Huonoimmat mutkat F1-radoilla

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tuon vuoden autoille silti enämpivähempi välttämätön ratkaisu. Hyvä toki että palautettiin takaisin vanhaan sitten.

Hyvä, että palautettiin vanhaan, muttei hyvä, että siitä on jotenkin tehty kovin nössö verrattuna siihen mitä se on ollut. (06 vs. 97)





Kuten kulettajatkin sanovat, se ei ole enää haastava ja toisten mielestä se ei edes ole sen enempää mutka, kuin mitä Monacon lähtösuora on.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eikös Eau Rougen helpottuminen johdu autojen aerodynamiikan parantumisesta? Turva-aluekeskustelua on sitten taidettukin käydä jossain toisessa toikissa joskus.
Näin. Profiilihan noissa molemmissa on tismalleen sama, mutta V8:n tehoalue ynnä parempi aerodynamiikka tekevät siitä niin "helpon".
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eikös Eau Rougen helpottuminen johdu autojen aerodynamiikan parantumisesta? Turva-aluekeskustelua on sitten taidettukin käydä jossain toisessa toikissa joskus.
Mutkaa on myös siloiteltu uudelleenasvaltoinnin johdosta. Lisäksi oikominen/leikkaaminen on nykyään niin helppoa, kun virheen sattuessa voi koukata samalla vauhdilla asvalttiturva-alueen kautta takaisin radalle.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Mutkaa on myös siloiteltu uudelleenasvaltoinnin johdosta. Lisäksi oikominen/leikkaaminen on nykyään niin helppoa, kun virheen sattuessa voi koukata samalla vauhdilla asvalttiturva-alueen kautta takaisin radalle.
Ja kun kanttarin sisällä on asfalttia, niin exitissä voi sisärenkailla leikata kanttarin sisäpuolelle. Ennen kun siellä oli soraa, niin sisärenkaita ei voinut viedä kanttarin sisäpuolelle.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ja kun kanttarin sisällä on asfalttia, niin exitissä voi sisärenkailla leikata kanttarin sisäpuolelle. Ennen kun siellä oli soraa, niin sisärenkaita ei voinut viedä kanttarin sisäpuolelle.
Mutta edelleenkin tuossa on kyse turva-alueen materiaalista, ei mutkan profiilista, joka pomppuja lukuunottamatta on sama.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Voi ja voi. Eräs GP2-kuski olisi ehkä eri mieltä. Ja "oikominen" on tietysti joka tapauksessa sallittua niin kauan kuin toisen puolen renkaat on radan puolella.
Tosi oleellisia juttuja tämän asian suhteen osasit poimia. Jos Eau Rougen kaikki apexit voi ottaa metrin sisempää kuin ennen, on mutkan profiili muuttunut. On melko lailla epäolennaista, osaako eräs GP2-kuski ajaa Eau Rougen läpi nykymuodossaan osumatta seinään 200 metriä mutkan jälkeen. Laillisuuttakaan ei vissiin kukaan kyseenalaistanut.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Ehdottomasti huonoin F1-radoilla nähty mutka on ollut 1990-luvun puolivälissä Barcelonan radan takasuoralla nähty rengaskasoista tehty shikaani.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13767
Monzan eka shikaani nykyään ansaitsee maininnan täällä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ehdottomasti huonoin F1-radoilla nähty mutka on ollut 1990-luvun puolivälissä Barcelonan radan takasuoralla nähty rengaskasoista tehty shikaani.
Kauden 1994 voisi kyllä unohtaa tältä listalta. Niillä väliaikaisilla rengasshikaaneilla saisi täytettyä melkein koko listan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kauden 1994 voisi kyllä unohtaa tältä listalta. Niillä väliaikaisilla rengasshikaaneilla saisi täytettyä melkein koko listan.
Onkos kukaan vielä maininnut Montrealissa keskelle takasuoraa täräytettyä keilashikaania? Siinä oli oikea eeppisyyden multihuipentuma.

Tämä ei ole paska mutka, mutta on turvallisuushärdellin myötä raiskattu täysin. Eli Pouhon. Nyt siihen voi lasketella vaikka miljoonaa, ja aina voi palata radalle. Heikki tosin onnistui jollain ilveellä pyörähtämään siinäkin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onkos kukaan vielä maininnut Montrealissa keskelle takasuoraa täräytettyä keilashikaania? Siinä oli oikea eeppisyyden multihuipentuma.
Tuota en muistanutkaan. Kuuluisi ehdottomasti tuonne top 10:een Barcelonan 1994 vuoden "beirut" mutkan kanssa.

Tämä ei ole paska mutka, mutta on turvallisuushärdellin myötä raiskattu täysin. Eli Pouhon. Nyt siihen voi lasketella vaikka miljoonaa, ja aina voi palata radalle. Heikki tosin onnistui jollain ilveellä pyörähtämään siinäkin.
Kyseessä oli ennen tosimiesten mutka, nykyään haaste puuttuu. Valitettavasti.

Good ol' times..
 
Ylös