Mitä muutoksia haluaisit Formula Ykkösiin?

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Mitä muutoksia sinä haluaisit formula ykkösiin?

Itse haluaisin:
-26-28 autoa per kisa.
-Uusiksi talleiksi vaikka GP2-sarjan puolelta DAMS ja iSport.
-Enemmän katuratoja.
-Ruotsin GP takas, vaikka jollain uudella radalla.
-Kaikki elektroniset apulaitteet pois.
-Leveämmät renkaat.
-Turbot.
-Ei keskeytetä kisaa pelkästä sateesta.
-6-vaihteinen vaihdelaatikko.
-Maaefekti.
-Mahdollisimman nopeat autot, eikä mitään sääntöjä että kuinka monta hevosvoimaa saa olla.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Sen verran huikeita kisoja on viime kaudet tarjonneet, että juuri nyt en muuttaisi mitään vaikka valta siihen suotaisiin. Tai ehkä poistaisin Alonson, mutta muuten en noin niinkun mitään.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Virginit ja HRTt pois pelleilemästä

edit: ja tietty kauan odotettu Villeneuven comeback!
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Määräisin varikolle korkeintaan viisi renkaanvaihtopistettä.

Saa tulla se, kuka ehtii.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
- Enemmän talleja
- Kisa pois Abu Dhabista
- Suomen GP kalenteriin (ehkä liian sinivalkoinen näkökulma)
- Ranskan GP takaisin
- Palkkakatto kuskeille
- Turbo
- Bernie pois
- Enemmän johdonmukaisuutta
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
-Aika-ajorenkaat käyttöön, vaikka hienoja kisoja onkin rengaspelin ansiosta nähty.
-Jonkinasteinen maaefektin salliminen.
-Flavio Ferrarin tallipäälliköksi :D
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13809
-Tilan jättäminen rinnallaolevalle. Ohjauslaitteet sitä varten että pysytään radalla ja törmäilemättä muihin.
-DRS pois, kunhan renkaat pysyvät nopeasti kuluvina.
-Ohitusten kunnolla ehkä vähentyessä leveämmät renkaat ja pienemmät siivet.
-Max. rpm pois.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
-Jokin ratkaisu nykyiseen renkaansäästöpelleilyyn. Vaikka omalla tavallaan onkin hienoa, että aika-ajossa epäonnistuneilla on omat mahdollisuutensa kisassa (eikä mulla todellakaan ole mitään vaikkapa Alonson sunnuntaista voittoa vastaan :thumbup:), niin on tietyssä määrin täysin väärin, että joissain tapauksissa aika-ajossa epäonnistuminen / tahallinen ajamatta jättäminen tuo etua kisaan. On aika väärin, jos vaikkapa yllättäen Q3:een päässyt peräpään kuski joutuu jättämään ajamatta säästääkseen renkaita kisaan.

-Vaikka autonvalmistajissa omat negatiiviset puolensa ja yksityistalleissa oma viehätyksensä, niin ennemmin kuitenkin näkisin Red Bullin tilalla jonkun oikean autonvalmistajan. Ylikansallinen jättiläismäinen energiajuomayhtiö on kuitenkin aika kaukana viehättävästä yksityistallista. Eli ennemmin vaikka BMW ja Renault takaisin ja Red Bull ja Toro Rosso pois.

-DRS:ään jotain muutosta tai kokonaan pois. Tästä on vaikea sanoa sen tarkemmin, mutta mielestäni nykyisen kaltainen tilanne, jossa monin paikoin DRS on automaattinen tie ohi, eikä ohittavalla ole mitään mahdollisuuksia puolustaa, on melko väärä. Joissain tapauksissa DRS:n tarjoama ohitusapu on hyväksi, ja on hienoa, että myös ohittamista vaativilla taktiikoilla voi nykyään pärjätä. Nykyisellään DRS on kuitenkin mielestäni kilvanajoa rajoittava ja laimentava.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
KERS pois. Ituhipit säästäkööt energiaa jossain muualla. Koko vempeleellä ei ole muuta virkaa kuin toimia ohitusten vaikeuttajana.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Onhan tässä näitä tullutkin jo.

- KERS pois. Ihan turha kuluerä talleille.
- DRS pois. Ei kuulu kilvanajoon.
- Budjettikatto. Ei niitä siipiä tarvitse sentään parinsadan miljoonan edestä hioa.
- Tasaisempi rahanjako. Nykyään näyttää siltä ettei tuonne edes haluta kymmentä tallia enempää. Ferrarin ja RB:n bonukset :yuck:
- Yksi talli lisää, mutta ilman kahden ylemmän kohdan toteutumista tämä tuskin tapahtuu.
- Lisää renkaita aika-ajoon.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Jumalalle kiitos etteivät F1-forumistit päätä sarjan säännöistä.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Kauden jälkeen viimeisenä pistetaulukossa oleva talli saisi eniten rahaa, toiseksi viimeisenä oleva toiseksi eniten jne. :cool:
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
409
Onhan tässä näitä tullutkin jo.

