kouvotsvoni
Banjottu
Onneksi kohta ei huomaa eroa tiestön kunnossa, kun itärajan ylittää.
Ihanko tosi.Ehkä autojen passiivisilla turvajärjestelmillä sekä tiestön kunnolla ole jonkin verran vaikutusta asiaan.
Ehkäpä myös nopeusrajoitusten tulo valta-, ja maanteille.Turvavöillä kohtalainen vaikutus tuon graafin perusteella.
Peltiä ryttääntyy ABSeilla, mutta omalla kaistalla ja keula edellä.Ehkä autojen passiivisilla turvajärjestelmillä sekä tiestön kunnolla ole jonkin verran vaikutusta asiaan.
WikipediaPysyvän nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen aloitettiin Suomessa vuonna 1973 ja se vakiintui vuonna 1978[1]. Vuonna 1973 tieliikenneonnettomuuksissa menehtyi Suomessa noin 1100 ihmistä ja vuonna 1978 noin 600
No toki. En muistanutkaan tota.Ehkäpä myös nopeusrajoitusten tulo valta-, ja maanteille.
Kyllä sitä ryttääntyy ABS'ittomillakin, lienee suhteessa enemmän.Peltiä ryttääntyy ABSeilla, mutta omalla kaistalla ja keula edellä.
Turvavöiden yleistyminen autoissa tuskin vielä on onnettomuuksien määrää juuri laskenut, mutta turvavyöpakko on tullut samaan aikaan nopeusrajoituksien kanssa. Alkometrit on myös tulleet 70-luvun lopulla. Taitaa olla niin, että paljon parjattu "valtion holhoaminen" on vaikuttanut 70-luvulla liikennekuolemien laskuun paljon enemmän kuin autojen turvallisuuden ja teiden kunnon parantuminen.Turvavöillä kohtalainen vaikutus tuon graafin perusteella.
Tuo pitäisi olla aika helppo tarkistaa, vertaamalla liikennevahinkotilastot 2011 kun lähes kaikkilla on ABS:t ja 1991 kun vaan harvoilla. Törmäyskestävyydellä ei tähän pitäisi olla paljon merkitystä. Muuten olosuhteet pysyny aika samoina.Kyllä sitä ryttääntyy ABS'ittomillakin, lienee suhteessa enemmän.
Jos en ihan väärin muista, niin ensin tuli nopeusrajoitukset 70- luvun alussa. Kansakunta havahtui, kun tihenevä liikenne ja autokanta tuotti toistatuhatta raatoa vuodessa. Turvavyöpakko etupenkeillä tuli noin -75 tai 76, vai tulikohan yhdessä nopeusrajoitusten kanssa jo hetkeä ennen? Alkuun osa teistä säilyi vapaan nopeuden piirissä.Turvavöiden yleistyminen autoissa tuskin vielä on onnettomuuksien määrää juuri laskenut, mutta turvavyöpakko on tullut samaan aikaan nopeusrajoituksien kanssa. Alkometrit on myös tulleet 70-luvun lopulla. Taitaa olla niin, että paljon parjattu "valtion holhoaminen" on vaikuttanut 70-luvulla liikennekuolemien laskuun paljon enemmän kuin autojen turvallisuuden ja teiden kunnon parantuminen.
Jos en taaskaan väärin muista, nimikesekavuus juontaa siitä, että autotehtaat kehittelivät omia lukkiutumattomia järjestelmiään kilpaa. Jokainen tietenkin nimesi omansa, parempana ja edistyksellisenä, omalla nimellä. Sittemmin ABS on vakiintunut nimenä kaikille, vaikka järjestelmät ovat ajan saatossa huimasti kehittyneet.Minkä takia ne on muuten ABS, eikä ALB tai ALBS?
Eiks tossa graafissa oo body count ja siihen turviksilla oli takuulla vaikutusta.Turvavöiden yleistyminen autoissa tuskin vielä on onnettomuuksien määrää juuri laskenut, mutta turvavyöpakko on tullut samaan aikaan nopeusrajoituksien kanssa. Alkometrit on myös tulleet 70-luvun lopulla. Taitaa olla niin, että paljon parjattu "valtion holhoaminen" on vaikuttanut 70-luvulla liikennekuolemien laskuun paljon enemmän kuin autojen turvallisuuden ja teiden kunnon parantuminen.
Tätä ei testiryhmä huomioinut 70m leveällä testiradallaan. Maantiellä taitavanakin kuskina normijarruin joudut keventämään parillasadalla metrillä ja suoristamaan sen verran monta kertaa, että aika varmasti jarrutusmatka on pidempi kuin Abseilla. Jos ei, niin enempi joudut töitä kuitenkin tekemään asian eteen.Niin ja tahtoo tiet olla aina johonkin suuntaan kaltevia niin suoralla tielläkin lukkojarrutuksessa lähtee helposti luisumaan joko vastaantulevien kaistalle tai useimmiten penkkaan.
Lauseeni jäi vähän vajaavaiseksi eli tarkoitin, että ilman turvavyöpakkoa turvavöiden käyttö olisi varmasti ollut vähäistä eikä se olisi onnettomuustilastoihin vaikuttanut. Sama jos nyt tulisi autoihin semmoset 6-pistevyöt, muttei niitä olisi pakko käyttää vaan voisi käyttää edelleen 3-pistevöitäkin.Eiks tossa graafissa oo body count ja siihen turviksilla oli takuulla vaikutusta.