Jokainen meistä tarvitsee oman Lotus-hetken - Keskustelua kisastrategioista

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Oli miten oli, Vettelin taktiikalla Kimi olisi ollut korkeammalla.
Millä perusteella? Vettel onnistui kisassa siksi että Grosjean ja Schumacher kolaroivat ekassa mutkassa. Hän onnistui oikaisemaan sisäkautta Räikkösen edelle. Ei sen varaan voi laskea että edessä kolaroidaan ja pääsee oikaisemaan. Jos ensimmäisestä mutkasta oltaisiin menty siististi läpi Vettel tuskin olisi ollut kuudentena. Todennäköisemmin yhdeksäs tai kymmenes.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Millä perusteella? Vettel onnistui kisassa siksi että Grosjean ja Schumacher kolaroivat ekassa mutkassa. Hän onnistui oikaisemaan sisäkautta Räikkösen edelle. Ei sen varaan voi laskea että edessä kolaroidaan ja pääsee oikaisemaan. Jos ensimmäisestä mutkasta oltaisiin menty siististi läpi Vettel tuskin olisi ollut kuudentena. Todennäköisemmin yhdeksäs tai kymmenes.
Jos Vettel olisi lähdössä jäänyt Kimin taakse, hän olisi joutunut ohittamaan Kimin radalla ajaakseen maaliin edellä. Kyllä kai se Kimi uusilla kovilla olis välikierroksilla Vettelin kuluneita kovia vastaan pärjännyt?
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Olihan se selvää, että Kimin kisa mureni renkaiden mukana. En näe, mikä kikkailu siihen olisi tällä kertaa auttanut. 1-2 sijaa meni sadeuhkapeliin, mutta kyllä se silti minusta kannatti.

Jos auto oli niin vaikea ajettava kuin näytti eikä luistelu ollut optinen harha, niin ei ole ihme, että renkaat loppuivat nopeammin kuin muilla.
Luistelu alkoi noitten kierrosten jälkeen.
Samaa luistelua on nähty aiemminkin tällä kaudella Kimin Lotuksessa. Perä seilaa miten sattuu yli 90 asteisissa hitaissa mutkissa. Samaa nähty aika-ajoissa ja kisassa, uusilla ja vanhoilla renkailla. Toki ongelma korostuu, kun takakumit on pilalla, mutta on se sama ongelma olemassa jo ennen sitä. Grosjeania on sen verta vähempi nähty TV-kuvissa ja varsinkaan incarina, että en tiedä onko se auton vai kuskin ominaisuus. Grosjeanilta ei ole tainnut vielä kimimäisesti takakumit sulaa alle, joten sitä voi pitää merkkinä jostain.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jos Grosjean joskus pääsisi maalin, niin voisi vertailua tehdä, mutta kaveri ajaa GP2 menttaliteetillä, niin minkäs teet? Niin ja kaveri oli Pirellin testaaja viime kaudella.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Millä perusteella? Vettel onnistui kisassa siksi että Grosjean ja Schumacher kolaroivat ekassa mutkassa. Hän onnistui oikaisemaan sisäkautta Räikkösen edelle. Ei sen varaan voi laskea että edessä kolaroidaan ja pääsee oikaisemaan. Jos ensimmäisestä mutkasta oltaisiin menty siististi läpi Vettel tuskin olisi ollut kuudentena. Todennäköisemmin yhdeksäs tai kymmenes.
Toki lähtökolari avitti Vetteliä nousemaan Räikkösen edelle, mutta sen jälkeen he ajoivat kuitenkin peräkkäin. Muiden mennessä varikolle Vettel pääsi takomaan kärjessä kovia kierroksia ja nousi näin sekä Hamiltonin että Massan edelle. Samalla taktiikalla Räikkönen olisi ehkä voinut taistella samoista sijoituksista näiden herrojen kanssa. Räikkösen ero Vetteliin oli yli 40 sekuntia maalissa, mikä kertonee omaa kieltään. Ilman Räikkös-junaa Vettelhän olisi voinut päästä podiumillekkin:

Autosport sanoi:
"We were hoping some of the leaders would be forced to do two stops, but unfortunately Kimi made quite a big gap behind me, so the leaders had clean air after their first stop," said Vettel.

"That helped them and it made it more difficult for us, but we started ninth and considering it's hard to pass here, then to gain five places was a good day."

