Formula 1 - 2012 - Hockenheim: Kisan jälkipyykki

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
b) Miksiköhän maailmalla arvostetaan Kimiä ihan vitusti? Osaa helkutti ajaa rehellisesti kilpaa ja KUNNIOITTAA muita radalla - antaa tilaa silloin kun on itse ohitettavana eikä tee yltiöäpäisiä siirtoja muiden kustannuksella yrittäessään heistä ohi.
Komppaan. Ei ole aikaisemmin tullut tuota juurikaan ajateltua, mutta nykyään kun noita ohituksia tapahtuu niin paljon niin on Kimin otteet pistäneet silmään. Di Restan kanssa vetivät aika komeasti rinnakkain. Pastorin kanssa sama olisi tuskin onnistunut.
 

SuoBBis

Active member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
31
Komppaan. Ei ole aikaisemmin tullut tuota juurikaan ajateltua, mutta nykyään kun noita ohituksia tapahtuu niin paljon niin on Kimin otteet pistäneet silmään. Di Restan kanssa vetivät aika komeasti rinnakkain. Pastorin kanssa sama olisi tuskin onnistunut.
Pastorihan oli tänään oikein kiltti poika. Antoi porukan mennä ohi.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Vettelin olisi pitänyt tietää tämä sääntö ja silti rikkoi sääntöä. Tämä oli nii selkeä tilanne kun vaan voi olla.
Sanoin jossakin muualla jo, että minusta vastuu noista on tiimillä. Ei voida olettaa että kuski osaa erikoisia sääntöjä etenkään kun ne vaihtelee. Kuski vaan ajaa kovaa ja tiimi käskee radiossa mitä tehdä. Mutta epäilen, että onko tiimeillä tarpeeksi kovaa sääntövastaavaa kehissä, jos ei ole niin olisi ehkä korkea aika palkata? Samoin kuin ne oikeat strategikot. Kesätyöläisetkin olisi tyhjää parempia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sanoin jossakin muualla jo, että minusta vastuu noista on tiimillä. Ei voida olettaa että kuski osaa erikoisia sääntöjä etenkään kun ne vaihtelee. Kuski vaan ajaa kovaa ja tiimi käskee radiossa mitä tehdä. Mutta epäilen, että onko tiimeillä tarpeeksi kovaa sääntövastaavaa kehissä, jos ei ole niin olisi ehkä korkea aika palkata? Samoin kuin ne oikeat strategikot. Kesätyöläisetkin olisi tyhjää parempia.
Nuo ajamiseen liittyvät sääntötulkinnat ja niiden muutokset käydään läpi kisaa edeltävissä kuljettajakokouksissa. Kyllä se on kuskin velvollisuus tietää miten saa ajaa ja miten ei.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Vielä siitä Sebin tempusta. Autosport kertoo:
Sebastian Vettel's German Grand Prix penalty came after FIA warning over off-track moves
"Prior to the race at Silverstone, F1 race director Charlie Whiting sent a note to all teams and race stewards making it clear that while the regulations state no driver can gain an advantage by leaving the track, race stewards would be encouraged to use their discretion in determining the extent of any benefit.

In the note, a copy of which has been seen by AUTOSPORT, Whiting stated: "Any driver leaving the track, (i.e. no part of his car remains in contact with the track in accordance with the current regulations), may rejoin the track but without gaining an advantage.
" -Autosport, alleviivaus minun
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ainakin Alonso käytti hyväkseen 16 ja 17 -mutkien (joka on oikeastaan yhtä mutkaa ennen maalisuoraa) välisen asfalttialueen ajaen radan ulkopuolella. Ei tainnut mennä auto kokonaan ulkopuolelle, mutta ilmeistä etua sillä hän sai kun jatkoi samaa kaavaa. Ilmeisesti tällainen on sitten sallittua?
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Vielä siitä Sebin tempusta. Autosport kertoo:
Sebastian Vettel's German Grand Prix penalty came after FIA warning over off-track moves
"Prior to the race at Silverstone, F1 race director Charlie Whiting sent a note to all teams and race stewards making it clear that while the regulations state no driver can gain an advantage by leaving the track, race stewards would be encouraged to use their discretion in determining the extent of any benefit.

