MM- taistelu 2012

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Kuljettaja on osa tallia, ja talli häviää ja voittaa yhdessä. "No driver is bigger than the team." Talli päättää itse keneltä komponenttinsa hankkii renkaita ja ECU:a lukuunottamatta, joten käytännössä kaikki tekniset viat ovat tallin ansaitsemia.
Tämähän käytiin jo ylhäällä läpi. Yhtälailla se on kuskin(ja tiimin) ongelma, jos sijottaudutaan kolaririskaabelille lähtöruudulle. Elämä on. Ehkäpä kannattee käyttää sama laturia kuin RB, ettei niihin kolareihin joudu? Eiku?

Random palikka hajoaa tai kuski joutuu kolariin ilman omaa syytä
=> saman arvoisia keskeytyksiä kuskia ajatellen

mut jos välttämättä halutaan kuskin syyksi, niin toistan itseäni; Alonson kannattaa hankkiutua vähemmän kolari-alttiille lähtöruuduille aika-ajossa. Se nyt kuitenkin on täysin tallin+kuskin hankkima paikka(kuten myös mahdollisesti hajoava auton osa). Lisäksi kantsii niitä peilejä sen verran katsoa, ettei toisen etusiipeen kiilaile....

edit: vai onko satunnainen kolari vähemmän satunnainen, kuin satunnaisesti hajoava auton osa? Taas joutuu toistaan itteä ja takoon joillekkin kalloon, että siihen starttikolarin todennäköisyyteenkin voi vaikuttaa. Kerta näin tyuperästi ajatellaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ois kiva kanssa tietää että kuinka pahasti kuski pystyy ajotyylillään rikkomaan autoa, voiko esim. vaihdelaatikon rikkoutuminen olla seurausta jostain kuskin toimesta ohjaamossa? Tätä pohdin esim. aikoinaan viisi vuotta sitten kun Hamiltonilla juuttui vaihde päälle (tai jotain vastaavaa) Brasilian kisassa, että olisiko itse hermostuksissaan kussut ja aiheuttanut ongelman. :thumbfh:
Jos jätetään pois ilmeiset etusiiven rikkomiset, ripustusten hajottamiset (á ja Massa Intiassa viime vuonna) ja flatspotit (á la Kimi Nürburgringillä), niin nykyään aika vähän. Ammattimaisuus on sillä tasolla, että ajotyylinkin aiheuttamiin potentiaalisiin ongelmiin pystytään varautumaan (ja esim. enäähän ei voi ylikierrottaa, kun on rajoitin).

Oliko se Sato, jolle tiimi sanoi, että älä leikkaa kanttareita niin paljon, kun pomppiessa kierrokset nousee liikaa? Nykyisin tuokaan ei liene ongelma.

Mitä Hamiltonin vaihdeongelmaan tulee, niin kyse oli tietokoneongelmasta, mutta aiheuttiko Hamiltonin aikaisempi ulosajo sen jollain tavalla jää arvailujen varaan. Suoraa syy-seuraussuhdetta lienee mahdoton osoittaa. Hamilton vaihtoi ohjelmaa (tmv.) ja ajoi loppikisan normaalisti.
 
Viimeksi muokattu:

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Ei kai siellä mitään varsinaista "ongelmaa" ole, kuin kimimäisesti "ei vain ole riittävästi vauhtia"...
No niin, tämä kyllä tukee kantaani. Pat Fryn kommentistakin käy ilmi, että Alonson autossa on käyttämätöntä potenttiaalia.

Ferrarin tekninen johtaja Pat Fry antoi oman vastauksensa aika-ajon jälkeen ilmaistuaan pettymyksensä siitä, ettei Alonso yltänyt toiseen lähtöriviin.

- Jotta olisimme päässeet sinne, minne halusimme ja minne olisimme pystyneet, meidän olisi pitänyt olla täydellisiä emmekä me olleet, Fry lausui.

(MTV3)
Webslavelle vielä. Kyllähän Massan nopeus parani jo kylpylässä!
 
Viimeksi muokattu:

Kaptah

Well-known member
Liittynyt
28.3.2011
Viestit
182
Alonsolta oli kakkostila loistava torjuntavoitto. Ferrarilla on kutakuinkin neljänneksi nopein auto ja siihen nähden kakkostila on sensaatiomainen suoritus. Lotus on saanut autoaan hyvään iskuun. Kuten Alan Permane totesi, oli selvää että Lotus oli autona Ferraria nopeampi.

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=229164
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4998
Sijainti
Vantaa
Mites taistelu valmistajien sarjan kakkossijasta, kummalla tallilla on paremmat mahdollisuudet yltää toiseksi kauden loppupisteissä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No niin, tämä kyllä tukee kantaani. Pat Fryn kommentistakin käy ilmi, että Alonson autossa on käyttämätöntä potenttiaalia.
Niin no, kaikkien autoissa on tuolla perusteella käyttämätöntä potentiaalia, koska eihän kukaan ole täydellinen.
Webslavelle vielä. Kyllähän Massan nopeus parani jo kylpylässä!
En ole eri mieltä. Spassa Massan kisavauhtia ei vain voinut verrata Alonson kisavauhtiin.
 

pekeke

Well-known member
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
136
Tilanne alkaa kyllä vakiintua valmistajienkin mm-pisteissä.

