Mitä muutoksia haluaisit Formula Ykkösiin?

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Nuo ehdotukset yhdessä johtaisivat siihen, että F1-autoista tulisi vähintään 1500 hevosvoimaisia raketteja joilla paineltaisiin Monzassa suorilla jopa 450 kilometriä tunnissa ja jos sellaisessa vauhdissa auto lähtee lapasesta esimerkiksi rengasrikon seurauksena ei seinään osumisesta voi selvitä hengissä.

600 kiloinen F1-auto joutuu sitä paitsi 1500 hevosvoiman myllätessä konehuoneessa sellaiseen rasitukseen, että etu- ja takasiipiä rikkoontuisi jokaisessa kilpailussa ja renkaatkin joutuisivat niin koville, että varikolla olisi pakko käydä useammin kuin nykyisin ja siitä huolimatta rengasrikkoja esiintyisi enemmän kuin nykyisin.

Sitä paitsi F1-auton jarrutkaan eivät kestäisi sitä rasitusta mihin ne joutuisivat kun yli 400 kilometrin tuntinopeudesta jouduttaisiin jarruttamaan pudottaakseen vauhti 80-120 kilometriin tunnissa 100-200 kertaa kilpailua kohti.

Monacossa 600 kiloa painavalla 1500 hevosvoimaisella raketilla lähdettäisiin tietyissä kohdissa osuman seurauksena niin korkeisiin ilmalentoihin, että auto päätyisi mereen ja monella muulla radalla auto päätyisi ilmalennon jälkeen yleisön sekaan.

Turvallisuussyistä hevosvoimien määrää on siis pakko rajoittaa ja niinikään turvallisuussyistä myöskään maaefektiä ei tulla enää sallimaan F1-autoissa.
Pidennetään turva-alueita. Ja katsomot vois laittaa joko niiden päähän, varikkorakennuksen päälle tai sitten vois käyttää jonkinlaisia kuumailmapalloja jotka lentäis radan yli. Ja ei ne 600-kiloset niinkäänpaljon lentelis. Syitä on kaksi.

1. Paino.
2. Maaefekti pitää auton kiinni maassa.

Ja rakennetaan vaikka kaksoisjarrut, niin taatusti kestää..
Ja Monacossa sitten vaikka pakollinen autojen painoraja, ja jos niin paljon painoa ei ole saatu poistettua, kisaan ei ole asiaa.
Ja etu- ja takasiivistä rakennetaan tietysti kestävämmät.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18489

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
-1,6l V6-turbot vaan kehiin
-KERS:iä vaan lisää
-Hukkalämön talteenotto ja käyttö energianlähteenä
-Lisää Tilken suunnittelemia ratoja, esim. toinen USA:han ja sitten vielä Venäjälle
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
1. DRS pois; Täysin turha, en näe mitään järkeä edes katuradoilla ja normaaleilla kilparadoilla tekee ohittamisesta liian helppoa (taktiikoiden merkitys pienenee)
2. Nykyiset renkaat ehkä toimintaikkunaltaan paremmiksi, mutta kulutuksen kestävyys on tällä hetkellä loistavan huono, tuo hyvää ja tervettä kilvanajoa.
3. KERS nykyisessä luotettavuudessaan on hyvä asia. Ehkä sen toiminta-aikaa voisi kasvattaa kierroksen aikana. Näin kuljettajalle jää mahdollisuus taktikoida edellä menevää enemmän virtaa mahdollista ohitusta ajatellen?
4.Q3 jälkeen renkaat saisi vapaasti valita kilpailua ajatellen->Q3 ulosjääneillä ei olisi rengasetua puolellaan, mikä yleensä aiheuttaa sen että pehmeämmällä lähtemään joutuneet Q3 kuljettajat putoavat stoppien jälkeen hitaampien perään kärsien huomattavasti siitä että joutuvat lähtemään pehmeämmällä. Koskee erityisesti sijoilla 4-10 matkaan lähteneitä.
5. Ohittavalla autolla voisi olla mahdollisuus käyttää rmp limitterin ohitusta, sillä harmittavan usein näkee ohitusyrityksen päättyvän limitteriin. Toisaalta säätökysymys.

Eipä muuta näin äkkiseltään.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
-1,6l V6-turbot vaan kehiin
-KERS:iä vaan lisää
-Hukkalämön talteenotto ja käyttö energianlähteenä
-Lisää Tilken suunnittelemia ratoja, esim. toinen USA:han ja sitten vielä Venäjälle
Vai että on lampun henki vieraillut Renngeisteillä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Pidennetään turva-alueita. Ja katsomot vois laittaa joko niiden päähän, varikkorakennuksen päälle tai sitten vois käyttää jonkinlaisia kuumailmapalloja jotka lentäis radan yli. Ja ei ne 600-kiloset niinkäänpaljon lentelis. Syitä on kaksi.

1. Paino.
2. Maaefekti pitää auton kiinni maassa.

Ja rakennetaan vaikka kaksoisjarrut, niin taatusti kestää..
Ja Monacossa sitten vaikka pakollinen autojen painoraja, ja jos niin paljon painoa ei ole saatu poistettua, kisaan ei ole asiaa.
Ja etu- ja takasiivistä rakennetaan tietysti kestävämmät.
Kun eturengas kolahtaa sopivasti yhteen edessä ajavan takarenkaaseen eturengas kiipeää takarenkaan päälle, jolloin maaefektikään ei estä autoa sinkoamasta ilmaan, koska maaefekti vaatii toimiakseen sen, että auton pohja on lähellä radan pintaa.

Katso Youtubesta mitä tapahtui kaksi vuotta sitten kun Webber osui Kovalaisen takarenkaaseen Valenciassa tai mitä tapahtui vuonna 1992 kun Patrese osui Bergerin takarenkaaseen Estorillissa ja ennen kaikkea mitä tapahtui vuonna 1982 kun Gilles Villeneuve osui Massin takarenkaaseen Zolderissa, niin huomaat, että kyllä 600-kiloiset autot lentävät yllättävän korkealle sopivan osuman jälkeen.

Mainitsemistani esimerkeistä Gilles Villeneuven kuolonkolari on siinä suhteessa paras esimerkki, että silloin autoissa oli maaefekti eikä se estänyt autoa lähtemästä lentoon.

Sinä vielä tekisit autoista selvästi nykyistä nopeampia, jolloin autot sinkoutuisivat vieläkin korkeammalle kuin mainitsemissani esimerkeissä, koska auto lentää osuman jälkeen sitä korkeammalle ja pitemmälle mitä enemmän osumahetkellä on ollut vauhtia.

Tehopainosuhde paljastaa sen millaisia raketteja sinä haluat F1-autoista tehdä, koska sinun ehdotuksien pohjalta F1-autojen tehopainosuhde olisi 2,5 hevosvoimaa yhtä kiloa kohti, kun se esimerkiksi tavallisessa henkilöautoissa on noin 10 kiloa yhtä hevosvoimaa kohti eli ero tehopainosuhteessa on valtava.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24323
Sijainti
lappeen Ranta
Lasketaan kuljettajien pisteet siten, että tallin kuljettajista enemmän pisteitä kerännyt saa tallin kokonaissaldosta 2/3 ja toinen loput 1/3. Tai vaikka 3/5 ja 2/5.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Ainakin ihan ekaksi voisivat poistaa sen "hirveän eeppisen" taustamusiikin joka siellä soi aina kun lähetys alkaa tai päättyy. Oonko ainoo ketä se häiritsee?

+ Autot näyttäisivät ulkonäöllisesti 2000-luvun alun kilpureilta.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
-Ei keskeytetä kisaa pelkästä sateesta, eli kumit kelin mukaan.
-Team radioiden pakollisena kielenä englanti
-Erkki Mustakari eläkkeelle
-Russia Ja Hispania hittoon
-Turva-alueiden asfaltit pois ja hiekkaa tilalle (jos ei osata niin Lemminkäinen tai NCC varmasti voi hoitaa sen)
-Bernie linnaan
-Flavio sellikaveriksi
-Heikki... no tuu jo pois sieltä
-Autot takas 2000 luvun alkupuolen näkösiksi
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
Toive mikä ei koskaan toteudu

F1-kisa suomeen :alppu:
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
- Siirtyminen bioetanoliin ja hybrideihin
- KERS:in tehojen tuplaus
- DRS-alueita lisää
- Avattava etusiipi
- Koko kauden kestävät moottorit
- Samat moottorit F1:een, GP2:een ja WRC:hen
- Lisää energiansäästöjärjestelmiä esim. pakokaasuille
- Renkaat kierrätysmateriaaleista
- Viikonlopun kestävät renkaat
- Vaaralliset radat kuten Spa, Suzuka ja Monaco pois kalenterista
- Leveämmät radat ja suuremmat turva-alueet
- FIA FOM:in alaisuuteen
- Mahdollisuus lähettää Safety Car radalle lisäämään kisan jännitystä
- Osa kisoista ajettavaksi simulaattoreilla
- Hannu-Pekka Hänninen selostamaan kisat, asiantuntijoiksi Erkki Mustakari ja Timo Pulkkinen
 
Viimeksi muokattu:
Ylös