In the note, a copy of which has been seen by AUTOSPORT, Whiting stated: "Any driver leaving the track, (i.e. no part of his car remains in contact with the track in accordance with the current regulations), may rejoin the track but without gaining an advantage.
" -Autosport, alleviivaus minun
Koskeekohan tämä uusi tarkennus myös samanlaisia starttitilanteita kuin Spassa 2008 ja 2009 kun Kimi ohitti ulkokautta pari autoa? Tai tämän vuoden Monacon kaltaista tilannetta kun moni kuski oikaisi ykkösmutkassa Grosjeanin ja Schumin kolarin takia?

Ainakin Alonso käytti hyväkseen 16 ja 17 -mutkien (joka on oikeastaan yhtä mutkaa ennen maalisuoraa) välisen asfalttialueen ajaen radan ulkopuolella. Ei tainnut mennä auto kokonaan ulkopuolelle, mutta ilmeistä etua sillä hän sai kun jatkoi samaa kaavaa. Ilmeisesti tällainen on sitten sallittua?
Grosjeania varoitettiin maikkarin mukaan jonkun harjoituksen jälkeen ykkösmutkan leveäksi ajosta, että jos sama jatkuu aika-ajossa niin kierros hylätään. Muistaakseni myös Monacossa 2008 Kimiä ja Massaa varoitettiin kisassa jonkun shikaanin oikaisusta muutaman kerran jälkeen. Eipä noista ole koskaan tainnut rangaistuksia tulla kuitenkaan, jos ei ole siis ohitusta tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Koskeekohan tämä uusi tarkennus myös samanlaisia starttitilanteita kuin Spassa 2008 ja 2009 kun Kimi ohitti ulkokautta pari autoa? Tai tämän vuoden Monacon kaltaista tilannetta kun moni kuski oikaisi ykkösmutkassa Grosjeanin ja Schumin kolarin takia?



Grosjeania varoitettiin maikkarin mukaan jonkun harjoituksen jälkeen ykkösmutkan leveäksi ajosta, että jos sama jatkuu aika-ajossa niin kierros hylätään. Muistaakseni myös Monacossa 2008 Kimiä ja Massaa varoitettiin kisassa jonkun shikaanin oikaisusta muutaman kerran jälkeen. Eipä noista ole koskaan tainnut rangaistuksia tulla kuitenkaan, jos ei ole siis ohitusta tapahtunut.
Näiden valossa täytyypä sanoa taas, että ottaa päähän että tuollaisia asfalttilevennyksiä on ylipäätään tehty. Toki turvallisuuttahan ne hitusen lisäävät, mutta silti.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Nuo ajamiseen liittyvät sääntötulkinnat ja niiden muutokset käydään läpi kisaa edeltävissä kuljettajakokouksissa. Kyllä se on kuskin velvollisuus tietää miten saa ajaa ja miten ei.
On siis TÄYSIN väärin, että tiimi sanoisi kuskin radioon mitään näkemystä asiasta? Kuski nyt kyllä tietää, joten varmaan ihan tahallaan tekee noin (hankkii rankkua). Sen sijaan tiimiradioon kannattaa vaikkapa hokea, että "Keep pushing!" tai "Way to go man!?".
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
On siis TÄYSIN väärin, että tiimi sanoisi kuskin radioon mitään näkemystä asiasta? Kuski nyt kyllä tietää, joten varmaan ihan tahallaan tekee noin (hankkii rankkua). Sen sijaan tiimiradioon kannattaa vaikkapa hokea, että "Keep pushing!" tai "Way to go man!?".
You're doing a great job, Felipe.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On siis TÄYSIN väärin, että tiimi sanoisi kuskin radioon mitään näkemystä asiasta? Kuski nyt kyllä tietää, joten varmaan ihan tahallaan tekee noin (hankkii rankkua). Sen sijaan tiimiradioon kannattaa vaikkapa hokea, että "Keep pushing!" tai "Way to go man!?".
Tottakai tiimin tehtävä on ohjeistaa jos kuski toimii sääntöjen vastaisesti, mutta oletusarvoisesti kuskin tehtävä on ajaa sääntöjen mukaan (eli tietää ne säännöt).
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Tuota tuli mietittyä että mikä este olisi se, jos radan ja asfalttiturva-alueen välissä olisi vaikka 3 metrin levyinen hiekkakaistale. Vettel tuskin olisi Buttonia silloin ohittanut. Iso haitta taas lienee se, ettei mutkien profiilia tarvittaessa muutetakaan enää pelkällä kanttikiviä siirtämällä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuota tuli mietittyä että mikä este olisi se, jos radan ja asfalttiturva-alueen välissä olisi vaikka 3 metrin levyinen hiekkakaistale. Vettel tuskin olisi Buttonia silloin ohittanut. Iso haitta taas lienee se, ettei mutkien profiilia tarvittaessa muutetakaan enää pelkällä kanttikiviä siirtämällä.
Varsinkin tuohon Button/Vettel mutkan ulostuloon tehdyt levennykset lienee perusteltavissa vain sillä, että autot saavat enemmän tilaa (ohittaa). Ja sitten kun sitä ylimääräistä tilaa käyttää, niin tulee rankkua.

