Maria De Villotan onnettomuus ja kuolema

Botcher

Well-known member
Liittynyt
7.11.2006
Viestit
216
Sijainti
Mikkeli
Jos nyt osaan yhtään laskea näitä ylempänä olevia raportteja ja kuvia yhteen niin ilmeisesti Vilottan kypärä on saanut suoraan iskun avoimena olevast rekan takaovesta. Ottaen huomioon auton kiihtyvyyden ja oven kapeuden (riippuen toki mihin kohtaan oven on osuttu) niin kypärään on epäilemättä tullut hyvin voimakas isku hyvin pienelle pinta-alalle eli sehän ja etenkin jos kyseessä on auton oven alakulma sehän on saattanut lävistää kypärän...

Huh, huh!
Näyttäisi kuvassa, että nostolava on ollut alhaalla juuri kypärän kohdalla.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mihinkäs se kuva hävisi?

:rolleyes:
Ihan yhtäläillä se tuolla on.



Liittymättä mitenkään tähän niin on aika jännää kuinka nykyihmistä pidetään jotenkin niin heikkona henkisesti että mitään järkyttävää ei saisi näyttää.

Miten ihmiset ennen kestivät kun uutiskuvat olivat täynnä ruumiita, miten milloinkin ruhjoutuneina(?)
Offtopikkina jatkettakoon, että ainakin Etelä-Euroopassa erilaisten ruumiskuvien näyttäminen uutisissa ei ole mitenkään tavallisuudesta poikkeavaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mä oon aina luullut että antistall, vai mikä se nyt oli,
heittää vaihteen vapaalle, ettei moottori sammu... :idea:

Nyt on kyllä FIA tai jonkun taholta heti vaadittava ECU:n ohjelmoitia
tämän osalta uudestaan.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Tuosta äännitteestä pystyy päättelemään ettei auton nopeus ollut onneksi kovin suuri, mutta yhtäkaikki tarpeeksi aiheuttaakseen todella vakavan tilanteen. Varsinkin nyt kun osuma on sattunut juuri kypärän kohdalle, ja liike on pysähtynyt täysin joustamattomaan obstaakkeliin (sana?).
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Liittymättä mitenkään tähän niin on aika jännää kuinka nykyihmistä pidetään jotenkin niin heikkona henkisesti että mitään järkyttävää ei saisi näyttää.

Miten ihmiset ennen kestivät kun uutiskuvat olivat täynnä ruumiita, miten milloinkin ruhjoutuneina(?)
Ei kyse ole siitä, että kaikkia nykyihmisiä pidetään henkisesti heikkona vaan kyse on siitä, että on olemassa ihmisiä jotka kärsivät erilaisista fobioista joiden takia he eivät pysty katsomaan sellaisia kuvia joissa näkyy sitä mitä he pelkäävät.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei kyse ole siitä, että kaikkia nykyihmisiä pidetään henkisesti heikkona vaan kyse on siitä, että on olemassa ihmisiä jotka kärsivät erilaisista fobioista joiden takia he eivät pysty katsomaan sellaisia kuvia joissa näkyy sitä mitä he pelkäävät.
Itse tulkitsen verioopperakuvat lähinnä mauttomuutena.

Lisäksi jos uhrien läheiset sattuvat näkemään noita kuvia, vaikutus voi olla voimakas.


Mutta tästä onnettomuudesta ei siis ole julkaistu mitään julkaisemattomaksi kelpaamatonta joten se siitä offtopikista.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Ei kyse ole siitä, että kaikkia nykyihmisiä pidetään henkisesti heikkona vaan kyse on siitä, että on olemassa ihmisiä jotka kärsivät erilaisista fobioista joiden takia he eivät pysty katsomaan sellaisia kuvia joissa näkyy sitä mitä he pelkäävät.
Josta päästäänkin kätevästi oikeaan syyhyn, eli mediatuottajien pelkoon mahdollisista oikeustoimista. Eikä ole oikein journalistisen etiikan mukaista nykypäivänä näyttää niitä kaikista goremaisimpia kuvia mediassa. Internet on tuonut tämänkin asian lähemmäksi tavallista ihmistä.

Tämä kolari sysää varmasti keskustelua katetuista formuloista askeleen eteenpäin.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Karsee juttu :( .

Onneksi tila on ilmeisesti kuitenkin vakaa :

Magpas_Charity @Magpas_Charity
34m
@Magpas_Charity team just back from Addenbrooke's, after a formula 1 car collided with a lorry at Duxford. The patient is a stable condition
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kypärä taitaa nykyään kestää aika hyvin osumaa, mutta entä siitä alaspäin?
Ei taida valitettavasti kypäräkään kauhean hyvin kestää, kun 650 kiloa metallilevyä tulee vastaan 40 km/h nopeuidella osuen hyvin, hyvin pienellä alueelle. Koko kuvan perusteella koko liike-energiä pysähtyä enemmän tai vähemmän juuri kypärään tai ainakin painoi kypärää vahvasti alaspäin.

