Formuloiden uskottavuus, onko sitä enää?

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Di Restan liike Sennaa vastaan oli kyllä selvästi härskimpi, mutta eipä taidettu jaksaa edes tutkia.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Samanlainen tilanne kuin Spassa Grosjeanille ja Hamiltonilla. Edellä ajava vetää tilan pois.

"mutku mutku edellä ajava saa päättää ajolinjansa" :alppu:
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
F1:ssä on kaksoisstandardit:

Alonsolle ja muille on omat säännöt.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Vettel oli ajolinjalla ja Alonso tunki itsensä radan ulkopuolelle. Sitten alkaa itku radioon kun hiekka/nurmikko turva-alue muistuttaa radan päättymisestä.
Nii, no tässä nyt on just nää eri koulukunnat mitä mainitsin tossa ylempänä. Mutta edelleenkään en tajua miten tää estää kilvanajoa? Pikemminkin päinvastoin, jos kiilaaminen olisi sallittua, niin kukaan ei lähtisi ohittamaan tossa paikassa, vaan ajaisi kiltisti perässä. Tila siellä radalla sitä kilvanajoa lisää eikä sen pois ottaminen kiilaamalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin ja ajolinjahan ei sinällään oikeuta mihinkään. Jos joku ajaa itsensä ajolinjan ja reunan väliin ja se ajolinja lähenee edelleen sitä reunaa, niin ei sinne enää silloin saa sitä ajolinjaa ajaa, koska siellä on jo auto.

(Tästä on kyllä poikkeus, mutta se ei Curva Grandessa päde, vaan tiukoissa mutkissa.)

-Edit- Vilperi saman tuolla ylempänä näyttää kirjoittaneenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Joku postasi tälläisen erinomaisen listan autosportin puolella

Bruno Senna
European GP: Causing collision with Kamui Kobayashi, drive through penalty
Charles Pic
Spanish GP:- Ignored waved blue flags, drive through penalty
British GP:- The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Daniel Ricciardo
European GP- Vitaly Petrov (Caterham) and Daniel Ricciardo (Toro Rosso) collision, racing incident no further action
Fernando Alonso
-
Heikki Kovalainen
Australian Grand Prix: Unlapped himself during safety car period before reaching first safety car line. Five place grid drop at next event
Monaco;- Sergio Perez (Sauber) and Heikki Kovalainen (Caterham) collision to be investigated after the race. No action taken
Belgium GP - Unsafe release from the pit, team fined €10,000
Felipe Massa
Spanish GP:- Failing to slow during waved yellow flags, drive through penalty
Jenson Button
German GP - Crossed the white line on the Exit of the Pit Lane, fined €2,500
Jean-Éric Vergne
Bahrain GP: - Failed to attend weighbridge when requested after qualifying session, reprimand
Canadian GP: - Speeding in the pitlane during the race, drive through penalty
European GP- Collision with Heikki Kovalainen (Caterham) Ten place grid drop at next event and € 25,000 fine
Kamui Kobayashi
European GP - Collision with Felipe Massa (Ferrari) Five place grid drop at the next event
British GP:- Unsafe manoeuvre in the pits. Fined €25,000
Kimi Raikkonen
Malaysian Grand Prix- The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Canadian GP- Crossed the white line on entry to pit lane during FP3, fined €2,500
Belgian GP - Car 9 left the track, alleged breach of Article 2© of Chapter IV of Appendix L of the FIA International Sporting Code. No action
Lewis Hamilton
Chinese GP: - The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Spanish GP - Car failed to return to the pits under its own power, excluded from qualifying session but allowed to start from back of grid
European GP - Investigated for impeding Nico Rosberg (Mercedes) during Q3 by driving excessively slowly. No action taken
European GP - Investigated for overtaking under waved yellow flags, no further action
Mark Webber
German GP - The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Belgium GP - The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Belgium GP - Unsafe release from the pit, no action
Michael Schumacher
Chinese GP - Unsafe release from pit stop, team fined €5,000
Bahrain GP- The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Spanish GP - Driver left track at turn 13 during FP3 without giving stewards a reasonable explanation. Reprimand
Spanish GP - Caused a collision, 5 place grid drop at the next event
European GP- Using DRS during yellow flag period, No action taken
Monaco GP: - Michael Schumacher (Mercedes) and Romain Grosjean (Lotus) collision to be investigated after the race. No action taken.
Hungarian GP - Speeding in the pitlane during the race, 111.4 km/h, drive through penalty
Belgian GP - Did not stay to the right of the bollard on the left in the Pit entry FP1, fined €2,500
Belgian GP - appeared to make a sudden change in direction at the Pit Entry, when in close proximity to car 1 (Vettel)., no action
Narain Karthikeyan
Malaysian Grand Prix- Caused a collision with Car 1 Sebastian Vettel, drive through penalty imposed after the race, 20 seconds added to lapsed time
European GP - Speeding in the pitlane during the race, drive through penalty
Nico Rosberg
Bahrain GP- Incident involving Lewis Hamilton (McLaren) no action taken
Bahrain GP - Incident involving Fernando Alonso (Ferrari) no action taken
German GP - The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Belgian GP - The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Nico Hulkenberg
Spanish GP - Speeding in the pitlane during FP3, 95.5 km/h fined €7,200
Monaco GP - Incident with Sergio Perez during FP3, reprimand
European GP- Investigated for impeding Kamui Kobayashi (Sauber) during Q1, no action taken
British GP- The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Pastor Maldonado
Chinese GP: Impeding Heikki Kovalainen during Q1, reprimand
Bahrain: The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Monaco: Breach of Article 16.1 of the FIA's Sporting Code, 10 place grid drop
Canada: - Investigated for impeding Kimi Raikkonen (Lotus) during Q1, racing incident, no further action
Canada: The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
European GP: Speeding in the pitlane during FP3, 66.1 km/h fined € 1,400,
European GP: Collision with Lewis Hamilton (McLaren) Drive through penalty post race, 20 seconds added to elapsed time
British GP: Caused a collision with Sergio Perez (Sauber) Fined €10,000 and given a reprimand
German GP: Speeding in the pitlane during FP1 66.0 kmh, fined €1,200
Hungarian GP: Caused a collision with car no 11 Paul di Resta, drive through penalty
Belgium GP: Impeded Car 12 at Turns 18 and 19, drop of 3 grid places
Belgium GP -Jump start, 5-place grid penalty
Belgium GP - Caused a collision with Timo Glock, 5-place grid penalty
Paul di Resta
Italian GP: The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Pedro de la Rosa
Malaysian Grand Prix- Team personnel still on the grid at the 3 minute warning prior to race restart, drive through penalty
Chinese GP - Impeding Bruno Senna during Q1, reprimand
Romain Grosjean
Monaco: Michael Schumacher (Mercedes) and Romain Grosjean (Lotus) collision to be investigated after the race. No action taken.
German GP- The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Belgium GP - Caused a collision, banned for the next race and fined €50,000
Sebastian Vettel
Malaysian Grand Prix- Speeding in the pitlane during FP2, 61.1 km/h, fined €400
Spanish GP- Failing to slow during waved yellow flags, drive through penalty
Canadian GP- Incident with Bruno Senna (Williams) during FP1, reprimand
Belgian GP - Performed a practice start in the Pit Lane contrary to item 10.1 of the Race Director’s notes, fined €10,000
German GP - Left the track and gained an advantage, drive through penalty imposed after the race, 20 seconds added to elapsed race time
Italian GP: Car 1 forced car 5 (Alonso) off the track at Turn 3, drive through penalty
Sergio Perez
Australian GP: The Driver did not use the gearbox for five consecutive Events. Drop of five grid positions.
Monaco:- Impeding Kimi Raikkonen during the race, drive through penalty
Monaco;- Sergio Perez (Sauber) and Heikki Kovalainen (Caterham) collision to be investigated after the race. No action taken
German GP- Impeded Fernando Alonso (Ferrari) and Kimi Raikkonen (Lotus) during qualifying, drop of 5 grid places
Timo Glock
-
Vitaly Petrov
European GP- Vitaly Petrov (Caterham) and Daniel Ricciardo (Toro Rosso) collision, racing incident no further action
German GP - Used a front tyre in Q1 which had not been presented to the FIA Technical Delegate prior to the end of scrutineering, fined €2,500
Hungarian GP- Speeding in the pitlane during FP2, 64.8 km/h, fined €1,000
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Ei, kun tuomio on aiheellinen mukana olleiden kuljettajien henkilöstä ja kansallisuudesta riippumatta.
Di Resta olisi ansainnut rangaistuksen Vettel ei.
Vettel ajoi normaalia ajolinjaa, ei ohittava voi odottaa että edellä menevä ajaisi pois ajolinjalta ennen kuin ohittava on edes rinnalla.
 