Toisinsanoen, ainakin tuon asfaltinlevennyskohta on aivan turha ja typerä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Kiva kisa oli myös paikanpäältä se. Toki täytyisi katsoa nauhalta tietääkseen mitä siellä oikeasti tapahtui.

Sellainen tuli tossa mieleen kisatoikkia lukiessa, että kun joku sanoi podiumhaastattelun varmaan olevan antoisa läsnäolijoille niin sitä se ei ollut. Lavalla näkyi kolme nykyistä ja yksi entinen F1-kuljettaja. Jotain ne puhuivat mikrofoni kädessä mutta ei kyllä pienintäkään havaintoa, että mitä.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Toisinsanoen, ainakin tuon asfaltinlevennyskohta on aivan turha ja typerä.
Ettei vaan ole vanhaa suoraa? Se alue on varmaan ekaa kierrosta ajatellen pitkälti sinne tehty. Muuta järkevää syytä en keksi itse.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Sellainen tuli tossa mieleen kisatoikkia lukiessa, että kun joku sanoi podiumhaastattelun varmaan olevan antoisa läsnäolijoille niin sitä se ei ollut. Lavalla näkyi kolme nykyistä ja yksi entinen F1-kuljettaja. Jotain ne puhuivat mikrofoni kädessä mutta ei kyllä pienintäkään havaintoa, että mitä.
Sama kokemus, joskaan ei kauhean lähellä oltu kuuntelemassa, joten lähdettiin kiertämään rataa kävelleen. T: Olen kävellyt Hockenheimin radan ympäri. Kierrosaikaa en julkaise.

EDIT: Paitti että silloin kun itte olin Hockessa ei noita podium-haastatteluja tehty, tarkoitin tuota shampanjan suihkuttelua.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sama kokemus, joskaan ei kauhean lähellä oltu kuuntelemassa, joten lähdettiin kiertämään rataa kävelleen. T: Olen kävellyt Hockenheimin radan ympäri. Kierrosaikaa en julkaise.
Itse sen verran käynyt paikalla, että olen kuullut Hocken radalla kisaavien mopojen äänet pääkatsomon takaa.

Rata-alueelle eivät enää päästäneet kun oli sulkemisaika tuloillaan. Museoon sentään pääsi. :eek:
 
Ylös