Jos nyt ei mitään keskeytyksiä tule niin tuo kärki varmaan säilyy. Ferrari
kuitenkin panostaa loppuun asti, että Alonso saa täyden tuen taisteluun. Lotus
voisi yllättää tässäkin jos Romain saa myös suoritustaan parannettua.

En kyllä silti ymmärrä miten Lotus olisi Ferraria nopeampi Intiassa. Perjantain
harjoitukset eivät kerro koko kuvaa vai söivätkö säädöt tosiaan niin paljon
suoranopeutta.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Vettelillä on varaa ottaa jo yksi keskeytyskin. Nimittäin jos hän voittaa kaksi kisaa vielä (yhden jäädessä kesken) tulee 50 lisäpistettä ja siinäkin tapauksessa vaikka Alonso ajaisi täydellisesti yhden voiton ja kaksi kakkossijaa, saa hän niistä 61 pistettä, ja jäisi vielä 2 pisteen päähän eron ollessa nyt 13 pistettä.

Eli taitaa mennä Alonsolle varsin vaikeaksi, varsinkin kun tietää Red Bullin huiman vauhdin nyt. Jotain pitäis sattua Vettelille vähän enemmänkin, mutta onhan se mahdollista kun tekninen laji on kyseessä.
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Random palikka hajoaa tai kuski joutuu kolariin ilman omaa syytä
=> saman arvoisia keskeytyksiä kuskia ajatellen
En tiedä mitä tarkoitat "saman arvoisuudella", mutta onhan siinä selvä ero, että aiheutuuko keskeytys oman joukkueen vai vastustajan joukkueen virheestä. Teknisiin vikoihin tiimi pystyy itse vaikuttamaan, mutta siihen, että tuleeko lähdössä ranskalainen patonkitorpedo takaluukusta sisään, on hankala vaikuttaa. Teknisen vian sattuessa kuljettaja tietää, että tiimi pyrkii estämään saman vian jatkossa, joten pettymys voi olla helpompi käsitellä.

Pyrin tässä vain tuomaa sitä asiaa esiin, että kuljettajat ajavat tallille, eivät itselleen. Se aiheuttaakin vähän ihmetystä, että joidenkin mielestä vaihdelaatikon vaihtamisesta seuraava rangaistus "ei ole oikeudenmukaista kuljettajalle". Joukkuelajissa koko joukkueen kuuluu kärsiä, jos yksi jäsen tekee virheen. F1:n kiinnostavuus mediassa ja fanien keskuudessa kuitenkin kulminoituu niin paljon kuljettajiin, että monilla tahtoo päästä unohtumaan, että mistä F1:ssä on oikeastaan kyse.


Ois kiva kanssa tietää että kuinka pahasti kuski pystyy ajotyylillään rikkomaan autoa, voiko esim. vaihdelaatikon rikkoutuminen olla seurausta jostain kuskin toimesta ohjaamossa? Tätä pohdin esim. aikoinaan viisi vuotta sitten kun Hamiltonilla juuttui vaihde päälle (tai jotain vastaavaa) Brasilian kisassa, että olisiko itse hermostuksissaan kussut ja aiheuttanut ongelman.
Entisaikaahan kuljettaja pystyi vaikuttamaan paljonkin vaihdelaatikon kestävyyteen. Nykyään kuljettajan vaikutus taitaa kuitenkin olla olematon. Tosin esim. vaihteen vaihtaminen rajuissa kanttarien ylityksissä voi saada lootan huutamaan hoosiannaa. Vaihdeloota kun toimii kantavana rakenteena koko auton takapäälle.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Erittäin hieno MM-taistelu. Tiukka ja kuskien välillä on selvästi juopaa kun jaksavat nillittää toisilleen, jospa vääntö vain venyisi Interlagosiin saakka... :thumbup:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Erittäin hieno MM-taistelu. Tiukka ja kuskien välillä on selvästi juopaa kun jaksavat nillittää toisilleen, jospa vääntö vain venyisi Interlagosiin saakka... :thumbup:
Joo kaikki käy. Mutta jos Vettel varmistaisi jo Austinissa, kiva katsoa Alonson lausuntoja kun valmistautuu taistelemaan Interlagosiin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jännäksihän tämä menee. Hyvin Alonso roikkuu vielä mukana, mutta kaipa Vettel on silti suosikki kun RB tuntuu kulkevan varsin hyvin. Sinänsä mielenkiintoinen kamppailu, että siellä paljon muitakin jo mahdollisuutensa menettäneitä kuskeja sekoittamassa pakkaa. McLarenit, Webber jopa Lotukset Abu Dhabin perusteella.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Vaikuttaa siltä että MM titteli ratkeaa huomenna Vettelin 100. kisassa, aika hieno recordi...
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Vaikuttaa siltä että MM titteli ratkeaa huomenna Vettelin 100. kisassa, aika hieno recordi...
Mitä tahansa voi tapahtua vielä. Alonso on kisoissa vahva ja Red Bull ei pääse joka kisassa maaliin
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Skylla kerrottiin Interlagosiin luvatun sadetta. 7 päivää aikaa toki.
Jatkoivat että "we all know how good Ferrari and Alonso have been on wet"

Olen hieman eri mieltä. :D
 
Ylös