chewmeister

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
108
Turha Webslaven kanssa on Ferraria koskevista jutuista kiistellä, sillä ei noin vahvoja punalaseja täällä taida juuri muilla olla.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Di Resta olisi ansainnut rangaistuksen Vettel ei.
Vettel ajoi normaalia ajolinjaa, ei ohittava voi odottaa että edellä menevä ajaisi pois ajolinjalta ennen kuin ohittava on edes rinnalla.
Ongelma tässä pointissa on se että Alonso oli noin 50% rinnalla kun vielä oli autonverran tilaa jäljellä. Silloin pitäisi antaa edellä ajavan tilaa molemmille autoille. Ihan sama mitä ajolinjaa ajaa tai minne on aikomus mennä.
Joku tuolla yllä (WebSlave) sanoi jo että eihän nyt kuljettaja toisen päälle aja jos seinä tulee vastaan ja sitten selitys olisi että "ajoinpas ajolinjaa ja jatkoinpa sitä vaan".

EDIT: Chewmeister, kyllä tuolla Skyn puolella sanottiin että oikea tuomio oli myös, ja meitsikin on sitä mieltä. Jos sä multa punalaseja haet niin lähdet kotiin tyhjin käsin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Joillakin joku ihmeellinen käsitys oman ajolinjan pitämisestä. ja mitä on rinnalle tuleminen.
F1:ssä, kuten kaikissa rataluokissa rinnalle tulosääntö on sama: jos mikä tahansa auton osa on toisen rinnalla, autolle on jätettävä tilaa. Tämä sääntö on päivänselvä...teoriassa. Ykkösissä,ja joissakin luokissa sitä on ihmeellisesti tulkittu, että pitäisi olla "kunnolla rinnalla", ennen kuin pitäisi antaa tilaa. Noin sitä valitettavasti on jopa tuomaristonkin puolelta tulkittu usein. Nyt näyttää, että tuo sääntö otetaan käyttöön, kuten se on kirjoitettu, hyvä!
Tuo Vettelin estely on niin selvä kuin olla ja voi. Se miksi Sebastian kiilaa Alonsoa, ei voi edes selittyä sillä, että olisi jotenkin peilien katveessa. Niin pitkän Alonso siinä rinnan tilanteesa kerkesi olemaan.
Tämä Alonso vha joillakin, on todellakin sokeaa, lapsellista.
 

chewmeister

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
108
Ei kyse ole mistään sokeasta Alonso vihasta, vaan siitä ettei säännöt ole samat kaikille. Ferrari antipatiat kyllä nousseet todella vahvasti tänä vuonna en sitä kiellä, jos on tervettä järkeä näin se normaali ihmisellä toimiikin. En nauttisi edes Kimin voitoista enää yhtä paljon, kuin Ferrarin epäonnistumisesta. Tämä tietysti johtuu osaltaan juuri FIA:n toiminnasta. Tilanne on vaan pahentunut jatkuvasti.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kertokaahan nyt kanssa voorumilaiset, että onko F1:ssä mielestänne enää rippeitäkään uskottavuudesta? Alonsosta ollaan leipomassa kabinettimestaria melkein Prostin tyyliin.
Kyllä Alonso ainakin mun mielestä on ollut kauden paras ja tasaisin kuski. Komea nousu tänäänkin 10. ruudusta.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Se miksi Sebastian kiilaa Alonsoa, ei voi edes selittyä sillä, että olisi jotenkin peilien katveessa. Niin pitkän Alonso siinä rinnan tilanteesa kerkesi olemaan.
Tämä Alonso vha joillakin, on todellakin sokeaa, lapsellista.
Todella tarkan youtube-kellon avulla rinnalla olon ajaksi saa alle sekunnin. Alonso heittäytyi siis rakoon joka oli sulkeutumassa alle sekunnin päästä ja hän tiesi sen itsekin, koska Fernando on sattumoisin F1-kuljettaja ja ajaa samoja kurveja samoja linjoja kuin muutkin kuljettajat.

