Ford Escort RS

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
http://www.ralli.net/markkinat?page=show_ad&adid=56416&catid=0

Tuostapa pääsee haaveilemaan jos on muutaki ku virtuaalirahaa latoo pöytään.
(Ei ole mainos, kuhan vaan pongasin)
Ja tuohon kun lisää kilpamoottorin (BDG) hinnan, niin ollaankin jo ihan toisenlaisilla tuhansilla.... Eikä tuon ZF:n laatikonkaan ylläpito taida ihan ilmaista huvia olla - kuuleman mukaan ei ole niitä kaikkein käyttäjäystävällisempiä laatikoita sekään. Mutta niillä mennään mitä on autoon aikanaan luokiteltu vaikka sitten maksaisikin maltaita.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ja tuohon kun lisää kilpamoottorin (BDG) hinnan, niin ollaankin jo ihan toisenlaisilla tuhansilla.... Eikä tuon ZF:n laatikonkaan ylläpito taida ihan ilmaista huvia olla - kuuleman mukaan ei ole niitä kaikkein käyttäjäystävällisempiä laatikoita sekään. Mutta niillä mennään mitä on autoon aikanaan luokiteltu vaikka sitten maksaisikin maltaita.
No tuplata saa ainakin, jos tuuri käy. Mutta mikäs siinä jos tykkää.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Nyt kävi niin, että siirryin virtuaalirakentamisesta reaalirakentamiseen. Sportti on hankittu ja talliin raahattu. Paino sanalla raahattu. Pientä laittoa vaativa oli katketa kun kallistuksenvakaajasta trailerille vinssattiin lasten ja emännän avustuksella. Voi autosta puuttua paljon peltiä ! Joustintuet oli tukevasti konepellissä joka luonnollisesti vaihtoi muotoa. Lattia, kynnykset, palkit ja lokasuojan kiinnitykset rapisivat iloisesti kärryn pohjalle ennenkuin raato oli kyydissä. Lokasuojia ei juuri ollutkaan. Nyt näyttää siltä ettei tästä yksilöstä uskalla kilpuria tehdä, mutta katsotaan jos vaikka eukolle pyhäauton. Aika kattavasti näyttäis olevan peltiosia tarjolla. Lokasuojista ei tarjontaa liiemmin ole, mutta ajankanssa uskoisin niidenkin löytyvän. Osiltaan kuitenkin täydellinen ja muodoiltaan juuri se mitä hainkin. Lapset rakentaa ihan kybällä mukana ja intoa tuntuis piisaavan. Jos tiedätte jollakin olevan lokasuojat Sporttiin niin antakaa vinkkiä. :)
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
RS:n tarina MTV3Maxilla

MAX Autot: Ford RS, osa 1
11.11.2012 klo 20:00-21:00

MAX Autot: Ford RS, osa 1. (The Story of RS Fords part 1)

