FW08
Registered User of Talent
Luisteli se jo aika-ajossakin muihin kärkiautoihin nähden.Luistelu alkoi noitten kierrosten jälkeen.
Luisteli se jo aika-ajossakin muihin kärkiautoihin nähden.Luistelu alkoi noitten kierrosten jälkeen.
Millä perusteella? Vettel onnistui kisassa siksi että Grosjean ja Schumacher kolaroivat ekassa mutkassa. Hän onnistui oikaisemaan sisäkautta Räikkösen edelle. Ei sen varaan voi laskea että edessä kolaroidaan ja pääsee oikaisemaan. Jos ensimmäisestä mutkasta oltaisiin menty siististi läpi Vettel tuskin olisi ollut kuudentena. Todennäköisemmin yhdeksäs tai kymmenes.Oli miten oli, Vettelin taktiikalla Kimi olisi ollut korkeammalla.
Jos Vettel olisi lähdössä jäänyt Kimin taakse, hän olisi joutunut ohittamaan Kimin radalla ajaakseen maaliin edellä. Kyllä kai se Kimi uusilla kovilla olis välikierroksilla Vettelin kuluneita kovia vastaan pärjännyt?Millä perusteella? Vettel onnistui kisassa siksi että Grosjean ja Schumacher kolaroivat ekassa mutkassa. Hän onnistui oikaisemaan sisäkautta Räikkösen edelle. Ei sen varaan voi laskea että edessä kolaroidaan ja pääsee oikaisemaan. Jos ensimmäisestä mutkasta oltaisiin menty siististi läpi Vettel tuskin olisi ollut kuudentena. Todennäköisemmin yhdeksäs tai kymmenes.
Jos auto oli niin vaikea ajettava kuin näytti eikä luistelu ollut optinen harha, niin ei ole ihme, että renkaat loppuivat nopeammin kuin muilla.
Samaa luistelua on nähty aiemminkin tällä kaudella Kimin Lotuksessa. Perä seilaa miten sattuu yli 90 asteisissa hitaissa mutkissa. Samaa nähty aika-ajoissa ja kisassa, uusilla ja vanhoilla renkailla. Toki ongelma korostuu, kun takakumit on pilalla, mutta on se sama ongelma olemassa jo ennen sitä. Grosjeania on sen verta vähempi nähty TV-kuvissa ja varsinkaan incarina, että en tiedä onko se auton vai kuskin ominaisuus. Grosjeanilta ei ole tainnut vielä kimimäisesti takakumit sulaa alle, joten sitä voi pitää merkkinä jostain.Luistelu alkoi noitten kierrosten jälkeen.
Toki lähtökolari avitti Vetteliä nousemaan Räikkösen edelle, mutta sen jälkeen he ajoivat kuitenkin peräkkäin. Muiden mennessä varikolle Vettel pääsi takomaan kärjessä kovia kierroksia ja nousi näin sekä Hamiltonin että Massan edelle. Samalla taktiikalla Räikkönen olisi ehkä voinut taistella samoista sijoituksista näiden herrojen kanssa. Räikkösen ero Vetteliin oli yli 40 sekuntia maalissa, mikä kertonee omaa kieltään. Ilman Räikkös-junaa Vettelhän olisi voinut päästä podiumillekkin:Millä perusteella? Vettel onnistui kisassa siksi että Grosjean ja Schumacher kolaroivat ekassa mutkassa. Hän onnistui oikaisemaan sisäkautta Räikkösen edelle. Ei sen varaan voi laskea että edessä kolaroidaan ja pääsee oikaisemaan. Jos ensimmäisestä mutkasta oltaisiin menty siististi läpi Vettel tuskin olisi ollut kuudentena. Todennäköisemmin yhdeksäs tai kymmenes.
Autosport sanoi:"We were hoping some of the leaders would be forced to do two stops, but unfortunately Kimi made quite a big gap behind me, so the leaders had clean air after their first stop," said Vettel.
"That helped them and it made it more difficult for us, but we started ninth and considering it's hard to pass here, then to gain five places was a good day."
