Näin on, ja vähän enemmänkin.
Monten voitto oli ärsyttävä puute päänahkaluettelossa; ensimmäisen kerran rakennettiin asfalttispeciaaliescot jo vuonna -70. Clark oli sillä viides. Porschet ja Alpinet karkasivat silti. Uusi yritys tehtiin 6 vuotta myöhemmin, Clark ja Mäkinen saivat Monteen erityisesti tehdyt escot, tunnistaa kuvissa helposti Zakspeedin isoista "laatikkolevikkeistä", KHK 982N ja -983N. Timo keskeytti ja Roger oli tutusti viides.
Ford hermostui lähinnä Fiatin tyyliin venyttää sääntöjä melko pitkäksi. Joten -79 Monteen päätettiin lähteä uusin, Fiat -henkisin eväin, sääntöjen rajoja jopa ylittäen.
Pitkä tarina, mutta auton tärkeimmät muutokset/erot olivat:
- koko pohjapelti siirretty eteenpäin, ja "syvemmälle" koriin (tämän olen varmistanut -90 luvulla Gartracilta), rintapelti kuitenkin alkuperäisellä paikalla pituussuunnassa. Eli akseliväli ei oikeastaan ollut lyhyempi vaan akselit edempänä korissa. Akseliväli on ilmoitettu luokkarissa joten siinä ei voi toleranssia enempää kikkailla.
- moottori kiinnitetty suoraan koriin, ei etupalkkiin, ja alempana & taaempana
- etupää levitetty vastaamaan enemmän takapään raideväliä mm. runkoaisoja ja etupalkkia leventämällä sekä yläpäiden kiinnityspisteitä siirtämällä.
- naamapellin puskurien väliset ilmaottoaukot suurennettu (tämä extra on karsiutunut entistettäessä ed. kirj. linkin autoa, mutta kuten Pettersonin Rafu joskus osuvasti kommentoi; "jos joku vilppi on mennyt aikoinaan lävitse, se ei tarkoita että se olisi nyt laillinen muutos)
- takalevikkeet erittäin isot "tynnyrinpuolikkaat"
Kisa meni munilleen, Hannu johti mutta sai siirtymällä sanktion poliisilta joka väitti Hannun tehneen törkeän ohituksen. Hannu ei tänä päivänäkään tiedä missä ja mitä...Aikasakko kuitenkin napsahti, e valitusoikeutta.
Waldegård sisarautolla nousi kärkeen, mutta löysi itsensä keräämässä pätkältä kivibarrikadia pois jonka seurauksena Darnische nousi Stratoksella kärkeen; oli muutenkin ajanut käsittämättömän kovia, voisi sanoa mahdottomia, pätkäaikoja viimeisenä yönä, voitti kaikki viimeiset 11 ek:ta . Näin saatiin ranskalainen voittajaksi. Tämän kuvion seurauksena voidaan melkeimpä väittää Mikkolan menettäneen -79 maailmanmestaruuden Björnille, eroa muistaakseni 1 piste.