Vettel's Red Bull team-mate Mark Webber won the race, and the German was confident he was quick enough to at least get on the podium had his tactics worked out better.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Jos Vettel olisi lähdössä jäänyt Kimin taakse, hän olisi joutunut ohittamaan Kimin radalla ajaakseen maaliin edellä. Kyllä kai se Kimi uusilla kovilla olis välikierroksilla Vettelin kuluneita kovia vastaan pärjännyt?
Aivan varmasti olisi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Vettel olisi lähdössä jäänyt Kimin taakse, hän olisi joutunut ohittamaan Kimin radalla ajaakseen maaliin edellä. Kyllä kai se Kimi uusilla kovilla olis välikierroksilla Vettelin kuluneita kovia vastaan pärjännyt?
Vaikka Vettel olisi jäänyt lähdössä Kimin taakse, hän olisi silti päässyt ajamaan vapaalla radalla Kimin stopin jälkeen (edelläolijoiden mennessä kukin vuorollaan varikolle), kun taas Kimi oli stopin jälkeen ruuhkassa, eikä voinut hyödyntää tuoreempia renkaita. Laskeskelin, että Vettel olisi Kimin taakse startissa jäädessäänkin tullut silti kuudenneksi.

Niillä 16 kierroksella, joina Kimi oli jo käynyt varikolla, mutta Vettel ei, Kimi ajoi tasan yhdellä kierroksella nopeamman kierrosajan.
Jos Grosjean joskus pääsisi maalin, niin voisi vertailua tehdä, mutta kaveri ajaa GP2 menttaliteetillä, niin minkäs teet? Niin ja kaveri oli Pirellin testaaja viime kaudella.
Onhan se päässyt kolme kertaa maaliin. Shangaissa Kimin edellä (kiitos rengastaktiikan), Bahrainissa ja Espanjassa heti Kimin jälkeen seuraavalla sijalla. Koska Grosjean juuri Kiinassa hävisi Kimille aika-ajoissa (toisin kuin muissa kisoissa), Lotukset eivät vielä kertaakaan ole tulleet maaliin gridisijoitusten mukaisessa järjestyksessä, vaan aina ovat vaihtaneet paikkaa.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vaikka Vettel olisi jäänyt lähdössä Kimin taakse, hän olisi silti päässyt ajamaan vapaalla radalla Kimin stopin jälkeen (edelläolijoiden mennessä kukin vuorollaan varikolle), kun taas Kimi oli stopin jälkeen ruuhkassa, eikä voinut hyödyntää tuoreempia renkaita. Laskeskelin, että Vettel olisi Kimin taakse startissa jäädessäänkin tullut silti kuudenneksi.
Näissä jutuissa alkaa olla sen verran jossiteltavaa ettei oikein kunnon johtopäätöksiä voi vetää suuntaan tai toiseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näissä jutuissa alkaa olla sen verran jossiteltavaa ettei oikein kunnon johtopäätöksiä voi vetää suuntaan tai toiseen.
Pitääkö minun avata tuo päätelmä kertoen kenen takana ja millaisella erolla Vettel olisi milläkin kierroksella ollut? Sen voi kuka tahansa tarkistaa katsomalla missä välissä Vettel olisi ajellut kulloinkin. Kierrosajat tuskin olisivat olleet samat kuin kärjessä, mutta keskellä liikennettä hän ei olisi ollut, eteenpäin oli tilaa.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Onhan se päässyt kolme kertaa maaliin. Shangaissa Kimin edellä (kiitos rengastaktiikan), Bahrainissa ja Espanjassa heti Kimin jälkeen seuraavalla sijalla. Koska Grosjean juuri Kiinassa hävisi Kimille aika-ajoissa (toisin kuin muissa kisoissa), Lotukset eivät vielä kertaakaan ole tulleet maaliin gridisijoitusten mukaisessa järjestyksessä, vaan aina ovat vaihtaneet paikkaa.
Kiitos tästä, mutta olen katsonut jokaisen kisan vuoden 94 Imolan jälkeen. Ei jokaisen viestin tarvitse olla faktaa, vaan välillä voi vähän liioitella ja luulisi sun ymmärtävän, että liioittelin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kiitos tästä, mutta olen katsonut jokaisen kisan vuoden 94 Imolan jälkeen. Ei jokaisen viestin tarvitse olla faktaa, vaan välillä voi vähän liioitella ja luulisi sun ymmärtävän, että liioittelin.
WAU. Aika siistiä. Armeijassakin pystyit katsomaan kisat?

