Maria De Villotan onnettomuus ja kuolema

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Aihe on vakava ja moni muukin ajatteli ihan varmasti näin. Harvapa uskaltaa sanoa sitä.
Rohkeasti esiin vaan!
Itsehän en näin ajatellut, vaikka joskus tuleekin hymähdettyä "nainen ratissa"
:tongue:
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Rohkeasti esiin vaan!
Itsehän en näin ajatellut, vaikka joskus tuleekin hymähdettyä "nainen ratissa"
:tongue:
Täytyy nykyisen tasa-arvolain puitteissa antaa mahdollisuus, sillä en ollut paikalla enkä ole videokuvaakaan nähnyt.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Sukupuoli ei kai nyt ole määräävä tekijä tässä onnettomuudessa. Oliko karun chandhok joka pyöri team lotuksen autolla viime vuonna kylmillä renkailla. Kyse oli kokemattomuudesta ettei tiennyt kylmien renkaiden vaikutusta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koettakaa nyt hyvät ihmiset pysyä asialinjalla ketjussa jossa käsitellä onnettomuutta jonka johdosta kilpa-autoilija kamppailee hengestään. Ei ole leikin, sovinismin eikä rasismin paikka.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ihan selvästi elektroniikka yrittää väkisin pitää auton liikkeessä... :doubtful:
Siitä syystä mietin itse, että meni startti tms. järjestelmä päälle jostain syystä? Kun kuljettaja ei ehtinyt tehdä mitään. Kohtuu hyvä merkki, kun on tajuissaan eikä ole tarvinnut laittaa keinotekoiseen koomaan.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Pahasti tuo alkaa näyttämään kuljettajan itse tekemältä virheeltä, menee kyllä kategoriaan "uskomatonta mutta totta".
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Autosportin forumilta bongasin AS:n uutisen Marian tilanteesta:

http://translate.google.fi/translate?sl=es&tl=en&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.as.com%2Fmotor%2Farticulo%2Fmaria-villota-operada-urgencia-accidente%2F20120703dasdasmot_4%2FTes

Käännöksessä puhutaan mm. aivovammasta joka vaati leikkausta. Se, että minkä tasoinen vamma oli kyseessä, ei käy ilmi. Joka tapauksessa hätäleikkaus ollut kyseessä ja tilannetta seurataan edelleen.

Toivotaan kuitenkin parasta, että kaikki menee hyvin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aihe on vakava ja moni muukin ajatteli ihan varmasti näin. Harvapa uskaltaa sanoa sitä.
Onneksi Massan pyörähdyksiä tai Maldonadon road-ragea ei panna sukupuolen piikkiin. Noloa olis.

Paranemisia testikuskille.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kaikki paitsi yksi lukemistani silminnäkijähavainnoista väittävät kyllä päinvastaista, eikä se loppujen lopuksi ole kovin olennaista. Pointti kun on se, että auton karkaaminen hallinnasta täysin odottamattomaan suuntaan on aina vaaran paikka, ja se taas olisi mahdollista myös F1-radoilla.
Et voi olla tosissas :wall: no väännetään sitten rautalangasta:

Pointti nimenomaan oli se että varikolla ei voi törmätä kuin korkeintaan muuriin, mutta tuolla sinun väitteesi mukaan oli vain rekka johon saattoi törmätä.
No se ei edelleenkään pidä paikkaansa. Kuvissa näkyy mm. paljon siirreltäviä metallisia aitoja, joihin törmääminen voisi myös olla kohtalokasta koska A) eivät ole pultattuja kiinni mihinkään B) ovat saman korkuisia kuin F1-auto.
Toisekseen Duxfordissa näytti kuvien perusteella olevan myös muuta huoltokalustoa (F1-tiimi tuskin tosiaan tulee paikalle vain yhdellä kuorma-autolla + hälytysajoneuvot) jotenka vaaranpaikkoja oli / on suhteellisen paljon.

Mitään näistä edellä mainittujen tapaisista et löydä F1-varikkosuoralta kuitenkaan.
Eli JOS tämä karkaaminen olisi tapahtunut varikkosuoralla sisään ajon yhteydessä, tuskin olisi tällaista onnettomuuttta tapahtunut.

Muistutetaan nyt vielä siitäkin että FIA nimenomaan paransi paljon 90-luvulla F1-testien turvallisuutta määräämällä radoille jos jonkinnäköisiä asioita.
Lisäksi käsittääkseni testejä sai ajella vain F1-tason radoilla, jotka nekin tuo mukanaan yhtä sun toista turvallisuuteen liittyvää asiaa.
Nyt kun FIA:n määräyksien mukaan testit on melkein kokonaan bannissa, tiimit ajelee suoratestejä milloin missäkin, ja turvallisuus on tosiaan huipputasolla niinkuin nyt, ikävä kyllä, nähtiin.

Duxford itsessään on aakeeta laakeeta aluetta, mutta kun sinne radan sivuun jätetään huoltoautot yms. kaikki mahdollinen niin silloin niitä vaaranpaikkoja onkin jo paikalla.

Itse onnettomuuteen: toivottavasti kuski on kunnossa ja syy tapahtuneeseen selviäisi myös.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Olipas friikki onnettomuus. En ole ikinä kuullut, että auto olisi joskus lähtenyt tuolla tavalla liikkeelle. Kaasun aukijuuttumisia on joskus tullut vastaan, mutta nekin ovat sitten tapahtuneet vauhdissa radalla. Mahtaakohan Marialle jäädä pysyviä vammoja? Jaksamisia hänelle, omaisille ja tiimille.

Ja mitä tulee keskusteluun suoratestien turvallisuudesta, niin ennen eilistä en ollut kuullut kenenkään kritisoineen kyseisiä tapahtumia. Se nyt vaan on fakta, että jokaista mahdollista onnettomuusskenaariota ei voi ennakoida, ja tämä kuulosti taas sellaiselta, että siinä on kaikki taivaankappaleet olleet väärässä asennossa. Asettaako FIA jotain vaatimuksia näille testeille esim. pelastushenkilökunnan suhteen? Testiradoillahan on vaadittu kisatapahtumaa vastaava miehitys vissiin de Angeliksen kuoleman jälkeen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Et voi olla tosissas :wall: no väännetään sitten rautalangasta:

Pointti nimenomaan oli se että varikolla ei voi törmätä kuin korkeintaan muuriin, mutta tuolla sinun väitteesi mukaan oli vain rekka johon saattoi törmätä.
No se ei edelleenkään pidä paikkaansa. Kuvissa näkyy mm. paljon siirreltäviä metallisia aitoja, joihin törmääminen voisi myös olla kohtalokasta koska A) eivät ole pultattuja kiinni mihinkään B) ovat saman korkuisia kuin F1-auto.
Toisekseen Duxfordissa näytti kuvien perusteella olevan myös muuta huoltokalustoa (F1-tiimi tuskin tosiaan tulee paikalle vain yhdellä kuorma-autolla + hälytysajoneuvot) jotenka vaaranpaikkoja oli / on suhteellisen paljon.
Duxfordin normaaleja testijärjestelyjä voi tiirata vaikka tuolta:
http://www.youtube.com/watch?v=gYuwxZ7W1uM

Kuten näet, tuo paikka on varikkoaluetta, jossa ei ole tarkoitus ajaa ylipäätään, vaan korkeintaan siirtää autoa. Jos oletetaan, että F1-auton siirtäminen sen omaa moottoria käyttäen on aina vaarallista, ovat turvajärjestelyt aitoineen tosiaan täysin puutteelliset. Tähän asti on kuitenkin lähdetty olettamasta, että F1-auto on hiljaisissa nopeuksissa hallittavissa. Toivoakseni asiasta johtopäätöksiä tekevät eivät ole kannallasi, tai voidaan sanoa hyvästit kaikille F1-näytösajoille.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ehkä on kaksi eri asiaa tehdä asiat turvallisesti ja vähemmän turvallisesti kuin että lopettaa näytösajot kokonaan.
Ensimmäinen kysymys kuuluu toki miksi autolla päästettiin ajamaan alueelle jossa oli huoltoautot parkissa, ts. miksei varikkotelttoja ja huoltoautoja jätetty etäämmälle toisistaan?

F1-radalla näin tapahtuu automaattisesti kun on varikkorakennus välissä, ja tässä koko pointti olikin:
kun FIA kieltää testaamisen, tulee tiimit käyttämään väliaikaisvirityksiä milloin milläkin radalla.