Vettel's Red Bull team-mate Mark Webber won the race, and the German was confident he was quick enough to at least get on the podium had his tactics worked out better.
Aivan varmasti olisi.Jos Vettel olisi lähdössä jäänyt Kimin taakse, hän olisi joutunut ohittamaan Kimin radalla ajaakseen maaliin edellä. Kyllä kai se Kimi uusilla kovilla olis välikierroksilla Vettelin kuluneita kovia vastaan pärjännyt?
Vaikka Vettel olisi jäänyt lähdössä Kimin taakse, hän olisi silti päässyt ajamaan vapaalla radalla Kimin stopin jälkeen (edelläolijoiden mennessä kukin vuorollaan varikolle), kun taas Kimi oli stopin jälkeen ruuhkassa, eikä voinut hyödyntää tuoreempia renkaita. Laskeskelin, että Vettel olisi Kimin taakse startissa jäädessäänkin tullut silti kuudenneksi.Jos Vettel olisi lähdössä jäänyt Kimin taakse, hän olisi joutunut ohittamaan Kimin radalla ajaakseen maaliin edellä. Kyllä kai se Kimi uusilla kovilla olis välikierroksilla Vettelin kuluneita kovia vastaan pärjännyt?
Onhan se päässyt kolme kertaa maaliin. Shangaissa Kimin edellä (kiitos rengastaktiikan), Bahrainissa ja Espanjassa heti Kimin jälkeen seuraavalla sijalla. Koska Grosjean juuri Kiinassa hävisi Kimille aika-ajoissa (toisin kuin muissa kisoissa), Lotukset eivät vielä kertaakaan ole tulleet maaliin gridisijoitusten mukaisessa järjestyksessä, vaan aina ovat vaihtaneet paikkaa.Jos Grosjean joskus pääsisi maalin, niin voisi vertailua tehdä, mutta kaveri ajaa GP2 menttaliteetillä, niin minkäs teet? Niin ja kaveri oli Pirellin testaaja viime kaudella.
Näissä jutuissa alkaa olla sen verran jossiteltavaa ettei oikein kunnon johtopäätöksiä voi vetää suuntaan tai toiseen.Vaikka Vettel olisi jäänyt lähdössä Kimin taakse, hän olisi silti päässyt ajamaan vapaalla radalla Kimin stopin jälkeen (edelläolijoiden mennessä kukin vuorollaan varikolle), kun taas Kimi oli stopin jälkeen ruuhkassa, eikä voinut hyödyntää tuoreempia renkaita. Laskeskelin, että Vettel olisi Kimin taakse startissa jäädessäänkin tullut silti kuudenneksi.
Pitääkö minun avata tuo päätelmä kertoen kenen takana ja millaisella erolla Vettel olisi milläkin kierroksella ollut? Sen voi kuka tahansa tarkistaa katsomalla missä välissä Vettel olisi ajellut kulloinkin. Kierrosajat tuskin olisivat olleet samat kuin kärjessä, mutta keskellä liikennettä hän ei olisi ollut, eteenpäin oli tilaa.Näissä jutuissa alkaa olla sen verran jossiteltavaa ettei oikein kunnon johtopäätöksiä voi vetää suuntaan tai toiseen.
Kiitos tästä, mutta olen katsonut jokaisen kisan vuoden 94 Imolan jälkeen. Ei jokaisen viestin tarvitse olla faktaa, vaan välillä voi vähän liioitella ja luulisi sun ymmärtävän, että liioittelin.Onhan se päässyt kolme kertaa maaliin. Shangaissa Kimin edellä (kiitos rengastaktiikan), Bahrainissa ja Espanjassa heti Kimin jälkeen seuraavalla sijalla. Koska Grosjean juuri Kiinassa hävisi Kimille aika-ajoissa (toisin kuin muissa kisoissa), Lotukset eivät vielä kertaakaan ole tulleet maaliin gridisijoitusten mukaisessa järjestyksessä, vaan aina ovat vaihtaneet paikkaa.