Fordeilla voitettiin lukuisia ralleja 60-70 luvuilla. Fordin ratissa nähtiin suomalaisista muun muassa Hannu Mikkola, Rauno Aaltonen ja Timo Mäkinen. Tässä ohjelmassa tutustutaan Ford RS -auton kunniakkaaseen historiaan.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Joku voisi tehdä meille maxittomille palveluksen ja upata ton ohjelman nettiin:thumbup:
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Nyt kävi niin, että siirryin virtuaalirakentamisesta reaalirakentamiseen. Sportti on hankittu ja talliin raahattu. Paino sanalla raahattu. Pientä laittoa vaativa oli katketa kun kallistuksenvakaajasta trailerille vinssattiin lasten ja emännän avustuksella. Voi autosta puuttua paljon peltiä ! Joustintuet oli tukevasti konepellissä joka luonnollisesti vaihtoi muotoa. Lattia, kynnykset, palkit ja lokasuojan kiinnitykset rapisivat iloisesti kärryn pohjalle ennenkuin raato oli kyydissä. Lokasuojia ei juuri ollutkaan. Nyt näyttää siltä ettei tästä yksilöstä uskalla kilpuria tehdä, mutta katsotaan jos vaikka eukolle pyhäauton. Aika kattavasti näyttäis olevan peltiosia tarjolla. Lokasuojista ei tarjontaa liiemmin ole, mutta ajankanssa uskoisin niidenkin löytyvän. Osiltaan kuitenkin täydellinen ja muodoiltaan juuri se mitä hainkin. Lapset rakentaa ihan kybällä mukana ja intoa tuntuis piisaavan. Jos tiedätte jollakin olevan lokasuojat Sporttiin niin antakaa vinkkiä. :)
http://vaajatoukat.omasivu.fi/ Täältä voi seurata miten hitaasti projektit etenee. On siellä kuvissa ainakin yksi RS ja jotain muutakin sellaisiin liittyvää. Scuderia Toniko sivulla on poikien mopoiluja mikäli 2pyöräiset kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Nyt vasta lueskelin kunnolla marraskuun alussa reissumme aikana ilmestynyttä Vauhdin Maailmaa (nro 11/2012). Ei tuossa juuri tekniikkaa ole, mutta muuten juttua Fordin rallivuosista. Toisessa jutussa sitten kohteena Kyösti Hämäläisen voitokas, legendaarinen UEL-584.
Tuossa jutussa lisäksi pistää silmään aika kovat sanat, kahdessakin eri yhteydessä, Pena Airikkalasta. Ei tainneet Köpi ja Pena olla ystäviä?
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Aiheesta voisi kirjoittaa lähes romaanin (makka sivuaa aihetta kirjassaan), mutta taustalla lienee kai Penan epäilykset Köpin salaharjoittelusta 70-luvun puolenvälin hujakoilla. Palkkasi kuulemma varjot perään. Se ei oletettavasti imarrellut.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
vähän menee ohi aiheen, mutta katselin tuossa ajankuluks gtv:n vanhoja kasetteja -90-luvun lopulta. Esiintyi myös Strandenin Sierra "Cosworth". strandenhan taisi tuolla sierralla pari kertaa cupinkin voittaa. muuten sierroja ei ole juuri f-ssä näkynyt. Olisikohan jollain (jjs) tietoa tarkemmin tuosta strandenin "cossun" tekniikasta, kone, taka-akseli?
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tämä ns. Strandenin cossuna usein tunnettu yksilö on Juha Hämäläisen (FinnDeal Oy) toinen alunperin A-ryhmään rakentama/-nuttama takavetoinen siipicossu. Juhalla oli siis 2 kpl, toinen treeni/pikkukisa-auto ja toinen ns. "vakavampaan" käyttöön (RAC, Jyväskylä, Miljoonaralli yms.). Oma yksilö (KKM-560) siis tuo jälkimmäinen, edelleen kilvissä ja A-ryhmän mukainen.
Tähän hätään en muista Stranden-mallin suomirekkaria, siirtokilpinen se on ollut 90-luvulta. Rafu muistaa kyllä, voisin kysyä.

En muista asiaa satavarmasti, mutta näin asia suunnilleen meni:
Strandenin Petri osti Juhalta ja rakensi autonsa F-ryhmään; tarkoittaa kone uusiksi. Turbo pois, mittava määrä koneen sisäisiä muutoksia sekä pako- ja ruokintapuoli uusiksi.
Laatikko oli Getrag Sport 265 Ford MS.
Perästä en ole aivan varma onko se MS 9" vai 7,5". Petri sanoi vuonna 2000 että KKM:n perä on parempi (MS 9" + FFD MS Visko) ja oli siitä kiinnostunut.

Petri muutteli autoa aikalailla ripustusten osalta, ja joitain kirjasin ylöskin.

Muistaakseni Petriltä auto meni Kumpulaisen Petelle, sitten Kumpulaisen Artolle. Nyt lienee Pensikkalan Jannella.
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Kesä on mopoiltu ja Escort odottanut, yhteen toiseen projektiin kuitenkin sain kone aihiota siirreltyä. Koritkin on sikiäneet ja yksi 4age koneinen hautautuu vaihteeksi meidän varastoilla.



Luvattoman hitaasti meillä asiat rullaa, taitavat ottaa iän puolesta kortin pois ennekuin pääsemme kisaamaan.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Montessa 1979 nähtiin ilmeisesti sitten Escortin evoluution huipennus? Moottorista oli saatu Kugelfisherin ruiskulla hulppeat 272 hp. :eek!:
Alustassakin oli käytetty kaikki 4-ryhmän sallimat temput. Jostain muistan lukeneeni, että akseliväli oli lähes yhtä lyhyt kuin Stratoksessa?
Kaksi autoa rakennettiin Monteen ja kolmas Brookesille BRC-sarjaan.

http://www.montescort.com/page3.htm
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Näin on, ja vähän enemmänkin.

