Mielenkiintoinen ja tylsä kausi?

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nykyään säännöt rajoittavat liikaa auton kehittymistä. Useampi rengasvalmistaja, paljon vapaammat säännöt aika-ajoihin ja kisoihin. Eli saa lähteä kisaan millä tahansa polttoaine määrällä ja millä hyvänsä renkailla. Moottorin kierrosrajoitukset pois ja kaikki nämä keinotekoiset kersit ja DRS:llät. Tai jos niitä ei voi poiskaan heitää niin sitten niiden rajoitukset pois eli DRS:llää saisi käytää missä haluaa radalla ja Kersiäkin useammin kuin nykyään.
Tuo johtaa siihen, että tallien väliset voimasuhde-erot suurenevat. Seuraus ei siis ole mielenkiintoisemmat, vaan tylsemmät kisat. DRS:n ja KERSin muuttaminen vapaaksi muuttaisi ne jokseenkin turhiksi, kun niillä ei saavuteta mitään eroa muihin nähden. Samalla noilla "uudistuksilla" tietysti palaisi ohittamisen vaikeus takaisin lajiin.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Paras mahdollinen kausi olisi minusta sellainen, jossa kaksi tai kolme tallia kävisi tiukan taistelun mestaruudesta, mielellään vaikka molempien kuskiensa voimin. Lisäksi muutamissa tietyissä kisoissa (Spa, Monza, Monaco) muutama talli voisi nousta mukaan voittotaisteluun. Lisäksi noiden all-round tallien välillä olisi pientä eroa siinä, millaisilla radoilla ne pärjäisivät, mukaan tulisi aspekti, että kuka selviää kunnialla vaikeimmista kisoista.

Tuota lähimmäksi pääsee minusta 2008, Mäkki ja Ferkku olivat top2-tallit, Ferkulta oli peräti kaksi mestarikanditaattia, ja Bemarikin haastoi parhaimmillaan voitosta, ja Kubica oli pitkään mestarikanditaatti. 2003 oli myös hyvä kausi, kolme tiimiä mestaruusskabassa, tosin Ferrarin heikko alkukausi vanhalla autolla ja myöhemmin käyttöön otettu uusi sarjan paras auto teki siitä hieman Ferrarin takaa-ajo-taistelun, kisojen voittaja oli loppukaudesta helppo arvata, riittääkö voitot Ferrarille oli toinen juttu.

Mutta tämä kausi ei minusta ole mitenkään erityisen hyvä, renkailla on liian suuri vaikutus. Rengastaktiikka on liian helppo laatia pieleen, jos sulla on taktiikkana ajaa kisa loppuun tietyllä setillä, renkaat saattavat loppua muutama kierros ennen maalia, ja menetät sen edun (ja enemmänkin) minkä sait yhdestä stopista vähemmän. Eikä tiimiä voi tuosta aina syyttää, toisinaan renkaan kuluminen ei ole tiimien tiedossa, jolloin rengastaktiikat menee lotoksi. Minusta autot ovat tänä vuonna kohtuu tasaisia. Uskon, että tämä kausi olisi ollut tasainen, vaikka renkaat olisivatkin olleet kestävämmät, lähinnä hulluilta kisan lopuilta olisi vältytty.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
No emmä nyt tiedä onko kisat tänä vuonna jotenkin erityisen mielenkiintoista jos katsoja tietää jo valmiiksi että takana tuleva auto menee varmasti ohi seuraavalla suoralla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskon, että tämä kausi olisi ollut tasainen, vaikka renkaat olisivatkin olleet kestävämmät, lähinnä hulluilta kisan lopuilta olisi vältytty.
Osasyy siihen, että kisailut ovat parantuneet on juuri se, että autojen suorituskyvyssä tapahtuu heittoja kisan aikana. Jos renkaat olisivat kestävämmät, viimeisten varikkokäyntien jälkeen voisi laittaa television kiinni ja lähteä kauppaan. Nyt mielenkiintoa on parhaimmillaan kisan loppuun asti.
No emmä nyt tiedä onko kisat tänä vuonna jotenkin erityisen mielenkiintoista jos katsoja tietää jo valmiiksi että takana tuleva auto menee varmasti ohi seuraavalla suoralla.
Onhan se nyt parannus siihen nähden, että ennen tiedettiin, ettei varmasti mene ohi. Lisäksi sillä ohitetulla on mahdollisuus myös vastata. Sitäpaitsi onhan se nähty ettei se ohitus edelleenkään ole 100 % varmaa. Se riippuu autojen välisestä aikaerosta ja huippunopeuksista. Lisäksi DRS-alueita on täksi kaudeksi viilattu pääsääntöisesti lyhyemmiksi, jos viime vuonna oli liian helppoa ohittaa. Osalla radoista tosin toiseen suuntaan, kun ohittaminen DRS:stä huolimatta oli liian vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös