Formula 1 - 2012 - Hockenheim: Kisan jälkipyykki

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Sama kokemus, joskaan ei kauhean lähellä oltu kuuntelemassa, joten lähdettiin kiertämään rataa kävelleen. T: Olen kävellyt Hockenheimin radan ympäri. Kierrosaikaa en julkaise.

EDIT: Paitti että silloin kun itte olin Hockessa ei noita podium-haastatteluja tehty, tarkoitin tuota shampanjan suihkuttelua.
Minä vuonna olit siellä?

Samana, kuin se yks Mikko joka välillä ollu meiän kans ajelemassa Turku Kartingisa. Mikko oli siinä tokavikan mutkan paikkeilla.

Viimeksi muokattu:

chewmeister

Well-known member
Hamiltonin samanlaisesta ohituksesta ei sitten rangaistu Bahrainissa vielä. Oli puhetta, että säännöt ovat tarkentuneet jo kauden alussa siis paskapuhetta jälleen. Mielenkiintoista nähdä tuleeko vastaavanlaisista ohituksista myös muille rangaistuksia. Miksei Bahrainissa vielä rangaistu tuollaisista vai juuriko Hamiltonin takia muka sääntöjä muutettu ?

Sue_me

Well-known member
Hamiltonin samanlaisesta ohituksesta ei sitten rangaistu Bahrainissa vielä. Oli puhetta, että säännöt ovat tarkentuneet jo kauden alussa siis paskapuhetta jälleen. Mielenkiintoista nähdä tuleeko vastaavanlaisista ohituksista myös muille rangaistuksia. Miksei Bahrainissa vielä rangaistu tuollaisista vai juuriko Hamiltonin takia muka sääntöjä muutettu ?
Eiköhän tuo sääntötarkennus tullut juuri Bahrainin tapahtumien johdosta. Eli jälkeen.

Pecca

Well-known member
Sijainti
Suomi
Tottakai tiimin tehtävä on ohjeistaa jos kuski toimii sääntöjen vastaisesti, mutta oletusarvoisesti kuskin tehtävä on ajaa sääntöjen mukaan (eli tietää ne säännöt).
Mitenkä kommentoit tätä?

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/07/1585526/red-bullilla-suututtiin-kuin-kuolemantuomio-kanavarkaudesta

Ilmeisesti siis ei edes tiimi tiedä mikä on oikein, joten miten kuljettaja? Aika kohtuutonta vaatia, että kisakuski miljoonaa ajaessaan miettii mitään muita sääntöjä kuin ihan niitä perus primitiivisiä. En minä ainakaan teamleaderina niin olettaisi.

WebSlave

Trackman
Mitenkä kommentoit tätä?

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/07/1585526/red-bullilla-suututtiin-kuin-kuolemantuomio-kanavarkaudesta

Ilmeisesti siis ei edes tiimi tiedä mikä on oikein, joten miten kuljettaja? Aika kohtuutonta vaatia, että kisakuski miljoonaa ajaessaan miettii mitään muita sääntöjä kuin ihan niitä perus primitiivisiä. En minä ainakaan teamleaderina niin olettaisi.
Marko ei välttämättä edes vastaanota FIA:n tiedotteita, hän ei kuulu tallin operatiiviseen henkilöstöön. Sitäpaitsi mies on tunnettu Vettelsympatioistaan ja siitä että puhuu enemmän puutaheinää kuin Niki Lauda.

Se saako ohittaa radan ulkopuolelta on ihan perusprimitiivinen sääntötulkinta, joka on varmasti kaikkien tuoreessa muistissa, kun se tällä kaudella muuttui. Samaa luokkaa kuin se, ettei shikaania saa oikaista. Eikö mielestäsi kuskien tarvitse tietää tuollaisia perusasioita?

Pecca

Well-known member
Sijainti
Suomi
Eikö mielestäsi kuskien tarvitse tietää tuollaisia perusasioita?
Mielestäni ko. sattumus ei ole missään mielessä perusasia. Etenkin kun vastaavia on ennen sallittu. Miksi Vettel olisi mielestäsi tahallaan rikkonut sääntöä vastaan, kokeillakseen kepillä jäätä? Ajattelematon temppu se oli ja kostautui pahasti. Mutta olen sitä mieltä, että sen olisi voinut tulkita myös toisinkin. Sen perusteella mitä olen kuullut se oli ihan linjan mukainen, mutta Vettelin sijaan minä syytän rangaistuksesta tiimiä.

Sue_me

Well-known member
Mielestäni ko. sattumus ei ole missään mielessä perusasia. Etenkin kun vastaavia on ennen sallittu. Miksi Vettel olisi mielestäsi tahallaan rikkonut sääntöä vastaan, kokeillakseen kepillä jäätä? Ajattelematon temppu se oli ja kostautui pahasti. Mutta olen sitä mieltä, että sen olisi voinut tulkita myös toisinkin. Sen perusteella mitä olen kuullut se oli ihan linjan mukainen, mutta Vettelin sijaan minä syytän rangaistuksesta tiimiä.
Ihan parasta olisi kun varsinkin noista hitaiden mutkien jättöpuolen turva-alueasvalteista luovuttaisiin.

Kukaan ei tahallaan koukkaisi tuolloin radan ulkopuolelle muuta kuin väistääkseen edellä olevaa kolaria tms. tilannetta ilman hyötymistarkoitusta.

Pecca

Well-known member
Sijainti
Suomi
Ihan parasta olisi kun varsinkin noista hitaiden mutkien jättöpuolen turva-alueasvalteista luovuttaisiin.
Tää laitetaan siihen samaan adressiin jossa vaaditaan turboboostien ja takasiipien kääntelyn poistamista, ja vaihdekeppien laittamista takaisin autoon. Ainut nappi ratissa saa olla juomapulloa varten. Mitähän Keke sanois sen jälkeen?:eek:

Sue_me

Well-known member
Tää laitetaan siihen samaan adressiin jossa vaaditaan turboboostien ja takasiipien kääntelyn poistamista, ja vaihdekeppien laittamista takaisin autoon. Ainut nappi ratissa saa olla juomapulloa varten. Mitähän Keke sanois sen jälkeen?:eek:
Se ero tuossa on, että ne jättöpuolen asvaltit ovat turhia ja aiheuttavat sunnuntaina nähdyn kaltaisia tilanteita. Niitä ei oikeasti tarvita.

Pecca

Well-known member
Sijainti
Suomi
Se ero tuossa on, että ne jättöpuolen asvaltit ovat turhia ja aiheuttavat sunnuntaina nähdyn kaltaisia tilanteita. Niitä ei oikeasti tarvita.
Niin, eikä varmaan lopulta noita muitakaan. Voisin veikata että Kimi ainakin tykkäisi.

Kohtahan se on jo uusi kisakin niin ei tarvi doupata itseään spekuloinneilla, sen puolentoista tunnin ajan. Ja olymppialaisetkin alkaa. Hyvä Suomi ja Keke!

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Yllättävän vähän Hamiltonin ajo on aiheuttanut jälkipyykkiä. Mielestäni se oli oikein tehty, autokilpailun tarkoitus on ajaa maaliin mahdollisimman nopeasti. Jos olet kierroksella jäänyt, mutta syystä tai toisesta edelläolevia nopeampi, olet täysin oikeutettu ohittamaan heidät. Varsinkin juuri tuossa tilanteessa kun oma tallikaveri on vielä takana. Vettelin kitinä ja Alonson estely olivat turhia, olisivat vaan antaneet Hamiltonin mennä menojaan kun kerran oli tuoreemmilla renkailla radalla. Nyt molemmat hävisivät aikaa Hamiltonin kanssa "taistellessa". Mikään yllätys ei kyllä ollut että Alonso ei päästänyt ohi sen jälkeen kun näki että Vettel oli jo ohitettu.

WebSlave

Trackman
Yllättävän vähän Hamiltonin ajo on aiheuttanut jälkipyykkiä. Mielestäni se oli oikein tehty, autokilpailun tarkoitus on ajaa maaliin mahdollisimman nopeasti. Jos olet kierroksella jäänyt, mutta syystä tai toisesta edelläolevia nopeampi, olet täysin oikeutettu ohittamaan heidät. Varsinkin juuri tuossa tilanteessa kun oma tallikaveri on vielä takana. Vettelin kitinä ja Alonson estely olivat turhia, olisivat vaan antaneet Hamiltonin mennä menojaan kun kerran oli tuoreemmilla renkailla radalla. Nyt molemmat hävisivät aikaa Hamiltonin kanssa "taistellessa". Mikään yllätys ei kyllä ollut että Alonso ei päästänyt ohi sen jälkeen kun näki että Vettel oli jo ohitettu.
Alonso itsekin sanoi, että hänelle kyllä sopi, että Hamilton on siinä puskurina välissä (mutta ei olisi lähtenyt estämään ohitusta, jos selkeä paikka ja yritys olisi tullut).

Jos Hamilton olisi alkanut hidastaa Vetteliä Buttonin eduksi tuomaristolla olisi voinut ollakin jotain sanomista, mutta Lewis ajoi saman tien karkuun Vetteliltä (Sebin puheista huolimatta).

Joppe_001

Well-known member
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei tästä pleikkarisukupolvesta ole enää mihinkään. Wanhoina hyvinä aikoina tollasesta kikkailusta vedettiin turpaan. Nyt otettaisiin korkeintaan erä Tekkeniä.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Jonkin verran sinisiä siellä heilui, mutta onneksi tuomaristokin osasi katsoa tilanteen niin, että eihän siinä olisi mitään järkeä liputtaa kaveria takas taakse, kun nopeampana se tulisi sieltä jälleen ohi.

Alonsona ja Vettelinä olisi kyllä päästänyt ohi vaan enkä tosiaan jäänyt aikaa tappamaan peittelemällä. Enemmän vikaa noissa herroissa on kuin Hamiltonissa. Lewis teki mun mielestä asiansa aivan oikein ja 100%:sti.

mikæl

Well-known member
Sijainti
Tampere
Jonkin verran sinisiä siellä heilui, mutta onneksi tuomaristokin osasi katsoa tilanteen niin, että eihän siinä olisi mitään järkeä liputtaa kaveria takas taakse, kun nopeampana se tulisi sieltä jälleen ohi.

Alonsona ja Vettelinä olisi kyllä päästänyt ohi vaan enkä tosiaan jäänyt aikaa tappamaan peittelemällä. Enemmän vikaa noissa herroissa on kuin Hamiltonissa. Lewis teki mun mielestä asiansa aivan oikein ja 100%:sti.
Samaa mieltä. Eihän kierroksella jääneen ole asiana jättäytyä vauhdissa vain syystä, että on eri kierroksella ja olisi sitä näin ollen pysyvästi. Eikä kärjessä olevilla ole mitään intressiä peitellä kierroksella jäänyttä mutta heitä nopeampaa autoa. Jos kerran Hamilton oli nopeampi niin mitä sujuvammin ohitus tapahtuisi sen vähemmän se kärkiautoihin vaikuttaisi + sekunnin sisällä mahdollistaisi takasiiven avauksen.

Tilanne toki toinen jos kierroksella jäänyt jäisi siihen herneenä pyörimään.

Revolt

Lead Singer
Ei se ehkä ihan noin yksinkertaista ole. Vettel ja Alonso saattoivat (ja mielestäni ihan perustellustikin) ajatella, että Hamilton alkaa jarruttamaan heitä ohi päästessään, jotta Button pääsisi hyökkäysetäisyydelle heistä. Ja kyllä kilpa-autoilun henkeen kuuluu hyvin vahvasti se, että kierroksella jääneet eivät ala kilpailemaan kärkiautojen kanssa koska ohitustilanteissa on aina omat riskinsä. Heidän tulee oman kisansa kustannuksella antaa kärkiautojen ajaa rauhassa vaikka ohittaminen olisikin teknisesti sallittua. Mielestäni tuosta hengestä voidaan poiketa ainoastaan mikäli nopeusero on todella merkittävä ja kierroksella jääneellä mahdollisuuksia pistesijoille. Muussa tapauksessa kyse on itsekkyydestä ja kusipäisyydestä.