ABS-poll

Mielestäni autoni mahdollinen ABS (lukkiintumaton jarrujärjestelmä) on:


  • Äänestäjiä yhteensä
    39
  • Äänestys suljettu. .

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Parhaimmillaan ABSi on, kun toisen puolen renkaat on liukkaalla ja toisen puolen renkaat liukkaalla. Ilman järjestelmää yleensä noista on ihan helppoa lähteä metsän puolelle tarkastamaan onkos vielä puolukkaa poimimatta.

Tai sitten todeta, ettei auto pysähdy, kun liukkaan puolen renkaat on lukossa ja pitävällä puolella renkaat pyörii.:eek:
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Parhaimmillaan ABSi on, kun toisen puolen renkaat on liukkaalla ja toisen puolen renkaat liukkaalla. Ilman järjestelmää yleensä noista on ihan helppoa lähteä metsän puolelle tarkastamaan onkos vielä puolukkaa poimimatta.

Tai sitten todeta, ettei auto pysähdy, kun liukkaan puolen renkaat on lukossa ja pitävällä puolella renkaat pyörii.:eek:
?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tälläinen taulukko/ tieto löytyi wikistä:
Minulta löytyy sattumalta tuo lehti.
Ensimmäiseksi on hyvä muistaa, että nuo jarrut ja kitkarenkaat edustavat n. 10 vuotta vanhaa tekniikkaa. Heikko kitka ("kitkarengas"-jää yhdistelmä) haittasi tuolloin aivan selkeästi ABSien toimintaa.

Nastarenkaalla tilanne muuttuu, kun absit saa vähän kitkaa käyttöönsä:

Nastarengasjarrutus jäällä (Hakkapeliitta 4)
Auto ABS-jarruin: 237 m
Lukkojarrutus: 230 m

Asfaltilla nastoin (Hakkapeliitta 4)
Auto ABS-jarruin: 35 m
Lukkojarrutus: 47 m

Ja vielä kitkarenkaat asfaltilla:

Asfaltilla kitkoin (Continental VikingContact 3)
Autolla ABS-jarruin: 32 m
Lukkojarrutus: 45 m

Testi osoittaa, että pääkallokelillä tilanteet pitäisi osata ennakoida varautumalla kitkarenakailla varustetulla autolla jopa puolen kilometrin jarrutusmatkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6780
Sijainti
Täällähä mä
Minulta löytyy sattumalta tuo lehti.
Ensimmäiseksi on hyvä muistaa, että nuo jarrut ja kitkarenkaat edustavat n. 10 vuotta vanhaa tekniikkaa. Heikko kitka ("kitkarengas"-jää yhdistelmä) haittasi tuolloin aivan selkeästi ABSien toimintaa.
Jeps. En minä tässä yrittänyt abseja mollata, varmasti ovat paremmat arkikäytössä. Itse en ole autokoulun jälkeen joutunut absillisella autolla tekemään hätäjarrutusta ja autokoulussakin sain siitä noottia, kun tein sen absillisella samaan tapaan kuin absittomalla. Lukkiutuvilla jarruilla olen muutaman hätäjarrutuksen joutunut tekemään ja vielä ollaan hengissä joten kaiketi se on siitä kiinni, että osaa annettua kalustoa käyttää tjsp.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Minkä takia ne on muuten ABS, eikä ALB tai ALBS?
Muistanko ihan väärin, mutta eikö Hondan ensimmäiset lukkiutumattomat jarrut olleet joitakuita semilukkiutumattomia joissa täysjarrutuksessa toinen etupyörä on lukossa ja toinen rutisee normaalien ABS:ien tavoin, ja että Honda käytti näistä juurikin ALB-nimitystä?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minulta löytyy sattumalta tuo lehti.
Ensimmäiseksi on hyvä muistaa, että nuo jarrut ja kitkarenkaat edustavat n. 10 vuotta vanhaa tekniikkaa.
Mikä on keskimääräinen auton ikä Suomessa? Renkaat toki kehittyneet enkä itse kitkoja edes harkitse, kun vuodessa on todella monia päiviä oikeaa jääkeliä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mikä on keskimääräinen auton ikä Suomessa? Renkaat toki kehittyneet enkä itse kitkoja edes harkitse, kun vuodessa on todella monia päiviä oikeaa jääkeliä.
Niissä vanhoissa autoissa voi olla myös vanhoja renkaita, jotka olivat parempia uutena..

Tai sitten jotain halparenkaita jotka eivät ole uusien testivoittajien tasolla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Niissä vanhoissa autoissa voi olla myös vanhoja renkaita, jotka olivat parempia uutena..

Tai sitten jotain halparenkaita jotka eivät ole uusien testivoittajien tasolla.
Tai kuljettajia, joita ei koskaan olisi auton rattiin pitänyt päästääkään.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26892
Niin ja tärkeintähän tässä on ohjauskyvyn säilyttäminen. Pystyy väistämään.
Niin ja tahtoo tiet olla aina johonkin suuntaan kaltevia niin suoralla tielläkin lukkojarrutuksessa lähtee helposti luisumaan joko vastaantulevien kaistalle tai useimmiten penkkaan.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Näin keskustelun ulkopuolelle menevänä sivuhuomiona voitaneen todeta, että yhden asiaton vittuilu on toisen tarkkasilmäinen huomio.

Ei mulla muuta.

Ps.
Rannikkovartiosto kertoi tuoreesta hylystä.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5004
Sijainti
Vantaa
Kitkarenkaaat on täyttä paskaa jos ei asu kaupunkialueella.
Nastat olla pitää.
Erittäin hyvin sanottu!

Täytyy sanoa, että kyllä aikaisempina vuosikymmeninä autoilijat olivat taitavampia, kun piti pärjätä ilman elektronisia apuvälineitä.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Turvavöillä kohtalainen vaikutus tuon graafin perusteella.
 
Ylös