Corsica on parsa-toikki

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

TSI + DSG on kuulemma pahin mahdollinen yhdistelmä, heittää mielivaltaisen suuren vaihteen tasaisilla nopeuksilla, niin että koneen kierrokset ovat alle 2000rpm, meneehän TSI silläkin alueella, mutta niin matalat kierrokset rasittaa konetta värinän muodossa liikaa, joka taas ei johda mihkään hyvään.
Jjoo, moon ajellut kaverin TSI-DSG:llä arviolta vähän yli 300 km. Eli aika vähän. Mutta pari sanaa kuitenkin.

On totta, että DSG käyttää suuria vaihteita. Jopa 50 km/h nopeudessa mennään pintakaasulla seiskavaihteella, jolloin kierroksia vähän yli tuhat. Mutta mitään värinöitä VW:ssä ei niillä kierroksilla tunnu. Sitkeästi vetää vaan. Ja kun vähän antaa kaasua, niin DSG vaihtaa kutoselle, tai vitoselle.

Omassa autossani alkaa värinän kurnutus jo heti alle 1500 kierroksella nelosella ja vitosella, vaikka on diesel ja pitäisi vääntää. No, ehkä välityksest ovat liian pitkät? Ajamani VW on siis 1,4 bensaturbo, ei diesel.

Ja kyllähän omalla manuaaliautollanikin pyrin pitämään kierrokset reilusti alle 2000 rpm, jos mahdollista. Ei kai kukaan viitsi kierrättää moottoria yli kahden tonnin. Siis kaupunkiajossa. Maanteillä assii on ihan eri, kun kaikilla ei välitykset riitä.

Mitä tulee TSI-moottorin jakoketjuongelmaan, niin on todettava, että niitä on ollut, mutta asia lienee jo korjattu. Uusissa VAG-TSI moottoreissa on taas jakohihna, jonsen vallan väärässä ole? Ketjumurheita nuissa Volkkareiden TSI-moottoreissa taitaa olla noin 2010 vuosimallia vanhemmissa? Tiijä häntä.

Mukava yhdistelmä se ainakin on. Ajaa. TSI & DSG
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Jjoo, moon ajellut kaverin TSI-DSG:llä arviolta vähän yli 300 km. Eli aika vähän. Mutta pari sanaa kuitenkin.

On totta, että DSG käyttää suuria vaihteita. Jopa 50 km/h nopeudessa mennään pintakaasulla seiskavaihteella, jolloin kierroksia vähän yli tuhat. Mutta mitään värinöitä VW:ssä ei niillä kierroksilla tunnu. Sitkeästi vetää vaan. Ja kun vähän antaa kaasua, niin DSG vaihtaa kutoselle, tai vitoselle.
Pakko tarttua tuohon.
Eiväthän ne kabiininpuolelle tunnukkaan, koska ne pystytään vaimentamaan.
Se värinähän nimenomaan rasittaa sielä koneen sisällä pyöriviä osia epätasaisen voimanjaon takia, kuten myös vaihdelaatikon rattaita sillä epätasaisella vedolla.

Omassa autossani alkaa värinän kurnutus jo heti alle 1500 kierroksella nelosella ja vitosella, vaikka on diesel ja pitäisi vääntää. No, ehkä välityksest ovat liian pitkät? Ajamani VW on siis 1,4 bensaturbo, ei diesel.
Pidempi-iskuinen kone aiheuttaa tämän ilmiön.
Mutta diesel-koneet ovat muutenkin rakennettu paksummasta raudasta, juuri sen väännön vuoksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se värinähän nimenomaan rasittaa sielä koneen sisällä pyöriviä osia epätasaisen voimanjaon takia, kuten myös vaihdelaatikon rattaita sillä epätasaisella vedolla.
Ei se hirveästi rasita pintakaasulla ajellessa niinkuin ei tyhjäkäynnilläkään. Eri asia jurnuttaa kaasu pohjassa pitkällä vaihteella.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Noista Folkkarin TSI-moottorien erinäisistä "tyyppiongelmista" löytyi tällainen litnia Murobbs foorumilta.
Pahimmillaan pajalla saa vierailla todella usein. Parhaimmillaan tietysti ei lainkaan.


"Jokaisessa VAGn koneessa on jonkun sortin tyyppivikoja, mutta 1.2 & 1.4 TSI / TFSI koneet on kyllä omaa luokkaansa. Hieno kone, mutta pelkästään valmistajan tunnustamien tyyppivikojen määrä on aika uskomaton kun vertaa mihin tahansa muuhun koneeseen konsernin sisällä.

Satuin eilen katsomaan uudet kampanjat ja TPI:t läpi ja 1.2 & 1.4 TFSI, sekä 1.4 TSI koneille löytyy mm. seuraavat TPI:t:


1.4 Turbo - Ylemmän ahtoputken (välijäähdytin - kaasuläppä sisältä irtoaa pursketta joka tukkii ahtoputken. Seurauksena moottorin tukehtuminen ja käyntihäiriöt.

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet jäävät vuotamaan suihkutussyklin jälkeen. Saattaa aiheuttaa autodetonointia moottorin sammuttamisen jälkeen tai estää käynnistymisen (tulpat kastuneet).

1.4 Turbo - DSG (0AM) vaihteiston öljytiiviste asennettu tehtaalla väärin, johtuen tiivisteen muotoilusta. Aiheuttaa öljyvuotoa moottorin ja vaihdelaatikon välistä.

1.4 Turbo - Turboahtimen imuletkun valmistusmateriaali liian pehmeä. Aiheuttaa resonanssiääntä erityisesti korotetulla tyhjäkäynnillä.

1.4 Turbo - Lisälämmittimellä varustetun moottorin jäähdytysnesteletkut ovat asennettu väärin päin. Lisälämmittimeltä tuleva jäähdytysneste virtaa suoraan moottorin lämpötilasensorille.

1.4 Turbo - Öljynpainesensorissa "klappia", resonanssi saattaa aiheuttaa virheellisiä hälytyksiä matalasta öljynpaineesta.

1.4 Turbo - Turboahtimen hukkaportti jumiutuu, jolloin moottoriohjaimen pyytämää ahtopainetta ei saavuteta tai se ylitetään. Seurauksena moottorin vikatila. Turboahdin korvattava uudella.

1.4 Turbo / Twincharged - Nokka-akselinsäätöyksikkö ei säädä nokka-akselia oikein kylmäkäynnistyksen aikana. Seurauksena mekaanista kolinaa. Nokka-akselinsäätöyksikkö vaihdettava parannettuun versioon.

1.4 Turbo - Nokka-akselin keskimmäinen laakeri irtoaa paikaltaan itsestään. Laakerointi korvattava parannetulla versiolla ja nokka-akseli uusittava.

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Polttoaineen korkeapainepumppu jumiutuu, estäen pumpun toiminnan. Polttoainepumppu korvattava parannetulla versiolla.

1.2 & 1.4 Turbo / Twincharged - Öljynsuodatin tukeuttuu aiheuttaen öljynpaineen laskun. Suodatin ja moottoriöljy vaihdettava välittömästi.

1.4 Twincharged - DSG vaihteiston kytkimen ohjausventtiili (Mechatronics) kuluu ennenaikaisesti. Seurauksena vaihto-ongelmia ja nykivää käytöstä. Ohjausventtiili korvattava parannetulla yksiköllä.

1.4 Turbo / Twincharged - Käyntihäiriöitä johtuen likaisista sytytystulpista. Syynä "liiallinen käsittely". Korvattava uusilla.

1.4 Turbo / Twincharged - Polttoainesuuttimet vialliset. Viallisten suuttimien valmistuspäivämäärä 17.9.2009 - 27.11.2009. Suuttimet korvattava uusilla.

1.4 Turbo / Twincharged - Turboahtimen kierrätysventtiili (by-pass) viallinen. Korvattava parannetulla osalla.

1.4 Turbo / Twincharged - Jakoketjun kiristinyksikkö jumiutuu, eikä saavuta enää säätöarvojaan. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Kiristinyksikkö korvattava uudella.

1.2 Turbo - Jakoketju venyy itsestään valmistusmateriaalin poikkeaman takia. Aiheuttaa ajoituksen vääristymisen, mekaanista ääntä sekä mahdollisen moottorivaurion. Jakoketju ja kiristinyksikkö korvattava uudella.

Luonnollisesti viat eivät koske kaikkia kyseisillä moottoreilla varustettuja autoja tai yksilöitä. Kuitenkin mm. näitä vikoja esiintyy yleisesti kyseisissä moottorityypeissä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Miten TSI, VTEC ja DSG liittyvät Corsicaan? En tiedä, mutta 2.2l versioisessa Corsicassa olisi tasan 107 hevosvoimaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Missähän vaiheessa tämä toikki muuttuu muotoon "osat joita ei ole vaihdettu"
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Corsica on ollut ihan halpa auto jos ei ota huomioon korjauskustannuksia.
 
Ylös