WAU. Aika siistiä. Armeijassakin pystyit katsomaan kisat?Kiitos tästä, mutta olen katsonut jokaisen kisan vuoden 94 Imolan jälkeen. Ei jokaisen viestin tarvitse olla faktaa, vaan välillä voi vähän liioitella ja luulisi sun ymmärtävän, että liioittelin.
Siis viittasin yleisesti tähän keskusteluun että jossittelua riittää.Pitääkö minun avata tuo päätelmä kertoen kenen takana ja millaisella erolla Vettel olisi milläkin kierroksella ollut? Sen voi kuka tahansa tarkistaa katsomalla missä välissä Vettel olisi ajellut kulloinkin. Kierrosajat tuskin olisivat olleet samat kuin kärjessä, mutta keskellä liikennettä hän ei olisi ollut, eteenpäin oli tilaa.
En käynyt armeijaa.WAU. Aika siistiä. Armeijassakin pystyit katsomaan kisat?
Mutta ei tämä nykyinen tilanne parane jossittelulla eikä faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon! Joka ainoan kisan ovat ryssineet tällä kaudella. Jos Lotuksella olisi samanlaiset taktiikat mitä Ferrarilla ja McLarnilla aikoinaan niin Kimi olisi ylivoimaisessa MM-johdossa tällä hetkellä.
No Monacossa merkittävästi nykyistä parempi suoriutuminen olisi kyllä vaatinut jo taktiikkapalaveriä autoa suunnitellessa.WAU. Aika siistiä. Armeijassakin pystyit katsomaan kisat?
Mutta ei tämä nykyinen tilanne parane jossittelulla eikä faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon! Joka ainoan kisan ovat ryssineet tällä kaudella. Jos Lotuksella olisi samanlaiset taktiikat mitä Ferrarilla ja McLarnilla aikoinaan niin Kimi olisi ylivoimaisessa MM-johdossa tällä hetkellä.
Antaa kyllä aika hölmön kuvan tallista jo pelkästään se, että tuntuvat perustavan taktiikkansa yleensä joko sääennustuksen uumoiluun tai joihinkin muihin poppakonsteihin. Sitten kohta tulee taas joku selityspaketti, että näin lähellä oli ettei alkanut sataa ja että auto on niin hyvä että voitto tulee koska tahansa.No Monacossa merkittävästi nykyistä parempi suoriutuminen olisi kyllä vaatinut jo taktiikkapalaveriä autoa suunnitellessa.
Yritetään uudelleen:Mutta ei tämä nykyinen tilanne parane jossittelulla eikä faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon!
Kaikki muutkin tallit olivat siinä vaiheessa samaa mieltä. Kaikkien taktiikkaosastot vaihtoon?Antaa kyllä aika hölmön kuvan tallista jo pelkästään se, että tuntuvat perustavan taktiikkansa yleensä joko sääennustuksen uumoiluun tai joihinkin muihin poppakonsteihin. Sitten kohta tulee taas joku selityspaketti, että näin lähellä oli ettei alkanut sataa ja että auto on niin hyvä että voitto tulee koska tahansa.
"Kimi, pakko pysyä radalla, 4 minuutin päästä alkaa sataa!"
Niin, Kimin taktiikkahan oli varsin samanlainen kuin useimmilla muillakin? Vai muistanko ihan väärin?Kaikki muutkin tallit olivat siinä vaiheessa samaa mieltä. Kaikkien taktiikkaosastot vaihtoon?
Voisitko, nimimerkki Pecca, tuon vaahtoamisen keskellä perustella, miten Kimiä olisi auttanut aikaisempi pysähdys Monacossa? Mitä järkeä on tuollaisessa hokemisessa, jos ei voi vastata kun kysytään ja perustella mielipidettä?Mutta ei tämä nykyinen tilanne parane jossittelulla eikä faktoilla: taktiikkaosasto vaihtoon! Joka ainoan kisan ovat ryssineet tällä kaudella. Jos Lotuksella olisi samanlaiset taktiikat mitä Ferrarilla ja McLarnilla aikoinaan niin Kimi olisi ylivoimaisessa MM-johdossa tällä hetkellä.