Näytösajoissa taas yleensä otetaan huomioon turvallisuus vähän paremminkin, ja kuskitkin niissä on yleensä kokeneemmasta päästä.
Nythän alkuperäinen pointti olikin mulla että miksi r00kiet pitää laittaa testaamaan ekoja kertoja tällaisissa paikoissa kun voitaisiin ihan hyvin ajaa niitä testejä oikeallakin moottoriradalla.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ja silti tältä onnettomuudelta oltaisiin vältytty katetulla formulalla. Semisti ontuva argumentti siis.
Joo ja mitä seuraavaksi? Haarniskat kuljettajille päälle. Formula on formula eikä mikään Le Mans auto.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Todella ikävä tapaus mutta itse olen taipuvainen näkemään tämän niin, että kaikilta riskeiltä ei voi mitenkään suojautua ja tämä oli niin monen sattuman summa, että on aika turhaa alkaa osoittelemaan sormella syitä/syyllisiä vaan joskus pitää vain todeta, että shit happens. Jotenkin nykyajalle on tyypillistä se, ettei millään voida hyväksyä sitä, että joskus ikäviä asioita vain tapahtuu, eikä niille aina vain voi mitään. Mielestäni tässä tapauksessa ei ole mitään sellaista tullut esille, joka olisi perustellusti voitu jo etukäteen nähdä merkittävänä riskinä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ehkä on kaksi eri asiaa tehdä asiat turvallisesti ja vähemmän turvallisesti kuin että lopettaa näytösajot kokonaan.
Ensimmäinen kysymys kuuluu toki miksi autolla päästettiin ajamaan alueelle jossa oli huoltoautot parkissa, ts. miksei varikkotelttoja ja huoltoautoja jätetty etäämmälle toisistaan?
Pääset sinäkin ajamaan autollasi paikkoihin, joissa jokaista törröttävää uloketta ei ole pehmustettu. Yhä edelleen palataan siihen, että jossain kohdin täytyy voida olettaa kuljettajan hallitsevan välineensä. Jos päädytään siihen, että F1-autoa ei voi hallita, niin enemmän huolehtisin alueella olevista ihmisistä kuin kuljettajan hyvinvoinnista.
Näytösajoissa taas yleensä otetaan huomioon turvallisuus vähän paremminkin, ja kuskitkin niissä on yleensä kokeneemmasta päästä.
Tai sitten ei. Pahimmillaan näytösajoja ajetaan demonisoimiesi teräsaitojen rajaamalla alueella keskellä yleisöä. Kuskeina on nähty esim. sellaisia F1-veteraaneja kuin Ho-Pin Tung.
Joppe_001 sanoi:
Asettaako FIA jotain vaatimuksia näille testeille esim. pelastushenkilökunnan suhteen? Testiradoillahan on vaadittu kisatapahtumaa vastaava miehitys vissiin de Angeliksen kuoleman jälkeen.
Sikäli kun olen testisääntöjä oikein tulkinnut, niin FIA hyväksyy myös suoratesteihin käytettävät paikat, ja pelastushenkilöstön suhteen pätee samat vaatimukset kuin "oikeissakin" testeissä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jotenkin nykyajalle on tyypillistä se, ettei millään voida hyväksyä sitä, että joskus ikäviä asioita vain tapahtuu, eikä niille aina vain voi mitään. Mielestäni tässä tapauksessa ei ole mitään sellaista tullut esille, joka olisi perustellusti voitu jo etukäteen nähdä merkittävänä riskinä.
Näin. Tosin jos auton järjestelmien toiminnassa ilmenee jotain erikoista, niin FIA:n voi olla syytä tarkistaa suoratestisääntöään.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pääset sinäkin ajamaan autollasi paikkoihin, joissa jokaista törröttävää uloketta ei ole pehmustettu.
Meikäläisen ajamiset taas ei hirveemmin kiinnosta FIA:n ihmisiä joten hirveen hyvän vertauksen osoitit kyllä :D

Tai sitten ei. Pahimmillaan näytösajoja ajetaan demonisoimiesi teräsaitojen rajaamalla alueella keskellä yleisöä. Kuskeina on nähty esim. sellaisia F1-veteraaneja kuin Ho-Pin Tung.
Sainoinkin yleensä. Noi tuon tason "veteraanit" on onneksi harvinaisia.

Eli siis sun mielestä tuollainen suoratesti tuollaisine järjestelyineen on turvallisuuden perikuva jossa ei mitään voi tapahtua?
Ilmeisesti eilinen uutinenkin oli vain liioittelua sitten koska eihän tuollaisessa täysin turvallisessa ympäristössä voi missään nimessä tapahtua mitään.
Pahoittelen sitten virhettäni.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eli siis sun mielestä tuollainen suoratesti tuollaisine järjestelyineen on turvallisuuden perikuva jossa ei mitään voi tapahtua?
Ei tietenkään ole. Missä vaan voi milloin vaan tapahtua jotain ikävää jos riittävän ainutkertainen tilanne sattuu kohdalle. Tämänkaltainen sattuma olisi kuitenkin ihan hyvä erottaa siitä, että ohjeita on laiminlyöty tai ympäristö on aidosti sopimaton.

Suoratestejä on tehty jo kauan ennen testirajoituksia, enkä kykene muistamaan yhtäkään vakavaa onnettomuutta ennen tätä jos nopeusennätysyritykset jätetään pois laskuista. Sikäli tässä ei myöskään oltu täysin vieraalla maalla, jonne testisäännöt ovat tiimit pakottaneet.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tämänkaltainen sattuma olisi kuitenkin ihan hyvä erottaa siitä, että ohjeita on laiminlyöty tai ympäristö on aidosti sopimaton.
Näin ei tietenkään ollut, enkä näin väittänytkään.
Pointtini oli se että ennen vanhaan rookiet sai testata radalla paljonkin, joka nyt on täysin mahdotonta FIA:n testikieltojen takia.
F1-tason radalla kuitenkin on huomioitu ulosajojen mahdollisuuksia ihan erilailla kuin näissä suoratesteissä, jotenka riskitkin on paljon pienemmät.

Varsinkin kun tosiaan noita suoratesteissä käytettyjä lentokenttiä yms. ei ole mitenkään reunustettu turva-alueilla ja tosiaan huoltoautot yms. kalusto voidaan tuoda sinne radan lähelle niin en miellä sitä mitenkään "turvalliseksi" oikeaan ratatestiin verrattuna.
Ja nämä suoratestithän ovat yleistyneet todella paljon noiden testirajoitusten myötä.

edit. Noh mutta sulla on oma mielipiteesi ja mulla omani, piste.
edit2. Takaisin itse aiheeseen: onko De Villotan tilasta tullut tänään uutta tietoa vielä?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös