Maria De Villotan onnettomuus ja kuolema

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Vaikea päävamma luultavasti kyseessä. Aivovaurion mahdollisuus. Kasvot saadaan nykyään tehtyä aika hyvin uudestaan.

Onnettomuuden syynä ajattelin ensin että onkohan sotkenut polkimet, kun formuloissa ajetaan vasemman jalan jarrulla. Erehdys käy kun rullailee pitkän aikaa painamatta mitään. Sitten luin että antistall yllättänyt kuljettajan, jonka jälkeen jäin miettimään, että on voinut hämääntyä polkimista myös tämän takia. Painanut kevyesti jarrua, sitten antistall on kaasuttanut ja sitten aivot ovat erehtyneet luulemaan kaasua jarruiksi ja on itse painanut lisäkaasua tai ainakin helpannut jarrun.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
olisiko F1-tason moottoriradalla voinut tapahtua tämänkaltainen onnettomuus?
Olisi. Sikäli kun oikein ymmärrän tapahtuneen, niin vastaa suunnilleen sitä, että varikkopilttuuseen kaartava auto ryntää eteenpäin. Siellä on ihan riittämiin vaarallisia asioita, joihin törmätä. Kuorma-autoja toki harvemmin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Olisi. Sikäli kun oikein ymmärrän tapahtuneen, niin vastaa suunnilleen sitä, että varikkopilttuuseen kaartava auto ryntää eteenpäin. Siellä on ihan riittämiin vaarallisia asioita, joihin törmätä. Kuorma-autoja toki harvemmin.
Yhtä joustamatonta ja terävää kypäräkorkeudella, kuin kuormurin perälauta, en ihan heti keksi ainakaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Olisi. Sikäli kun oikein ymmärrän tapahtuneen, niin vastaa suunnilleen sitä, että varikkopilttuuseen kaartava auto ryntää eteenpäin. Siellä on ihan riittämiin vaarallisia asioita, joihin törmätä. Kuorma-autoja toki harvemmin.
autoa oltiin peruuttamassa pilttuuseen kun se kiihdyttikin eteenpäin, normaalisti varikolle tullessa tässä kohtaa edessä on varikkomuurin seinä.
Ei ihan saman tasoinen este kuin rekan perälauta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
autoa oltiin peruuttamassa pilttuuseen kun se kiihdyttikin eteenpäin, normaalisti varikolle tullessa tässä kohtaa edessä on varikkomuurin seinä.
Ei ihan saman tasoinen este kuin rekan perälauta.
Kaikki paitsi yksi lukemistani silminnäkijähavainnoista väittävät kyllä päinvastaista, eikä se loppujen lopuksi ole kovin olennaista. Pointti kun on se, että auton karkaaminen hallinnasta täysin odottamattomaan suuntaan on aina vaaran paikka, ja se taas olisi mahdollista myös F1-radoilla. Harva asia on samalla korkeudella tai yhtä heikosti periksi antavaa kuin kuormurin perälauta, mutta toisaalta harva asia syttyy yhtä hyvin tuleen kuin pilttuussa oleva tankkauslaitteisto.

Mitä itse asiaan tulee, niin de Villota on tajuissaan, mikä on jopa odottamattoman hyvä uutinen ensitiedot huomioiden.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Onnettomuuden syynä ajattelin ensin että onkohan sotkenut polkimet, kun formuloissa ajetaan vasemman jalan jarrulla. Erehdys käy kun rullailee pitkän aikaa painamatta mitään. Sitten luin että antistall yllättänyt kuljettajan, jonka jälkeen jäin miettimään, että on voinut hämääntyä polkimista myös tämän takia. Painanut kevyesti jarrua, sitten antistall on kaasuttanut ja sitten aivot ovat erehtyneet luulemaan kaasua jarruiksi ja on itse painanut lisäkaasua tai ainakin helpannut jarrun.
Ei tuo Maria nyt mikään täysi neitsyt kilpa-auton ratissa. Tosin onnettomuus on niin outo, että ei kai tässä vaiheessa auta sulkea mitään vaihtoehtoja pois laskuista.

@Bobakki: En näe kilparadan varikkoa yhtään niin vaarallisena paikkana kuin väliaikainen pilttuu, jonka edessä on peräluukku auki törröttävä rekka.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko tietoa kuinka kaukana F1-auto oli kuorma-autosta lähtötilanteessa? Tai kauan yllättävän eteenpäinliikahduksen ja törmäyksen välillä oli? Noin alhaisessa nopeudessahan F1 pysähtyy varmaan alle metrissä, jos kuski vain ehtii reagoida.
 

B.A.R-Honda

Member
Liittynyt
3.7.2012
Viestit
15
Onko tietoa kuinka kaukana F1-auto oli kuorma-autosta lähtötilanteessa? Tai kauan yllättävän eteenpäinliikahduksen ja törmäyksen välillä oli? Noin alhaisessa nopeudessahan F1 pysähtyy varmaan alle metrissä, jos kuski vain ehtii reagoida.
Ainakin eturenkaat olivat lukossa ku De Villota osu rekkaan.
 

fan1

Well-known member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
292


Yksi kuva lisää onnettomuuspaikalta.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Jos tämä kuva kuuluu samaan sarjaan sen ekan kuvan kanssa niin tästä voinee päätellä jotain siitä etäisyydestä (sama paloauto plus muu tausta kuin ekassakin kuvassa).



http://twitpic.com/a3e6py
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Puhutaan etteivät formuloiden jarrut toimi kylmänä. Kuinka heikko jarrutusteho voi olla. Kuinka paljon poljinvoimaa tarvitaan, että jarru voittaa kaasun.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Ja silti tältä onnettomuudelta oltaisiin vältytty katetulla formulalla. Semisti ontuva argumentti siis.
Ajamatta paras, katetuissa autoissa tosin kuolee myös porukkaa, mutta mitäs siitä. Valitettava onnettomuus ja tutkinnan kautta selviää mitä tapahtui.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Ja silti tältä onnettomuudelta oltaisiin vältytty katetulla formulalla. Semisti ontuva argumentti siis.
Onnettomuudelta oltaisiin vältytty myös, jos Formuloilla ei oltaisi ajettu kuorma-autojen keskellä.
 
Ylös