Mutta ei tämä nykyinen tilanne parane jossittelulla eikä faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon! Joka ainoan kisan ovat ryssineet tällä kaudella. Jos Lotuksella olisi samanlaiset taktiikat mitä Ferrarilla ja McLarnilla aikoinaan niin Kimi olisi ylivoimaisessa MM-johdossa tällä hetkellä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pitääkö minun avata tuo päätelmä kertoen kenen takana ja millaisella erolla Vettel olisi milläkin kierroksella ollut? Sen voi kuka tahansa tarkistaa katsomalla missä välissä Vettel olisi ajellut kulloinkin. Kierrosajat tuskin olisivat olleet samat kuin kärjessä, mutta keskellä liikennettä hän ei olisi ollut, eteenpäin oli tilaa.
Siis viittasin yleisesti tähän keskusteluun että jossittelua riittää.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
WAU. Aika siistiä. Armeijassakin pystyit katsomaan kisat?

Mutta ei tämä nykyinen tilanne parane jossittelulla eikä faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon! Joka ainoan kisan ovat ryssineet tällä kaudella. Jos Lotuksella olisi samanlaiset taktiikat mitä Ferrarilla ja McLarnilla aikoinaan niin Kimi olisi ylivoimaisessa MM-johdossa tällä hetkellä.
En käynyt armeijaa.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
WAU. Aika siistiä. Armeijassakin pystyit katsomaan kisat?

Mutta ei tämä nykyinen tilanne parane jossittelulla eikä faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon! Joka ainoan kisan ovat ryssineet tällä kaudella. Jos Lotuksella olisi samanlaiset taktiikat mitä Ferrarilla ja McLarnilla aikoinaan niin Kimi olisi ylivoimaisessa MM-johdossa tällä hetkellä.
No Monacossa merkittävästi nykyistä parempi suoriutuminen olisi kyllä vaatinut jo taktiikkapalaveriä autoa suunnitellessa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
No Monacossa merkittävästi nykyistä parempi suoriutuminen olisi kyllä vaatinut jo taktiikkapalaveriä autoa suunnitellessa.
Antaa kyllä aika hölmön kuvan tallista jo pelkästään se, että tuntuvat perustavan taktiikkansa yleensä joko sääennustuksen uumoiluun tai joihinkin muihin poppakonsteihin. Sitten kohta tulee taas joku selityspaketti, että näin lähellä oli ettei alkanut sataa ja että auto on niin hyvä että voitto tulee koska tahansa.

"Kimi, pakko pysyä radalla, 4 minuutin päästä alkaa sataa!"
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta ei tämä nykyinen tilanne parane jossittelulla eikä faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon!
Yritetään uudelleen:

FIA:n sivuilta löytyy ajanottotiedot, kierrosajat ja kuskien erot kullakin kierroksella. Sieltä vaan pohtimaan millä taktiikalla Kimi olisi sijoittunut paremmin.

Jos pystyt vain valittamaan, muttei sinulla ole esittää minkäänlaista vaihtoehtoa että miten asia olisi pitänyt hoitaa, niin valittaminen on aika tyhjää. (Tosin ainakaan minä en keksinyt miten Lotus olisi niistä lähtökohdista enää taktiikalla pystynyt yhtään parempaan sijoitukseen.)
Antaa kyllä aika hölmön kuvan tallista jo pelkästään se, että tuntuvat perustavan taktiikkansa yleensä joko sääennustuksen uumoiluun tai joihinkin muihin poppakonsteihin. Sitten kohta tulee taas joku selityspaketti, että näin lähellä oli ettei alkanut sataa ja että auto on niin hyvä että voitto tulee koska tahansa.

"Kimi, pakko pysyä radalla, 4 minuutin päästä alkaa sataa!"
Kaikki muutkin tallit olivat siinä vaiheessa samaa mieltä. Kaikkien taktiikkaosastot vaihtoon?
 
Viimeksi muokattu:

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Oliko muiden kuskien renkaat loppu kierroksella 15? Kysyn uudestaan kun en saanut vastausta. Monta kierrosta renkailla oli ajettu ennen starttia?
 

Kotikatsomo

Well-known member
Liittynyt
24.2.2012
Viestit
277
Mutta ei tämä nykyinen tilanne parane jossittelulla eikä faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon! Joka ainoan kisan ovat ryssineet tällä kaudella. Jos Lotuksella olisi samanlaiset taktiikat mitä Ferrarilla ja McLarnilla aikoinaan niin Kimi olisi ylivoimaisessa MM-johdossa tällä hetkellä.
Voisitko, nimimerkki Pecca, tuon vaahtoamisen keskellä perustella, miten Kimiä olisi auttanut aikaisempi pysähdys Monacossa? Mitä järkeä on tuollaisessa hokemisessa, jos ei voi vastata kun kysytään ja perustella mielipidettä?

"Tilanne ei parane faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon." Jos faktoilla osoitetaan, että taktiikka osui nappiin, niin silti taktikot pitää vaihtaa? Jos nyt edelleen pysytään tässä Monacon GP:n ympärillä.
 
Ylös