jälleen yksi syy miksi FIA:n testikielto sukkaa pahasti. Rookiet joutuu kisoihin joko ihan kylmiltään tai sitten ne pistetään testaamaan vaarallisille suorille pr-tarkoituksissa, alueille joiden turvallisuus ei todellakaan ole moottoriratojen tasolla....
Pakko olla eri mieltä suoratestien osalta. Testit kuitenkin tehdään lentokentillä, jotka käyttötarkoituksestaan johtuen eivät ole "vaarallisia suoria", vaan lento-onnettomuuksiin mitoitettuja paikkoja. Rekka taisi olla ainoa objekti, johon tuolla saattoi rysäyttää.
Ylipäätään luulisi olevan pikemminkin parempi, että tulokas tutustuu auton kontrolleihin suoratestissä, jossa hallintalaitteet ovat melko lailla ainut asia, johon keskittyä. De Villota ei muutenkaan ole kokemattomimmasta päästä suoratestaajia.
Mitä tulee ECU:iin, niin suoratesteissä saa käyttää standardoidusta poikkeavaa elektroniikkaa. Mm. Force India käyttää suoratesteissä aktiivijousitusta. Syystä on oikeasti paha sanoa mitään kun ei tiedä, onko kyse viasta elektroniikassa tai sen ohjelmoinnissa, vai onko kuski vaan reagoinut normaalista poikkeavasti yllättävään tilanteeseen. Anti-stall ei vaihda vaihdetta vapaalle, toteutuksessa käytetään kytkintä.
Noin ensi lukemalta tilanne vaikuttaa todella onnettomalta sattumalta. Siihen, että auto karkaa tuohon tapaan käsistä ei varauduta, koska sen pitäisi olla täysin mahdotonta.