- KERS pois. Ihan turha kuluerä talleille.
- DRS pois. Ei kuulu kilvanajoon.
- Budjettikatto. Ei niitä siipiä tarvitse sentään parinsadan miljoonan edestä hioa.
- Tasaisempi rahanjako. Nykyään näyttää siltä ettei tuonne edes haluta kymmentä tallia enempää. Ferrarin ja RB:n bonukset :yuck:
- Yksi talli lisää, mutta ilman kahden ylemmän kohdan toteutumista tämä tuskin tapahtuu.
- Lisää renkaita aika-ajoon.
Kuin suoraan omista ajatuksista luettua.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Onhan tässä näitä tullutkin jo.

- KERS pois. Ihan turha kuluerä talleille.
- DRS pois. Ei kuulu kilvanajoon.
- Budjettikatto. Ei niitä siipiä tarvitse sentään parinsadan miljoonan edestä hioa.
- Tasaisempi rahanjako. Nykyään näyttää siltä ettei tuonne edes haluta kymmentä tallia enempää. Ferrarin ja RB:n bonukset :yuck:
- Yksi talli lisää, mutta ilman kahden ylemmän kohdan toteutumista tämä tuskin tapahtuu.
- Lisää renkaita aika-ajoon.
Tälle myös täältä kannatusta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Mitä muutoksia sinä haluaisit formula ykkösiin?

Itse haluaisin:
-Kaikki elektroniset apulaitteet pois.
-Leveämmät renkaat.
-Turbot.
-6-vaihteinen vaihdelaatikko.
-Maaefekti.
-Mahdollisimman nopeat autot, eikä mitään sääntöjä että kuinka monta hevosvoimaa saa olla.
Nuo ehdotukset yhdessä johtaisivat siihen, että F1-autoista tulisi vähintään 1500 hevosvoimaisia raketteja joilla paineltaisiin Monzassa suorilla jopa 450 kilometriä tunnissa ja jos sellaisessa vauhdissa auto lähtee lapasesta esimerkiksi rengasrikon seurauksena ei seinään osumisesta voi selvitä hengissä.

600 kiloinen F1-auto joutuu sitä paitsi 1500 hevosvoiman myllätessä konehuoneessa sellaiseen rasitukseen, että etu- ja takasiipiä rikkoontuisi jokaisessa kilpailussa ja renkaatkin joutuisivat niin koville, että varikolla olisi pakko käydä useammin kuin nykyisin ja siitä huolimatta rengasrikkoja esiintyisi enemmän kuin nykyisin.

Sitä paitsi F1-auton jarrutkaan eivät kestäisi sitä rasitusta mihin ne joutuisivat kun yli 400 kilometrin tuntinopeudesta jouduttaisiin jarruttamaan pudottaakseen vauhti 80-120 kilometriin tunnissa 100-200 kertaa kilpailua kohti.

Monacossa 600 kiloa painavalla 1500 hevosvoimaisella raketilla lähdettäisiin tietyissä kohdissa osuman seurauksena niin korkeisiin ilmalentoihin, että auto päätyisi mereen ja monella muulla radalla auto päätyisi ilmalennon jälkeen yleisön sekaan.

Turvallisuussyistä hevosvoimien määrää on siis pakko rajoittaa ja niinikään turvallisuussyistä myöskään maaefektiä ei tulla enää sallimaan F1-autoissa.
 

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
  • Hyppyreitä radalle a la GRC
  • Aika-ajo suoritetaan turva-autolla
  • Reilusti enemmän prosentteja podiumskumppaan
  • DRS vapaasti käytössä
  • Keke Bernien tilalle
  • Halvemmat kisaliput
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Välitankkauskielto on yksi kaikkien aikojen onnistuneimmista sääntömuutoksista. Nykyisenkaltaiset herkästi kuluvat renkaat sopivat kuvioihin myös mainiosti!

KERS on ok, mutta aukeava siipi on keinotekoinen ja tarpeeton lisä kilpa-autoiluun joka olisi viihdyttävää ilman sitäkin.
Avattava siipi olisi ollut tarpeen joskus vuosina 2002-2005.

Toivoisin että F1:ssä säilytettäisiin V8-moottorit ja moottorikehitys sallittaisiin pienimuotoisena. Taitaa olla turha toivo V6-moottoriajan lähestyessä. :dunno:

Nykyinen aika-ajo on ok, mutta hieman keinotekoisen oloinen. Yhden kierroksen aika-ajo oli omasta mielestäni paras formaatti TV-katsojille mahdollisista aika-ajoformaateista. Paikalla oleville katsojille tietysti tietysti huomattavasti vähemmän seurattavaa eikä tässäkään asiassa taida olla enää paluuta vanhaan.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
-V10 koneet takaisin
-DRS pois
-Hiekkaiset turva-alueet
-Erkki Mustakari eläkkeelle
-Heikki Ferrarille
 
Ylös