiin.

[size=-1]-Edit- *) Ovat siellä vain jonkin aikaa, joten jos niitä haluaa tutkia myöhemmin, kannattaa ladata omalle koneelle. Olennaisimmat ovat Race History Chart ja Lap Analysis (jonka tiedot löytyvät kyllä History Chartista, mutta on tässä kuski- ei kierroskohtaisesti koostettuna). Pit sotpit löytyvät F1.comista, joten niitä ei välttämättä tarvitse pdf:nä.[/size]
 
Viimeksi muokattu:

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Edelleenkin: Mikäli Kimi olisi stopannut aikaisemmin, hän olisi silti pudonnut Picin taakse, kuten putosi pysähtyessään silloin kun pysähtyi. Eli olisi ollut ihan yhtä kaukana kärjestä oli taktiikka kumpi tahansa. Picin mentyä edestä pois ero kärkeen oli 44 sek.

Ainut ero olisi ollut, että (aiemmin pysähtyessä) radan vapautuessa hänellä olisi ollut kuluneemmat renkaat ja FI:t ja Senna olisivat kauempana edessä, koska eivät olisi kärsineet Kimijunasta.
Näinhän se menee. Eli siinä meni tähän mennessä ainoa argumentti Kimin aikaisemman pysähdyksen puolesta.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Lotuksen pahin taktiikkavirhe oli ajattaa Kimin nopein kierros Q3:ssa jo useita kierroksia ajetuilla superpehmeillä renkailla. Kisassa vedettiin täysin oikealla taktiikalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Edelleenkin: Mikäli Kimi olisi stopannut aikaisemmin, hän olisi silti pudonnut Picin taakse, kuten putosi pysähtyessään silloin kun pysähtyi.
Otetaan sen verran takaisin, että arvioin pit stopin kokonaiskeston väärin. En huomioinut sitä, että varikkotie on rataa lyhyempi ja myös kokonaisaika on siten varikkotiellä vietettyä aikaa lyhyempi.

Oli ikkuna, jolloin Kimi oltaisiin voitu saada Picin edelle. Mutta ei Glockin. Käytännössä Kimi olisi päätynyt silti Perezin taakse ja siihen samaan varikolletulosähläykseen, jossa Hulk meni ohi. Eli lopputulos olisi ollut kuitenkin sama.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Lotuksen pahin taktiikkavirhe oli ajattaa Kimin nopein kierros Q3:ssa jo useita kierroksia ajetuilla superpehmeillä renkailla. Kisassa vedettiin täysin oikealla taktiikalla.
Nojaa. Tallin suunnitelmissa oli kumminkin että kisa ajetaan kahdella pysähdyksellä, jolloin superpehmeillä ei olisi tarvinnut ajaa niin pitkään.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Nojaa. Tallin suunnitelmissa oli kumminkin että kisa ajetaan kahdella pysähdyksellä, jolloin superpehmeillä ei olisi tarvinnut ajaa niin pitkään.
Miten niin? Pirelli oli arvioinut, että super-softit kestävät 25-30 kierrosta ja softit 50. Noilla luvuilla ihan selvä yhen stopin kisa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Miten niin? Pirelli oli arvioinut, että super-softit kestävät 25-30 kierrosta ja softit 50. Noilla luvuilla ihan selvä yhen stopin kisa.
Ennen kisaa oli kyllä puhetta että suurin osa menisi kahdella pysähdyksellä ja että osa voi yrittää yhdellä. Kahden pysähdyksen taktiikka varmaan olisi ollut nopein, mutta sateen uhka pakotti tallit yhden pysähdyksen taktiikkaan.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Kahden pysähdyksen taktiikka varmaan olisi ollut nopein, mutta sateen uhka pakotti tallit yhden pysähdyksen taktiikkaan.
Teoreettisesti ehkä joo. Olisi riippunut paljon siitä, kuinka moni vetää yhdellä pysähdyksellä ja on muodostamassa ruuhkaa. Toisaalta Monacon toidennäköiset Safety carit suosivat yhtä stoppia. Oli miten oli, Vettelin taktiikalla Kimi olisi ollut korkeammalla.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Miten niin? Pirelli oli arvioinut, että super-softit kestävät 25-30 kierrosta ja softit 50. Noilla luvuilla ihan selvä yhen stopin kisa.
Monta helvetin kierrosta Kimin renkailla oli ajettu ennen kisaa, kun Lotuksen mukaan renkaat loppuivat kierrosten 10-15 välillä?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Monta helvetin kierrosta Kimin renkailla oli ajettu ennen kisaa, kun Lotuksen mukaan renkaat loppuivat kierrosten 10-15 välillä?
Jos auto oli niin vaikea ajettava kuin näytti eikä luistelu ollut optinen harha, niin ei ole ihme, että renkaat loppuivat nopeammin kuin muilla.
 
Ylös