Monten voitto oli ärsyttävä puute päänahkaluettelossa; ensimmäisen kerran rakennettiin asfalttispeciaaliescot jo vuonna -70. Clark oli sillä viides. Porschet ja Alpinet karkasivat silti. Uusi yritys tehtiin 6 vuotta myöhemmin, Clark ja Mäkinen saivat Monteen erityisesti tehdyt escot, tunnistaa kuvissa helposti Zakspeedin isoista "laatikkolevikkeistä", KHK 982N ja -983N. Timo keskeytti ja Roger oli tutusti viides.

Ford hermostui lähinnä Fiatin tyyliin venyttää sääntöjä melko pitkäksi. Joten -79 Monteen päätettiin lähteä uusin, Fiat -henkisin eväin, sääntöjen rajoja jopa ylittäen.
Pitkä tarina, mutta auton tärkeimmät muutokset/erot olivat:
- koko pohjapelti siirretty eteenpäin, ja "syvemmälle" koriin (tämän olen varmistanut -90 luvulla Gartracilta), rintapelti kuitenkin alkuperäisellä paikalla pituussuunnassa. Eli akseliväli ei oikeastaan ollut lyhyempi vaan akselit edempänä korissa. Akseliväli on ilmoitettu luokkarissa joten siinä ei voi toleranssia enempää kikkailla.
- moottori kiinnitetty suoraan koriin, ei etupalkkiin, ja alempana & taaempana
- etupää levitetty vastaamaan enemmän takapään raideväliä mm. runkoaisoja ja etupalkkia leventämällä sekä yläpäiden kiinnityspisteitä siirtämällä.
- naamapellin puskurien väliset ilmaottoaukot suurennettu (tämä extra on karsiutunut entistettäessä ed. kirj. linkin autoa, mutta kuten Pettersonin Rafu joskus osuvasti kommentoi; "jos joku vilppi on mennyt aikoinaan lävitse, se ei tarkoita että se olisi nyt laillinen muutos)
- takalevikkeet erittäin isot "tynnyrinpuolikkaat"

Kisa meni munilleen, Hannu johti mutta sai siirtymällä sanktion poliisilta joka väitti Hannun tehneen törkeän ohituksen. Hannu ei tänä päivänäkään tiedä missä ja mitä...Aikasakko kuitenkin napsahti, e valitusoikeutta.
Waldegård sisarautolla nousi kärkeen, mutta löysi itsensä keräämässä pätkältä kivibarrikadia pois jonka seurauksena Darnische nousi Stratoksella kärkeen; oli muutenkin ajanut käsittämättömän kovia, voisi sanoa mahdottomia, pätkäaikoja viimeisenä yönä, voitti kaikki viimeiset 11 ek:ta . Näin saatiin ranskalainen voittajaksi. Tämän kuvion seurauksena voidaan melkeimpä väittää Mikkolan menettäneen -79 maailmanmestaruuden Björnille, eroa muistaakseni 1 piste.
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Löytyisikö näistä kaikista Monten episodeista mitään kirjaa ? Olisi kyllä kovasti aihetta moneltakin suunnalta, eli järjestäjän temput, fian temput, tallien temput, kilpailijoiden temput, yleisön temput, sään temput, jne. Ja toki itse kisakin on ollut aika monena vuonna värikäs ilman mitään muita "temppuja".
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Brookes näyttää voittaneen 1979 Manx rallin. Todennäköisesti auto on ollut Monte-Escortien veli?
Eipäs noita kokeiltu Krosikalla, vai oliko Korsika vähemmän tärkeä kilpailu -70 luvulla?
 

iJones

Active member
Liittynyt
27.5.2008
Viestit
30
Onkos nää monacolaiset noita virallisia vai jonkun muun rakentamia?

 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ford myi VHK 47S:n ja VHK 74S:n eli nämä erikois-monte-escot Publimmo:lle helmikuussa 1980. Eli aitoja ovat.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Vatanen ja Monte-Escort 1980

Vatanenhan ajoi toisella noista -80 Montessa ja suistui rotkoon sillan pielestä! Kisassa mukana Mikkola Porsche 911 ja Timo Mäkinen BMW 320?
 
Ylös