Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSKAUSI 2012

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Liikennöitsijälle lienee kannattavempaa kuskata täyttä kuormaa kuin puolikasta, vaikka osa matkustajista pääsiskin alehinnoilla. Minä en ainakaan kovin mielelläni maksa satasia ylimääräistä sillä perusteella, että yrittäjä saa nauttia laitteiden pelaamisesta vajaakäytöllä. Win win situeissön.
Ryanairilla taitaa tosiaan koneen täyttymisen loppuvaiheessa lipun hinta laskea, jos lähtöpäivä on oikein lähellä. Toisaalta painoa koneeseen niistä alehinnalla matkustavistakin tulee. Finnairin Euroopan reittilennoilla huomannut, että niillä viimeisillä paikoilla on sen verran suolaisia hintoja, että varmaan hyvin harvoin kukaan yksityinen niitä ostaa. Reilu tuhat euroakin yhteen suuntaan. Onko siinä taktiikkana odottaa, että joku yritys kiireiselle työntekijälleen sellaisen viime hetkellä ostaa hinnalla millä hyvänsä vai myydäänkö ne kanta-asiakkaille paljon halvemmalla ja viimeisiä paikkoja jopa kanta-asiakkaille "säästetään"? Ehkä joku meitä voi asiasta sivistää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ryanairilla taitaa tosiaan koneen täyttymisen loppuvaiheessa lipun hinta laskea, jos lähtöpäivä on oikein lähellä. Toisaalta painoa koneeseen niistä alehinnalla matkustavistakin tulee. Finnairin Euroopan reittilennoilla huomannut, että niillä viimeisillä paikoilla on sen verran suolaisia hintoja, että varmaan hyvin harvoin kukaan yksityinen niitä ostaa. Reilu tuhat euroakin yhteen suuntaan. Onko siinä taktiikkana odottaa, että joku yritys kiireiselle työntekijälleen sellaisen viime hetkellä ostaa hinnalla millä hyvänsä vai myydäänkö ne kanta-asiakkaille paljon halvemmalla ja viimeisiä paikkoja jopa kanta-asiakkaille "säästetään"? Ehkä joku meitä voi asiasta sivistää.
Vois kuvitella, että kyse on Ryanairin ja Finnairin asiakasprofiilien erosta. Finski saa todennäköisemmin viime hetken asiakkaan, joka ei tee ostopäätöstä hinnan mukaan kuin Ryanair. Mikäli viimeinen paikka jää myymättä, niin wanhojen lentoyhtiöiden kohdalla sen hyvinkin usein täyttää joku lentoyhtiön ID-lipulla matkustava. Tarkasta lipputyypistä riippuen hinta voi olla jotain kuluista Ryanairin viime hetken hinnoitteluun.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Vois kuvitella, että kyse on Ryanairin ja Finnairin asiakasprofiilien erosta. Finski saa todennäköisemmin viime hetken asiakkaan, joka ei tee ostopäätöstä hinnan mukaan kuin Ryanair. Mikäli viimeinen paikka jää myymättä, niin wanhojen lentoyhtiöiden kohdalla sen hyvinkin usein täyttää joku lentoyhtiön ID-lipulla matkustava. Tarkasta lipputyypistä riippuen hinta voi olla jotain kuluista Ryanairin viime hetken hinnoitteluun.
Tiedätkö lasketaanko noihin ilmoitettuihin Finnairin koneiden täyttöasteprosentteihin mukaan myös ID-lipulla matkustavat?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Kun nuo Kokoomusnuoret ovat mielipiteillään julkisuuteen päässeet, niin pitäähän Keskustanuortenkin yrittää. Mutta heidän puheenjohtajansa ehdotus kuulostaakin toteuttamisen arvoiselta. Ja on vieläpä oikeusministerin ehdotusta vastaan (joskaan se nyt Keskustan salkku olekkaan).

Keskustan nuorisopomo: BORDELLIT LAILLISIKSI

Helsingin keskustanuorten piirin puheenjohtaja Alena Santalainen ehdottaa tuoreessa blogikirjoituksessaan bordellien laillistamista Suomessa.

Hän kannattaa mallin hakemista Keski-Euroopasta.

- Minusta selkeämpää olisi kopioida Itävallan käytäntö Suomeen. Itävallassa bordellit ovat yksityisiä ja luvanvaraisia yrityksiä, Santalainen kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan.

Santalaisen mielestä jokainen kunta saisi itsenäisesti päättää, salliiko se bordellit alueellaan.

- Jokainen kunta saa keskenään päättää antaako se harjoittaa sellaista liiketoimintaa alueellaan vaiko ei. Näin myös valvonta olisi kunnallisella tasolla, jolloin virkamiehet voisivat varmistaa, että niissä työskentelevät ovat siellä omasta tahdostaan, terveyspalvelut ovat kunnossa ja verot tulevat maksetuiksi.

- Harmaan talouden puolella toimivaa myyntiä taas voitaisiin kitkeä poliisimiesten harjoittamien valeostojen avulla samaan tapaan kuin esimerkiksi huumekaupassa. Näin kitkettäisiin ihmiskauppaa tehokkaasti suhteessa ostokieltoon, kun ostajilla olisi ihmiskauppavapaa tapa ostaa seksipalveluja, ja myyjien löytäminen lienee kuitenkin helppoa poliisille, jos myös tavallisten asiakkaiden on tarkoitus heidät löytää.

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r) totesi viime viikolla, että Suomessa pitäisi harkita seksin ostamisen kokonaan kieltävän lain säätämistä.
edit: tuo Santalaisen kirjoitus on ilmeisesti poistettu Uudesta Suomesta.
edit: nää, Iltalehden linkki vaan on väärä. Tuolta löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tiedätkö lasketaanko noihin ilmoitettuihin Finnairin koneiden täyttöasteprosentteihin mukaan myös ID-lipulla matkustavat?
Mitä on ID-liput? Jotain valtio-omistajan ilmaismatkustajia? Kantsiskohan noiden poistamisesta hakea säästöjä pärjätäkseen muita toimijoita vastaan, niin ei tarvisi irtisanoa työntekijöitä ja voisi parantaa liiketoiminnan kilpailukykyä? Tyhjien paikkojen lennättäminen vasta onkin kannattavaa puuhaa...

Tai varatkoon edes ilmaismatkustajat lippunsa ajoissa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Mitä on ID-liput? Jotain valtio-omistajan ilmaismatkustajia? Kantsiskohan noiden poistamisesta hakea säästöjä pärjätäkseen muita toimijoita vastaan, niin ei tarvisi irtisanoa työntekijöitä ja voisi parantaa liiketoiminnan kilpailukykyä? Tyhjien paikkojen lennättäminen vasta onkin kannattavaa puuhaa...

Tai varatkoon edes ilmaismatkustajat lippunsa ajoissa.
Sellasen käsityksen sain, että ne on henkilöstöalennuslippuja. Ilmeisesti hyvin harva, jos yksikään niistä on ilmaislippuja, mutta eri asteisia alennuksia. Flight forumilla eräs Finnairin työntekijä kertoi aikoinaan laskelmia tehneensä ja osoittaneensa, että 90 prosentin alennuksellakin lentoyhtiölle tulee noista lipuista vielä enemmän tuloja kuin kuluja. Tosin ne laskelmat eivät olleet nykyajalta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä on ID-liput? Jotain valtio-omistajan ilmaismatkustajia? Kantsiskohan noiden poistamisesta hakea säästöjä pärjätäkseen muita toimijoita vastaan, niin ei tarvisi irtisanoa työntekijöitä ja voisi parantaa liiketoiminnan kilpailukykyä? Tyhjien paikkojen lennättäminen vasta onkin kannattavaa puuhaa...

Tai varatkoon edes ilmaismatkustajat lippunsa ajoissa.
ID-liput ovat lentoyhtiön työntekijöilleen (ja mahdollisesti alihankkijoiden työntekijöille) tarjoamia halvempia lippuja. Ovat alan yleinen käytäntö, eivät valtio-omistajan kikkailuja. Kaikista maksetaan vähintään kustannukset, ja ID-lipulla matkaava potkitaan lähtökohtaisesti aina pois maksavan asiakkaan tieltä. Toisin sanoen ID-matkaaja odottaa lähtöportilla, kunnes lennon varaustilanne varmistuu. Sikäli kun oikein ymmärrän, niin Finnairin tuloslaskelman rivi "valmistus omaan käyttöön" on ID-lippujen tuloa. 600 000 euroa näkyy olleen viime vuonna.

ID-matkustus taas ei liity mitenkään viimeisen paikan hinnoitteluun, joka on puhdasta matikkaa. Jos viimeisen paikan hinta on yli viisi kertaa joka lennon viimeisen paikan täyttävää hintaa kovempi ja ostaja löytyy joka viidennelle lennolle, kannattaa neljä muuta liidellä vika paikka tyhjänä.
 
Viimeksi muokattu:

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Eiköhän niillä ole ne riskit tiedossa jo etukäteen.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Toi on varmasti erityisen mukavaa kun on jossain vinkuintiassa ja pitäisi päästä takaisin.
Juu, omat reissuni on ainakin sen tyylisiä, että tuollaisen lipun hyödyntäminen vois jäädä melko vähäiseksi. Tuosta kirjoituksia olikin, että moni lentää ulos ID-lipulla, mutta ostaa normaalin lipun kotiinpaluumatkalle, jotta varmasti ehtii kotiin ennen loman loppua.

Bobakki, onko niin, että näillä ID-lipuilla saa sen alennuksen muidenkin lentoyhtiöiden lennoilta?
 
Ylös