Mielenkiintoinen ja tylsä kausi?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Koska Alonso-ketjussa näyttää olevan keskustelua siitä mikä on mielenkiintoinen, tai paremminkin mikä on tylsä kausi, niin annetaan kirjoittajille mahdollisuus määrittää se, tai ne.

1) Kerro millainen on mielestäsi mielenkiintoinen, hyvä ja kiinnostava kausi?

2) Kerro millainen on mielestäsi huono tai tylsä kausi?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
1) Kerro millainen on mielestäsi mielenkiintoinen, hyvä ja kiinnostava kausi?
Kausi, jolloin autot ja tallit ovat tasaväkisiä, kisojen lopputulokset eivät ole etukäteen ennustettavissa ja kisoissa tapahtuu paljon, lähes joka kierroksella.

Käytännössä karkeasti omina seuraamisvuosinani 1979-1993/4 alku, ja 2010-.
2) Kerro millainen on mielestäsi huono tai tylsä kausi?
Kausi, jolloin voimasuhteet ovat ilmiselvät ja kisojen lopputulokset ennustettavia. Yllätykset ovat harvassa ja kisoissa ei nähdä kovin paljon kisailua.

Käytännössä karkeasti 1994-2009.

Aikaisemmin tietysti televisiototeutus oli surkeaa, live timing ei ollut käytössä ja ennen nettiä mediakin laahasi pahasti jälkijunassa ja lajin seuranta oli vaikeampaa. Nykyään F1-fania hemmotellaan paremmalla seurannalla kautta linjan.

-Edit- Suomalaismenestys tietysti teki joistain kausista mielenkiintoisia seurattavia sillä hetkellä, mutta näin jälkijättöisesti muutamaa huippukohtaa lukuunottamatta kisat olivat enimmäkseen tylsiä.
 
Viimeksi muokattu:

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Seurannut formuloita kaudesta 2000. Hyvälle kaudelle ei ole yhtä perustetta, vaan se voi muodostua esimerkiksi seuraavista tekijöistä:

- Suomalaismenestys (2003, 2005)
- Tasainen ja jännittävä mestaruustaisto (2007, 2010)
- Yllätyksellisyys/arvaamattomuus (2009 loppupuolisko, 2012)
- Tapahtumarikkaat kisat (2010, 2012)

Yleisesti huonon kauden merkkejä ovat yhden tai muutaman kuljettajan totaalinen dominointi ja tapahtumaköyhät kilpailut. Ja tietysti kaudet, jolloin Alonso voittaa mestaruuden. :D
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
1999 asti seurannut.

1999 - Kiinnostava. Suomalaismenestys, jännitys viimeiseen kisaan asti. Yllätysvoittajia (Frentzen, Herbert).
2000 - Kiinnostava. Suomalaismenestys, jännitys viimeiseen kisaan asti. Sadekisat. Kyllönen selosti.
2001 - Kiinnostava. Suomalaismenestystä (ja kyyneleitä). Montoya ja Ralf tuomassa väriä kisoihin. Radat vielä perinteisiä (Hocke, A1-Ring, Indianapolis) ennen Aasian valloitusta ja Tilke-parkkipaikoittamista
2002 - Tylsä. Schumin dominointia.
2003 - Kiinnostava. Suomalaismenestystä. Paljon voittajia (Kimi, Alonso, Montoya, Ralf, Coulthard, Rubens). Yllätyksiä ja draamaa (Brasilian romuralli ja Fisichellan voitto, Neil Horan radalla).
2004 - Tylsä. Schumin dominointia.
2005 - Kiinnostava. Suomalaismenestystä. Katkeria keskeytyksiä. Ferrarin laahustus. 13 eri kuskia podiumilla.
2006 - Suht kiinnostava. MM-taistelu elossa viimeiseen kisaan asti. Buttonin voitto Unkarissa.
2007 - Kiinnostava. Suomalaismenestys. Kubican mälli, Nyrren kaatosade. Fujin liukastelut. Kiinan Hamiltonit, Brasilian finaali.
2008 - Kiinnostava. Suomalaiset kärkitiimeissä. Uskomaton finaali. BMW:n vauhti. Vettelin ensimmäinen voitto.
2009 - Tylsä. Brawnin ylivoimaa. Suomalaisittain vaikea kausi.
2010 - Tylsä. 8 podiumvierailijaa. Ohitusten teko mahdotonta. Jo liikaa Tilken stadium-parkkipaikkoja kalenterissa. Suomalaisittain surkea kausi.
2011 - Tylsä. Vettelin ylivoimaa. Suomalaisittain surkea kausi. Kisa, jossa ei yhtään keskeytystä (= ei draamaa). Sadekisailun huolestuttava kehitys.
2012 - Hyvältä näyttää.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18477
1) Kerro millainen on mielestäsi mielenkiintoinen, hyvä ja kiinnostava kausi?
Se vähän riippuu eri tekijöistä, ensimmäinen kausi oli 1995 jonka näin ja pidin siitä kuten myös kausista 1996, 1997, 1998 koska kummiskin mestarit vaihtuivat ja uuden vuosituhannen puolella nykypäivään asti olen puolestaan pitänyt kausista 2000, 2003, 2005, 2006, 2009, 2010 ja nykyisestä. Vuodet 98-02 seurasin enemmänkin ykkösiä siltä kantilta että suosikkikuskien (JV, FA) ajamiset kiinnosti enemmän kuin kärjen kamppaillut, ei ollut silloin niin väliä kuka voitti kisan, mestaruuden nappasi kun keski/peräpään kamppailut kiinnostivat enemmän. Jollain tavalla myös kiinnostavia kausia olivat 2007 Mclaren-case ja myöhemmin Piquet-case politikoinnit jollaisia voitaisiin nähdä myös tulevaisuudessa, sillä mielestäni ne on ihan kiinnostavia kuvioita, vaikkakin joidenkin mielestä lajin maine kärsiin tuonlaisista.
2) Kerro millainen on mielestäsi huono tai tylsä kausi?
Varsinkin kausien 2002, 2004 ja 2011 dominointi eivät kiinnostaneet ja ei kyl muutenkaan sellaiset kaudet missä vähän tilanteita radalla nähdään.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
1) Kerro millainen on mielestäsi mielenkiintoinen, hyvä ja kiinnostava kausi?

2) Kerro millainen on mielestäsi huono tai tylsä kausi?
Olen seurannut vuodesta 2003

1) Kisat ennalta-arvaattomia yleensä kaudella. 2003, 2005, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011, 2012

2) Yksi dominoi, ennalta arvattavissa kisat 2004, 2009
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
seurannut jostain 2006 loppupuolelta joka kisan (oisko ollu Unkarin GP:stä alkaen), sitä ennen satunnaisesti. Häkkisen mestaruuskaudet hämärästi mielessä, olin kumminkin aika skidi vielä.

2007 oli tietenkin paras.

2009-2011 täyttä shittiä.
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Olen seurannut vuodesta 2003

1) Kisat ennalta-arvaattomia yleensä kaudella. 2003, 2005, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011, 2012

2) Yksi dominoi, ennalta arvattavissa kisat 2004, 2009
Tuo on kyllä vähän ristiriitaista. Viime kausi pitäisi ehdottomasti laittaa tuohon alempaan kategoriaan mikäli 2009 on myös. Ei Button ja Brawn dominoinut kuitenkaan kuin ensimmäiset 6 kisaa. Vettel enemmän tai vähemmän koko kauden.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tuo on kyllä vähän ristiriitaista. Viime kausi pitäisi ehdottomasti laittaa tuohon alempaan kategoriaan mikäli 2009 on myös. Ei Button ja Brawn dominoinut kuitenkaan kuin ensimmäiset 6 kisaa. Vettel enemmän tai vähemmän koko kauden.
No ne vähän ovat sekalaisia noi mun määritelmät. Kun 2004 kisat oli ennalta-arvattavissa ja Suumi dominoi. 2011 kun Vettel dominoi, kisat olivat sentään yllätyksellisiä. 2009 Button ei dominoinu, mutta kisat oli tylsiä.
 

tmekt

Well-known member
Liittynyt
23.7.2012
Viestit
475
Kyllä se suomalaismenestys aika tärkeä seikka kauden mielenkiintoisuuden kannalta ainakin itselleni, varsinkaan kun en kisaakan katsonut 2010-2011
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Kauden mielenkiintoisuus jakautuu oikeastaan kahteen osaan: Mestaruustaisto ja yksittäiset kisat.
2007 kisat olivat aikalailla tappotylsiä, mutta mestaruustaisto oli ikimuistoinen. 2011 Kisat olivat taas jänniä, mutta mestarista ei ollut missään vaiheessa epäselvyyttä. 2004 kisat oli tylsiä ja mestaruustaistoa ei oikeastaan edes ollut. 2008 mestaruustaisto oli tiukka ja kisailukin oli tosi tasaväkistä. Suomipoikien pärjääminen antaa taas kunnon lisäboostin mielenkiintoon.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Eikös 2010 kaudella kisat itsessään olleet aika pirun tylsiä? Radalla ei päässyt ohitse, varikkotaktiikoissa ei ollut oikein pelivaraa, kun ei ollut välitankkauksia ja renkaat käytiin järjestään vaihtamassa sen yhden kerran. Mestaruustaistelu sen sijaan oli toki mielenkiintoinen.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Tylsiä ovat olleet 2011 ja tämä kausi. DRS pelleily vituttaa ja lajin kehityssuunta on erittäin huolestuttava. Eiköhän seuraava lisäosa ole Kersien ja DRS:llän lisäksi ole sitten potkuri, jota saa käyttää 3s kieroksella. Lisäksi kaikki rajoitukset vituttaa kaipaan niitä aikoja, kun kuskit saivat valita bensämäärät itse ja renkaat itse.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
2002 oli aivan kammottava. Häkkinen poissa, kisat umpitylsiä ja laji raiskattiin useaan otteeseen Ferrarin toimesta tulosten järjestelyllä. Toisaalta aikansa eläneet piste- ja aika-ajojärjestelmät remontoitiin uuteen uskoon, joten kai tällaiselle välikaudelle oli tilaus.