Pää- ja niskavammoja, ehkä selkäkin...
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Tottahan kypärä auttaa tässäkin tapauksessa, mutta kuinka paljon, se on asia erikseen. Vaikka vauhtia ei formula-autolle ole nimeksikään, niin silti puhutaan taajamanopeudesta. Sillä vauhdilla kun tujauttaa terävään metallilevyn reunaan, niin lopputulosta voi jokainen miettiä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jälleen yksi syy miksi FIA:n testikielto sukkaa pahasti. Rookiet joutuu kisoihin joko ihan kylmiltään tai sitten ne pistetään testaamaan vaarallisille suorille pr-tarkoituksissa, alueille joiden turvallisuus ei todellakaan ole moottoriratojen tasolla....
Pakko olla eri mieltä suoratestien osalta. Testit kuitenkin tehdään lentokentillä, jotka käyttötarkoituksestaan johtuen eivät ole "vaarallisia suoria", vaan lento-onnettomuuksiin mitoitettuja paikkoja. Rekka taisi olla ainoa objekti, johon tuolla saattoi rysäyttää.

Ylipäätään luulisi olevan pikemminkin parempi, että tulokas tutustuu auton kontrolleihin suoratestissä, jossa hallintalaitteet ovat melko lailla ainut asia, johon keskittyä. De Villota ei muutenkaan ole kokemattomimmasta päästä suoratestaajia.

Mitä tulee ECU:iin, niin suoratesteissä saa käyttää standardoidusta poikkeavaa elektroniikkaa. Mm. Force India käyttää suoratesteissä aktiivijousitusta. Syystä on oikeasti paha sanoa mitään kun ei tiedä, onko kyse viasta elektroniikassa tai sen ohjelmoinnissa, vai onko kuski vaan reagoinut normaalista poikkeavasti yllättävään tilanteeseen. Anti-stall ei vaihda vaihdetta vapaalle, toteutuksessa käytetään kytkintä.

Noin ensi lukemalta tilanne vaikuttaa todella onnettomalta sattumalta. Siihen, että auto karkaa tuohon tapaan käsistä ei varauduta, koska sen pitäisi olla täysin mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Äkkiseltään vois kuvitella että enemmän tuota koskee tai tuossa on rikottu työsuojelumääräyksiä kuin mitään FIA:n ohjeita.

Huonosti ohjeistettu työntekijä ja vaarallisesti sijoitettu rekka. Tai tekninen vika ja vaarallisesti sijoitettu rekka.

Toivotaan nyt että selviää. Pahalta näyttää toi kuva kyllä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Miksei De Villotalle kerrottu antistall järjestelmän käytöstä? Toivottavasti selviää, mutta pelkään aivovammaa.:frown:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pakko olla eri mieltä suoratestien osalta. Testit kuitenkin tehdään lentokentillä, jotka käyttötarkoituksestaan johtuen eivät ole "vaarallisia suoria", vaan lento-onnettomuuksiin mitoitettuja paikkoja. Rekka taisi olla ainoa objekti, johon tuolla saattoi rysäyttää.
Esitetäämpä kantani toisin:
olisiko F1-tason moottoriradalla voinut tapahtua tämänkaltainen onnettomuus?
Ei olisi. Radalla ei olisi voitu kuorma-autoa edes tuoda tollaiseen paikkaan, eikä varikkosuoralla noin vaarallista törmäyskohdetta olisi voinut olla myöskään.
(noi kuvissa näkyvät siirreltävät metalliaidat vasta muuten turvallisilta näyttääkin)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olipas huonoja uutisia. Todellinen freak accident ja onnettomien sattumien summa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
TBK:lta

“Further to the accident involving the Marussia F1 Team’s Test Driver Maria De Villota this morning, the team can confirm that Maria was transferred by ambulance from Duxford Airfield, where the accident happened, to Addenbrooke’s Hospital in Cambridge.

“Since Maria’s arrival at the hospital at approximately 10.45hrs this morning, she has been receiving the best medical attention possible at the hospital, which is the region’s major trauma centre. Maria is conscious and medical assessments are ongoing. The team will await the outcome of these assessments before providing further comment.

“The team’s first priority at this time is Maria and her family.”
Kuulostaa hyvältä.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tämä kolari sysää varmasti keskustelua katetuista formuloista askeleen eteenpäin.
Aivan varmasti ja tuskin jää vaan keskustelun tasolle. Turvakuomulla oltaisin vältytty ainakin nin kovilta vammoilta, mutta niin oltaisiin monella muullakin tavalla.

Tämäkin saman tyyppinen onnettomuus Massan kolarin kanssa: Surkeiden sattumusten sarja jota kukaan ei voinut ennalta arvata. Molemmissa tapauksissa kannattaa kuitenkin kiittää parantunutta turvallisuutta. Kukaan ei kuitenkaan kuollut.
 
Ylös