Tässä tullaan tähän sääntöhärdellin kärjistettyyn ytimeen: Bahrainin jälkeen jokaisen kuljettajan on kisan jokaisella nanosekunnilla tarkkailtava sivujaan, ettei vaan minnekkään kuljettajan ja radan väliin jäävään pieneen rakoon ole tunkenut kukaan itsemurhapommittaja, koska kun sinne pääsee, saa koskemattomuuden. Vastaavasti "fiksut" porsaanreikiä hyväksikäyttävät kuljettajat voivat entistä huolettomammin änkeä mitä pienempiin koloihin yrittämään sitä rinnalle pääsyä ja immuniteetin saavuttamista.

Täällä niin tykätään puhua edellä ajavan vastuusta, mutta onhan tässä tapauksessa Fernandollakin vastuuta. Onhan kyse hänen elämästä, kun hän lähtee tuossa kohtaa talla pohjassa ohittamaan ulkokautta.

Uusimpien sääntöuudistusten myötä F1 on mennyt melkoisen perseilyksi. Joka kisan jälkeen on tullut aina uusi tapaus pöydälle ja kisaamisesta on tullut varovaista tai vastaavasti ankaraa rangaistusten kalastelua. Tänpäiväisestä sopupelistä olisi tullut astetta kovempi haloo, jos sillä olisi ollut tuloksiin vaikutusta.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Aika hauska juttu kun miettii Nicon kiilauksia Bahrainissa, niin niistä ei tullut rangaistuksia, koska tuomariston mielestä Rosbergin oli vaikea havaita missä kilpakumppani tarkalleen ottaen oli, ja tämä kuitenkin tapahtui suoralla ja kaukana ajolinjalta. Vettelin tapauksessa nyt oli vielä vaikeampi havaita takana oleva kun se tapahtui mutkassa, mutta Vettel ajoi kuitenkin selkeästi ajolinjalla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika hauska juttu kun miettii Nicon kiilauksia Bahrainissa, niin niistä ei tullut rangaistuksia, koska tuomariston mielestä Rosbergin oli vaikea havaita missä kilpakumppani tarkalleen ottaen oli, ja tämä kuitenkin tapahtui suoralla ja kaukana ajolinjalta.
Vasta Bahrainin jälkeen (ja takia) tuon kaltaisiin tilanteisiin alettiin suhtautua tiukemmin. Tosin on epäselvää oliko kumpikaan (Alonso, Hamilton) uudenkaan tulkinnan mukaan "merkittävästi rinnalla" - eli etusiipi Nicon takarenkaan tasalla. Sen hetkisen tulkinnan mukaan ei ollut. Lewis kyllä meni Nicon ohi radan ulkopuolelta, mikä sinällään toisi nykyään rangaistuksen hänelle, kuten Vettelille Hockessa.

Varsinaiset syyt rangaistuksettomuuteen kyllä oli muualla kuin mitä sanot, vaikka FIA tuonkin seikan (havaitseminen) ratkaisussaan mainitsee. FIA:n perustelut F1Fanaticista.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Ei ykkösten uskottavuus muutu näiden juttujen perusteella mihinkään. Tätähän se on aina ollut. Helppo tarkistaa dokumentuidusta historiasta.
 
Ylös