Kauden 2002 jokainen uusi kausi on tuntunut siunaukselta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tylsiä ovat olleet 2011 ja tämä kausi. DRS pelleily vituttaa ja lajin kehityssuunta on erittäin huolestuttava.
Onhan se tietysti ikävää, että kisoissa oikeasti tapahtuukin jotain, eikä vain ajella jonossa ja tehdä kaikkia ratkaisuja varikolla.

Metodeista voi olla montaa mieltä, mutta onhan kisat nyt ihan hemmetin paljon kiinnostavampia ja tapahtumarikkaampia kuin vielä muutama vuosi sitten.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Mulle riittää pelkästään että

1) mestaruustaistelussa on kunnolla mielenkiintoa
2) kisoissakin on jännitystä

ja sitten boonusta jos 3) useampi talli voi taistella voitosta, mutta jos kaksi ylintä toteutuu ilmankin, niin mikäs siinä.

Toki tietysti tuo vähän boonusta jos joku suosikkikuski sattuu vääntämään mestaruudesta mutta ilmankin suosikkikuskeja kausi voi olla pirun hieno.

Tällä kaudella toteutunut ainakin 1 ja 3, valitettavasti 2 vain puoliksi kun yleensä ekan mutkan jälkeen tietää voittajan, vaikka kisat noin muuten olleet ihan tapahtumarikkaita.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Onhan se tietysti ikävää, että kisoissa oikeasti tapahtuukin jotain, eikä vain ajella jonossa ja tehdä kaikkia ratkaisuja varikolla.

Metodeista voi olla montaa mieltä, mutta onhan kisat nyt ihan hemmetin paljon kiinnostavampia ja tapahtumarikkaampia kuin vielä muutama vuosi sitten.
2010 oli siitä huono kausi, että silloinhan varikollakaan ei tehty mitään ratkaisuja, kun kaikki vetivät samalla taktiikalla melkein joka kisan. Pelkästään huonot varikkostopit vaihtoivat sijoituksia, muuten mentiin aika pitkälle jonossa.

Paitsi jos kisan alkuun tuli SC, jolloin tuli hajontaa taktiikoihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
2010 oli siitä huono kausi, että silloinhan varikollakaan ei tehty mitään ratkaisuja, kun kaikki vetivät samalla taktiikalla melkein joka kisan. Pelkästään huonot varikkostopit vaihtoivat sijoituksia, muuten mentiin aika pitkälle jonossa.
Jos katsoo ohitustilastoja, niin 2010 radalla tapahtui enemmän kuin ennen. Tosin, kun tilasto puretaan huomataan, että ohitusten lisäys johtui lähes kokonaan uusista talleista ja vanhat 9 tallia ohittelivat saman verran kuin ennenkin. Mutta eivät siis myöskään vähempää.

Joka tapauksessa minusta on positiivista jos ratkaisut eivät tapahdu varikolla. Sitä on nähty jo ihan riittämiin.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Onhan se tietysti ikävää, että kisoissa oikeasti tapahtuukin jotain, eikä vain ajella jonossa ja tehdä kaikkia ratkaisuja varikolla.

Metodeista voi olla montaa mieltä, mutta onhan kisat nyt ihan hemmetin paljon kiinnostavampia ja tapahtumarikkaampia kuin vielä muutama vuosi sitten.
Nykyään säännöt rajoittavat liikaa auton kehittymistä. Useampi rengasvalmistaja, paljon vapaammat säännöt aika-ajoihin ja kisoihin. Eli saa lähteä kisaan millä tahansa polttoaine määrällä ja millä hyvänsä renkailla. Moottorin kierrosrajoitukset pois ja kaikki nämä keinotekoiset kersit ja DRS:llät. Tai jos niitä ei voi poiskaan heitää niin sitten niiden rajoitukset pois eli DRS:llää saisi käytää missä haluaa radalla ja Kersiäkin useammin kuin nykyään.
 
Ylös